Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBen je Belg? (wietpas)

Ben je Belg? (wietpas)

38 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vind het een beetje lame dat je met nog meer van die kutpasjes rond moet gaan lopen, zonder dat pasje heb ik er al 6 in mijn kontzak zitten

En 3 gram is te weinig, Ik haal vaak verschillende dingen en nu word dat ingeperkt tot 3 van die lullig e grammetjes...
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dan kom je er niet meer in

Hof: Nederland mag wietpas invoeren

Toegevoegd: donderdag 16 dec 2010, 10:15
Update: donderdag 16 dec 2010, 14:06


Nederland mag een wietpas invoeren om buitenlandse toeristen uit coffeeshops te weren. Dat heeft het Europees Hof van Justitie bepaald.

De wietpas is bedoeld om te voorkomen dat buitenlanders in Maastricht softdrugs komen kopen. Volgens het hof mag de maatregel worden getroffen om de overlast van drugstoerisme aan te pakken en om de openbare orde te handhaven.

Het Europees Hof was door de Raad van State gevraagd om te toetsen of een wietpas niet indruist tegen verdragen die bijvoorbeeld voorzien in een vrij handelsverkeer. Ook is bekeken of een wietpas in strijd is met het discriminatieverbod.
Ondersteuning

Het ministerie van Justitie laat in een reactie weten dat de voorbereidingen van de invoering doorgaan, maar dat buitenlanders pas zullen worden geweerd, als de Raad van State het daarmee eens is. De uitspraak van de Raad van State kan nog wel een paar maanden op zich laten wachten.

Burgemeester Onno Hoes van Maastricht ziet de uitspraak van het hof als een eerste stap "een positief oordeel dat we als ondersteuning beschouwen". Hij verwacht dat met de invoering van de pas zeventig procent van de huidige bezoekers de coffeeshops niet meer in mag.
Proefproces

De gemeente Maastricht lokte vier jaar geleden een proefproces uit door een coffeeshop die wiet had verkocht aan een buitenlandse klant tijdelijk te sluiten.

De eigenaar protesteerde tegen dit besluit op grond van een ongelijke behandeling van burgers van de Europese Unie en stapte naar de rechter. Die vroeg de Raad van State om een uitspraak, die vervolgens dus weer enkele vragen aan het Europese Hof voorlegde.

Het Europese Hof in Luxemburg oordeelt nu dat, omdat het verboden is verdovende middelen in het economische en commerciële circuit van de EU te brengen, een houder van een coffeeshop zich niet kan beroepen op de verkeersvrijheden of op het beginsel van non-discriminatie.
Brabant

Het kabinet heeft plannen om de wietpas in Brabant zo snel mogelijk in te voeren.
Klik om te vergroten...
bron:nos.nl
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#3
Minder drugstoeristen en meer straathandel in België. :sunglasses: Zal België blij mee zijn.
d
dainLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vind het wel zonde hoor! Ik maak zeker niet vaak gebruik van de shops, ga normaal gewoon in België, maar eens in de zoveel maanden vond ik het toch een hele leuke uitstap om met wat vrienden erheen te gaan, ineens wat in de stad rond te kuieren en een hapje te eten, wat winkeltjes te doen en even lekker in de shop onderuit te zakken. Zeker ook nooit het gevoel gehad op een of andere manier overlast te veroorzaken hierdoor, maar ja, dit lijkt me ook maar een opstapje om het helemaal te verbieden in de toekomst.
s
sethLid
01-01-2024, 00:00
#5
Wat een achterlijke maatregel! Al verandert er niet veel... Ik ga alleen naar een CS als ik toevallig in Nederland ben. Anders kun je hier dezelfde soorten vinden, en vaak voor een betere prijs en met minder risico dan de grens passeren..
g
gamezzLid
01-01-2024, 00:00
#6
dain zei:
Ik vind het wel zonde hoor! Ik maak zeker niet vaak gebruik van de shops, ga normaal gewoon in België, maar eens in de zoveel maanden vond ik het toch een hele leuke uitstap om met wat vrienden erheen te gaan, ineens wat in de stad rond te kuieren en een hapje te eten, wat winkeltjes te doen en even lekker in de shop onderuit te zakken. Zeker ook nooit het gevoel gehad op een of andere manier overlast te veroorzaken hierdoor, maar ja, dit lijkt me ook maar een opstapje om het helemaal te verbieden in de toekomst.
Klik om te vergroten...
zelfde hier, zelf veroorzaak ik ook geen overlast als ik naar Nederland ga.
Maar verbaast me niks dat er zat mensen zijn die overlast veroorzaken.
a
a1b2c3d4Lid
01-01-2024, 00:00
#7
3 gram roken de meesten in een paar uur op. En was het dan ook niet zo dat het 3 gram per dag per persoon in heel Nederland was? Ga je naar een feestje of op vakantie oid, kan je nog geen 15 gram meenemen of je moet een week afzien. En laat alle shops zelf hun systeem regelen, ik heb mijn vingerafdruk bij 2 shops en ik heb een pasje voor een andere, allemaal in dezelfde stad. Daar is overigens ook nooit overlast van drugstoerisme en de belgen die er komen zorgen alleen voor vermaak:

D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#8
ik wil wel wiet voor jullie kopen met mijn pas hoor, Belgjes
s
sethLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dreuge zei:
ik wil wel wiet voor jullie kopen met mijn pas hoor, Belgjes
Klik om te vergroten...

je bent een schat!
l
lolnoobLid
01-01-2024, 00:00
#10
3 gram in een paar uur? Dat lukt toch bijna niemand.

Ik vind het allemaal niet echt heel erg boeiend, als ik nog maar gewoon soms eens wiet kan halen. Ik vind het wel een beetje vervelend dat mijn naam dan ergens op een lijst komt te staan, maar je moet er maar wat voor over hebben :stoned:
K
KarhuLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik kan niet elke dag op en neer reizen naar een shop... niet dat ik nu direct 10 gram haal ofzo, maar mensen die niet in de buurt wonen zullen sowieso sneller meer als 3 gram willen!
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#12
Jezus die belg in havenzicht hahahaha
g
gamezzLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dreuge zei:
ik wil wel wiet voor jullie kopen met mijn pas hoor, Belgjes
Klik om te vergroten...
tot de politie je ziet :tongueout: dan is het Dreuge met zijn pasje in de bak :grin:
a
a1b2c3d4Lid
01-01-2024, 00:00
#14
gamezz zei:
Dreuge zei:
ik wil wel wiet voor jullie kopen met mijn pas hoor, Belgjes
Klik om te vergroten...
tot de politie je ziet :tongueout: dan is het Dreuge met zijn pasje in de bak :grin:
Klik om te vergroten...

Die zijn toch te druk bezig foutparkeerders en snelheidsovertreders te bekeuren.

lolnoob zei:
3 gram in een paar uur? Dat lukt toch bijna niemand.
Klik om te vergroten...

Nou? Het is mij afgelopen donderdag nog gelukt om iets meer dan 2 gram (buitenwiet) in ongeveer 4 uur tijd te consumeren. En afgelopen zaterdagavond is er ook meer dan 1.5 gram (sterkere wiet) doorheen gegaan. Gister nog een bijna gram in 2 uur tijd (een normale joint en één van 0.6 gram. Het is niet om op te scheppen, maar gewoon om te laten zien dat het wel mogelijk is.
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#15
Je haalt zo in ieder geval het probleem uit Nederland.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#16
seth zei:
Dreuge zei:
ik wil wel wiet voor jullie kopen met mijn pas hoor, Belgjes
Klik om te vergroten...

je bent een schat!
Klik om te vergroten...
10tje voor een gram NLX?
s
sethLid
01-01-2024, 00:00
#17
cropp zei:
seth zei:
Dreuge zei:
ik wil wel wiet voor jullie kopen met mijn pas hoor, Belgjes
Klik om te vergroten...

je bent een schat!
Klik om te vergroten...
10tje voor een gram NLX?
Klik om te vergroten...

En daar is het addertje :rolleyes:
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#18
Maar dat is juist de overlast die je daadwerkelijk ziet, dat kleine gehandel in grammetjes in de wijken om de shop, mensen die tientjes, grammetjes en pasjes doorspelen op straat.
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#19
cropp zei:
Maar dat is juist de overlast die je daadwerkelijk ziet, dat kleine gehandel in grammetjes in de wijken om de shop, mensen die tientjes, grammetjes en pasjes doorspelen op straat.
Klik om te vergroten...

Wat weer resulteert in meer illegale handel in België en Duitsland want het is te duur in Nederland en grijpen Belgen en Duitsers dus de kans om zelf een kweek te beginnen. Zeg nou zelf, goed begin van je zaak toch? Veel vraag naar het product in één keer.
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Maastricht kom ik toch bijna nooit. :P

Brabant zou wel zonde zijn, vanwege Breda.. Maar kom op randstad is even ver reizen (Rotterdam is even ver voor mij) dus zolang die wietpas daar niet komt ben ik nog stoned.. :grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."