#1
Het spoedoverleg was na een uurtje al klaar, as we speak wordt er gewacht tot Wilders naar buiten stapt met een verklaring/reflectie. Van der Plas, van Vroonhoven en Yesilgoz hebben hun pers-toneelstukje al gehad. Wat daaruit is op te maken:
- De coalitie zal er nog over doorpraten
- VVD, NSC en BBB hebben laten weten dat juist dit kabinet werk kan maken van asiel (is ook ongeveer het enige waar ze het over eens zijn lol) áls de verantwoordelijke minister er werk van maakt (zijnde Faber van de PVV).
- De meeste van Wilders 10 punten passen al in de 58 afspraken over asiel. Aan de PVV is gevraagd de punten die nog van toegevoegde waarde zijn uit te werken zodat ze concreter weten waarover ze het moeten hebben (Yesilgoz: “mij part worden het er 68 maar ga er gewoon mee aan de slag”)
- Volgens van Vroonhoven heeft Wilders zijn tweets over het eventueel klappen van het kabinet ook binnenskamers herhaalt.
Obv de interviews tot nu toe… vermoed ik toch eerder dat we misschien geen kabinet hebben eind deze week. Maar tis nog (enorm) afwachten wat Wilders er zelf over te zeggen heeft straks.
Maar als het al in die afspraken van asiel zit, wat is dan het doel van Wilders?
Of is dit gewoon zich even laten horen voor zijn achterban?
Ben benieuwd of het blijft staan.
Het kabinet laten vallen heeft hij al zovaak mee gedreigd
Over zijn achterban gesproken:
PVV-achterban wil massaal stekker uit kabinet als asielkoers niet wijzigt
Bijna drie kwart van de PVV-kiezers wil dat de partij het kabinet verlaat als het asielbeleid niet verandert. Inmiddels wil meer dan de helft van de coalitiekiezers nieuwe verkiezingen, blijkt uit het onderzoek onder het Hart van Nederland-panel.
www.hartvannederland.nl

