Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums1 Januari 2009: Het nieuwe Benzodiazepinenbeleid

1 Januari 2009: Het nieuwe Benzodiazepinenbeleid

42 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kresnik zei:
Wat vinden jullie van de volgende stelling:

Om te voorkomen dat de rustmedicatie clienten geld kost kan een huisarts een SSRI (bv. seroxat/paroxetine) voorschrijven in plaats van een benzodiazepinen. Dit werk heeft immers een vergelijkbaar effect!
Reageer :wave:
Klik om te vergroten...

Dat is echt onzin. SSRI zijn er voor depressies. Ik heb antidepressiva geslikt en dat was echt een hel. Mijn klachten werden 10 keer erger. De kans op zelfdoding neemt ook toe in de eerste weken dat je dat slikt. Hoort erbij en gaat weer weg als je eraan gewend bent zeiden ze tegen me. Ok leuk. Maar ik bleef er opgefokt van. Toen ik van die troep af wilde moest ik kwartje voor kwartje van de pil afbouwen en het was gewoon letterlijk afkicken. De paniekaanvallen waren echt niet normaal. Ik heb een angststoornis en mijn hersenen kunnen niet tegen SSRI's. Het is echt belachelijk als ik nog een keer gedwongen door die hell van de antidepressiva heen zou moeten gaan om medicijnen te mogen krijgen die me helpen bij mijn angststoornis, wat dus in die nieuwe wet staat.

"Gelukkig' heb ik ook borderline lol, dus krijg ik het wel vergoed, maar alleen als een psychiater het recept uitschrijft. Ik heb een B2 code, maar als ik mijn medicatie van mijn huisarts krijg, moet ik het wel zelf betalen, want zij mogen geloof ik geen B2 code op recepten zetten. Slim bedacht. Zelfs met een B2 code kun je dus nog zelf betalen als je psych niet aan herhalingsrecepten doet en het heel moeilijk is een afspraak met hem of haar te maken. Voor veel mensen die afgekeurd zijn om psychische klachten en dus een heel lage uitkering hebben is het best zuur dat ze de medicijnen die ze nodig hebben zelf moeten betalen, terwijl ze al amper rondkomen. Geloof me maar dat sinds die wet er gekomen is er genoeg mensen zijn geweest die echt gedwongen cold turkey hebben moeten stoppen met benzo's, die je dus moet afbouwen, omdat ze hun medicijnen niet konden betalen, terwijl ze die wel echt nodig hadden.

SSRI's werken ook op je serotoninesysteem en benzo's op je gaba receptoren. Wereld van verschil dus. Iedereen met psychische klachten heeft een andere storing in welke stofjes teveel of te weinig aangemaakt worden dus dat een arts roept dat je dan maar antidepressiva moet gaan slikken als je geen benzo's kan betalen is echt belachelijk. Gewoon mensen maar een beetje laten aanklooien met hun neurotransmitters dus, zonder je af te vragen welke stoornis de oorzaak is.
E
ElfquestLid
01-01-2024, 00:00
#2
Er zijn trouwens testen waarmee je kan meten of je een tekort hebt aan bepaalde neurotransmitters en stoffen, zodat je een beeld van de chemische samenstelling van je hersenen kan vormen en zo de medicatie die je nodig hebt daarop af kan stemmen. Wordt nog amper ingezet in de psychiatrie, want ja.. duur he. Het is allemaal natte vinger werk van laten we dit proberen oh heb je nu paniekaanvallen? Ok dan maar dit proberen. Oh voel je je nu nog depressiever? Dan maar weer wat anders. De ene psychiater schreef me antidepressiva voor tegen een angststoornis waar ik helemaal gek van werd en een andere was er van overtuigd dat ik ADHD heb en wilde me weer dexamfetamine geven. Amfetamine aan iemand die constant gestresst is. Errrrug logisch. Hoop dat die testen ooit eens worden ingevoerd als meetinstrument voor psychaters en zelfs huisartsen. Zal wel nooit gebeuren. Je kan dat voor veel geld zelf laten meten. Maar als je die tekorten kan meten, kun je veel gerichter behandelen endan staat er ook zwart op wit dat je een tekort hebt aan een stof. Dat zal die bezuinigende rotzakken leren als we daar eens mee konden schermen.
R
RSWLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dus ongeveer 4% van de Nederlandse bevolking is verslaafd aan benzo's ? Allemachtig, en dat terwijl je er in de media zo goed als niets over hoort.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."