Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2023

Tweede Kamerverkiezingen 2023

1807 antwoorden
195 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Σανσα zei:
En dan uitvogelen of en welke strategische stem zinvol is
Klik om te vergroten...
Ga jij anders eerst ff lekker hier over nadenken
B6316AC3-22F4-465F-A117-D67D55672320.jpeg
Dus lieve mensen, dan weten we ook dat de “droom-coalitie” van Omtzigt betekent: een dolk voor de rechtsstaat (had ik al gezegd dat die mij lief is?).
En tegen alle rechtse sukkels die de financiering op links ‘niet realistisch’ noemen wil ik zeggen: onzin. Waar je het geld vandaan haalt is een politieke keuze (kom ik zo op terug), maar dit: DIT is irrealistisch. Dít zijn valse verkiezingsbeloften. Dit mag je letterlijk niet uitvoeren.

Voor alle centrum-linkse stemmers die Omtzigt overwegen, de volgende boodschap:
1699361109635.png

Als Timmermans niet de grootse wordt, komt er geen links. Ook geen middenlinks. Ik zou echt sterk aanraden om te googelen naar de effecten van Omtzigts programma op bestaanszekerheid… Dat gaat je waarschijnlijk enorm tegenvallen. Leuke woorden in de media, maar het blijft een liberaal verhaal in zijn programma. Overigens, het CBS heeft uit eigen beweging het NSC programma door gerekend op hoofdlijnen: Ze missen MILJARDEN. Terwijl ze de staatsschuld willen terugdringen. Weet je wat dat betekent?

Belastingen.

Dat brengt me meteen op het volgende punt waarover ik mijn frustratie wilde delen en wat veel en VEEL te weinig wordt benadrukt in de grotere debatten:
Rechts verwijt links graag dat door hun plannen de belastingen omhoog gaan en werkende mensen meer moeten betalen. Daar is niks van gelogen, want dat is de politieke keuze die socialisten maken. Yesilguz verweet Timmermans dit maandag opnieuw, maar wat Timmermans vergat te zeggen: Dit doet de VVD ook. Dit doet nagenoeg elke rechtse partij OOK.

Want, lieve kinderen, wat denken jullie dat BEZUINIGINGEN doen? Bezuinigen = geen geld meer naar bepaalde plekken die je liever wél geld zou geven in economische hoogtijdagen. Dat betekent dat er minder geld gaat naar mensen die het nodig hebben.
Welke mensen hebben het tegenwoordig nodig? Juist ja - niet alleen de minima/ de armsten. Ook de middeninkomens. Dat betekent dus dat in het geval van bezuinigen, de gewone burgers financieel benadeelt wordt.

Dan nog even die politieke keuze die je maakt als je belastingen verhoogt - direct gerelateerd aan het vorige punt. Links/sociaal economische partijen willen dat de hoogste inkomens meer belast worden. Dit gaat om mensen die echt veel verdienen en vooral: over bedrijven. DAT is dus een politieke keuze: vind jij dat het geld nu eerlijk verdeeld wordt, of niet? En, lieve mensen, met je gemiddelde net-boven-modaal inkomen ga je er ook op achteruit met de rechtse programma’s, maar met de linkse programma’s krijg JIJ hier wel wat voor terug omdat de shells en de googles meer inleveren. In de rechtse programma’s krijgt vooral het bedrijfsleven meer terug.
Kleine eerlijke kanttekening hierin: het kan dat bedrijven verdwijnen als ze veel hogere belastingen betalen. Uit onderzoek blijkt dat dit vaak niet zo veel invloed heeft op de werkloosheid (we hebben gewoon heel veel andere banen), maar hier kunnen wel andere nadelen uit voortkomen. Daarentegen blijkt ook uit onderzoek dat belastingsregeltjes meestal voor bedrijven geen doorslag geven in waar ze zich vestigen. Zo is er ook geen enkel bedrijf weggegaan DOOR het afschaffen van de dividentbelasting: zij wilden al weg en dat wist de politiek (aka Rutte) ook.

Maar juffie - de kiezers willen toch ook een rechtse coalitie?!
1699361646401.jpeg
1699361664190.jpeg
Nee lieve drugsies: RECHTS Nederland wil een rechtse coalitie. MEER dan de helft van Nederland wil dit niet.


Einde tirade… TLDR:
- Rechtse programma’s gaan tegen de rechtsstaat in: BBB PVV BNL JA21 FvD NSC VVD SGP en DENK (als enige ‘linkse’ partij) en zijn daarmee niet realistisch.
- Rechtse stemmers willen rechtse coalitie
- Omtzigt wil een rechtse coalitie
- Omtzigt lult links en vult rechts dus doe onderzoek als je als linkse stemmer de partij van Omtzigt, NSC overweegt.
- Belastingverhoging (veelal door links) zorgt voor meer kosten voor werkenden. Dit wordt gecompenseerd door dit geld te investeren in plannen waar je als ‘simpele burger’ wat aan hebt. Bezuinigingen zorgt dat je minder van deze plannen en voordelen kan doorvoeren, en dat de rijken rijk blijven
- Dit laatste is een politieke keuze tussen het helpen van arme en gewone mensen of helpen van rijken en de allerrijksten, maar zegt niets over de haalbaarheid en betaalbaarheid van die keuze.

Ik voel me wel genoodzaakt te zeggen dat dit geen neutraal advies of betoog of whatever is zoals verder de meeste van mijn posts in dit topic, maar dat dit een dringend advies is vanuit mijn eigen politieke voorkeur (links, sociaal). Dit is natuurlijk wel gebaseerd op feiten en kennis, maar ook op m’n mening.

oke hierna memes.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
DjYella zei:
Dankjewel! Ik heb het allemaal gedaan maar weet nog steeds niet of ik ermee akkoord ben. Het verschilt van PVV tot SP naar NSC.
Ik ga mijn stem toch liever strategisch inzetten dan vrees ik, en daarvoor bekijk ik de polls en debatten op tv.
Klik om te vergroten...
Okay nice! Klinkt alsof je voor eenzelfde keuze staat als veel mensen die heel rechts op het spectrum zitten hehehe. In welke zin ben je van plan een strategische stem uit te brengen?
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#3
ljuv zei:
Okay nice! Klinkt alsof je voor eenzelfde keuze staat als veel mensen die heel rechts op het spectrum zitten hehehe. In welke zin ben je van plan een strategische stem uit te brengen?
Klik om te vergroten...
Ik ben net links progressief volgens het kieskompas, maar wat strategisch slim is ben ik nog niet uit.
L
Le DucLid
01-01-2024, 00:00
#4
Een aantal partijprogramma's verder, en NSC valt af en D66 is opeens een optie...maar een zwevende kiezer blijf ik vooralsnog.

Strategisch stemmen overweeg ik ook niet, alsof ik kan voorspellen wat de andere debielen in dit land op 't laatste moment gaan inkleuren in het hokje...
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
rechtsstaat
Klik om te vergroten...
Je kent mijn mening mbt de rechtstaat toch?
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#6
DjYella zei:
Ik ben net links progressief volgens het kieskompas, maar wat strategisch slim is ben ik nog niet uit.
Klik om te vergroten...
Blitzkrieg is strategisch
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben blij vandaag met de politieke en enthousiaste hulplijn van @ljuv. Eens kijken of ik het stemmen dit jaar uiteindelijk als minder overweldigend ga ervaren.
S
SandervGLid
01-01-2024, 00:00
#8
Van Timmermans krijg ik jeuk, Yeşilgöz wil te graag, Bontebal heeft wat mij betreft wel de gunfactor, maar ik heb niets met het CDA, Omtzigt, de messias, kan het nu al niet aan, Geert blijft schreeuwen vanaf de zijlijn, Jetten houdt zich bezig met progressief gezever en van der Plas blijkt een eendagsvlieg.

Wat me tevens irriteert: het niveau van het debat. Stelletje achterlijke kleuters die elkaar voortdurend vliegen afvangen.

Toekomstperspectief: ze dronken een glas, ze deden een plas en alles bleef zoals het was.
L
Le DucLid
01-01-2024, 00:00
#9
SandervG zei:
Van Timmermans krijg ik jeuk, Yeşilgöz wil te graag, Bontebal heeft wat mij betreft wel de gunfactor, maar ik heb niets met het CDA, Omtzigt, de messias, kan het nu al niet aan, Geert blijft schreeuwen vanaf de zijlijn, Jetten houdt zich bezig met progressief gezever en van der Plas blijkt een eendagsvlieg.

Wat me tevens irriteert: het niveau van het debat. Stelletje achterlijke kleuters die elkaar voortdurend vliegen afvangen.

Toekomstperspectief: ze dronken een glas, ze deden een plas en alles bleef zoals het was.
Klik om te vergroten...
En buiten je twijfels en negativisme om, waar neig je naar en waarom?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Eigenlijk is dit alles @GasErOp12

Bekijk bijlage 55050Dus

1. Welk ontbijt ben jij?
2.


3 en 4. Ff googelen of terugscrollen. Begin bij de eerste pagina en je komt langs de verkiezingsprogramma’s van alle partijen en ik denk dat je er nog om moet lachen ook want politiek kan ook leuk zijn. Hoor. Oja en ik heb alle standpunten over drugs gehighlight toegevoegd: een van de velen mogelijke resultaten van dit stappenplan✨

@dupont @Kwarkman @DjYella @Le Duc misschien helpt jullie dit ook? Of zijn jullie er al uit?

En iedereen die er nog niet uit is op wie zoals @Σανσα hoeft alleen stapje 3 en 4 nog uit te voeren.

Klik om te vergroten...
Ik ben er inmiddels uit. Het gaat Bij1 worden. Vermoedelijk blijven ze te klein voor een zetel maar ik ben geen fan van tactisch stemmen. Ik stem op de principes die mij het best liggen. Ja, toch nog eigenwijs he :wink:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
SandervG zei:
en van der Plas blijkt een eendagsvlieg.
Klik om te vergroten...
Hahahaha ik moet wel een beetje lachen van je klaagzang en kan me je frustratie goed inbeelden. Maar hier moet ik je toch ongelijk geven… ze krijgen er meer zetels bij dan dat het cda of d66 overhouden, terwijl hun speerpunt en bestaanrecht totaal geen relevant thema meer blijkt te zijn (stikstof). Ik ben en blijf onder de indruk van Caroline en haar partij.

dupont zei:
Ik ben er inmiddels uit. Het gaat Bij1 worden. Vermoedelijk blijven ze te klein voor een zetel maar ik ben geen fan van tactisch stemmen. Ik stem op de principes die mij het best liggen. Ja, toch nog eigenwijs he :wink:
Klik om te vergroten...
Woehoeeee!
Ik kan wel doen alsof ik neutraal ben, maar hierdoor ben je toch omhoog gekropen in mijn favoriete forummer lijssie🤪
In de laatste peilingen hebben ze wel een zetel! “Zelfs” in die van Maurice de Hond, dus dat zegt best wat!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
HappyMind zei:
Ik ben blij vandaag met de politieke en enthousiaste hulplijn van @ljuv. Eens kijken of ik het stemmen dit jaar uiteondelijk als minder overweldigend ga ervaren.
Klik om te vergroten...
Jaaaaa!

Politiek is leuk leuk leuk, politiek is leeeeeeeuk. Prep urself for some overenthusiastic spraakmemo’s✨💕
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#13
De doorrekeningen van het CBS zijn daar: keuzes in kaart

1699442341658.jpeg

Nog niet uitgebreid kunnen kijken want het leven haalt me in de laatste tijd maar eerste take-aways:

- Overheidsschuld is bij GL-PvdA láger dan bij VVD, CDA en JA21
- Economische groei is bij PvdA-GL hoger dan bij alle andere partijen
- Werkloosheid is het laagst bij de PvdA-GL

Verrassend, dus, zou je kunnen zeggen.

Reflecterende Twitter draadjes:
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Bij mij kwam als hoogste

PPV 80% BVNL 70% FVD 68%

🤣🤣 Voorheen was dat altijd

SP, GroenLinks of Partij voor de dieren.
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#15
Le Duc zei:
Een aantal partijprogramma's verder, en NSC valt af en D66 is opeens een optie...maar een zwevende kiezer blijf ik vooralsnog.

Strategisch stemmen overweeg ik ook niet, alsof ik kan voorspellen wat de andere debielen in dit land op 't laatste moment gaan inkleuren in het hokje...
Klik om te vergroten...
Er zijn aardig wat representatieve polls al dus een redelijke inschatting is er wel te maken denk ik.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#16
SandervG zei:
Ik vermoed dat naast NSC, de PVV de grote verrassing wordt van deze verkiezingen.
Klik om te vergroten...
Ik vermoed ook een heleboel.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#17
SandervG zei:
Ik vermoed dat naast NSC, de PVV de grote verrassing wordt van deze verkiezingen.
Klik om te vergroten...
Yup, denk het ook.

Ik wilde eerst strategisch links gaan stemmen, maar inmiddels heb ik totaal geen vertrouwen meer in dat GL-PvdA een deel gaat uitmaken van de coaltie, laat staan dat het de grootste wordt, dus ik ga denk ik toch maar PvdD of BIJ1 stemmen. Ik weet alleen nog niet welke van die 2 het wordt.
S
SandervGLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zeehond zei:
Ik vermoed ook een heleboel.
Klik om te vergroten...
Wil je het erover hebben?
Lemmy zei:
We zullen zien. Partijen die op zo'n korte tijd ineens groot worden zijn gedoemd om snel weer te verdwijnen.
Klik om te vergroten...
Klopt, maar Omtzigt loopt al lang mee en heeft opzich een prima kandidatenlijst met mensen die al lang rondlopen in de politiek en/of zeer goed geïnformeerd zijn. Maar het klopt dat nieuwe partijen vaak de gunfactor krijgen en het uiteindelijk vaak niet kunnen waarmaken.
Zweevteev zei:
Yup, denk het ook.

Ik wilde eerst strategisch links gaan stemmen, maar inmiddels heb ik totaal geen vertrouwen meer in dat GL-PvdA een deel gaat uitmaken van de coaltie, laat staan dat het de grootste wordt, dus ik ga denk ik toch maar PvdD of BIJ1 stemmen. Ik weet alleen nog niet welke van die 2 het wordt.
Klik om te vergroten...
Timmermans lijkt alleen bereid deel te nemen als hij de dominante positie kan innemen, wat naar mijn mening vrij arrogant is. Het lijkt echter onwaarschijnlijk dat hij daarin zal slagen. Wat betreft de Partij voor de Dieren, heb ik altijd sympathie gehad, vooral voor Esther Ouwehand. Dit komt vooral door het feit dat de partij haar heeft proberen te dwarsbomen, maar ze nog steeds standhoudt op haar positie.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#19
SandervG zei:
Timmermans lijkt alleen bereid deel te nemen als hij de dominante positie kan innemen, wat naar mijn mening vrij arrogant is.
Klik om te vergroten...
Ik kan wel begrijpen dat mensen dat arrogant vinden. Zelf heb ik echter het idee dat hij wel weet waar hij het over heeft en dat het bij de standpunten die hij verdedigt ook wel nodig is om daar heel dominant in te zijn en "je zin moet proberen door te drammen," om het maar even zo te noemen. De natuur en het klimaat doen niet aan compromissen. Het lijkt me ook doodvermoeiend in zijn positie om je hiervoor hard te maken als letterlijk alle andere kanshebbers rechts zijn en je er helemaal alleen voor staat. Dat zou mij ook het gevoel geven dat ik het beter weet dan de rest en ik die dominante positie hoor te krijgen, omdat de rest het anders compleet verprutst, maar misschien denk ik zo omdat ik stiekem een paar narcistische trekjes heb die ik label als "logisch nadenken." :tongueout:
S
SandervGLid
01-01-2024, 00:00
#20
Zeehond zei:
Nee met jou niet, thanks.
Klik om te vergroten...
Prima hoor. Als je er ooit over wil praten hoor ik het wel! Succes verder
Zweevteev zei:
Ik kan wel begrijpen dat mensen dat arrogant vinden. Zelf heb ik echter het idee dat hij wel weet waar hij het over heeft en dat het bij de standpunten die hij verdedigt ook wel nodig is om daar heel dominant in te zijn en "je zin moet proberen door te drammen," om het maar even zo te noemen.
Klik om te vergroten...
Klopt. Hij kwam naar mijn mening met een bepaald dedain naar Nederland vanuit Brussel. Hij zou het wel even gaan doen, dacht ie. Nu ik niet direct links georiënteerd ben vind ik het wel smakelijk om te zien dat ie debat na debat verprutst. Ik denk oprecht dat Jesse Klaver het in zijn positie een stuk beter had gedaan. Hij weet een Wilders vaak wel van repliek te dienen, waar Timmermans een beetje zit te stuntelen.
Zweevteev zei:
De natuur en het klimaat doen niet aan compromissen. Het lijkt me ook doodvermoeiend in zijn positie om je hiervoor hard te maken als letterlijk alle andere kanshebbers rechts zijn en je er helemaal alleen voor staat. Dat zou mij ook het gevoel geven dat ik het beter weet dan de rest en ik die dominante positie hoor te krijgen, omdat de rest het anders compleet verprutst, maar misschien denk ik zo omdat ik stiekem een paar narcistische trekjes heb die ik label als "logisch nadenken." :tongueout:
Klik om te vergroten...
Ik denk ook niet dat wij vanuit Nederland het natuur en klimaat probleem gaan oplossen. Als er landen als China, Rusland en de VS zijn die geen fuck geven, dan vraag ik me af of het Überhaupt wel zin heeft. Klinkt een beetje cynisch, maar waarom zou je onnodig geld uit de zakken kloppen van mensen als het een druppel op een gloeiende plaat is? Nogmaals, misschien klink ik cynisch, maar naar mijn mening is dit pure symboolpolitiek met een vals randje.

Om deze reden stem ik deze verkiezingen ook rechts. Pieter Omtzigt heeft zich in het verleden bewezen met de toeslagenaffaire. Hij staat voor bestaanszekerheid, durft op te komen tegen onrecht, en is niet zo'n pratende papagaai als dat Rutte was, die nog makkelijker liegt dan Pinokkio.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...6465666768...91
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."