Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZero tolerance rond drugs faalt

Zero tolerance rond drugs faalt

135 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#1
Klopt, het is wel humaan maar niet natuurlijk. Eén van de redenen waarom de aarde zo overbevolkt is. Mensen willen hun leven onnatuurlijk lang rekken, tot het uiterste gaan om nog wat extra jaartjes mee te kunnen gaan. Die drang is wel begrijpelijk, maar niet per se iets positiefs.
H
HiddeLid
01-01-2024, 00:00
#2
De man heeft gelijk. :)
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#3
(bron: nrc.nl)

Amsterdam, 17 juni

Het zerotolerancebeleid tegen drugs heeft gefaald. Dat zegt criminoloog en drugsonderzoeker Ton Nabben van de Universiteit van Amsterdam. „Bijna niemand in het uitgaansleven trekt zich er iets van aan. Mensen verstoppen hun drugs voordat ze gaan stappen, of nemen het van te voren in.” Nabben verdedigt vandaag zijn proefschrift High Amsterdam, Ritme, roes en regels in het uitgaansleven.

In zijn dissertatie beschrijft Nabben het drugsgebruik in het Amsterdamse uitgaansleven in de afgelopen twintig jaar. Uit het onderzoek blijkt dat justitieel beleid maar beperkte invloed heeft op trends in drugsgebruik. De opkomst van subculturen, het imago van een drug, prijs, kwaliteit en aanbod hebben meer impact.

Drugsgebruik

Volgens Nabben claimt de politie dat zero tolerance succes heeft geboekt, terwijl de daling van drugsgebruik al vijf jaar voor het begin van de strengere aanpak was ingezet. „Het beleid werd ingevoerd op een moment dat het drugsgebruik was gereguleerd en dat er geen incidenten waren. Toch vond justitie een harde aanpak nodig. Maar wie neemt er nu aanstoot aan xtc-gebruik op dancefeesten? Zelfs nuchtere bezoekers niet.”

Het doel van het zerotolerancebeleid was ook om grootschalige handel op feesten aan te pakken. „Maar die is er helemaal niet”, zegt Nabben. „Er is een cultuur van delen en niet van dealen. Heb je een pil over, dan ruil je die voor een drankje. Als buitenstaander ziet de politie dit als dealen. Maar uit de kleine hoeveelheden die ze in beslag nemen, blijkt dat dit niet zo is.”

Nabben heeft voor zijn onderzoek rapportages van de Horeca Interventie Teams ingezien via de Wet Openbaarheid Bestuur. Daaruit blijkt volgens hem dat de politie zero tolerance als „oneindige missie” ziet. „De politie begint te twijfelen of het beleid wel zin heeft. Het effect is dat steeds meer jonge mensen in aanraking komen met justitie. Willen we dat wel?”

„Terug bij af”

Volgens Nabben is Nederland „na de dood van Simon Vinkenoog weer terug bij af”. Hij doelt hiermee op het feit dat de politie zich weer richt op de gebruiker, net als in de jaren zestig toen dichter Vinkenoog heeft vastgezeten wegens bezit van een kleine hoeveelheid marihuana. Nabben: „Vinkenoog stond symbool voor veel jongeren die om deze reden in de cel zaten. Het justitieapparaat raakte verstopt, daarom heeft Van Agt in 1976 het gedoogbeleid ingevoerd. Het lijkt wel alsof men geen historisch besef heeft.”
p
pascal828Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Mooi tekstje. :)
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Misschien worden ze toch nog verstandig :P
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Weinig aan toe te voegen....
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#7
Klopt als een bus denk ik ..... zero tolerance heeft daarom zelfs ook zijn gevaren denk ik
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#8
Flameon zei:
Klopt als een bus denk ik ..... zero tolerance heeft daarom zelfs ook zijn gevaren denk ik
Klik om te vergroten...

Zeker! Mensen zijn nu meer geneigd om van te voren grotere hoeveelheden drugs in te nemen, zodat ze niks meer in hun zakken hebben zitten tijdens het fouilleren. Dit kan natuurlijk levensgevaarlijk zijn!
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#9
De politie en overheid hebben het wel door, maar door dat beleid houden ze wel het grootste gedeelte van de bevolking tevreden, de meeste mensen zijn natuurlijk tegen drugs en vinden dat mensen die voor het feestje veel innemen gewoon domme junks, wat natuurlijk ook wel dom is. Ik denk dat ze het moeilijk vinden om dit te veranderen omdat tollereren veel burgers niet leuk vinden.

Het beste is natuurlijk wel tollereren naar mijn mening, het gebeurd toch wel en heeft negatieve gevolgen hoe je het ook wend of keert.
k
knolselderijLid
01-01-2024, 00:00
#10
KoxBox zei:
-tomz0r zei:
Waarom is je naam Wackie, en niet meer Wacky, trouwens?
Klik om te vergroten...
Omdat hij geen mod meer wou zijn.
Klik om te vergroten...

vroeg me al af waar ik die naam van kon
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#11
knolselderij zei:
KoxBox zei:
-tomz0r zei:
Waarom is je naam Wackie, en niet meer Wacky, trouwens?
Klik om te vergroten...
Omdat hij geen mod meer wou zijn.
Klik om te vergroten...

vroeg me al af waar ik die naam van kon
Klik om te vergroten...

Kende. Kon is de verleden tijd van kan.
-
-tomz0rLid
01-01-2024, 00:00
#12
langeman zei:
-tomz0r zei:
HET IS FUCKING INTERNET HIERZO. Ga nou niet piekeren om een scheldwoordje.
En ga er eens serieus op in. Mensen haken snel af als ze zien dat ze ongelijk hebben, hier ook weer. Eerst de discussie aan gaan, en als blijkt dat ik gelijk heb komen ze met dit soort redenen. Wat is kortzichtig aan mijn reactie op jou? Helemaal NIKS.

En je moet niet alles letterlijk nemen. Ik hou heel erg van overdrijven en de reacties afwachten. Soms een beetje, soms heel erg. In dit topic vind ik echter wel dat ik een punt heb.

Kusje.
Klik om te vergroten...

Tomzor, beantwoord nu eens de openstaande vragen. Je neemt een standpunt in, maar waarom is dat het juiste standpunt? Mijn post laat je links liggen, terwijl je van anderen eist inhoudelijk op jou in te gaan. En kom alsjeblieft met iets meer dan wat simpele one-liners.

(edit woordje teveel verwijderd)
Klik om te vergroten...

Je verwacht van mij een wetenschappelijke analyse, maar dit kan ik niet en geef ik ook toe. Dat is echter ook niet nodig in dit geval. Het is voor mij duidelijk als ik om mij heen kijk en lees over vechtpartijen dat er een zekere zin van controle moet zijn voor de handhaving van de veiligheid.

Dat jij niet overtuigd bent is jouw probleem, maar dan moet je je ogen opendoen, en misschien eens in de praktijk kijken hoe het er aan toe gaat.

Ik wil best geloven dat er op een festival waar alleen langharige blowers komen geen vechtpartijen zijn, maar in de praktijk blijkt dat dat overduidelijk niet overal zo is. Punt. Om aan te tonen dat handhaving van de veiligheid nodig is, is er dus geen analyse nodig. Nogmaals.
l
langemanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Nee man, ik vraag geen wetenschappelijke analyse. Ik vraag gewoon een analyse; jouw analyse. Een analyse moet je hebben gemaakt als je een serieus standpunt inneemt. Of zijn we het daar al niet over eens?

Wat jij doet heeft niks met discusieren te maken. Jij loopt gewoon te fucken. Je doet alsof je een serieuze discussie voert, maar dat doe je niet. Meerdere voorbeelden daarvan heb je al in eerdere posts laten zien en ook in je laatste post is het goed te zien.

-Tomz0r zei:
Je verwacht van mij een wetenschappelijke analyse, maar dit kan ik niet en geef ik ook toe. Dat is echter ook niet nodig in dit geval. Het is voor mij duidelijk als ik om mij heen kijk en lees over vechtpartijen dat er een zekere zin van controle moet zijn voor de handhaving van de veiligheid.
Klik om te vergroten...
Waar gaat het nu om.... gaat de discusssie over het nut van een zekere zin van controle voor de handhaving van veiligheid of gaat het over politieinzet op festivals?

-Tomz0r zei:
Dat jij niet overtuigd bent is jouw probleem, maar dan moet je je ogen opendoen, en misschien eens in de praktijk kijken hoe het er aan toe gaat.
Klik om te vergroten...
Nou nou, wat een toon.... heb ik je iets misdaan? En belangrijker nog...hoe helpt deze toon de discussie vooruit? Wat voegt het toe?

-Tomz0r zei:
Ik wil best geloven dat er op een festival waar alleen langharige blowers komen geen vechtpartijen zijn, maar in de praktijk blijkt dat dat overduidelijk niet overal zo is. Punt. Om aan te tonen dat handhaving van de veiligheid nodig is, is er dus geen analyse nodig. Nogmaals.
Klik om te vergroten...
Enige analyse is toch echt op zijn plaats. Of 'nogmaals' zijn we het daar al over oneens? En 'nogmaals' welke praktijkvoorbeelden heb je het over?
k
knolselderijLid
01-01-2024, 00:00
#14
Rabbithole zei:
Kende. Kon is de verleden tijd van kan.
Klik om te vergroten...


je hebt gelijk je hebdt gelijk
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#15
-tomz0r zei:
Geloof je echt in dat anarchistische gedoe dat er geen controle nodig is?
Klik om te vergroten...

Jazeker geloof ik daar in. Ik heb op legale feesten/uitgaansgelegenheden meer vechtpartijen meegemaakt dan op illegale feesten zoals tekno (Ja ook tekno waar 2000 man was). 1x een vechtpartij gezien op een tekno, en die was direct gesust.

-tomz0r zei:
Overigens is die drugscontrole over de hele wereld nodig anders zijn drugs overal vrij verhandelbaar, en je wilt niet weten hoeveel dat zou gaan kosten.
Klik om te vergroten...

Je maakt een grapje hoop ik? :tearsofjoy:

Heb je enig idee hoeveel geld er omgaat in drugshandel? Dat drugs vrij verhandelbaar zouden zijn lijkt me eerder positief. De prijzen van drugs worden voor een groot deel bepaald door de illegaliteit ervan. Moesten ze legaliseren en dezelfde prijzen gebruiken ben ik er vrij zeker van dat die kosten die vrije handel in drugs (verslavingszorg? Verslaafden zijn er nu ook zat? Waar heb je het over?) ruimschoots terug betaald zijn. Waarschijnlijk zou(den) de overhe(i)d(en) er nog makkelijk geld aan verdienen ook en gebruikers worden dan niet genaaid. Als je een beetje contacten hebt kan je prima kwaliteitsdrugs kopen, laten testen, iedereen tevreden en ik vind de prijzen ook niet zo gek. Het is meer een zelf-regulerende omgeving denk ik. Net als op tekno overigens. Haha. Maar legaliseren is beter, betere voorlichting, kwaliteit (als dat al niet was), minder taboe, geen criminaliteit en het beste van al is dat je als gebruiker dan ook niet meer genaaid kan worden (zie VS waar veel van de mensen die in de cel zitten voor drugs gewoon gebruikers zijn) want de huidige straffen zijn gewoon belachelijk hoog, kijk maar naar de boetes voor kleine gebruikershoeveelheden XTC en dergelijke. En dat valt in Nederland dan nog mee. Wereldwijde legalisering..

Het is trouwens een onomstotelijk bewezen feit dat hoe groter de strafmaten voor drugs, hoe meer criminelen zich ermee gaan bemoeien. Zelfde met wiet. Hoe meer risico er gemoeid is met handel, hoe meer geld ook. En hoe meer geld er op een risicovolle manier te verdienen valt, hoe meer criminelen je krijgt. Coke en heroïne-handel is daar een mooi voorbeeld van. Veel risico's als het gaat om smokkel en handel, wat de prijzen naar omhoog trekt en hoppa. Dat ligt echt niet aan de aard van die drugs zelf hoor, wel aan het feit dat de productie illegaal is en de drugs van overzees moeten komen.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#16
W.F.L. zei:
-tomz0r zei:
Geloof je echt in dat anarchistische gedoe dat er geen controle nodig is?
Klik om te vergroten...

Jazeker geloof ik daar in. Ik heb op legale feesten/uitgaansgelegenheden meer vechtpartijen meegemaakt dan op illegale feesten zoals tekno (Ja ook tekno waar 2000 man was). 1x een vechtpartij gezien op een tekno, en die was direct gesust.

-tomz0r zei:
Overigens is die drugscontrole over de hele wereld nodig anders zijn drugs overal vrij verhandelbaar, en je wilt niet weten hoeveel dat zou gaan kosten.
Klik om te vergroten...

Je maakt een grapje hoop ik? :tearsofjoy:

Heb je enig idee hoeveel geld er omgaat in drugshandel? Dat drugs vrij verhandelbaar zouden zijn lijkt me eerder positief. De prijzen van drugs worden voor een groot deel bepaald door de illegaliteit ervan. Moesten ze legaliseren en dezelfde prijzen gebruiken ben ik er vrij zeker van dat die kosten die vrije handel in drugs (verslavingszorg? Verslaafden zijn er nu ook zat? Waar heb je het over?) ruimschoots terug betaald zijn. Waarschijnlijk zou(den) de overhe(i)d(en) er nog makkelijk geld aan verdienen ook en gebruikers worden dan niet genaaid. Als je een beetje contacten hebt kan je prima kwaliteitsdrugs kopen, laten testen, iedereen tevreden en ik vind de prijzen ook niet zo gek. Het is meer een zelf-regulerende omgeving denk ik. Net als op tekno overigens. Haha. Maar legaliseren is beter, betere voorlichting, kwaliteit (als dat al niet was), minder taboe, geen criminaliteit en het beste van al is dat je als gebruiker dan ook niet meer genaaid kan worden (zie VS waar veel van de mensen die in de cel zitten voor drugs gewoon gebruikers zijn) want de huidige straffen zijn gewoon belachelijk hoog, kijk maar naar de boetes voor kleine gebruikershoeveelheden XTC en dergelijke. En dat valt in Nederland dan nog mee.
Klik om te vergroten...

Dit. En bovendien: survival of the fittest. Kun je niet met drugs omgaan, blijf er dan vanaf. Als je daar niet mee om kan gaan ben je een zwakkere in de samenleving, en is het alleen maar een natuurlijk proces dat dat je ondergang wordt. :grin:

Tenslotte worden middelen ook minder spannend als ze legaal worden. Denk maar aan marihuana: in de VS wordt veel meer geblowd dan in Nederland. Als je het uit de illegaliteit haalt kun je prijzen reguleren, kwaliteit garanderen, criminaliteit terugdrijven (maffia in Zuid-Amerika hebben dan veel minder macht) en alles bespreekbaar maken.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rabbithole zei:
Dit. En bovendien: survival of the fittest. Kun je niet met drugs omgaan, blijf er dan vanaf. Als je daar niet mee om kan gaan ben je een zwakkere in de samenleving, en is het alleen maar een natuurlijk proces dat dat je ondergang wordt. :grin:
Klik om te vergroten...

Maar zo werkt het niet meer. Je kan jezelf amper meer om zeep helpen tegenwoordig :openmouth:
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Rabbithole zei:
(maffia in Zuid-Amerika hebben dan veel minder macht)
Klik om te vergroten...

De schoen wringt niet in Zuid-Amerika zelf, maar ergens tussen het produceren en verhandelen van die drugs op een ander continent. Smokkel wat de prijzen de hoogte in doet gaan. Enorm risico wat ervoor zorgt dat alles ineens x25-40 gaat (bij coke that is).

Chris Pontius zei:
Maar zo werkt het niet meer. Je kan jezelf amper meer om zeep helpen tegenwoordig :openmouth:
Klik om te vergroten...

Daarom juist, ook al vind ik wat je zegt hier onzin, je kan jezelf makkelijk om zeep helpen. Sarcasme hoop ik. :P
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#19
Chris Pontius zei:
Rabbithole zei:
Dit. En bovendien: survival of the fittest. Kun je niet met drugs omgaan, blijf er dan vanaf. Als je daar niet mee om kan gaan ben je een zwakkere in de samenleving, en is het alleen maar een natuurlijk proces dat dat je ondergang wordt. :grin:
Klik om te vergroten...

Maar zo werkt het niet meer. Je kan jezelf amper meer om zeep helpen tegenwoordig :openmouth:
Klik om te vergroten...

Klopt, werp maar een willekeurige blik op zelfmoord.nl/forum! :wink:

W.F.L. zei:
Rabbithole zei:
(maffia in Zuid-Amerika hebben dan veel minder macht)
Klik om te vergroten...

De schoen wringt niet in Zuid-Amerika zelf, maar ergens tussen het produceren en verhandelen van die drugs op een ander continent. Smokkel wat de prijzen de hoogte in doet gaan. Enorm risico wat ervoor zorgt dat alles ineens x25-40 gaat (bij coke that is).
Klik om te vergroten...

Dat is zeer zeker zo en dat weet ik ook, maar de reden waarom maffia in bijvoorbeeld Zuid-Amerika zoveel macht heeft is grotendeels door drugshandel. Neemt niet weg dat smokkel de prijzen door het dak laat schieten, maar die criminaliteit die eromheen is geeft het status en een slechte naam. Neem die criminaliteit weg en er is al een gedeelte van het probleem opgelost.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#20
W.F.L. zei:
Daarom juist, ook al vind ik wat je zegt hier onzin, je kan jezelf makkelijk om zeep helpen. Sarcasme hoop ik. :P
Klik om te vergroten...

Ik overdrijf natuurlijk een beetje maar mijn punt was dat de staat tegenwoordig té veel voor mensen zorgt.

Overigens hoef je me daar niet voor te reporten Freek :confused:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...7
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."