Johanna* zei:
'Te makkelijk' voorschrijven ligt natuurlijk ook niet aan de pillen. Nu de kern van dit verhaal (Ik praat er alweer teveel omheen..)
Het beoogde doel van de regering is natuurlijk zorgden dat het aantal Benzo-verslaafden afneemt, maar het is nog maar de vraag of dit gaat werken. Ik denk niet dat er minder pillen in de (zwarte)handel komen; hoogstens worden ze nog duurder omdat mensen die ze doorverkopen op hun eigen recept er nu ook voor moeten betalen. Maar gaat dit iemand tegenhouden?
En verder, wat zijn dan de alternatieven van de Benzo's? Misschien zijn die wel net zo verslavend, werken ze minder goed.. Ik weet het niet helemaal. Dit is wat mij betreft inhoudelijk geen goede maatregel, gezien het doel.
Op zich is het beleid inhoudelijk goed beargumenteerd en zit er een logische gedachte aan vast. Tot dusver is uit mijnzoekwerk gebleken dat er 3 doelstellingen gesteld worden
- Het terugdringen van het aantal verslaafden
- Het bevorderen van het kwalitatief gebruik
- Het terugdringen van de kosten
Enerzijds verwacht dat het doel goed kan slagen. De opzet is perfect om om het kwalitatief gebruik te verbeteren. Met het kwalitatief gebruik bedoelt men dat mensen niet zomaar benzo's uitschrijven (hier komt het verhaal van huisasrtsen om de hoek kijken). Mensen moeten betalen en het zal zeker zijn dat het aantal gebruikers daalt. Een paracetamol o.i.d. is immers goedkoper (al noem ik dit nit een goede vervanger, maar veel leken zullen denken dat het hetzelfde effect heeft, waardoor er een mogelijk placebo effect kan optreden).
De kosten, volgens de begroting is er in 2007 106 miljoen uitgegeven aan benzo verslaafden. Volgens het pakketadvies kan hier 102 tot 104 miljoen op bespaart worden. Verwachten jullie dat dit er ook uitgehaald zal worden? De verslaafden die zullen afkicken, dat proces kost ook geld...
Iemand die hierover enige visie of verwachtingen heeft??\\
Zal het invoeren van dit beleid ook enige schade voor de maatschappij als gevolg hebben? Niet enkel voor de groep gebruikers, maar ook voor de anderen? Zo ja, hoe dan?
@RSW > Het is een interessant verhaal om te horen. Ook hier schijnt de stereotype gedachte door dat benzo's maar zomaar uitgeschreven worden, al is het maar als tranquillizer o.i.d. Tot dusver lijkt deze gedachte te kloppen. Iemand hier andere ervaringen mee?
Wat alternatieven betreft voor benzo's: je kan altijd nog op slaaples\\http://www.medicalfacts.nl/2008/11/04/slaaples-als-alternatief-voor-benzodiazepinen/
(hangt natuurlijk le af van de reden waarom je benzo's slikt
