Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2023

Tweede Kamerverkiezingen 2023

1807 antwoorden
188 weergaven
18-5-2026
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#1
De pen is van je zus zei:
Prima mag jij vinden ik vindt het een generaliserend en een seksistische opmerking van je.
Klik om te vergroten...
Uiteraard is het helemaal aan jou hoe je je gedachten vormt - dat is een fundamenteel recht dat ik iedereen gun.

We kunnen zelfs een open gesprek aangaan over de manier waarop we tot onze overtuigingen zijn gekomen. Zo kunnen we elkaar misschien beter leren begrijpen en andere perspectieven leren zien? *steekt hand uit*
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#2
Proxima zei:
Heb deze ook maar even gedaan:

www.hetkieshart.nl

Het KiesHart #TK2023

Ik heb zojuist #HetKiesHart ingevuld! Doe jij dat ook? Dan weet jij wie het meest op jou lijkt! #TK2023
www.hetkieshart.nl www.hetkieshart.nl


En dit is de uitkomst:

Bekijk bijlage 54999


Nu nog even opzoeken wie dit in hemelsnaam zijn. En waarom zijn het allemaal mannen? 🤔
Klik om te vergroten...
Lol ik had ook dees gedaan gisteren
IMG_0389.jpeg
M
MiaaaauwLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo allemaal, ik ben net 2 weken 18 hoera!! maar ja nu heb je natuurlijk stemrecht. Ik heb mij nooit bezig gehouden met politiek het interesseerde mij gewoon niet echt en vond het een saai onderwerp. Maar ja nu ben ik 18 en moet ik gaan stemmen, kunnen jullie mij helpen met hoe de politiek nu een beetje in elkaar zit.. welke partijen, lijsttrekkers....
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
GasErOp12 zei:
Hallo allemaal, ik ben net 2 weken 18 hoera!! maar ja nu heb je natuurlijk stemrecht. Ik heb mij nooit bezig gehouden met politiek het interesseerde mij gewoon niet echt en vond het een saai onderwerp. Maar ja nu ben ik 18 en moet ik gaan stemmen, kunnen jullie mij helpen met hoe de politiek nu een beetje in elkaar zit.. welke partijen, lijsttrekkers....
Klik om te vergroten...
Wat een ongelofelijk leuke vraag!

Ik zit op politiek en vind het heel leuk mensen te helpen. Leer je het liefst door als ik wat schrijf, of zal ik video’s voor je zoeken? Of juist podcasts? U vraagt, wij draaien!

maar inderdaad: als je (nog) niet comfortabel bent te stemmen, kun je ook wachten! Aanstaande juni mogen we namelijk alweer gaan stemmen, maar dan voor de Europese Unie. Het kost alleen niet zo veel tijd de basis een beetje te leren als mensen vaak denken hoor. Je hoeft ook echt niet alle ins en outs te kennen om een overwogen stem uit te brengen.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#5
ljuv zei:
Oke oke oke oke

ik heb eindelijk
de perfecte
kieswijzer:

Bekijk bijlage 55048
Klik om te vergroten...
Dus obv deze kieswijzer heb ik op vrijwel alle partijen gestemd?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Eigenlijk is dit alles @GasErOp12

D9F1A9A8-C19B-4952-94E5-83529C54F50A.jpegDus

1. Welk ontbijt ben jij?
2.
ljuv zei:
Dan nog even de voorlopig beschikbare <_o-fip-hl id="_o-fip-hl-focus">stemtools op een rijtje:
1. de motiechecker: https://checkjestem.nl/
2. het kieskompas: https://tweedekamer2023.kieskompas.nl/nl/ (vind ik persoonlijk fijn omdat je makkelijk op onderwerp kunt zien bij welke partijen je het dichtstbij staat obv de stellingen)
3. het kieshart: https://www.kieskompas.nl/nl/tools/recent/kieshart/ zelf nog niet geprobeerd, maar een tool die niet op basis van partijen adviseert, maar op basis van welke kandidaat TK-lid het beste bij je past (Dus ook: welke (toekomstige) politicus behartigt het meeste jouw belangen).
4. de stemwijzer: https://tweedekamer2023.stemwijzer.nl/#/
5. De stemchecker van de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2023/stemchecker-tweede-kamer-2023~v883197/
6. de AI-stemwijzer: https://openverkiezingen.nl/ Hierbij kun je zelf stellingen voorleggen, een AI tool doorzoekt de verkiezingsprogramma’s voor je. Wel verstandig dit ook te checken als je op basis hiervan een stemkeuze maakt.
7. de technologie stemwijzer: https://technologiekieswijzer.nl/
8. de duurzame kieswijzer: https://www.vanafhier.nl/duurzame-kieswijzer
9. de jongere kieswijzer: https://jongerenkieswijzer.nl/ gericht op jongeren thema’s, maar ook met uitleg-video’s voor jongeren.
10. de stem op een vrouw stemhulp: https://stemopeenvrouw.com/stemhulp/ voor als je het belangrijk vindt dat er meer vrouwen in de Tweede Kamer komen.
11. De stemmentracker: https://www.stemmentracker.nl/ stemhulp op basis van stemmingen in de tweede kamer
12. Kieskompas Steffie: https://kieskompas.steffie.nl/nl/ met speciale hulp voor mensen met een verstandelijke beperking om het kieskompas te kunnen invullen
13. YoungVoice kieshulp: https://www.youngvoice.nl/#/ ook voor jongeren
14. de politieke sekswijzer: https://politiekesekswijzer.nl/ met stellingen over seksualiteit en seksuele gezondheid
15. de cannabiskieswijzer: https://www.cannabis-kieswijzer.nl/ over, je raad het niet, standpunten rondom het gedoogdbeleid
Klik om te vergroten...

3 en 4. Ff googelen of terugscrollen. Begin bij de eerste pagina en je komt langs de verkiezingsprogramma’s van alle partijen en ik denk dat je er nog om moet lachen ook want politiek kan ook leuk zijn. Hoor. Oja en ik heb alle standpunten over drugs gehighlight toegevoegd: een van de velen mogelijke resultaten van dit stappenplan✨

@dupont @Kwarkman @DjYella @Le Duc misschien helpt jullie dit ook? Of zijn jullie er al uit?

En iedereen die er nog niet uit is op wie zoals @Σανσα hoeft alleen stapje 3 en 4 nog uit te voeren.

Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#7
ljuv zei:
En iedereen die er nog niet uit is op wie zoals @Σανσα hoeft alleen stapje 3 en 4 nog uit te voeren.
Klik om te vergroten...
En dan uitvogelen of en welke strategische stem zinvol is
L
LionXLid
01-01-2024, 00:00
#8
ljuv zei:
@dupont @Kwarkman @DjYella @Le Duc misschien helpt jullie dit ook? Of zijn jullie er al uit?
Klik om te vergroten...
Dankjewel! Ik heb het allemaal gedaan maar weet nog steeds niet of ik ermee akkoord ben. Het verschilt van PVV tot SP naar NSC.
Ik ga mijn stem toch liever strategisch inzetten dan vrees ik, en daarvoor bekijk ik de polls en debatten op tv.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Σανσα zei:
En dan uitvogelen of en welke strategische stem zinvol is
Klik om te vergroten...
Ga jij anders eerst ff lekker hier over nadenken
B6316AC3-22F4-465F-A117-D67D55672320.jpeg
Dus lieve mensen, dan weten we ook dat de “droom-coalitie” van Omtzigt betekent: een dolk voor de rechtsstaat (had ik al gezegd dat die mij lief is?).
En tegen alle rechtse sukkels die de financiering op links ‘niet realistisch’ noemen wil ik zeggen: onzin. Waar je het geld vandaan haalt is een politieke keuze (kom ik zo op terug), maar dit: DIT is irrealistisch. Dít zijn valse verkiezingsbeloften. Dit mag je letterlijk niet uitvoeren.

Voor alle centrum-linkse stemmers die Omtzigt overwegen, de volgende boodschap:
1699361109635.png

Als Timmermans niet de grootse wordt, komt er geen links. Ook geen middenlinks. Ik zou echt sterk aanraden om te googelen naar de effecten van Omtzigts programma op bestaanszekerheid… Dat gaat je waarschijnlijk enorm tegenvallen. Leuke woorden in de media, maar het blijft een liberaal verhaal in zijn programma. Overigens, het CBS heeft uit eigen beweging het NSC programma door gerekend op hoofdlijnen: Ze missen MILJARDEN. Terwijl ze de staatsschuld willen terugdringen. Weet je wat dat betekent?

Belastingen.

Dat brengt me meteen op het volgende punt waarover ik mijn frustratie wilde delen en wat veel en VEEL te weinig wordt benadrukt in de grotere debatten:
Rechts verwijt links graag dat door hun plannen de belastingen omhoog gaan en werkende mensen meer moeten betalen. Daar is niks van gelogen, want dat is de politieke keuze die socialisten maken. Yesilguz verweet Timmermans dit maandag opnieuw, maar wat Timmermans vergat te zeggen: Dit doet de VVD ook. Dit doet nagenoeg elke rechtse partij OOK.

Want, lieve kinderen, wat denken jullie dat BEZUINIGINGEN doen? Bezuinigen = geen geld meer naar bepaalde plekken die je liever wél geld zou geven in economische hoogtijdagen. Dat betekent dat er minder geld gaat naar mensen die het nodig hebben.
Welke mensen hebben het tegenwoordig nodig? Juist ja - niet alleen de minima/ de armsten. Ook de middeninkomens. Dat betekent dus dat in het geval van bezuinigen, de gewone burgers financieel benadeelt wordt.

Dan nog even die politieke keuze die je maakt als je belastingen verhoogt - direct gerelateerd aan het vorige punt. Links/sociaal economische partijen willen dat de hoogste inkomens meer belast worden. Dit gaat om mensen die echt veel verdienen en vooral: over bedrijven. DAT is dus een politieke keuze: vind jij dat het geld nu eerlijk verdeeld wordt, of niet? En, lieve mensen, met je gemiddelde net-boven-modaal inkomen ga je er ook op achteruit met de rechtse programma’s, maar met de linkse programma’s krijg JIJ hier wel wat voor terug omdat de shells en de googles meer inleveren. In de rechtse programma’s krijgt vooral het bedrijfsleven meer terug.
Kleine eerlijke kanttekening hierin: het kan dat bedrijven verdwijnen als ze veel hogere belastingen betalen. Uit onderzoek blijkt dat dit vaak niet zo veel invloed heeft op de werkloosheid (we hebben gewoon heel veel andere banen), maar hier kunnen wel andere nadelen uit voortkomen. Daarentegen blijkt ook uit onderzoek dat belastingsregeltjes meestal voor bedrijven geen doorslag geven in waar ze zich vestigen. Zo is er ook geen enkel bedrijf weggegaan DOOR het afschaffen van de dividentbelasting: zij wilden al weg en dat wist de politiek (aka Rutte) ook.

Maar juffie - de kiezers willen toch ook een rechtse coalitie?!
1699361646401.jpeg
1699361664190.jpeg
Nee lieve drugsies: RECHTS Nederland wil een rechtse coalitie. MEER dan de helft van Nederland wil dit niet.


Einde tirade… TLDR:
- Rechtse programma’s gaan tegen de rechtsstaat in: BBB PVV BNL JA21 FvD NSC VVD SGP en DENK (als enige ‘linkse’ partij) en zijn daarmee niet realistisch.
- Rechtse stemmers willen rechtse coalitie
- Omtzigt wil een rechtse coalitie
- Omtzigt lult links en vult rechts dus doe onderzoek als je als linkse stemmer de partij van Omtzigt, NSC overweegt.
- Belastingverhoging (veelal door links) zorgt voor meer kosten voor werkenden. Dit wordt gecompenseerd door dit geld te investeren in plannen waar je als ‘simpele burger’ wat aan hebt. Bezuinigingen zorgt dat je minder van deze plannen en voordelen kan doorvoeren, en dat de rijken rijk blijven
- Dit laatste is een politieke keuze tussen het helpen van arme en gewone mensen of helpen van rijken en de allerrijksten, maar zegt niets over de haalbaarheid en betaalbaarheid van die keuze.

Ik voel me wel genoodzaakt te zeggen dat dit geen neutraal advies of betoog of whatever is zoals verder de meeste van mijn posts in dit topic, maar dat dit een dringend advies is vanuit mijn eigen politieke voorkeur (links, sociaal). Dit is natuurlijk wel gebaseerd op feiten en kennis, maar ook op m’n mening.

oke hierna memes.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#10
Heeft iemand Caberet met Thierry Baudet gezien?

t
thorfinnLid
01-01-2024, 00:00
#11
(Sorry voor de lange post, was een beetje enthousiast..)
Vind het feit dat Omtzigt waarschijnlijk de grootste wordt dood eng. Zijn we eindelijk van rutte af, gaan we de christen democratie nieuw leven inblazen. Omtzigt was (en is) voor CDA standaard zeer conservatief, blijkt ook weer uit het feit dat hij liever gegeerd met de SGP dan een (zeeg gematigde) linkse partij als pvda/GL. Groot worden met critiek op het kabinet omtrent een tekort aan openheid/eerlijkheid, en vervolgens je hele campagne zo veel mogenlijk verbergen waar je zelf voor staat en wat je plannen zijn. Heeft nu letterlijk gezegd, niet openbaar te willen maken of hij bereid is premier te worden tot na de verkiezingen. Is dat niet super hypocriet? Of zie ik dat verkeerd?
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#12
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#13
Certified FVD-moment:

Screenshot_20231115_165539_Instagram.png
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#14
SandervG zei:
Wil je het erover hebben?
Klik om te vergroten...
Nee met jou niet, thanks.
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zweevteev zei:
Certified FVD-moment:
Klik om te vergroten...
Tegelijkertijd is dat een tamelijk gratuite motie.
Vanavond was ik bij vrienden met familie in Isreal [edit: Israel]: ik hoorde zo heel direct [edit: binnenkomend telefoongesprek] hoe verscheurend dit is.
Gelukkig had ik net voldoende kennis van de situatie en geschiedenis om een gesprek hierover te voeren.
Tot zover ... vanuit een verre veilige afstand. [toevoeging]: Vooral ook een dosis geluk dat ik niet in Gaza geboren ben.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Another stemwijzer: https://paxvoorvrede.nl/acties/vredeswijzer/

Pax is een ngo die onder andere probeert te lobbyen voor vrede en heeft op t gebied van vrede, veiligheid en buitenlandbeleid een stemwijzer gemaakt met heeeel fijne toelichting.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
Beste verkiezingstrend wel, die eerlijke campagne posters
715C8C16-C388-48BE-B767-BCF5F4267535.jpeg7F5CADBF-6F00-4673-B4E0-64DF08D1FA42.jpegC770DEE7-1527-4EF1-A398-CD22B00AF84F.jpeg2BC3150C-00ED-423F-A8FF-F1F6C1F6643E.jpeg
Gemiste kans wel voor:
De naam is Bont
Bontebal.

46E14DAB-8C9F-4F84-BA24-DF07CE904270.jpegA67B939C-07D0-472A-B1BD-9BC9B553EBA4.jpeg271E1078-4CE0-4EF6-9B12-CE92F953F2DE.jpeg6ABD3180-3E23-42DE-A588-EF26EAC93B32.jpeg
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Favorietjes van de dag:9382FFB9-35EE-434D-89E0-2954FFC94F93.jpegEC0298FF-17FD-434B-8C9B-8EB5F3BA22F3.jpeg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...6667686970...91
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."