Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums1 Januari 2009: Het nieuwe Benzodiazepinenbeleid

1 Januari 2009: Het nieuwe Benzodiazepinenbeleid

42 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
r
ronnaiLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ab Klink is een vieze beunhaas! :angry:
Sowieso een kutpartij dat CDA :openmouth:
r
rich28Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja, hoe kunnen ze nu in een keer vferwachten dat mensen gaan stoppen met benzo's. Als je ze al jaren slikt ben je gewoon een jaar bezig om ze af te bouwen. Als de regering zo inzit over het aantal verslaafden moeten ze de huisartsen en psychiaters maar eens herscholen. Ik heb zelf borderline en ik hoef maar wat te vragen en ik krijg gewoon alles,.....klopt natuurlijk niet.En ik heb een paar keer geprobeerd te stoppen a la cold turkey...nou daar is de hel dus niks bij. Probleem is natuurlijk dat mensen die vaak verslaafd zijn aan benzo's aan een psychiatrische aandoening lijden. Ga je die benzo's afbouwen ,krijg je natuurlijk de psychische klachten die je hebt in het kwadraat terug en daar zit je tuurlijk ook nit op te wachten. En met een echte psychiatrische aandoening krijg je ze toch wel vergoed. Dus de enige die je ermee hebt zijn mensen die ze gebruiken tegen slapeloosheid, zonder verder psych. lijden. Opzicht ben ik het er wl mee eens dat er veel minder voorgeschreven moet worden ,maar de manier waarop dat gebeurt vind ik een typisch hollandse oplossing....de prijs omhoog gooien in de hoop dat de mensen het niet meer slikken. Beetje jammer dat benzo's geen drol kosten,dus die 20euro in de maand zal men gewoon betalen. Is het trouwens ook niet zo dat het alleen niet vergoed wordt bij basisverzekeringen en dat bijverzekerden het gewoon vergoed krijgen? Wel fantastisch dat die premie omhoog blijft gaan en alles wat je vergoed krijgt steeds minder wordt.... Je staat bij de orthopeet nog steeds 3 maanden te wachten voordat je aan de beurt bent ...net als 5 jaar geleden en toch wordt alles duurder.... Goed managment. Ipv van niet vergoeden kunnen ze beter eens zorgen dat er meer afkickcentra komen waar je ook voor medicijnen af kunt kicken, want die zijn er bijzonder weinig. Ze zeggen wel dat het goed thuis kan qua afbouwen, maar als jij 1 en al paniekaanval bnt en gaat hallucineren van het afkicken, kan ik niet zeggen dat het veilig is.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat maken sommige mensen zich toch druk :)

Het is een logisch verloop. De Barbituraten zijn ook bij het verschijnen van (minder negatieve) alternatieven vrijwel geheel verbannen uit 't recepten-boekje van onze dokter.

En Rich28, Het stoppen is wel degelijk goed te doen, mijns inziens! Wanneer je het schema van de Universiteit van Leiden aanhoud (genoemd in het Grote Benzo Topic), moet het wel lukken (eigen ervaring). Hiernaast heb ik wel de juiste begeleiding gevraagd, anders was ik inderdaad geen steek opgeschoten, vrees ik.

Hieronder twee interessante linkjes:

nieuwsbrief okt 2008, medicijngebruik.nl


patienten brief 2007, artsennet.nl
P
PlimuLid
01-01-2024, 00:00
#4
kanker klink ....
K
KresnikLid
01-01-2024, 00:00
#5
Op dit moment is het benzodiazepinenbeleid dan officieel van start gegaan, het is 1 januari geweest. Iemand die al iets begint te merken? :wave:

Anders gesteld, iemand die nog iets wil reageren op dit topic
(tot dusver bedankt iedereen :) )
L
Lid 6909Lid
01-01-2024, 00:00
#6
psychopsychedelic zei:
ik wil hier maar 1 ding over zeggen en dat is dat ik het weer een belachelijke actie gaat worden, er zijn volop mensen die dit nodig hebben en niet kunnen veroorloven, en als je verslaaft bent dan moet je huisarts dat zeker wel opmerken als iemand steeds nieuwe komt halen.. ik gebruik het heel erg sporadisch, maar voor de mensen die dit nodig hebben is het erg lullig,..

bedankt klink!! alweer!!
:wave:
Klik om te vergroten...

bekijk het eens van zijn kant, je gaat coke junkie's toch ook geen gratis coke verlenen?

en de mensen die het ECHT nodig hebben, krijgen het heus nog wel.
P
Patrick a.k.a SpacefaceLid
01-01-2024, 00:00
#7
gNuxx zei:
psychopsychedelic zei:
ik wil hier maar 1 ding over zeggen en dat is dat ik het weer een belachelijke actie gaat worden, er zijn volop mensen die dit nodig hebben en niet kunnen veroorloven, en als je verslaaft bent dan moet je huisarts dat zeker wel opmerken als iemand steeds nieuwe komt halen.. ik gebruik het heel erg sporadisch, maar voor de mensen die dit nodig hebben is het erg lullig,..

bedankt klink!! alweer!!
:wave:
Klik om te vergroten...

bekijk het eens van zijn kant, je gaat coke junkie's toch ook geen gratis coke verlenen?

en de mensen die het ECHT nodig hebben, krijgen het heus nog wel.
Klik om te vergroten...

Quoted for truth :beer:
L
Lid 6909Lid
01-01-2024, 00:00
#8
ja goed heah :grin:
r
ronnaiLid
01-01-2024, 00:00
#9
gNuxx zei:
bekijk het eens van zijn kant, je gaat coke junkie's toch ook geen gratis coke verlenen?

en de mensen die het ECHT nodig hebben, krijgen het heus nog wel.
Klik om te vergroten...

Wat een dom gelul.
Waarom wordt er dan wel methadon verstrekt?
P
Patrick a.k.a SpacefaceLid
01-01-2024, 00:00
#10
ronnai zei:
gNuxx zei:
bekijk het eens van zijn kant, je gaat coke junkie's toch ook geen gratis coke verlenen?

en de mensen die het ECHT nodig hebben, krijgen het heus nog wel.
Klik om te vergroten...

Wat een dom gelul.
Waarom wordt er dan wel methadon verstrekt?
Klik om te vergroten...

Ehm omdat ze het echt nodig hebben? Zomaar een gok :P
r
ronnaiLid
01-01-2024, 00:00
#11
Patrick a.k.a Spaceface zei:
Ehm omdat ze het echt nodig hebben? Zomaar een gok :P
Klik om te vergroten...

Benzo's zijn ook lichamelijk verslavend, dus eerst word je verslaafd gemaakt door je huisarts en daarna lekker cold turkey afkicken?
Lekker hypocriet of niet? :confused:
e
eendLid
01-01-2024, 00:00
#12
gNuxx zei:
..en de mensen die het ECHT nodig hebben, krijgen het heus nog wel.
Klik om te vergroten...

WAAR! Een zogenaamde B2-codering.
J
JudasLid
01-01-2024, 00:00
#13
Volgens mij maken velen zich druk om niks.

Het enige wat er verandert is dat de benzo's niet meer vergoed worden door de zorgverzekeraars. Het artsenbeleid m.b.t. recepten uitschrijven zal hierdoor niet gewijzigd worden.
Als je benzo's nodig hebt of wilt slikken en de arts gaat accoord, dan krijg je gewoon je recept als voorheen. Alleen moet je nu dat spul zelf betalen. Maar daar kan je geen buil op vallen want een doosje benzo's kost gemiddeld 10 euro in een Nederlandse apotheek.

Gladde praatjes van Volksgezondheid dat ze hier het aantal Benzo-verslaafden mee terug willen dringen zijn gelul in de ruimte: het gaat ze enkel om het bezuinigen op gezondheidsuitgaven.
s
speeseendLid
01-01-2024, 00:00
#14
IK heb zeer bewust gekozen om GEEN SSRI's te gebruiken. Dit lost immers niets op endraact, van wat ik zo om mij heen hoor, bij aan een gevoelloos leven. Kijk, ik heb liever een gevoel in mijn lijf.

In vergelijking met Benzo's; een Benzo gebruik je voor direct resultaat. Geeft een SSRI dat ook?
r
ronnaiLid
01-01-2024, 00:00
#15
yeti zei:
Gladde praatjes van Volksgezondheid dat ze hier het aantal Benzo-verslaafden mee terug willen dringen zijn gelul in de ruimte: het gaat ze enkel om het bezuinigen op gezondheidsuitgaven.
Klik om te vergroten...

Tuurlijk is het een ordinaire bezuininging verpakt in gebakken lucht :smilingimp:
K
KresnikLid
01-01-2024, 00:00
#16
Wat vinden jullie van de volgende stelling:

Om te voorkomen dat de rustmedicatie clienten geld kost kan een huisarts een SSRI (bv. seroxat/paroxetine) voorschrijven in plaats van een benzodiazepinen. Dit werk heeft immers een vergelijkbaar effect!

En vanuit een interview van een arts:

Waarom moet er elke keer weer bezuinigd worden op de ziekenhuiswereld (in zijn algemeenheid), waarom bezuinigen ze niet een keer op de psychiatrie?

Reageer :wave:
2
2C-G-5Lid
01-01-2024, 00:00
#17
SSRI's geven idd, vaak niet meteen resultaat, soms pas na twee a drie weken en heb zelf tijdje prozac geslikt, en vond het niks waardoor ik met 6 weken ben gestopt en verder op de oxazepam ben terug gegaan, ik werd ook wel heel erg gevoelloos door prozac en was gewoon niet mij zelf waar ik me dus heel erg aan ergerde, alles leek onwerkelijk, maar nu moet ik wel weer gaan afbouwen met de oxazepam maar ik heb wel direct effect, mijn hersenen hadden gewoon twee maanden nodig om weer stabiel te worden en dat is me met benzodiazepinen prima gelukt, en de huisarts heeft erg Code B2 opgezet zodat ik ze nog vergoed krijg ook via de zorgverzekeraar.
s
skyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kresnik zei:
Wat vinden jullie van de volgende stelling:

Om te voorkomen dat de rustmedicatie clienten geld kost kan een huisarts een SSRI (bv. seroxat/paroxetine) voorschrijven in plaats van een benzodiazepinen. Dit werk heeft immers een vergelijkbaar effect!
Klik om te vergroten...

Kresnik, is dit jouw stelling of die van iemand anders?
Mijn visie: je kunt een SSRI niet vergelijken met een benzo!
Zelf gebruik ik een SSRI ivm een angststoornis. Een benzo gebruik ik zo af en toe op momenten om me tot rust te krijgen op de heel moeilijke momenten. Een SSRI geneest niet, mijn klachten verlopen met perioden, 3 stapjes vooruit, 2 achteruit etc. Een benzo is geen vervanger voor de SSRI maar een aanvulling voor de moeilijkste momenten.

Een SSRI kostenbesparend ten opzichte van benzo's? Ik dacht het niet. Mijn SSRI medicatie kost bijna 2 euro per dag, de diazepam die ik afgelopen week zelf mocht betalen :rolleyes: 'slechts' 0,50 per stuk omgerekend.

Een veel beter effect nog is het gebruik van SSRI gecombineerd met begeleiding/behandeling vanuit de geestelijke gezondheidszorg.

Ik vind het heel erg jammer dat de kortzichtigheid van Klink het weer gewonnen heeft. De meerderheid van benzogebruikers blijkt niet verslaafd eraan te zijn, daar val ik ook onder en dat ga ik zo houden. Echter, voor een grote groep mensen kunnen benzo's de scherpe kantjes van hun ziekte er af krijgen voor een bepaalde periode. En wat is daar verkeerd aan?
F
Frog83Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Is een ouder topic, wil niet bumpen ofso, maar ben benieuwd wat de effeckten zijn na bijna een jaar verder.
Ik vindt het idee wel goed het loopt aardig in de kosten op den duur en huisartesn en al zullen voorzichtiger moeten worden met voorschrijven dat zowieso.
Ik ken genoeg mensen met huisartesen(met name de ouderen) die al jaren lang benzo's voorgeschreven kregen en krijgen zonder enige vorm van andere hulp.
Dit is pure symptoon bestrijding,en zal er aan bij dragen dat de zorgpremies aleen maar hoger op zullen lopen.
De martkwerking in de zorg werkt ook zeer tegendraads en zal er toe gaan leiden dat mensen niet goed overeleggen meer, er steeds meer werkdruk komt, en zorgverzekeraars een monopoli positie krijgen en de prijzen nog verder gaan opdrijven.
Het is nu al zo dat als ik een gesprekje wil met een hulpverlener van de ggz als ist 3 minuten ze dat moeten documenteren, alles moet worden bijgehouden van de zorgverzekeraars, met alle nadelige gevolgen die der aan vast plakken.
Om de kosten van de zorgverzekering in de hand te houden zal dit kunnen bijdragen, ben benieuwd na daadwerkelijke cijfers.
Als het idee daadwerkelijk nut heeft en mensen zo minder vlug in aanraking komen met benzo's is dat super hoe minder hoe beter imo.
Nog steeds wordt er al te vaak gedacht het zijn maar slaapmiddelen tis legaal dus ist wel oke.
De handel zal daarin tegen wel toenemen, maar de handel in benzo;s is al jaren groot.
Ik heb zelfs wel is gelezen dat de handel in regulieren medicatie maar niet op recept, bijna net zo groot zo niet groter is als de drugshandel(dan bedoel ik drugs als coke en speed etc).
Tik op google iets in van valium te koop of zo iets dergelijks en je komt binnen 5 minuten zoeken, soms sneller op martktplaats achtige sites, waar het gewoon te koop aangeboden word
:( Ik hoop met deze post op wat antwoord te krijgen op de volgende vragen dus.
Is er al verschil in de zorg te merken en bij huisartsen dat ze voorichtiger zijn enzo.En wat is de meerwaarde nu na bijna een jaar verder ben benieuwd naar alles wel over deze wetgeving/regeling.
s
speedjunky69Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik vind artsen over het algemeen veel te terughoudend met voorschrijven van benzo's. ik heb meerdere keren meegemaakt dat ik uiut uiterste nood gewoon een recept werd geweigerd terwijl ik echt aan het einde van mn latijn was :( :(
met de gore kutsmoes dat ze verslavend zijn! dat weet ik ook wel daarom hoef ik ook echt geen honderden tabletten maar gewoon eens in de zoveel tijd een doosje kan echt geen kwaad!!!
het zijn bewezen veilige middelenn waar veel ervaring mee is opgebouwd dus dat is gewoon een goer kutsmoes!

sorrie maae daar kan ik gewoon echt kwaad om worden een dokter hoort je te helpen tog?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."