Helemaal mee eens
Helemaal met je eens dat Wilders (mbo de media) ontzettend polariserende opmerkingen de wereld in slingert.
Hij gebruikt dat als middel om aandacht en electoraat te krijgen en dat is hem met dank aan het falen van de VVD gelukt.
Nou… ik ben het echt absoluut niet eens dat alleen de media Wilders als racist portretteert.
Het zit in al zijn voorstellen (moties, amendementen), zijn verkiezingsprogramma’s, waarvan ik net de
leip racistische en polariserende speerpunten deelde, in al zijn speeches, kortom in alles: dat wordt echt niet allemaal door de media geschreven hoor. En er is ook geen ledenvergadering of iets aan vooraf gegaan: de PVV = Wilders. Als kers op de taart is hij ook veroordeeld voor racisme door de rechter. Nope: we praten hier over een populist, en fascist en een racist. Die daarnaast óók (mijns inziens onuitvoerbare) ideeën heeft over zorg en Europa. Maar wel alleen voor Nederlanders. Racistisch dus.
De media hebben er juist kei hard aan bijgedragen dat de focus op zijn (zo genoemde) mildere toon is komen te liggen mede waardoor zijn overwinning zo groot kon worden.
Of hij hier echt achter staat of alleen inzet om stemmen te krijgen (= populisme) is me echt om het even.
Een van de eerste opmerkingen van Timmermans na de exit polls was het uitsluiten van de PVV. Dat vond ik niet passend voor de partij en de kernwaarden. En juist door uitsluiten speel, je je tegenstander in de kaart. Ik had een waardigere reactie van Timmermans verwacht, maar die was denk ik ook gewoon met stomheid geslagen door de uitslag.
Hij kreeg - na zijn speech btw - de vraag of hij met Wilders zou willen regeren en het antwoord was nee. Wat is daar polariserend aan? Of wat was wel een waardigere reactie geweest?
“Nou ja Wilders is natuurlijk geweldig en nu blijkt dat Nederland zijn racistisch kutgelul wel even kan verdragen kan ik al mijn principes en standpunten ook wel over boord gooien, joe joe!”
En als het andersom was geweest, had je dan hetzelfde verwacht? Had je verwacht dat Wilders dan zou zeggen
“Dag meneer bedankt voor uw vraag natuurlijk ben ik super blij dat Frans de grootste was en ik bouw graag mee aan nieuwe moskeeen en windturbines op zee ook al geloven mijn kiezers niet eens dat het klimaat een probleem is”?
Het is echt een heel irrealistische wens dat alle politieke partijen maar met elkaar zouden moeten kunnen - en willen - samenwerken. Dan… kunnen we net zo goed de democratie omgooien en wel naar een tweepartijenstelsel gaan haha.
Maar ik heb toch de hoop dat de extreme standpunten bij een serieuze regeringsdeelname plaats gaan maken voor genuanceerdere standpunten.
Dit heb ik ook ja… Het moet ook wel. Ten eerste kan hij anders zijn programma niet uitvoeren, ten tweede wil anders letterlijk niemand met hem samenwerken en krijg je hetzelfde gedoe als in Polen. En ten derde… Premier ben je inderdaad van ALLE Nederlanders.
My bad, Leefbaar in de raad en een Pvda burgermeester die verrassend goed kunnen samenwerken met de stad als doel.
Ook in de gemeenteraad sluit de Pvda weer Leefbaar uit. Dat uitsluiten moet maar eens afgelopen zijn.
Net zo als je burgemeester van alle mensen in de stad ben… Maar: de burgemeester heeft natuurlijk veel minder met een coalitievorming te maken. Sterker nog: ze moeten de uitkomst gewoon slikken. Een burgemeester is voorzitter van het bestuur en van de raad, maar wordt met een heel ander proces aangesteld en doet in principe niet aan partijpolitiek.
Ik snap alleen niet waarom jij zo tegen uitsluiten bent hehehe… I mean; politiek gaat toch om visies en ideologieën? En TUURLIJK moet je overeenkomsten proberen op te zoeken, zoals GL-PvdA dat constant bij NSC zocht (die daar hun neusje voor ophaalde…) Maar je kan toch niet je hele ideologie in een keer over boord gooien? Zeker niet als er zat partijen zijn die veel dichter tegen de PVV of Leefbaar aanzitten qua ideologie.
Ik doelde meer op fundamentele standpunten mbt religie. Dus anti moslim, anti lhgtb, anti abortus, etc.
Links rechts moet en zal altijd blijven.
Ahhhhh, so: nou persoonlijk ben ik van mening dat religie inderdaad geen onderdeel zou moeten zijn van de politiek. Staat en kerk gescheiden, klaar. Maar goed, de gemiddelde kiezer denkt dus inderdaad anders. En ik vraag me ook af: zou het uitmaken. De standpunten blijven, de reden ook maar die zou dan alleen niet benoemd worden.
Je zou verbaasd staan hoeveel sympathie je daarmee op kunt roepen.
Haha ik denk niet dat ik daarna nog bij VI aan tafel kom😂
Nee ik ben nu nog jong, dus ook al voel ik me nu nog niet geroepen sluit ik het ook nooit uit. Maar ik doe nu andere dingen waar ik ook heel erg mijn ei in kwijt kan.
Met "druk" bedoel ik niet dat er te veel asielzoekers of buitenlanders zijn ofzo he. De populatie is gewoon gegroeid en blijft groeien.
Ja daar ben ik het ook helemaal mee eens… Maar als die druk niet van migratie komt, waarom dan wel daar de oplossing zoeken?
De vraag is altijd: waar gaat het geld heen? Ik denk dat de meest kwetsbare mensen in onze samenleving liever geen nieuwe mensen bij zien komen. Ze willen niet nog meer delen, want dan houden zij minder over. Volgens mij wordt er zo wel vaak gedacht. En daar zit logica in.
Jaaaa, ik snap het sentiment er omheen ook helemaal. Ik snap ook wat een paar dagen eerder in dit topic werd gedeeld over ‘ik sta al 12 jaar op de wachtlijst voor een woning dus fuck asiel’.
Wat ik niet snap, is dat zo veel mensen geloven in plannen die geen oplossing bieden. Die logica zit er dus feitelijk helemaaaaal niet in, alleen gevoelsmatig. En dat gevoel wordt gemaakt, want dat migratie het probleem van alles is is wat politici de mensen doet geloven. Oja - en Johan Derksen😜 Edit: daarom mijn eerdere oproep ook. Laat links maar lekker populistisch lullen. Hun oplossingen bestaan ook, maar worden niet gehoord.
Ik persoonlijk heb geen moeite met de hoeveelheid mensen. Maar ik kan me wel verplaatsen in mensen die zich overall ontevreden voelen en dan maar op zo'n bizarre partij gaan stemmen. Zij willen zich eerst gehoord en gezien voelen.
Yes, dit snap ik ook heul goed. Daarom denk ik dat Yesilgoz vanochtend een heel logische en goede uitspraak deed. En ik hoop van HARTE dat de rest van de politiek dit ook gaat inzien, en echte oplossingen gaat aandragen.
Verder lukt het me nog altijd niet om PVV als een daadwerkelijke bedreiging te zien. Daar zijn wij als land met onze geschiedenis toch te goed voor? (Of is dat een misplaatste verwachting/hoop?)
Nee hoor, ik denk dat je verwachting klopt.
De dingen die hij wil bereiken gaat hij in elk geval niet in 4 jaar bereiken. Je breekt niet in 4 jaar een land af. Onze rechtsstaat is sterk. Maar ja, wat als rechts populisme aan de macht blijft vervolgens? Dan zijn we harder de sjaak… wil je dat risico nemen?
Dus misschien hoeven we de PVV niet als een directe dreiging voor de rechtsstaat te zien, maar wel degelijk als
een bedreiging. En voor die 1miljoen+ Nederlandse moslims, is het een HEEL directe dreiging. En daarmee ook weer een directe dreiging voor ons land.