Deze is zeker interessant!
Wat ik lees is dat je de ownership van een partij af kan pakken via bepaalde methodes. Laten we, wederom als advocaat van de duivel, voor de lol eens brainstormen hoe we dat kunnen doen met het thema immigratie van de PVV:
Reframen
We veranderen de context wanneer we het over dit onderwerp hebben. De PVV ziet het als een veiligheidsrisico en een risico voor de Nederlandse cultuur.
Dit kan mogelijk net als in Denemarken worden omgezet naar de context van een sociaal-economisch vraagstuk:
Ongeremde immigratie kan ons huidige sociale stelsel te veel onder druk zetten, we moeten dit aanpassen naar een systeem van eerlijke kansen voor nieuwkomers
en onze eigen arbeidsmarkt.
Koppelen van andere waarden
PVV zet immigratie weg als een bedreiging voor de Nederlandse cultuur en soevereiniteit.
Wat als we dit juist koppelen aan zaken als solidariteit, rechtvaardigheid en een betere grip op de sociale integratie en saamhorigheid?
Aanbieden van concurrerende oplossingen
Niet meer ontkennen (ja, onderbuikgevoel) dat er issues zijn, maar juist blijven komen met concrete oplossingen.
PVV komt met domme, onhaalbare zaken als de grenzen dichtdoen. Dat terwijl er juist plek is om dit veel breder internationaal aan te pakken, zoals het dichter bij de bron opvangen van immigranten, en betere (economische) samenwerking met democratische machten in de regio van herkomst.
Thema zichtbaar houden
Dus blijven hameren op dit alternatieve beleid, juist ook als PVV weer immigratie aanhaalt.
Hiervoor heb je duidelijke kopstukken in de andere partijen nodig met gedegen kennis over dit thema, en moet je ervoor zorgen dat zodra het weer over immigratie gaat in de media, dat deze reframing langzaam niet meer onder de ownership van de PVV valt.
En nu ik dit teruglees, lijkt dit bijzonder sterk op de nieuwe koersen van de niet PVV partijen. đ