#1
Kresnik zei:Wat vinden jullie van de volgende stelling:
Om te voorkomen dat de rustmedicatie clienten geld kost kan een huisarts een SSRI (bv. seroxat/paroxetine) voorschrijven in plaats van een benzodiazepinen. Dit werk heeft immers een vergelijkbaar effect!
Reageer![]()
Dat is echt onzin. SSRI zijn er voor depressies. Ik heb antidepressiva geslikt en dat was echt een hel. Mijn klachten werden 10 keer erger. De kans op zelfdoding neemt ook toe in de eerste weken dat je dat slikt. Hoort erbij en gaat weer weg als je eraan gewend bent zeiden ze tegen me. Ok leuk. Maar ik bleef er opgefokt van. Toen ik van die troep af wilde moest ik kwartje voor kwartje van de pil afbouwen en het was gewoon letterlijk afkicken. De paniekaanvallen waren echt niet normaal. Ik heb een angststoornis en mijn hersenen kunnen niet tegen SSRI's. Het is echt belachelijk als ik nog een keer gedwongen door die hell van de antidepressiva heen zou moeten gaan om medicijnen te mogen krijgen die me helpen bij mijn angststoornis, wat dus in die nieuwe wet staat.
"Gelukkig' heb ik ook borderline lol, dus krijg ik het wel vergoed, maar alleen als een psychiater het recept uitschrijft. Ik heb een B2 code, maar als ik mijn medicatie van mijn huisarts krijg, moet ik het wel zelf betalen, want zij mogen geloof ik geen B2 code op recepten zetten. Slim bedacht. Zelfs met een B2 code kun je dus nog zelf betalen als je psych niet aan herhalingsrecepten doet en het heel moeilijk is een afspraak met hem of haar te maken. Voor veel mensen die afgekeurd zijn om psychische klachten en dus een heel lage uitkering hebben is het best zuur dat ze de medicijnen die ze nodig hebben zelf moeten betalen, terwijl ze al amper rondkomen. Geloof me maar dat sinds die wet er gekomen is er genoeg mensen zijn geweest die echt gedwongen cold turkey hebben moeten stoppen met benzo's, die je dus moet afbouwen, omdat ze hun medicijnen niet konden betalen, terwijl ze die wel echt nodig hadden.
SSRI's werken ook op je serotoninesysteem en benzo's op je gaba receptoren. Wereld van verschil dus. Iedereen met psychische klachten heeft een andere storing in welke stofjes teveel of te weinig aangemaakt worden dus dat een arts roept dat je dan maar antidepressiva moet gaan slikken als je geen benzo's kan betalen is echt belachelijk. Gewoon mensen maar een beetje laten aanklooien met hun neurotransmitters dus, zonder je af te vragen welke stoornis de oorzaak is.