Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZero tolerance rond drugs faalt

Zero tolerance rond drugs faalt

135 antwoorden
15 weergaven
18-5-2026
k
knolselderijLid
01-01-2024, 00:00
#1
Rabbithole zei:
Kende. Kon is de verleden tijd van kan.
Klik om te vergroten...


je hebt gelijk je hebdt gelijk
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
-tomz0r zei:
Geloof je echt in dat anarchistische gedoe dat er geen controle nodig is?
Klik om te vergroten...

Jazeker geloof ik daar in. Ik heb op legale feesten/uitgaansgelegenheden meer vechtpartijen meegemaakt dan op illegale feesten zoals tekno (Ja ook tekno waar 2000 man was). 1x een vechtpartij gezien op een tekno, en die was direct gesust.

-tomz0r zei:
Overigens is die drugscontrole over de hele wereld nodig anders zijn drugs overal vrij verhandelbaar, en je wilt niet weten hoeveel dat zou gaan kosten.
Klik om te vergroten...

Je maakt een grapje hoop ik? :tearsofjoy:

Heb je enig idee hoeveel geld er omgaat in drugshandel? Dat drugs vrij verhandelbaar zouden zijn lijkt me eerder positief. De prijzen van drugs worden voor een groot deel bepaald door de illegaliteit ervan. Moesten ze legaliseren en dezelfde prijzen gebruiken ben ik er vrij zeker van dat die kosten die vrije handel in drugs (verslavingszorg? Verslaafden zijn er nu ook zat? Waar heb je het over?) ruimschoots terug betaald zijn. Waarschijnlijk zou(den) de overhe(i)d(en) er nog makkelijk geld aan verdienen ook en gebruikers worden dan niet genaaid. Als je een beetje contacten hebt kan je prima kwaliteitsdrugs kopen, laten testen, iedereen tevreden en ik vind de prijzen ook niet zo gek. Het is meer een zelf-regulerende omgeving denk ik. Net als op tekno overigens. Haha. Maar legaliseren is beter, betere voorlichting, kwaliteit (als dat al niet was), minder taboe, geen criminaliteit en het beste van al is dat je als gebruiker dan ook niet meer genaaid kan worden (zie VS waar veel van de mensen die in de cel zitten voor drugs gewoon gebruikers zijn) want de huidige straffen zijn gewoon belachelijk hoog, kijk maar naar de boetes voor kleine gebruikershoeveelheden XTC en dergelijke. En dat valt in Nederland dan nog mee. Wereldwijde legalisering..

Het is trouwens een onomstotelijk bewezen feit dat hoe groter de strafmaten voor drugs, hoe meer criminelen zich ermee gaan bemoeien. Zelfde met wiet. Hoe meer risico er gemoeid is met handel, hoe meer geld ook. En hoe meer geld er op een risicovolle manier te verdienen valt, hoe meer criminelen je krijgt. Coke en heroïne-handel is daar een mooi voorbeeld van. Veel risico's als het gaat om smokkel en handel, wat de prijzen naar omhoog trekt en hoppa. Dat ligt echt niet aan de aard van die drugs zelf hoor, wel aan het feit dat de productie illegaal is en de drugs van overzees moeten komen.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#3
W.F.L. zei:
-tomz0r zei:
Geloof je echt in dat anarchistische gedoe dat er geen controle nodig is?
Klik om te vergroten...

Jazeker geloof ik daar in. Ik heb op legale feesten/uitgaansgelegenheden meer vechtpartijen meegemaakt dan op illegale feesten zoals tekno (Ja ook tekno waar 2000 man was). 1x een vechtpartij gezien op een tekno, en die was direct gesust.

-tomz0r zei:
Overigens is die drugscontrole over de hele wereld nodig anders zijn drugs overal vrij verhandelbaar, en je wilt niet weten hoeveel dat zou gaan kosten.
Klik om te vergroten...

Je maakt een grapje hoop ik? :tearsofjoy:

Heb je enig idee hoeveel geld er omgaat in drugshandel? Dat drugs vrij verhandelbaar zouden zijn lijkt me eerder positief. De prijzen van drugs worden voor een groot deel bepaald door de illegaliteit ervan. Moesten ze legaliseren en dezelfde prijzen gebruiken ben ik er vrij zeker van dat die kosten die vrije handel in drugs (verslavingszorg? Verslaafden zijn er nu ook zat? Waar heb je het over?) ruimschoots terug betaald zijn. Waarschijnlijk zou(den) de overhe(i)d(en) er nog makkelijk geld aan verdienen ook en gebruikers worden dan niet genaaid. Als je een beetje contacten hebt kan je prima kwaliteitsdrugs kopen, laten testen, iedereen tevreden en ik vind de prijzen ook niet zo gek. Het is meer een zelf-regulerende omgeving denk ik. Net als op tekno overigens. Haha. Maar legaliseren is beter, betere voorlichting, kwaliteit (als dat al niet was), minder taboe, geen criminaliteit en het beste van al is dat je als gebruiker dan ook niet meer genaaid kan worden (zie VS waar veel van de mensen die in de cel zitten voor drugs gewoon gebruikers zijn) want de huidige straffen zijn gewoon belachelijk hoog, kijk maar naar de boetes voor kleine gebruikershoeveelheden XTC en dergelijke. En dat valt in Nederland dan nog mee.
Klik om te vergroten...

Dit. En bovendien: survival of the fittest. Kun je niet met drugs omgaan, blijf er dan vanaf. Als je daar niet mee om kan gaan ben je een zwakkere in de samenleving, en is het alleen maar een natuurlijk proces dat dat je ondergang wordt. :grin:

Tenslotte worden middelen ook minder spannend als ze legaal worden. Denk maar aan marihuana: in de VS wordt veel meer geblowd dan in Nederland. Als je het uit de illegaliteit haalt kun je prijzen reguleren, kwaliteit garanderen, criminaliteit terugdrijven (maffia in Zuid-Amerika hebben dan veel minder macht) en alles bespreekbaar maken.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Rabbithole zei:
Dit. En bovendien: survival of the fittest. Kun je niet met drugs omgaan, blijf er dan vanaf. Als je daar niet mee om kan gaan ben je een zwakkere in de samenleving, en is het alleen maar een natuurlijk proces dat dat je ondergang wordt. :grin:
Klik om te vergroten...

Maar zo werkt het niet meer. Je kan jezelf amper meer om zeep helpen tegenwoordig :openmouth:
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Rabbithole zei:
(maffia in Zuid-Amerika hebben dan veel minder macht)
Klik om te vergroten...

De schoen wringt niet in Zuid-Amerika zelf, maar ergens tussen het produceren en verhandelen van die drugs op een ander continent. Smokkel wat de prijzen de hoogte in doet gaan. Enorm risico wat ervoor zorgt dat alles ineens x25-40 gaat (bij coke that is).

Chris Pontius zei:
Maar zo werkt het niet meer. Je kan jezelf amper meer om zeep helpen tegenwoordig :openmouth:
Klik om te vergroten...

Daarom juist, ook al vind ik wat je zegt hier onzin, je kan jezelf makkelijk om zeep helpen. Sarcasme hoop ik. :P
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#6
Chris Pontius zei:
Rabbithole zei:
Dit. En bovendien: survival of the fittest. Kun je niet met drugs omgaan, blijf er dan vanaf. Als je daar niet mee om kan gaan ben je een zwakkere in de samenleving, en is het alleen maar een natuurlijk proces dat dat je ondergang wordt. :grin:
Klik om te vergroten...

Maar zo werkt het niet meer. Je kan jezelf amper meer om zeep helpen tegenwoordig :openmouth:
Klik om te vergroten...

Klopt, werp maar een willekeurige blik op zelfmoord.nl/forum! :wink:

W.F.L. zei:
Rabbithole zei:
(maffia in Zuid-Amerika hebben dan veel minder macht)
Klik om te vergroten...

De schoen wringt niet in Zuid-Amerika zelf, maar ergens tussen het produceren en verhandelen van die drugs op een ander continent. Smokkel wat de prijzen de hoogte in doet gaan. Enorm risico wat ervoor zorgt dat alles ineens x25-40 gaat (bij coke that is).
Klik om te vergroten...

Dat is zeer zeker zo en dat weet ik ook, maar de reden waarom maffia in bijvoorbeeld Zuid-Amerika zoveel macht heeft is grotendeels door drugshandel. Neemt niet weg dat smokkel de prijzen door het dak laat schieten, maar die criminaliteit die eromheen is geeft het status en een slechte naam. Neem die criminaliteit weg en er is al een gedeelte van het probleem opgelost.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#7
W.F.L. zei:
Daarom juist, ook al vind ik wat je zegt hier onzin, je kan jezelf makkelijk om zeep helpen. Sarcasme hoop ik. :P
Klik om te vergroten...

Ik overdrijf natuurlijk een beetje maar mijn punt was dat de staat tegenwoordig té veel voor mensen zorgt.

Overigens hoef je me daar niet voor te reporten Freek :confused:
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Chris Pontius zei:
Overigens hoef je me daar niet voor te reporten Freek :confused:
Klik om te vergroten...

Haha, ik vond het wel een droge grap, omdat ik dacht dat je die melding waarschijnlijk zelf zou lezen. :flushed: Lekker flauw ja. :grin:

Rabbithole zei:
Dat is zeer zeker zo en dat weet ik ook, maar de reden waarom maffia in bijvoorbeeld Zuid-Amerika zoveel macht heeft is grotendeels door drugshandel. Neemt niet weg dat smokkel de prijzen door het dak laat schieten, maar die criminaliteit die eromheen is geeft het status en een slechte naam. Neem die criminaliteit weg en er is al een gedeelte van het probleem opgelost.
Klik om te vergroten...

Maar er is geen mafia in Zuid-Amerika :openmouth: en coke heeft daar ook niet zoveel "status" ofzo. Ik weet natuurlijk wel dat luitjes zoals Escobar ook criminelen zijn, maar dat is weer wat anders en ook weer een direct gevolg van het risico wat verschepen/smokkelen met zich mee brengt. Criminaliteit is onlosmakelijk verbonden met smokkel. En dan vind ik "status" en "slechte naam" nogal tegenstrijdige begrippen, zeker als het om coke gaat. Dat ze macht hebben is dan weer een direct gevolg van het feit dat ze zoveel geld verdienen, want geld = macht. Maar de echte criminelen zitten vooral hier, bij mijn weten, tenzij ze gemoeid zijn bij het smokkelen van grote hoeveelheden naar de VS/Europa. Al hoeft your average arme bolletjesslikker geen crimineel te zijn, er net zo goed amateurs mee gemoeid.


Als het gaat om het huidige beleid van drugs (gaat over de war on drugs) is deze film zeker een echte aanrader! Dit vind ik veruit het beste stuk uit de film. Inclusief beelden van een basejunkie uit Amsterdam op het einde, haha. :grin:
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Irezz, wil je alsjeblieft stoppen met dat engels tussendoor?
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
tomz0r zei:
Minder verslavend en lichamelijk minder schadelijk? Sure. Maar met een cokeverslaving, opiatenverslaving of wat dan ook kan niet deelgenomen worden aan de maatschappij.
Klik om te vergroten...

Onzin. Dagelijks gebruiken (=verslaafd zijn) moet je niet meteen buiten de maatschappij stellen zoals de gemiddelde zwerver/junkie. Er zijn genoeg mensen die verslaafd zijn aan coke die WEL werken en deelnemen aan de "maatschappij", en met heroïne is dat ook zo.

tomz0r zei:
3% van de mensen rijdt in de weekends nu met een niet toegestane hoeveelheid alcohol, hoe erg wordt het als er ook nog drugs bij komt? En bij problematisch gebruik ingrijpen? Hoe kan dat? Dat kan nu niet met alcohol en wiet, voorlichting helpt niet, en zonder privacyschending (of anders ook niet, je vraagt gewoon iemand anders om het te halen) is het ook onmogelijk het te controleren.
Klik om te vergroten...

Uhh, cijfers plakken erop plakken, oplossingen vinden voor het probleem en het verstrekken van drugs van goede kwaliteit scheelt een hoop. Iets dat legaal is, is makkelijker te controleren dan iets wat illegaal is.

tomz0r zei:
Heel Zuid-Amerika wordt geleid door criminele bendes. Dit gaat niet alleen over drugs. Met het legaliseren van drugs zijn die problemen lang niet weg. En hier gaat een groot deel van de onzekere nieuwsgierige pubertjes en andere emotioneel kwetsbare personen naar de klote. En wij zouden dat godverredomme moeten gaan dokken.
Klik om te vergroten...

Wat erg. Nu dok je voor het persoonlijk gewin van een of andere werkschuwe druggie of crimineel. Maar problemen met drugsbendes schakel je wel degelijk uit door het legaliseren van drugs hoor, haha. Maar zoals ik al gezegd heb is drugs te vergelijken met criminaliteit als prostitutie en dergelijke. Andere criminaliteit, zoals stelen, hebben we het niet eens over. Dat vraagt een andere aanpak dan legaliseren, duh. En die onzekere nieuwsgierige pubertjes en emotioneel kwetsbare personen kunnen nu net zo goed drugs kopen hoor, haha.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#11
W.F.L. zei:
tomz0r zei:
Minder verslavend en lichamelijk minder schadelijk? Sure. Maar met een cokeverslaving, opiatenverslaving of wat dan ook kan niet deelgenomen worden aan de maatschappij.
Klik om te vergroten...

Onzin. Dagelijks gebruiken (=verslaafd zijn) moet je niet meteen buiten de maatschappij stellen zoals de gemiddelde zwerver/junkie. Er zijn genoeg mensen die verslaafd zijn aan coke die WEL werken en deelnemen aan de "maatschappij", en met heroïne is dat ook zo.
Klik om te vergroten...

Uitzonderingen zijn er altijd. Volgens de UvA zijn 95% van de dagelijkse heroïnegebruikers werkloos. Ook is er een zeer groot verband met geweldsdelicten en andere misdaden.

W.F.L. zei:
tomz0r zei:
3% van de mensen rijdt in de weekends nu met een niet toegestane hoeveelheid alcohol, hoe erg wordt het als er ook nog drugs bij komt? En bij problematisch gebruik ingrijpen? Hoe kan dat? Dat kan nu niet met alcohol en wiet, voorlichting helpt niet, en zonder privacyschending (of anders ook niet, je vraagt gewoon iemand anders om het te halen) is het ook onmogelijk het te controleren.
Klik om te vergroten...

Uhh, cijfers plakken erop plakken, oplossingen vinden voor het probleem en het verstrekken van drugs van goede kwaliteit scheelt een hoop. Iets dat legaal is, is makkelijker te controleren dan iets wat illegaal is.
Klik om te vergroten...

Dat werkt niet. Echt niet. Al die waarschuwingen op die sigarettenpakjes hebben het roken met geen procent verminderd. Het alcoholgebruik onder jongeren is zelfs gestegen sinds die voorlichtingscampagnes en reclames. Als jij nu een manier weet hoe het wel werkt, hoor ik die graag. En de overheid ook.

W.F.L. zei:
tomz0r zei:
Heel Zuid-Amerika wordt geleid door criminele bendes. Dit gaat niet alleen over drugs. Met het legaliseren van drugs zijn die problemen lang niet weg. En hier gaat een groot deel van de onzekere nieuwsgierige pubertjes en andere emotioneel kwetsbare personen naar de klote. En wij zouden dat godverredomme moeten gaan dokken.
Klik om te vergroten...

Wat erg. Nu dok je voor het persoonlijk gewin van een of andere werkschuwe druggie of crimineel. Maar problemen met drugsbendes schakel je wel degelijk uit door het legaliseren van drugs hoor, haha. Maar zoals ik al gezegd heb is drugs te vergelijken met criminaliteit als prostitutie en dergelijke. Andere criminaliteit, zoals stelen, hebben we het niet eens over. Dat vraagt een andere aanpak dan legaliseren, duh. En die onzekere nieuwsgierige pubertjes en emotioneel kwetsbare personen kunnen nu net zo goed drugs kopen hoor, haha.
Klik om te vergroten...

Drugs te vergelijken met criminaliteit als prostitutie? Wat een onzin. Ten eerste is prostitutie niet altijd crimineel, in veel gevallen zelfs niet. En als het crimineel is dan worden er mensenrechten geschonden. En niet zo'n beetje ook. Dus ik weet niet wat je punt daarmee is, maar helemaal logisch is het niet.

En de problematiek in die landen gaat verder dan drugsbendes. Afpersingen en andere niet-drugsgerelateerde zaken zijn een veel vaker voorkomend probleem.
En ik weet niet of elke puber aan drugs kan komen. Ik denk van niet. Ik krijg hier genoeg smeek PB-tjes van pubertjes die niks kunnen krijgen, of ik alsjeblieft wat voor ze wil regelen. Maar het gaat daar tevens niet om. Blijkbaar schrikt illegalisatie af, want het gebruik van harddrugs ligt veel lager dan het gebruik van softdrugs en alchohol en tabak.
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#12
tomz0r zei:
Uitzonderingen zijn er altijd. Volgens de UvA zijn 95% van de dagelijkse heroïnegebruikers werkloos. Ook is er een zeer groot verband met geweldsdelicten en andere misdaden.
Klik om te vergroten...

Dat zijn dan ook de mensen die hun heroïnegebruik voor zichzelf houden. Zal ik je nog eens wat vertellen? Van heroïne word je helemaal niet gewelddadig. De reden dat er geweldsdelicten en andere misdaden zijn is omdat junkies geld nodig hebben om hero te kopen van dealers!

Wat niet het geval zou zijn bij legalisatie. Gecontroleerde verstrekking aan verslaafden als ze willen gebruiken/gebruikersruimtes enzo/hulp met afkicken. Volgens mij lopen er nu al dergelijke projecten? Heroïne kost trouwens geen fuck, wat de prijs bepaald is net zoals bij coke, dat het van een of ander kutland wat niet in de buurt is moet komen.

W.F.L. zei:
Drugs te vergelijken met criminaliteit als prostitutie? Wat een onzin. Ten eerste is prostitutie niet altijd crimineel, in veel gevallen zelfs niet. En als het crimineel is dan worden er mensenrechten geschonden. En niet zo'n beetje ook. Dus ik weet niet wat je punt daarmee is, maar helemaal logisch is het niet.
Klik om te vergroten...

Toch wel. Landen waar prostitutie in de illegaliteit zit hebben te kampen met criminelen die zich ermee bezighouden. Want dat is zo'n beetje wat criminelen doen: Op een illegale manier geld verdienen.

Nu zijn drugs en handel in drugs ook illegaal. Als ze dat nou legaliseren schakelen ze de criminaliteit bij drugs uit. En dan bedoel ik HANDEL en de incidenten/bendes/etc die ermee gemoeid zijn, niet criminaliteit die gepleegd wordt onder invloed van drugs. Mensen die dat soort dingen doen kunnen trouwens meestal wel drugs regelen, legaal of illegaal, en ik denk ook niet dat drugs de oorzaak zijn voor criminaliteit. Is altijd zo'n makkelijk zwart schaap, maar als IK drugs op heb ga ik geen geweldsdelicten of criminaliteit plegen hoor, ik gebruik drugs omdat ze leuk zijn! Ligt maar net aan jezelf.

Tomz0r zei:
En de problematiek in die landen gaat verder dan drugsbendes. Afpersingen en andere niet-drugsgerelateerde zaken zijn een veel vaker voorkomend probleem.
Klik om te vergroten...

So?

Tomz0r zei:
En ik weet niet of elke puber aan drugs kan komen. Ik denk van niet. Ik krijg hier genoeg smeek PB-tjes van pubertjes die niks kunnen krijgen, of ik alsjeblieft wat voor ze wil regelen. Maar het gaat daar tevens niet om. Blijkbaar schrikt illegalisatie af, want het gebruik van harddrugs ligt veel lager dan het gebruik van softdrugs en alchohol en tabak.
Klik om te vergroten...

Ik heb volgens mij 2x zo'n PB gehad op 9 maand. Blijkbaar kom ik niet echt over als een dealer ofzo. Gelukkig maar, want dat ben ik ook niet.

En jij denkt dus dat illegalisatie afschrikt? Zal ik je eens wat vertellen? De reden dat wij hier zoveel alcohol gebruiken is omdat we dat al honderden jaren doen. Dat is historisch gegroeid. En door die geschiedenis is het ook gewoon legaal. Er zijn ook landen waar alcohol illegaal is en daar is het net zoals andere dope. Jammer genoeg heeft dat weinig te maken met de legaliteit van alcohol, maar alles met historisch gebruik. Kauwen op khat is volgens mij ook niet overal verboden, net zoals kauwen op cocabladeren. Allemaal historisch.
I
IrezzLid
01-01-2024, 00:00
#13
Volgens mij lopen er nu al dergelijke projecten? Heroïne kost trouwens geen fuck, wat de prijs bepaald is net zoals bij coke, dat het van een of ander kutland wat niet in de buurt is moet komen.
Klik om te vergroten...

Feit. België, Zwitserland, Nederland, Duitsland en Spanje hebben heroïneclinics.
I
IrezzLid
01-01-2024, 00:00
#14
Irezz zei:
Volgens mij lopen er nu al dergelijke projecten? Heroïne kost trouwens geen fuck, wat de prijs bepaald is net zoals bij coke, dat het van een of ander kutland wat niet in de buurt is moet komen.
Klik om te vergroten...

Feit. België, Zwitserland, Nederland, Duitsland en Spanje hebben heroïneclinics.
Klik om te vergroten...

En ik weet niet of elke puber aan drugs kan komen. Ik denk van niet. Ik krijg hier genoeg smeek PB-tjes van pubertjes die niks kunnen krijgen, of ik alsjeblieft wat voor ze wil regelen.
Klik om te vergroten...

Jij bent echt heel naïef:d
Hoe jonger het kind, hoe minder het opvalt. Ik wil er niet teveel over uitbreiden, maar m'n huidige dealer bijvoorbeeld dwong z'n zus te dealen vanaf 9 jaar. AS IS iemand ze controleert. Enneuh, toen ik 15 was gooiden ze het gewoon naar je hoofd. Denk je nu echt dat (de meeste) dealers er één moer om geven, in België althans? Stuur me op pad met 2 13jarigen, 20 minuten laten heb je ze terug, inclusief dope. In Nederland is het misschien wel strenger ja, doordat het gewoon gekocht wordt in de shop. België zit midden in z'n kiddicokeboom.

Maar het gaat daar tevens niet om. Blijkbaar schrikt illegalisatie af, want het gebruik van harddrugs ligt veel lager dan het gebruik van softdrugs en alchohol en tabak
Klik om te vergroten...

Deze stelling is pas echt lachen. Kun je harddrugs legaal in albert heijn kopen? neen. 2 van de 3 softdrugs wel. even een erg grove schatting: 60% van NL rookt, 85% drinkt regelmatig alcohol. vind je het gek dat harddrugs slechter scoren dan? :sunglasses:

En nog iets! Er staat ee, héél erg mooie oude antieken vaas van oma op de tafel, en er loopt een kleuter te spelen. Vanaf je NIET, VAAS en KOMEN in één zin hebt gegoten heb je nog maximum 5 seconden om de vaas op te vangen.
En ik durf wedden dat, vanaf dag 1 dat wiet ooit illegaal zou worden, de verkoop explosief gaat stijgen. Je hebt geen idee waarmee kinderen en jongeren mee bezig zijn, tomz0r. da's duidelijk. ''Blowen is voor mietjes, pillen zijn stoer'' hoor je ook wel vaker :rolleyes:


Legale dingen zijn nu eenmaal niet zo spannend yo.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ja leuk verhaaltje. Ik geloof best dat het bij sommige jongeren zo werkt, maar het gebruik van harddrugs ligt volgens drugsweb onder de 1 procent van de middelbare scholieren.
Bij alcohol en wiet is het echter problematisch te noemen. Hey, legale middelen! Toevallig? Denk het niet.

En WFL, illegalisatie schrikt zeker wel af. LSD wordt bijna niet meer gebruik, het paddogebruik is afgenomen sinds het illegaal is, en wiet wordt relatief superveel gebruikt.
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#16
tomz0r zei:
LSD wordt bijna niet meer gebruik
Klik om te vergroten...

wtf :confused: Echt niet. Dat deze tijden niet vergelijkbaar zijn met de 60s weet ik ook wel, maar toen was het ook illegaal.

tomz0r zei:
het paddogebruik is afgenomen sinds het illegaal is
Klik om te vergroten...

Ja, maar paddo's? Ten eerste heb je nog altijd truffels en kan je ze zelf kweken. Paddo's zijn trouwens ook niet bepaald een drugssoort waar geld mee te verdienen valt. Moest het volledig illegaal zijn en er is een redelijke vraag naar zouden er ook oppportunisten zijn die aan die vraag willen voldoen. Zowiezo is een grote vraag een factor voor wie zich er op stort, en paddo's zijn niet verslavend ofzo. Vergelijk maar eens een dealer die psychedelische troep verkoopt met een cokedealer. Andere wereld.

tomz0r zei:
en wiet wordt relatief superveel gebruikt.
Klik om te vergroten...

Wiet wordt overal veel gebruikt. In België is het ook illegaal. En in de VS ook.

Edit: Nog een interessant feit is dat drugsgebruik vaak hoog ligt in landen die internationale draaischijven zijn voor handel. Zoals Nederland, Spanje of de fucking Antillen dat zijn voor coke. Scoren ook allemaal erg goed als het gaat om het aantal cokegebruikers. Spanje staat op 2 achter de VS en Nederland en Aruba zitten ook in de top 10. En Chili of Argentinië, wat ook exporteert maar niet produceert.

Ik heb trouwens geen idee waarom er zoveel geblowd wordt in Nederland? Dat kan deels historisch zijn ook, trouwens. Dat denk ik eigenlijk meer, want kijk nou naar Colombia. Wordt in verhouding relatief weinig coke gebruikt, en je zou denken dat het daar makkelijk verkrijgbaar is hé? Coke is trouwens nog verslavender dan wiet dacht ik zo. Waarom is dat?

Wat ik dan wel weer droog vind, is dat de cijfertjes zeggen dat er in België meer speed gebruikt wordt dan in Nederland. Moet je nagaan wat de landelijke gemiddeldes zijn in beide landen haha, volgens mij 10%-30%. Bij mijn weten is Nederland de grootste producent though. En natuurlijk een lekker exportproduct voor de UK en dergelijke, zoals met pillen :P
d
deadlockLid
01-01-2024, 00:00
#17
Er wordt in Nederland relatief weinig drugs gebruikt in vergelijking met landen waar er streng tegen opgetreden wordt. Even de cijfers erbij zoeken (elsevier gok ik).
B
BerbatovLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik vind deze discussie onnodig omdat ik vind dat de overheid zich niet moet bemoeien met de persoonlijke keuzes van mensen. Als die mannen in pak blijven beslissen over wat je wel en niet doet dan kan de bevolking nooit wat leren, en blijven we domme schapen.

Of het schadelijk is voor de maatschappij doet er niet zo veel toe. Eigen schuld.
t
tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#19
deadlock zei:
Er wordt in Nederland relatief weinig drugs gebruikt in vergelijking met landen waar er streng tegen opgetreden wordt. Even de cijfers erbij zoeken (elsevier gok ik).
Klik om te vergroten...

Legale drugs worden vaker gebruikt. Qua wiet is alleen Frankrijk groter dan Nederland qua gebruik. Bij harddrugs is het inderdaad minder, maar ik ben ook voorstander van het gedoogbeleid. Alle drugs legaal maken is echter totaal niet mogelijk.
W
WinehouseLid
01-01-2024, 00:00
#20
HA - HA !
dikke faal

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."