Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTweede Kamerverkiezingen 2023

Tweede Kamerverkiezingen 2023

1807 antwoorden
191 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Partij voor de Dieren. Want dierenliefhebber. Polletiek boeit me niet.
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#2
MR_CHIP zei:
ik stemde partij voor de dieren geen idee wat me stem nu gaat doen, aangezien de PVV tegen drugs is :P
Klik om te vergroten...
Partij voor de dieren is niet hetzelfde als PVV? PVDD is de afkorting voor de dieren.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#3
Oh sappig, ik heb helemaal de gezelligheid gemist weer! *houd mijn paarden vast!*

GreenAnonMan zei:
Dit hele land is zo erg naar de klote, de enige oplossing is een geheel nieuw politiek-stelsel, heb geen medelijden met een politicus of iemand die de overheid trouw staat (politie, etc). Dus ik ga maar afwachten, niet alsof ik een verandering kan maken. Stemmen heeft toch geen zin en doet helemaal niks.
Klik om te vergroten...
Kun je ook aangeven waarom?
Ik heb geen medelijden met mensen die alleen maar roepen maar niet kunnen aangeven wat er scheelt en waarom dat moet veranderen en dus daarom hun eigen invloed inperken.

GreenAnonMan zei:
tuurlijk is meerendeel van Nederland blij, het is namelijk een slavenvolk (mijn mening)
Klik om te vergroten...
Waarom dan?
Momenteel staan er wekelijks meer dan tienduizend demonstranten op de A12, om maar wat te noemen.

GreenAnonMan zei:
alle basisbehoeften worden gegeven
Klik om te vergroten...
Wat zou je willen dat een overheid meer doet dan dit (I mean ik ken mijn eigen wensenlijstje maar ik roep niet zomaar ongegronde dingen dus ik ben benieuwd naar de jouwe)?

GreenAnonMan zei:
dit land op instorten staat.
Klik om te vergroten...
In welke zin dan? Waar heb je het over?
Ik ben de laatste die zal roepen dat er niks hoeft te veranderen he… Maar als ik dat doe zeg ik vaak wel wat er momenteel mis is en waarom ik dat wil veranderen. Ik heb in al je posts hier alleen maar loze beweringen gebaseerd op??? een gevoel??? gelezen.

Veel politici zijn erg handig met inspelen op dat gevoel door (exact precies een op een dezelfde) krachttermen te gebruiken die jij nu roept en daar vervolgens de overheid als boosdoener van alles aan te koppelen… maar juist zij maken onze democratie instabiel. Het helpt wel uit een te zetten wat je nou zo vervelend vindt aan ons land, onze democratie, whatever.

GreenAnonMan zei:
Het kabinet is al zo vaak gevallen, langzamerhand zal niemand meer vertrouwen hebben in de politiek en Nederland heeft een van de slechtse inflatie van West-Europa.
Klik om te vergroten...
Hoezo dan…? En ook: waar baseer je dat op?
“Toevallig” doe ik hier nu onderzoek naar dus ik kan je wel vertellen dat dit allebei onjuiste aannames zijn. Maar goed, daar heb jij natuurlijk geen medelijden mee.
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#4
ljuv zei:
Conceptpartijprogramma PvdD

Bekijk bijlage 53759Bekijk bijlage 53760

en even een persoonlijke note want hier kon ik niet control f-en dus mn oog viel op meer🫶🏻Bekijk bijlage 53762Bekijk bijlage 53763
Klik om te vergroten...
@MR_CHIP kijk de partij voor de dieren is niet perse tegen drugs. Eerder de drugs afval wat in natuur gebieden komt. En willen wiet legaliseren en verder voorlichtingen geven.

Je hebt toch niet de vorige keer op de PVV gestemd terwijl je dacht op de PVDD te stemmen 😂
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#5
De pen is van je zus zei:
Partij voor de dieren is niet hetzelfde als PVV? PVDD is de afkorting voor de dieren.
Klik om te vergroten...
dat weet ik , mijn keuze toen was voor PVDD en ik zou nu bijna voor de PVV kiezen (wat ik altijd al wou, geen walgelijke VVD en zeker geen christelijke gerelateerde partijen )
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#6
MR_CHIP zei:
dat weet ik , mijn keuze toen was voor PVDD en ik zou nu bijna voor de PVV kiezen (wat ik altijd al wou, geen walgelijke VVD en zeker geen christelijke gerelateerde partijen )
Klik om te vergroten...
Maar de PVV is juist tegen drugs. Maar jouw keuze.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#7
De pen is van je zus zei:
Maar de PVV is juist tegen drugs. Maar jouw keuze.
Klik om te vergroten...
daarom zeg ik bijna voor de pvv kiezen
dat is dus een reden dat ik dat niet doe
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#8
MR_CHIP zei:
dat weet ik , mijn keuze toen was voor PVDD en ik zou nu bijna voor de PVV kiezen (wat ik altijd al wou, geen walgelijke VVD en zeker geen christelijke gerelateerde partijen )
Klik om te vergroten...
Wat zijn - naast drugslegalisatie - onderwerpen die je belangrijk vindt in de politiek? Want de pvdd en de pvv liggen in de meeste gevallen wel ver uit elkaar, vandaar de vragen van @De pen is van je zus.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#9
ljuv zei:
Wat zijn - naast drugslegalisatie - onderwerpen die je belangrijk vindt in de politiek? Want de pvdd en de pvv liggen in de meeste gevallen wel ver uit elkaar, vandaar de vragen van @De pen is van je zus.
Klik om te vergroten...
asielzoekers weg uitkering omhoog , boodschap prijzen omlaag belasting voor bedrijven omhoog enz , dat zijn dingen die ik zo effe op kan noemen
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#10
ljuv zei:
Okay okay okay. Dan ben je ook geen makkelijke nee😜

KNIP
Klik om te vergroten...


die hoor ik wel vaker hahaha 😅 🤣
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
MR_CHIP zei:
asielzoekers weg uitkering omhoog , boodschap prijzen omlaag belasting voor bedrijven omhoog enz , dat zijn dingen die ik zo effe op kan noemen
Klik om te vergroten...
Okay okay okay. Dan ben je ook geen makkelijke nee😜

Een ding is zeker: je gaat het niet met 1 partij 100% eens zijn.
Ik zou (jou en iedereen) aanraden in de aanloop van de verkiezingen goed na te denken wat jouw 3 belangrijkste punten/ onderwerpen zijn, en vervolgens te kijken welke partij die 3 standpunten het beste vertegenwoordigt. Zo geeft @OtherShore dus heel duidelijk aan dat een van zijn belangrijkste standpunten bij het stemmen is dat het joods-christelijke geluid goed vertegenwoordigd blijft in de politiek. Ik persoonlijk vind klimaat en emancipatie/gelijke behandeling momenteel het meest belangrijk dus kijk ik naar partijen die daar het meest bij passen. Er zijn nog HEEL veel meer dingen die ik graag veranderd zou zien worden, maar dit vind ik een must-have bij een partij.
Dat voelt misschien een beetje stom maar denk maar zo: NUL partijen kunnen AL hun plannen uitvoeren… Ook zij prioriteren. Dus zelfs al was je het wel 100% eens, kwam je er nog begaaid vanaf.

Het kan hiernaast ook helpen om inderdaad ‘no go’s’ te maken… zoals dat je bijvoorbeeld niet op de PVV stemt om hun drugsstandpunt, ook al staan ze ideologisch dicht bij je.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Casaan zei:
Heb ik iets gemist? Kan iemand me even kort bij praten?
Ik meen dit serieus
Klik om te vergroten...

Het kabinet viel en heel Nederland was in shock. Nou ja, bijna heel Nederland. In een klein café zat @Σανσα, die net zijn 0.0 biertje morste van het lachen. "Weer?!" riep hij uit.

@ljuv, die naast hem aan de bar zat, met een dikke lijn coke voor haar, knikte. "Ja, en nu moet ik me weer inlezen over alle nieuwe kandidaten. Vorige keer dacht ik dat 'Boer Zoekt Vrouw' een politieke partij was!"

@Casaan, die aan de andere kant van de bar zat, riep: "Wat is er aan de hand @Σανσα?"

@Σανσα keek hem verward aan. "Het kabinet is gevallen, waarschijnlijk over de steen waar jij al die tijd onder lag!"

@Casaan knipperde een paar keer met z'n ogen. Ja, daar zat wat in, waar was hij eigenlijk geweest de laatste tijd? Ergens kon hij nog wel iets herinneren over weerwolven en heul veul ketamine maar daarna werd het allemaal een beetje vaag.

Nog steeds lichtelijk in gedachte verzonken, al proberende te plaatsen wat er nu allemaal aan de hand was, murmelde @Casaan: "Ga je stemmen @Σανσα?"

@Σανσα nam een slokje van het ondertussen nieuw gebrachte 0.0 biertje, probeerde tevergeefs te proeven of dit nou wel echt naar bier smaakte en antwoordde: "Nee, ik heb geen stempas. Maar ik heb wel een stemadvies: vooral gaan stemmen! En misschien een paraplu meenemen voor toekomstige vallende kabinetten."

De hele kroeg barstte in lachen uit, waarna @ljuv een fikse snuif van haar lijn coke nam om vervolgens DF helemaal vol te posten met stemadvies over drugs.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#13
ljuv zei:
Maar ik zou dus ergens ook wel oppassen met er vanuit gaan dat christelijke partijen ook voor christelijke waarden staan. Of puur op de partij ideologie afgaan.
Klik om te vergroten...
Ja, helemaal gelijk, maar dit vind ik lastig, want dan zou ik me eigenlijk in de politiek moeten gaan verdiepen en dat is voor mij een brug te ver. Dan blijf ik liever bij mijn geschiedenisboeken, dromend van een tijd dat alles misschien wel eenvoudiger was, toen een koning nog het land regeerde, hoe naïef ook.

Maar goed, ik ga wel stemmen, want daar dwingt mijn plichtsbesef me nog wel toe. En waarschijnlijk gewoon weer CU.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#14
OtherShore zei:
Ja, helemaal gelijk, maar dit vind ik lastig, want dan zou ik me eigenlijk in de politiek moeten gaan verdiepen en dat is voor mij een brug te ver. Dan blijf ik liever bij mijn geschiedenisboeken, dromend van een tijd dat alles misschien wel eenvoudiger was, toen een koning nog het land regeerde, hoe naïef ook.

Maar goed, ik ga wel stemmen, want daar dwingt mijn plichtsbesef me nog wel toe. En waarschijnlijk gewoon weer CU.
Klik om te vergroten...
Dat kan ik me voorstellen ja. Maar waarschijnlijk kom je er met een kieswijzertje ook wel achter. Of vraag je favo linkse forumrat😘 Ik heb referenties:
Σανσα zei:
Dit kan ik beamen uit betrouwbare bron (ikzelf ben de bron, als dat betrouwbaar is).
Klik om te vergroten...
B
BelowTheFlowLid
01-01-2024, 00:00
#15
Proxima zei:
De hele kroeg barstte in lachen uit,
Klik om te vergroten...
Virtueel tijdreizend zit ik nog steeds in die kroeg. Vanwege mijn slappe lach, durft de dienstdoende bartender de politie niet te bellen.

Erg onhadig is dat die enige partij waarmee ieder het 100% eens is, hun eigen partij is. Met precies ÉÉn stem uiteindelijk.
Beetje veel partijen hier, maar altijd beter dan slechts twee (Yanks, are you listening ?)

Kieswijzer invullen is maar de helft van het proces. Daarna kijken op welke punten je afwijkt van jouw voorkeur, en zonodig toch wat bijstellen. Dat is wat ik doe.

Ik ben enorm voor legaliseren van drugs (zonder enige vorm van amnestie voor de echte criminelen !), en al helemaal tegen het verder verbieden van drugs.
Het verbod op 3-mmc heeft geen verbetering van de volksgezondheid veroorzaakt. Alleen verschuiving naar dingen die straks ook weer verboden worden (of sinds dinsdag al verboden zijn). Stoffenverbod leidt tot verschuving naar erger.

Maar er zijn zo veel belangrijker onderwerpen !
Klimaat bijvoorbeeld. Vliegreisje retour naar een Spaanse Costa goedkoper dan een enkeltje tweede klas treinreis naar Antwerpen ? WTF !

En ook belangrijk: hoe behouden we een open informatiemaatschappij zonder intolerante tendensen (zie ook mijn volgende post om het hier niet te vervuilen )
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
BelowTheFlow zei:
Kieswijzer invullen is maar de helft van het proces. Daarna kijken op welke punten je afwijkt van jouw voorkeur, en zonodig toch wat bijstellen. Dat is wat ik doe.
Klik om te vergroten...
Helemaal eens hoor! Zelf vind ik de beste methode: erover lullen met verschillende mensen.
Maar ik realiseer wel steeds meer dat mensen er niet zo mee bezig zijn als ik en dat ik dat ook niet kan eisen
Ergens vind ik dat bullshit want ook dat hoort een beetje bij je burgerplicht in mijn ogen. Zo hoor je de wet te kennen, maar een beetje maatschappelijke betrokkenheid en kennis over politiek hoort daar ook wel bij voor mij. Maar goed, in plaats van ertegen vechten kan ik beter mijn best doen mensen te stimuleren na te denken tot waar zij aan toe zijn… want het is iedereen gewoon goed recht niet volop in die politiek te willen zitten.
BelowTheFlow zei:
Maar er zijn zo veel belangrijker onderwerpen !
Klimaat bijvoorbeeld. Vliegreisje retour naar een Spaanse Costa goedkoper dan een enkeltje tweede klas treinreis naar Antwerpen ? WTF !
Klik om te vergroten...
Daarom probeer ik bij verschillende mensen de shit te delen die voor hun relevant is, zoals hier drugs. Het blijft democratie: wat ik denk dat belangrijk is is voor een ander bijzaak en andersom.

Zelf organiseren mijn meiden en ik altijd etentjes tijdens tv debatten. En we maken dan samen stemwijzers, zodat het niet alleen “ja willik nee willik nie” is, maar er ook discussie over de stellingen is. We hebben namelijk allemaal best veel kennis op heeeeel verschillende gebieden: heel leerzaam dus. Ik heb een paar politiek geïnteresseerde vriendinnen maar de meesten zijn dat niet, en op deze manier vindt iedereen het leuk! Ik hoef ze er echt niet elke dag mee te vermoeien, maar rondom verkiezingen “kan” dit kleine beetje wel.
^ dit is echt een heel leuke tip @all, als jij en je vrienden er een beetje voor openstaan. Heel laagdrempelig ook🤷🏻‍♀️


Ik hoop wel dat het onderwijs of een ander instituut ooit de rol die de kerk ooit had weer oppakt (maar dan zegmaar zonder eigen agenda): Ik denk wel echt dat burgeschap en zingeving een totaal vergeten iets is in de maatschappij en dat daarom ook het niveau van de kennis, betrokkenheid en het vertrouwen in de overheid zo laag is. Als ik de verwijten hier soms lees denk ik alleen maar: je hebt geen idee hoe het eraan toe gaat… das wel frustrerend.
L
LemmyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Lemmy zei:
De PVV is zelf "gotspe". Wat een Modknip*Laat dat schelden met allerlei ziekte maar wat achterwege aub *modknip spartij is dat toch.

Straks komen ze vast wel met een primeur: drugs zijn een creatie van de profeet Mohamed.
Klik om te vergroten...

Klachten van de Wilders fanclub hier zeker. :smirk:
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#18
Pas op: dit is gekleurd advies

Maar toch ook weer niet, want het is een advies van de wetenschappelijke raad voor regeringsbeleid... Gewoon wetenschappelijk onderlegd advies, dus. Maar wel sturend want: ik hoop dat de tijd dat we de belangen van het bedrijfsleven boven het welzijn van mensen zetten toch wel echt een keer voorbij is. En ik hoor/lees deze wens veel, ook hier op het forum... Maar toch wordt (ook hier!) vaak op partijen gestemd die multinationals ipv inwoners beschermen. Dat is het mooie van campagne: weet je de juiste toon/ het juiste gevoel te raken (bijvoorbeeld: migratie), dan wordt er niet meer gekeken naar geldstromen.

Het gaat om het onderzoek “Goede Zaken”. Hier een kleine infographic:
1695281647767.png
En hier kun je het hele rapport/ de samenvatting lezen:

Extreem kort door de bocht: de overheid is niet open over de invloed van grote bedrijven in de politiek, er wordt te veel (financiële) steun gegeven (waaronder de 46 miljard fossiele subsidies) waar burgers en MKB/kleine ondernemers niet van profiteren maar waardoor zij er juist op achteruit gaan. Dit is niet meer houdbaar. Niet voor een leefbare wereld, niet voor onze bestaanszekerheid *slikt een ‘told you so’ in*. EIGENLIJK is het bedrijfsleven aan zet… maar ja, daar kunnen/mogen we niet op sturen (wel als consument, maar ook die prikkels missen). DUS: de overheid aan zet om bedrijven te stimuleren het goede te doen.

Je kan ook luisteren naar een samenvatting van het rapport: https://www.wrr.nl/publicaties/geluidsfragmenten/2023/09/14/goede-zaken

Hoe plaats je dit in de context van de politiek en de verkiezingen? Dat hoor en lees je hier:
https://spotify.link/mhWeJjNHgDb
www.trouw.nl

Overheid moet bedrijven niet langer ‘pamperen’, vindt WRR

De WRR pleit voor een omslag in het economisch beleid. Niet langer moet de overheid bedrijven helpen om winst te maken. Het moet voor bedrijven winstgevend worden om maatschappelijke problemen op te lossen.
www.trouw.nl www.trouw.nl
fd.nl

Adviesraad maakt korte metten met lobby- en subsidiecultuur

De overheid moet stoppen met het 'pamperen' van gevestigde bedrijven met subsidies en belastingkortingen, vindt de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid.
fd.nl fd.nl

Wat moet je hier dan mee, is (hopelijk?!?!?!) jullie vervolg vraag… Niet stemmen op partijen die dit het meeste subsidiëren. Ik kan wel wat partijen noemen die heel goede plannen hebben dit tegen te gaan (al jaren trouwens), maar ik wil jullie ook niet te veel beïnvloeden en mijn geloofwaardigheid met dit verhaal missen (haha). Daarom vroeg ik het chatgpt. Hier diens antwoord:
  1. VVD (Volkspartij voor Vrijheid en Democratie): De VVD wordt vaak gezien als een liberale partij die beleid ondersteunt dat gunstig is voor ondernemingen, vrije markt en economische groei.
  2. CDA (Christen-Democratisch Appèl): Het CDA is een christendemocratische partij die over het algemeen bekendstaat als pro-onderneming en voorstander van economische groei.
  3. FvD (Forum voor Democratie): FvD wordt gezien als een rechtse, nationalistische partij die vaak pleit voor lagere belastingen en minder regelgeving voor bedrijven.
  4. PVV (Partij voor de Vrijheid): De PVV is een rechtse populistische partij die zich richt op thema's als immigratie en veiligheid, maar ook economische liberalisering en lagere belastingen ondersteunt.
Het is echter belangrijk op te merken dat de posities en standpunten van politieke partijen kunnen veranderen over de tijd en afhankelijk zijn van de leiders, de politieke situatie en andere factoren. Het is altijd goed om het meest recente verkiezingsprogramma en de laatste uitspraken van de partijen te raadplegen voor de meest up-to-date informatie.
Klik om te vergroten...
Wellicht dat ik in mijn vakantie dit toevoeg aan mijn overzicht hoe de verkiezingsprogramma’s zich verhouden tot drug(legalisatie), misschien niet. Misschien is dat geen behoefte aan.


Persoonlijke noot: dit is wel weer een beetje een buikpijn dossier voor me. Ik sta open voor discussie maar als ik merk dat het weer te veel met me doet, reageer ik niet. Liefs ljuv.
D
Dr. Paddo!Lid
01-01-2024, 00:00
#19
PvdD!
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#20
ljuv zei:
Wellicht dat ik in mijn vakantie dit toevoeg aan mijn overzicht hoe de verkiezingsprogramma’s zich verhouden tot drug(legalisatie), misschien niet. Misschien is dat geen behoefte aan.
Klik om te vergroten...
Op https://www.partijgedrag.nl/index.php had ik hier ook naar gekeken. Je kan dan op moties klikken, partijen selecteren, gevoelige onderwerpen en dan drugs. Ik was eerlijk gezegd best verbaasd over de moties van sommige partijen omtrent het drugsbeleid.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...6364656667...91
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."