Nou dat is keurig toch.
Ik blijf erbij: ziek of niet, want daar kies je natuurlijk niet voor!
Maar als je inkomen hoger is mag je bijdrage daar ook aan gekoppeld zijn en dus hoger zijn.
Of wil je dat mensen met een lager inkomen dat gaan opbrengen?
Of: hoe zou jij dat gefinancierd willen zien, want iemand moet het betalen hè.
Ik denk dat je het als gemeente meer persoonsafhankelijk moet bekijken.
Iemand van 70 met nul hypotheek en uitgevlogen kinderen kunnen dit idd makkelijk betalen.
Een gezin met jonge kinderen waar een ouder van ziek is is de vraag.
Begint denk ik vooral heel streng aan de voordeur selecteren. Wat heeft iemand echt nodig. Omdat ik bv 5 dagen per week naar de ptss kliniek ga en de vrouw werkt kan ik een poetsvrouw krijgen via wmo. Idem voor een taxi binnen bepaald budget.
Teveel mensen happen daar wel op toe.
En ik denk dat ze meer moeten kijken; wat heb je nodig en kun je dat betalen met je vermogen.
In mijn geval krijg ik na de ptss kliniek nog een begeleider. En ga ik, of wil ik graag, ook wat werkzaamheden doen via een wmo traject.
Ik vind dit meer zorggericht dan de luxe van een poetsvrouw en taxi bv.
Ga ik zoiets niet doen word ik er niet leuker van.
Maar de kliniek die tien keer zo duur is heb ik daardoor niet meer nodig.
Dat ik niks betaal komt omdat we allebei geen 65 zijn. CAK besluit dan om geen eigen bijdrage te vragen in gemeenten.
Gaan ze het op deze manier blijven handhaven vanaf 2027 ga ik met je mee. Dan betalen de hoge inkomens terecht meer.
Sorry, beetje warrig misschien ivm de koorts. Maar je snapt hem denk ik wel