#1
Vergeet niet dat de aarde zelf de mens gecreëerd heeft. In bepaald opzicht heeft de aarde de mens dus nodig , al weten we misschien niet welk doel wij dienen. De gedachten dat mensen nutteloos zijn en beter dood kunnen gaan vind ik een beetje ver gaan.Wat een cruciale vergissing. De aarde heeft geen mensen nodig. Het universum heeft geen mensen nodig. En om het nog abstrakter te stellen- het bewustzijn (sommigen noemen het god) heeft ook geen mensen nodig. In alle gevallen geldt 'andersom wel'.
Bovendien, dat hele idee dat de aarde de mens nodig heeft is in beginsel al een egoïstische gedachte. In ons relatief pacifistische mensen houdt dat verder weinig gevaar in. Maar het is exact datzelfde egoïsme wat deze aarde ten gronde richt.
Laat ik even een (toegegeven simplistisch) voorbeeld geven.
Een ontmoeting tussen een mens en een wortel.
De mens heeft die wortel nodig.
Maar zou het andersom ook gelden?
Ik denk dat het maar goed is dat je opgepakt wordt wanneer je een mens dood maakt... zou wat zijn als je random de postbode mocht doodschieten omdat hij op je pad komt.
Ben je wel een in een oorlogsgebied geweest?