Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZero tolerance rond drugs faalt

Zero tolerance rond drugs faalt

135 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#1
tomz0r zei:
Toen LSD illegaal werd raakte het langzaam in de vergetelheid.
Klik om te vergroten...

Dat is onzin. LSD was juist heel populair toen het illegaal was (Het was toch niet legaal in de 60s??) en er zijn nog steeds veel mensen die LSD gebruikt hebben. Dat het niet zo vaak gebruikt wordt is ten eerste omdat drugs onderhevig zijn aan de mode, zoals met alles en ten tweede omdat het absoluut geen verslavend middel is.

tomz0r zei:
Elk weekend tientallen coma's, elk weekend mensen die rustig kunnen drinken zonder dat mensen ze raar aankijken. Met andere drugs gebeurt dit weinig.
Klik om te vergroten...

Historisch bepaald dat veel alcoholgebruik maatschappelijk geaccepteerd is. De legaliteit of illegaliteit van het middel heeft er weinig mee te maken. Alcohol is ook illegaal geweest en toen werd er niet minder gedronken maar er kwamen wel meer problemen met clandestien geproduceerde alcohol en criminaliteit.

Mensen die drugs willen gebruiken doen dat ook. Een lijntje coke of speed in de WC van een kroeg of uitgaansgelegenheid, pillen, GHB, thuis, een trek crack op straat of in het park. En wat weinig? Er worden juist erg veel drugs gebruikt.

tomz0r zei:
Gelukkig gebeurt dit zelden omdat mensen voorzichtiger zijn, waarvan ik denk dat het is omdat het illegaal is.
Klik om te vergroten...

Onzin. Goede voorlichting en dergelijke omtrent drugs die zowiezo beter zou zijn bij legalisatie zouden dat soort ongelukken nog meer verhelpen. Haha, dit is echt dom hoor, als je denkt dat mensen voorzichtiger aandoen omdat het illegaal is. Juist heel veel problematiek bij drugs is een gevolg van hun illegaliteit, zoals slechte of wisselende kwaliteit (kijk naar heroïne OD's wat de meest voorkomende overdosissen zijn) een goed voorbeeld is. Decriminalisatie heef juist tot gevolg dat er minder ongelukken gebeuren met drugs, mede omdat er dan een goede voorlichting kan komen en er zijn genoeg bronnen die dat aantonen.

tomz0r zei:
Zou je echter een biertje drinken (op straat illegaal, maar goed, het gaat om het idee) of een peukie roken kijkt niemand je raar aan. Dat heeft met de maatschappelijke status te maken, die deels is gecreëerd door de illegaliteit.
Klik om te vergroten...

Omdat alcohol al eeuwenlang ingeburgerd is in onze maatschappij en massale consumptie van sigaretten dat ook wel al een eeuw of iets dergelijks is. De maatschappelijke status heeft met andere woorden weinig te maken met de legaliteit of illegaliteit ervan. Neem nu 10 pillen of een halfje heroïne. Misschien is de boete voor pillen hoger. Toch kijken mensen anders op wanneer het om heroïne gaat, ook al zijn pillen hartstikke illegaal. Nou? Denk je dat dat gaat veranderen als heroïne en XTC plots gelegaliseerd worden? Als het nu al zo bekeken wordt terwijl die middelen illegaal zijn?

tomz0r zei:
Alcohol heeft een enorme impact op de samenleving ja, omdat het enorm wordt onderschat. En dat moet niet bij de rest van de drugs gebeuren. Als die er nog bij komen dan wordt het helemaal een ramp.
Klik om te vergroten...

Niet. Alcohol wordt onderschat omdat we aan massale alcoholconsumptie gewoon zijn. Daarbij denk ik dat illegale drugs nog vaker onderschat worden qua verslaving (O ja! Kijk maar eens naar de mensen die denken dat ze niet verslaafd zullen worden of het er altijd bij kunnen houden met hun eerste keer speed bijvoorbeeld) omdat de voorlichting simpelweg niet goed genoeg is. Zowiezo, zoals gezegd wordt in die docu die ik eerder postte, als alle drugs even ver zitten in het taboe, en daar wordt het voorbeeld van wiet en meth gebruikt.. Je rookt wiet, je snapt dat het dus helemaal niet zo erg is als altijd werd gezegd (en dit gaat dan over de landen waar wiet NIET gedoogd is, dat zegt al genoeg!) en zo gaat het ook met andere drugs. Ik denk dat door het illegaal houden en wegmoffelen van die problematiek juist slecht is voor de geloofwaardigheid van de overheid waardoor mensen drugs gaan onderschatten.

tomz0r zei:
Echter, de problemen zijn groot. Omdat het massaal gebruikt wordt.
Klik om te vergroten...

Achzo, en mensen die drugs gebruiken zijn een selectief groepje. NOT. Drugs zijn heel algemeen. Daarbij heb ik toch al gezegd dat alcohol nog steeds massaal gebruikt wordt omdat we gewend zijn om dat massaal te gebruiken? Het is niet omdat drugs gelegaliseerd of gedecriminaliseerd worden dat plots iedereen ze gaat gebruiken. Ik snap niet echt waar je dat vandaan haalt. De vergelijking met alcohol en tabak gaat NIET op, zoals ik al zei heeft dat ANDERE redenen. En dat zijn gewoon feiten, dus doe geen moeite. Iets als cocaïne wordt ook massaal gebruikt.

tomz0r zei:
Nee natuurlijk niet. De overheid zit daar voor spek en bonen, mensen en bedrijven worden afgeperst, criminele bendes schieten elkaar overhoop en nog veel meer. Alleen maar omdat drugs een grote inkomstenbron is los je niet op dat die criminele bendes weg gaan.
Klik om te vergroten...

"Being a gang member doesn't mean that you're a drug dealer. Being a drug dealer doesn't mean that you are a gang member. But the War on Drugs in itself gives you the power to sell drugs in a particular neighbourhood."

En wie heeft er hier zitten roepen dat álle criminaliteit weggaat door de legalisatie van drugs? Dat vergt een andere aanpak. Het gaat hier om DRUGScriminaliteit, en die verdwijnt dan wel. Punt. Niemand heeft gezegd dat er geen bankovervallen meer gaan zijn als drugs legaal worden. En ik snap ook niet waar je het vandaan haalt dat íedereen die gemoeid is met drugshandel over gaat naar een andere vorm van criminaliteit. Zowiezo zijn drugs eigenlijk niet crimineel, behalve omdat ze illegaal zijn. Jij hebt vast weleens wat drugs gekocht voor je vrienden. Vind je jezelf nu een crimineel ofzo? Veel (kleinschalige) dealers zijn ook geen criminelen maar gewoon drugsgebruikers of uit op geld. Het enigste wat crimineel is aan dealen is dat je wat verkoopt dat verboden is omdat het gezondheidsrisico's oplevert. Terwijl de mensen die drugs kopen dat toch echt zichzelf aandoen. Ik begrijp dus al niet waarom drugs verboden zijn.

En dat alcohol en tabak niet meer verboden kunnen worden is duidelijk. Maar de overheid heeft er natuurlijk helemaal geen baat bij om dat te verbieden. Maar drugs uitbannen zal toch niet werken, en hoe harder ze proberen, hoe meer criminaliteit er zal komen.

tomz0r zei:
Het is immers toch slecht en voor junks, volgens een groot deel van de mensen
Klik om te vergroten...

Maar er zijn er die het wel proberen. Die hebben door dat ze voorgelogen werden. En dan gaat het mis. Onderschatting, je zei het zelf al. En de aanpak die jij zou kiezen werkt dat soort gedrag dus juist in de hand.

tomz0r zei:
Dat alcohol maatschappelijk problemen oplevert is iedereen keihard met je eens, maar om daar nou nog meer problemen, in dit geval drugsproblematiek bij te voegen is niet gewenst.
Klik om te vergroten...

Wat zit je nu weer te lullen? Er is nu juist héél veel drugsproblematiek, en dat neem je net wég door ze te legaliseren! Wie heeft er jou wijsgemaakt dat er geen problemen zijn met drugs op dit moment? What the fuck? Een groot deel van die problematiek is net op te lossen door ze te legaliseren. Misschien dat het gebruik wat stijgt, maar dat betekent niet dat het gelijk problematisch wordt.

tomz0r zei:
Veel mensen hebben geen andere optie dan de drugshandel in. De overheid stelt niks voor daar en als je drugs legaliseert blijven ze gewoon vrolijk doorgaan.
Klik om te vergroten...

Achzo, okay. Niet dus. Farmaceutische bedrijven halen hun codeïne, morfine, cocaïne en andere ook ergens vandaan hoor. Voor de duizendste keer: Dat er met drugs geld te verdienen vallen, wat het aantrekkelijk maakt voor armen en criminelen (geen andere opties hé?) is omdat er grote risico's verbonden zijn aan het smokkelen van drugs. Je komt bij drugs die gesmokkeld moeten worden ook meer criminelen tegen, dat is altijd zo naarmate de risico's groter worden. Waarom zouden ze blijven doorgaan als er geen geld mee te verdienen valt.

En o ja, die paddo's. Ten eerste zijn ze niet verslavend, ten tweede kan je ze zelf kweken, ten derde valt er geen geld genoeg mee te verdienen en ten vierde heb je nog steeds truffels. Dan is het helemaal niet vreemd dat het gebruik afneemt als ze verboden worden nee. Maar je ziet toch wel dat iets als cocaïne 1) wel verslavend is 2) niet zelf te kweken valt en 3) veel geld mee te verdienen valt. En hup, kijk naar de V.S., cokegebruiker nummer één en 1 van de landen waar het heel erg illegaal is. Colombia, zelf producent, staat niet eens in de top 10. Hihi. En het is aldaar in elk geval wel beschikbaar, net zoals dat legale drugs beschikbaar zouden worden.

Maar ik ga hier geen energie meer aan verspillen, je roept steeds maar hetzelfde waarvan het grootste deel nog gelul is ook.
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat ik me altijd afvraag is wat de overheid er überhaupt mee te maken heeft dat sommige mensen graag bewustzijnsveranderende middelen in hun systeem gooien. Als iemand voor de gein een combinatie van crack, LSD en datura zou proberen en vervolgens op straat mensen gaat besnuffelen en opeten, dan zijn er voor zover ik weet legio wetten en regels om die persoon voor een veilige termijn een van overheidswege gesubsidieerd verblijf aan te bieden in een gesloten inrichting bij een vriendelijke meneer met witte jas. Bovendien denk ik niet dat een legalisering van alle drugs een radicale stijging van het aantal combigebruikers van crack, LSD en datura zal teweegbrengen.
De overheid zou zich bij wijze van spreken moeten beperken tot het van de straat halen van de ergste moordenaars en het draaiende houden van de economie, zodra de heren in Den Haag bepalen wat wel en niet mag in het dagelijks leven van de normale Jan Modaal wordt het wat mij betreft al griezelig.
Ik zie sowieso niet in wat voor belemmeringen er zijn voor het legaliseren van kleinschalige drugs als LSD en paddo's, die niet verslavend zijn en voornamelijk door geïnteresseerde psychonauten worden gebruikt.
edit: tangconstructie
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#3
niet dealen maar delen :grin:

en politie hoort niet nodig te zijn, maar het is nu eenmaal gebleken dat veel mensen zich niet kunnen gedragen.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#4
Klopt, het is wel humaan maar niet natuurlijk. Eén van de redenen waarom de aarde zo overbevolkt is. Mensen willen hun leven onnatuurlijk lang rekken, tot het uiterste gaan om nog wat extra jaartjes mee te kunnen gaan. Die drang is wel begrijpelijk, maar niet per se iets positiefs.
H
HiddeLid
01-01-2024, 00:00
#5
De man heeft gelijk. :)
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#6
(bron: nrc.nl)

Amsterdam, 17 juni

Het zerotolerancebeleid tegen drugs heeft gefaald. Dat zegt criminoloog en drugsonderzoeker Ton Nabben van de Universiteit van Amsterdam. „Bijna niemand in het uitgaansleven trekt zich er iets van aan. Mensen verstoppen hun drugs voordat ze gaan stappen, of nemen het van te voren in.” Nabben verdedigt vandaag zijn proefschrift High Amsterdam, Ritme, roes en regels in het uitgaansleven.

In zijn dissertatie beschrijft Nabben het drugsgebruik in het Amsterdamse uitgaansleven in de afgelopen twintig jaar. Uit het onderzoek blijkt dat justitieel beleid maar beperkte invloed heeft op trends in drugsgebruik. De opkomst van subculturen, het imago van een drug, prijs, kwaliteit en aanbod hebben meer impact.

Drugsgebruik

Volgens Nabben claimt de politie dat zero tolerance succes heeft geboekt, terwijl de daling van drugsgebruik al vijf jaar voor het begin van de strengere aanpak was ingezet. „Het beleid werd ingevoerd op een moment dat het drugsgebruik was gereguleerd en dat er geen incidenten waren. Toch vond justitie een harde aanpak nodig. Maar wie neemt er nu aanstoot aan xtc-gebruik op dancefeesten? Zelfs nuchtere bezoekers niet.”

Het doel van het zerotolerancebeleid was ook om grootschalige handel op feesten aan te pakken. „Maar die is er helemaal niet”, zegt Nabben. „Er is een cultuur van delen en niet van dealen. Heb je een pil over, dan ruil je die voor een drankje. Als buitenstaander ziet de politie dit als dealen. Maar uit de kleine hoeveelheden die ze in beslag nemen, blijkt dat dit niet zo is.”

Nabben heeft voor zijn onderzoek rapportages van de Horeca Interventie Teams ingezien via de Wet Openbaarheid Bestuur. Daaruit blijkt volgens hem dat de politie zero tolerance als „oneindige missie” ziet. „De politie begint te twijfelen of het beleid wel zin heeft. Het effect is dat steeds meer jonge mensen in aanraking komen met justitie. Willen we dat wel?”

„Terug bij af”

Volgens Nabben is Nederland „na de dood van Simon Vinkenoog weer terug bij af”. Hij doelt hiermee op het feit dat de politie zich weer richt op de gebruiker, net als in de jaren zestig toen dichter Vinkenoog heeft vastgezeten wegens bezit van een kleine hoeveelheid marihuana. Nabben: „Vinkenoog stond symbool voor veel jongeren die om deze reden in de cel zaten. Het justitieapparaat raakte verstopt, daarom heeft Van Agt in 1976 het gedoogbeleid ingevoerd. Het lijkt wel alsof men geen historisch besef heeft.”
p
pascal828Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Mooi tekstje. :)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Misschien worden ze toch nog verstandig :P
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Weinig aan toe te voegen....
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#10
Klopt als een bus denk ik ..... zero tolerance heeft daarom zelfs ook zijn gevaren denk ik
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#11
Flameon zei:
Klopt als een bus denk ik ..... zero tolerance heeft daarom zelfs ook zijn gevaren denk ik
Klik om te vergroten...

Zeker! Mensen zijn nu meer geneigd om van te voren grotere hoeveelheden drugs in te nemen, zodat ze niks meer in hun zakken hebben zitten tijdens het fouilleren. Dit kan natuurlijk levensgevaarlijk zijn!
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#12
De politie en overheid hebben het wel door, maar door dat beleid houden ze wel het grootste gedeelte van de bevolking tevreden, de meeste mensen zijn natuurlijk tegen drugs en vinden dat mensen die voor het feestje veel innemen gewoon domme junks, wat natuurlijk ook wel dom is. Ik denk dat ze het moeilijk vinden om dit te veranderen omdat tollereren veel burgers niet leuk vinden.

Het beste is natuurlijk wel tollereren naar mijn mening, het gebeurd toch wel en heeft negatieve gevolgen hoe je het ook wend of keert.
k
knolselderijLid
01-01-2024, 00:00
#13
KoxBox zei:
-tomz0r zei:
Waarom is je naam Wackie, en niet meer Wacky, trouwens?
Klik om te vergroten...
Omdat hij geen mod meer wou zijn.
Klik om te vergroten...

vroeg me al af waar ik die naam van kon
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#14
knolselderij zei:
KoxBox zei:
-tomz0r zei:
Waarom is je naam Wackie, en niet meer Wacky, trouwens?
Klik om te vergroten...
Omdat hij geen mod meer wou zijn.
Klik om te vergroten...

vroeg me al af waar ik die naam van kon
Klik om te vergroten...

Kende. Kon is de verleden tijd van kan.
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#15
langeman zei:
-tomz0r zei:
HET IS FUCKING INTERNET HIERZO. Ga nou niet piekeren om een scheldwoordje.
En ga er eens serieus op in. Mensen haken snel af als ze zien dat ze ongelijk hebben, hier ook weer. Eerst de discussie aan gaan, en als blijkt dat ik gelijk heb komen ze met dit soort redenen. Wat is kortzichtig aan mijn reactie op jou? Helemaal NIKS.

En je moet niet alles letterlijk nemen. Ik hou heel erg van overdrijven en de reacties afwachten. Soms een beetje, soms heel erg. In dit topic vind ik echter wel dat ik een punt heb.

Kusje.
Klik om te vergroten...

Tomzor, beantwoord nu eens de openstaande vragen. Je neemt een standpunt in, maar waarom is dat het juiste standpunt? Mijn post laat je links liggen, terwijl je van anderen eist inhoudelijk op jou in te gaan. En kom alsjeblieft met iets meer dan wat simpele one-liners.

(edit woordje teveel verwijderd)
Klik om te vergroten...

Je verwacht van mij een wetenschappelijke analyse, maar dit kan ik niet en geef ik ook toe. Dat is echter ook niet nodig in dit geval. Het is voor mij duidelijk als ik om mij heen kijk en lees over vechtpartijen dat er een zekere zin van controle moet zijn voor de handhaving van de veiligheid.

Dat jij niet overtuigd bent is jouw probleem, maar dan moet je je ogen opendoen, en misschien eens in de praktijk kijken hoe het er aan toe gaat.

Ik wil best geloven dat er op een festival waar alleen langharige blowers komen geen vechtpartijen zijn, maar in de praktijk blijkt dat dat overduidelijk niet overal zo is. Punt. Om aan te tonen dat handhaving van de veiligheid nodig is, is er dus geen analyse nodig. Nogmaals.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Nee man, ik vraag geen wetenschappelijke analyse. Ik vraag gewoon een analyse; jouw analyse. Een analyse moet je hebben gemaakt als je een serieus standpunt inneemt. Of zijn we het daar al niet over eens?

Wat jij doet heeft niks met discusieren te maken. Jij loopt gewoon te fucken. Je doet alsof je een serieuze discussie voert, maar dat doe je niet. Meerdere voorbeelden daarvan heb je al in eerdere posts laten zien en ook in je laatste post is het goed te zien.

-Tomz0r zei:
Je verwacht van mij een wetenschappelijke analyse, maar dit kan ik niet en geef ik ook toe. Dat is echter ook niet nodig in dit geval. Het is voor mij duidelijk als ik om mij heen kijk en lees over vechtpartijen dat er een zekere zin van controle moet zijn voor de handhaving van de veiligheid.
Klik om te vergroten...
Waar gaat het nu om.... gaat de discusssie over het nut van een zekere zin van controle voor de handhaving van veiligheid of gaat het over politieinzet op festivals?

-Tomz0r zei:
Dat jij niet overtuigd bent is jouw probleem, maar dan moet je je ogen opendoen, en misschien eens in de praktijk kijken hoe het er aan toe gaat.
Klik om te vergroten...
Nou nou, wat een toon.... heb ik je iets misdaan? En belangrijker nog...hoe helpt deze toon de discussie vooruit? Wat voegt het toe?

-Tomz0r zei:
Ik wil best geloven dat er op een festival waar alleen langharige blowers komen geen vechtpartijen zijn, maar in de praktijk blijkt dat dat overduidelijk niet overal zo is. Punt. Om aan te tonen dat handhaving van de veiligheid nodig is, is er dus geen analyse nodig. Nogmaals.
Klik om te vergroten...
Enige analyse is toch echt op zijn plaats. Of 'nogmaals' zijn we het daar al over oneens? En 'nogmaals' welke praktijkvoorbeelden heb je het over?
k
knolselderijLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rabbithole zei:
Kende. Kon is de verleden tijd van kan.
Klik om te vergroten...


je hebt gelijk je hebdt gelijk
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#18
-tomz0r zei:
Geloof je echt in dat anarchistische gedoe dat er geen controle nodig is?
Klik om te vergroten...

Jazeker geloof ik daar in. Ik heb op legale feesten/uitgaansgelegenheden meer vechtpartijen meegemaakt dan op illegale feesten zoals tekno (Ja ook tekno waar 2000 man was). 1x een vechtpartij gezien op een tekno, en die was direct gesust.

-tomz0r zei:
Overigens is die drugscontrole over de hele wereld nodig anders zijn drugs overal vrij verhandelbaar, en je wilt niet weten hoeveel dat zou gaan kosten.
Klik om te vergroten...

Je maakt een grapje hoop ik? :tearsofjoy:

Heb je enig idee hoeveel geld er omgaat in drugshandel? Dat drugs vrij verhandelbaar zouden zijn lijkt me eerder positief. De prijzen van drugs worden voor een groot deel bepaald door de illegaliteit ervan. Moesten ze legaliseren en dezelfde prijzen gebruiken ben ik er vrij zeker van dat die kosten die vrije handel in drugs (verslavingszorg? Verslaafden zijn er nu ook zat? Waar heb je het over?) ruimschoots terug betaald zijn. Waarschijnlijk zou(den) de overhe(i)d(en) er nog makkelijk geld aan verdienen ook en gebruikers worden dan niet genaaid. Als je een beetje contacten hebt kan je prima kwaliteitsdrugs kopen, laten testen, iedereen tevreden en ik vind de prijzen ook niet zo gek. Het is meer een zelf-regulerende omgeving denk ik. Net als op tekno overigens. Haha. Maar legaliseren is beter, betere voorlichting, kwaliteit (als dat al niet was), minder taboe, geen criminaliteit en het beste van al is dat je als gebruiker dan ook niet meer genaaid kan worden (zie VS waar veel van de mensen die in de cel zitten voor drugs gewoon gebruikers zijn) want de huidige straffen zijn gewoon belachelijk hoog, kijk maar naar de boetes voor kleine gebruikershoeveelheden XTC en dergelijke. En dat valt in Nederland dan nog mee. Wereldwijde legalisering..

Het is trouwens een onomstotelijk bewezen feit dat hoe groter de strafmaten voor drugs, hoe meer criminelen zich ermee gaan bemoeien. Zelfde met wiet. Hoe meer risico er gemoeid is met handel, hoe meer geld ook. En hoe meer geld er op een risicovolle manier te verdienen valt, hoe meer criminelen je krijgt. Coke en heroïne-handel is daar een mooi voorbeeld van. Veel risico's als het gaat om smokkel en handel, wat de prijzen naar omhoog trekt en hoppa. Dat ligt echt niet aan de aard van die drugs zelf hoor, wel aan het feit dat de productie illegaal is en de drugs van overzees moeten komen.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#19
W.F.L. zei:
-tomz0r zei:
Geloof je echt in dat anarchistische gedoe dat er geen controle nodig is?
Klik om te vergroten...

Jazeker geloof ik daar in. Ik heb op legale feesten/uitgaansgelegenheden meer vechtpartijen meegemaakt dan op illegale feesten zoals tekno (Ja ook tekno waar 2000 man was). 1x een vechtpartij gezien op een tekno, en die was direct gesust.

-tomz0r zei:
Overigens is die drugscontrole over de hele wereld nodig anders zijn drugs overal vrij verhandelbaar, en je wilt niet weten hoeveel dat zou gaan kosten.
Klik om te vergroten...

Je maakt een grapje hoop ik? :tearsofjoy:

Heb je enig idee hoeveel geld er omgaat in drugshandel? Dat drugs vrij verhandelbaar zouden zijn lijkt me eerder positief. De prijzen van drugs worden voor een groot deel bepaald door de illegaliteit ervan. Moesten ze legaliseren en dezelfde prijzen gebruiken ben ik er vrij zeker van dat die kosten die vrije handel in drugs (verslavingszorg? Verslaafden zijn er nu ook zat? Waar heb je het over?) ruimschoots terug betaald zijn. Waarschijnlijk zou(den) de overhe(i)d(en) er nog makkelijk geld aan verdienen ook en gebruikers worden dan niet genaaid. Als je een beetje contacten hebt kan je prima kwaliteitsdrugs kopen, laten testen, iedereen tevreden en ik vind de prijzen ook niet zo gek. Het is meer een zelf-regulerende omgeving denk ik. Net als op tekno overigens. Haha. Maar legaliseren is beter, betere voorlichting, kwaliteit (als dat al niet was), minder taboe, geen criminaliteit en het beste van al is dat je als gebruiker dan ook niet meer genaaid kan worden (zie VS waar veel van de mensen die in de cel zitten voor drugs gewoon gebruikers zijn) want de huidige straffen zijn gewoon belachelijk hoog, kijk maar naar de boetes voor kleine gebruikershoeveelheden XTC en dergelijke. En dat valt in Nederland dan nog mee.
Klik om te vergroten...

Dit. En bovendien: survival of the fittest. Kun je niet met drugs omgaan, blijf er dan vanaf. Als je daar niet mee om kan gaan ben je een zwakkere in de samenleving, en is het alleen maar een natuurlijk proces dat dat je ondergang wordt. :grin:

Tenslotte worden middelen ook minder spannend als ze legaal worden. Denk maar aan marihuana: in de VS wordt veel meer geblowd dan in Nederland. Als je het uit de illegaliteit haalt kun je prijzen reguleren, kwaliteit garanderen, criminaliteit terugdrijven (maffia in Zuid-Amerika hebben dan veel minder macht) en alles bespreekbaar maken.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Rabbithole zei:
Dit. En bovendien: survival of the fittest. Kun je niet met drugs omgaan, blijf er dan vanaf. Als je daar niet mee om kan gaan ben je een zwakkere in de samenleving, en is het alleen maar een natuurlijk proces dat dat je ondergang wordt. :grin:
Klik om te vergroten...

Maar zo werkt het niet meer. Je kan jezelf amper meer om zeep helpen tegenwoordig :openmouth:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."