Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2023

Tweede Kamerverkiezingen 2023

1807 antwoorden
164 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kordie zei:
Ik ben vandaag wel twee keer gebeld door een nummer uit Den Haag.
Het zou toch niet zo zijn dat ze mij hadden willen vragen als minister president? :wink:

Maar inderdaad, afwachten. Ben eens benieuwd wat de fracties ervan gaan vinden.
Het heeft een half jaar geduurd. Dus voor de partijleiders een spannende avond.
Klik om te vergroten...
Ahhhhhh man niet alleen voor de partijleiders ik ben echt tering zenuwachtig😂😂😂

Gemiste kans voor het land wel, dat jij je telefoon niet opnam!
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
ljuv zei:
Ahhhhhh man niet alleen voor de partijleiders ik ben echt tering zenuwachtig
Klik om te vergroten...

Wordt lang op blijven voor je vrees ik.
Want dit zal niet over een paar uurtjes beklonken zijn.
En als iemand nu zegt ... ben het er niet mee eens? Moet het dan weer opnieuw?

ljuv zei:
Gemiste kans voor het land wel, dat jij je telefoon niet opnam!
Klik om te vergroten...

Dan zou er veel veranderen in dit land .... als ik wat meer te zeggen had :)
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Kordie zei:
Wordt lang op blijven voor je vrees ik.
Want dit zal niet over een paar uurtjes beklonken zijn.
Klik om te vergroten...
Nee maar anders dan anders hebben ze letterlijk een deadline om 23:59 en moeten ze weer nieuwe formateurs zoeken. En dan is de koek wel beetje op voor deze ronde denk ik. De presentatie is iig wel uitgesteld naar morgen ): Maar de vvd wordt elk moment verwacht nu. Tot zover weten we dat:
- het eigen risico gehalveerd wordt per 2027
- de spreidingswet ingetrokken wordt
- er 100 miljoen bezuinigd wordt op de npo
- we op bepaalde plekken per direct weer 130 mogen rijden
- hotelovernachtingen een hogere btw krijgen
- 100.000 woningen per jaar moeten worden bijgebouwd, waar de komende 5 jaar 1 miljard per jaar naartoe gaat
- er snellere procedures voor bouwen komen
- er meer bouwgrond moet komen
- er een constitutioneel hof komt
- het klimaatfonds overeind blijft
- bbb, nsc en pvv heel blij zijn, maar nog een paar punten hebben
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Spoiler: linkse tranen en gezever joe!
Ergens toch stille hoop gehad dat het ze niet zou lukken. Niet dat links er goed vanaf was gekomen als ze aan zet waren gekomen, maar blijf toch doodsbenauwd bij het idee van een kabinet met een extreem-rechtse partij als grootste partij. Blijf mezelf vertellen dat we dat best een regeerperiode kunnen hebben maar behhhh. Mini beetje hartpijn maar ook hyped dat er EINDELIJK wat ligt.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Hahahaha nou, ik voel het nieuwe kabinet wel
 Ook wel eens midden in de nacht na een deadline nog papers ingeleverd. Alleen denk ik niet dat er mensen wakker bleven om ze te kunnen lezen.

Gelukkig heb ik morgen niks belangrijksđŸ€Ș
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#6
nos.nl

Dit zijn de belangrijke plannen en voornemens uit het coalitieakkoord

Het akkoord van PVV, VVD, NSC en BBB is opgedeeld in tien hoofdpunten.
nos.nl nos.nl


HULDE

Grip op asiel en migratie​

De coalitie koerst zoals aangekondigd op het strengste asielpakket ooit. Zo komt er een tijdelijke Asielcrisiswet met crisismaatregelen. In het geval van een 'crisis' kunnen er vergaande maatregelen genomen worden.
De asielvergunning voor onbepaalde tijd wordt afgeschaft en de vergunning voor tijdelijk verblijf wordt aangepast. Asielzoekers die zijn afgewezen, worden "zo veel mogelijk, ook gedwongen, uitgezet". Ook krijgen statushouders geen voorrang meer bij het toewijzen van sociale huurwoningen. Automatische gezinshereniging wordt eveneens geschrapt en het aantal mensen dat mag nareizen wordt "fors beperkt".
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
Lol EU is zo afgescheiden van elkaar
J
JeetjeMineetjeLid
01-01-2024, 00:00
#8
De vvd uit hun eigen fractie (in het EU-parlement) knikkeren is hun goed recht en ook héél begrijpelijk.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Kordie zei:
Democratie is toch ver te zoeken in de EU vind ik ... als ik zoiets lees:

www.nu.nl

VVD mogelijk uit Europese fractie gezet vanwege samenwerking met Wilders

Dat de VVD samenwerkt met de PVV is een "grote fout". Dat vindt Sandro Gozi, de lijsttrekker van de Europese fractie waartoe de VVD behoort. De Italiaan wil na de Europese verkiezingen met de VVD praten over diens positie in de fractie.
www.nu.nl www.nu.nl
Klik om te vergroten...
Wat vind je hier ondemocratisch aan?
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#10
JeetjeMineetje zei:
De vvd uit hun eigen fractie (in het EU-parlement) knikkeren is hun goed recht en ook héél begrijpelijk.
Klik om te vergroten...

Overleg met VVD over toekomst​

"De VVD begaat een grote fout en op 10 juni (één dag na de verkiezingen, red.) gaan we dit bespreken", zei Gozi tijdens het debat. Wel wees hij erop dat het nieuwe kabinet in Nederland nog niet is gestart. VVD, PVV, NSC en BBB zijn nog op zoek naar een premier en ook de ministersposten zijn nog niet ingevuld.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#11
ljuv zei:
Wat vind je hier ondemocratisch aan?
Klik om te vergroten...

Dat ik het bijzonder vindt dat je op basis van een samenwerking met in dit geval PVV "een groep buiten sluit in de EU".
Maar slag om de arm: wellicht zie ik het verkeerd, sorry
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Kordie zei:
Dat ik het bijzonder vindt dat je op basis van een samenwerking met in dit geval PVV "een groep buiten sluit in de EU".
Maar slag om de arm: wellicht zie ik het verkeerd, sorry
Klik om te vergroten...
Oh geen sorry hoor! Dat mag gewoon je mening zijn, maar was benieuwd welke elementen je dan als niet democratisch ervaart om je beter te begrijpen. Het is niet dat ze uit de EU worden gezet he, maar uit de fractie/aliantie. Als je verkozen bent, ben je dat voor de hele periode. Je kan niet uit het parlement worden gezet. Je kan alleen zélf kiezen je zetel op te geven

Binnen deze EU fractie zijn best duidelijke afspraken over hoe zij omgaan met radicaal rechts. Liberalen zijn daar doorgaans sowieso niet zo gek op, de meeste Europese liberale kiezers niet in elk geval. Met de de nationale samenwerking respecteert de VVD die afspraken niet, plus zorgen ze voor veel imago schade omdat er in andere landen campagne gevoerd wordt met “wij gaan echt helemaal niets nul niks te maken hebben met de radicaal rechtse fractie in de EU.” Bovendien gaat de europese fractie en aliantie erover stemmen of de VVD nogsteeds onderdeel mag zijn van de aliantie. Ze worden dus niet uit de EU gezet, maar mogen niet deel zijn van de aliantie waar ze altijd onder vielen.
Dat lijkt me in alle facetten veel democratischer dan de PVV, met een lid die alles bepaalt


Onderschat ook niet hoe het buitenland nogsteeds tegen Wilders aan kijkt. Als Nederlander zijn we best wel gewend geraakt aan zijn extremisme, maar zo wordt hij buiten NL vaak niet ervaren. Hij was niet voor niet key speaker bij CPAC.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zal even wat meer uitleggen over die EU fracties/alianties.

In het EU parlement worden volksvertegenwoordigers gekozen vanuit alle lidstaten. Maar het is niet de bedoeling dat de nationale fracties ook alleen hun nationale belang dienen, want het is een Europees parlement (en de lidstaten worden al vertegenwoordigd door de (vak)ministers). Daarom heb je in de EU allemaal fracties waar nationale partijen met vergelijkbare idealen bij elkaar zitten:
234EA20A-2DAC-446A-973E-BE56E27D5543.png
The left: Partij voor de Dieren, SP
S&D: PvdA
EVA/ the Green: GroenLinks, Volt
Renew Europe: D66, VVD
EPP: CDA, CU, 50+
ECR: SGP, Ja21
ID: PVV
NI: geen nlse fracties gebonden

FvD zat bij ECR/ID, maar nu bij geen enkele aliantie meer.
Er wordt nu de gesproken of de VVD onderdeel mag blijven van de RE partij. Vaak worden na de verkiezingen de fracties sowieso herzien.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Heel Helder Ljuv.
Dankjewel weer!
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#15
Gaat goed in de politiek

FIOD doorzoekt woning PVV-senator en oud-verkenner Gom van Strien - https://nos.nl/l/2521681


1000028722.jpg
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik vindt de situatie dat de grootste partij de premier niet levert al getuigen van het niet willen dragen van verantwoordelijkheid. Ook dat men weinig vertrouwen heeft in hoelang dit kabinet het vol gaat houden. Vermoedelijk heel kort, getuige het akkoord en alles wat daarin wordt uitgesteld. Het is 1 grote wassen neus.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
MR_CHIP zei:
Gaat goed in de politiek
Klik om te vergroten...
Bij de PVV bedoel je😜

Kordie zei:
Wie zou jij zien als geschikte premierkandidaat @ljuv ?
Of kan die in zoveel hoeken zitten dat het onmogelijk is om daar wat zinnigs over te zeggen?
Klik om te vergroten...
Hmmmmm
 best wel heel veel mensen, maar niet vanuit deze coalitie. En das echt niet alleen omdat ik het niet met ze eens ben. Er zit gewoon tĂ© weinig bestuurlijke ervaring, behalve bij de VVD. Ik had Timmermans een heel goeie gevonden, eigenlijk. Voor mij is hij niet principieel en links genoeg, maar dat is precĂ­es wat je als MP moet zijn. Ik denk dat hij ook een heel goede verbinder had kĂșnnen zijn, als hij niet zo gedemoniseerd was door de andere partijen in de campagne. Daarvoor had hij veel vertrouwen bij verschillende groepen NLers.
Echt een naam voorspellen is gekkenwerk op dit moment😅 Ik vond dit wel een leuke podcastje over wat iemand in huis moet hebben. Al mag je hier “media-optredens” nog wel aan toevoegen

R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik vergeet de hele tijd dat een topic volgen betekent dat je dan ook meldingen van posts krijgt (is iets wat ik kennelijk zelden doe). Dus steeds als ik een melding zie denk ik: shieeeeeeet wat heb ik nu weer (als relatieve politiek-noob) voor stoms zitten zwammen in dat topic, waarop iemand die vast heel veel weet gegarandeerd een denderend inhoudelijk goede reactie gegeven heeft, waar ik zero weerwoord op heb?!

En dan bedenk ik me opgelucht dat het gewoon weer een informatieve post is van (o.a.) @ljuv, haha. Als ik een (onderbouwde) mening heb, zal ik hem geven hoor, en niet bang zijn voor weerwoord! 😉 Maar love de volg-functie hier vooral, hahahah.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
De naam van Wilders gaat weer rond als premier kandidaat; https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-po...zoemt-weer-rond-als-premier-zelfs-bij-de-pvda

Zelfs bij pvda en d66.
Val bijna van de bank van verbazing.

Zal ook wel niet gebeuren.
Denk dat Pieter dan harder dan een windhoos begint te blazen
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
De naam van Wilders gaat weer rond als premier kandidaat; https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-po...zoemt-weer-rond-als-premier-zelfs-bij-de-pvda

Zelfs bij pvda en d66.
Val bijna van de bank van verbazing.

Zal ook wel niet gebeuren.
Denk dat Pieter dan harder dan een windhoos begint te blazen
Klik om te vergroten...

Nederland verdient Premier Geert Wilders, of tenminste een deel van het overmatig huichelende politieke establishment van vroeger.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...7677787980...91
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."