Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRilatine voorschrift moeilijk te krijgen?

Rilatine voorschrift moeilijk te krijgen?

66 antwoorden
31 weergaven
18-5-2026
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#1
@benzoboss
Edit je vorige post om het overzicht te houden. 2 post achterelkaar na paar minuten is niet nodig.
Je postcount gaat vanzelf wel omhoog.

Tweede keer dat we dit aan je vragen. Let je er nu wel op?
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vraag het aan je dokter.
A
A3-DLid
01-01-2024, 00:00
#3
Filosophie zei:
Ik slik zelf ritalin voor een slaapstoornis, zoals hierboven A3-D beschreef. Ik heb echter nog niet de diagnose Narcolepsie gekregen, ik was 16 toen ik me hier op liet onderzoeken. Ze dachten dat dit door een stressvolle/moeilijke periode kwam waar ik toendertijd in verkeerde. Ik laat me binnenkort opnieuw onderzoeken omdat de klachten nog steeds niet weg zijn. Slik het nu ongeveer 3 jaar, 2 of 3 maal 10 mg per keer. Naast dat ik het nodig heb om wakker te blijven merk ik ook echt dat dit mijn studie prestaties verbetert. Niet alleen omdat ik het zonder zwaar heb met wakker blijven maar ook mijn focus is een stuk beter. Ik heb wel 1 test in het ziekenhuis moeten ondergaan en een EEG, ook 2 dagen in een slaapcentrum verbleven met intensief onderzoek en na 2 gesprekken met de arts ritalin voorgeschrevengekregen. Je krijgt het dus niet zo gemakkelijk!

Een vraagje aan A3-D, hoelang duurde het bij jou voordat je de diagnose Narcolepsie kreeg? Bij mij is het niet helemaal duidelijk of het Narcolepsie is of mogelijk een andere stoornis. 3 jaar geleden dachten ze aan narcolepsie, maar door een stressvolle periode en pubertijd hebben ze gezegd dat ik het af moest wachten. Ik heb toendertijd een slaap onderzoek gehad waar ik na ik meen 9 uur slaap de hele dag door dutjes moest doen. Ik viel iedere keer in slaap maar zat net 1 of 2 minuten boven de tijd dat iemand met Narcolepsie in slaap zou vallen
Klik om te vergroten...
Uiteindelijk heeft het slechts enkele maanden bij mij geduurd voordat ik de diagnose narcolepsie kreeg. Ik heb vanaf mijn jonge puberjaren last van narcolepsie, maar pas rond mijn 25ste is hier serieus onderzoek naar gedaan, omdat toen mijn slaapprobleem niet meer door mij te controleren was. Voor die tijd werd ik omschreven als lui. :wink::cry:

Uit de eerste slaaponderzoeken kwam geen sluitende diagnose, waardoor ik in een ander ziekenhuis alle onderzoeken opnieuw moest laten doen voor een second opinion. Hieruit kwam toen wel de diagnose narcolepsie, zonder kataplexie. Modiodal heeft toen mijn leven veranderd. Het voelde alsof ik herboren was. Ik kende mijn leven niet anders dan met narcolepsie. Het was voor mij een hele schok om te ontdekken dat het ook anders kon. Vele malen minder last van onbedwingbare slaapaanvallen, vele malen minder dromen, praten in mijn slaap en slaapwandelen, betere concentratie.

Ik ben nu meer dan tien jaar verder. Mijn slaapprobleem is helaas de laatste vijf jaar steeds minder te controleren. De neurologen in het ziekenhuis hebben te weinig ervaring met narcolepsie en de wachttijden zijn lang, daarom heeft uiteindelijk mijn huisarts geregeld dat ik naar een slaapcentrum kon gaan vorig jaar dat zich specialiseert in narcolepsie. Alle oude onderzoeken zijn opnieuw uitgevoerd en de diagnose narcolepsie is opnieuw gesteld. Daarna verschillende medicijnen geprobeerd, maar ik had bij de meeste medicijnen teveel last van bijwerkingen. Ik heb een halve lade vol liggen met voornamelijk Methylfenidaat (Ritalin) en Dexamfetamine die ik niet kan gebruiken. :grin:

Ik heb morgen weer een afspraak bij de neuroloog. De Pitolisant helpt helaas ook onvoldoende. Ik ga nu zeer waarschijnlijk overstappen op Xyrem, zeg maar medicinale GHB, dat ik voor en tijdens de nacht in zal moeten nemen. Hopelijk helpt dat mij wel, want ik ben een beetje ten einde raad, omdat ik de meest gangbare medicijnen inmiddels allemaal wel heb gehad.

Als je geen kataplexie hebt zoals ik (ik heb enkel knikkende knieën/zak wat door mijn benen heen bij zeer specifieke, heftige emoties), dan is de diagnose narcolepsie moeilijker te stellen. Bloedonderzoeken zijn tegenwoordig ook mogelijk, maar die geven niet altijd uitsluitsel. Dat had ik ook namelijk. Ze kunnen ook door middel van een ruggenmergpunctie het één en ander vaststellen, als ik mij niet vergis. Bij mij moesten ze het vooral hebben van de verschillende slaaponderzoeken. En daarbij gaat het niet enkel om hoe lang het duurt voordat je in slaap valt. In mijn geval elke keer binnen een minuut ongeveer in slaap vallen, bijna direct in droomtoestand, et cetera. De REM slaap en dergelijke kunnen ze redelijk goed zien via de aangesloten opnameapparatuur. Mijn diagnose is vooral daarop gebaseerd.

Maar er zijn veel slaapstoornissen die leiden tot problemen met wakker blijven. Zelfs depressie kan daaraan ten grondslag liggen. Heb je werkelijk last van slaapaanvallen? Of val je makkelijk in slaap? Daar zit een groot verschil tussen. Neem mijn vader bijvoorbeeld, die valt zeer makkelijk in slaap. Slaapaanvallen heeft hij echter niet. Mogelijk heeft hij last van slaapapneu, mogelijk versterkt door een lichte depressie. Bij een slaapaanval kun je de slaap amper of zelfs helemaal niet tegenhouden. Deze komen, ook al ben je niet moe. Zelfs al heb je de nacht ervoor lang geslapen, dat maakt geen verschil. Het volgende moment ben je weer klaarwakker, alsof er niets gebeurd is. En als je dan in slaap valt, droom je dan meteen? Kun je bijna al jouw dromen navertellen? Praat je in je slaap en slaapwandel je bijvoorbeeld? Ik zeg altijd grappend dat ik een zeer actief nachtleven heb. :wink: Heb je ook last van automatische handelingen? Bijvoorbeeld het doorschrijven terwijl je in slaap bent gevallen? Zomaar wat vragen die je misschien kunnen helpen bij de vraag of je mogelijk narcolepsie hebt.

Geloof mij, als je niet helemaal kwalificeert voor de diagnose narcolepsie, laat dan iets van een algemene slaapstoornis als diagnose opvoeren indien mogelijk. De diagnose narcolepsie wil je echt niet. Het heeft bijvoorbeeld grote gevolgen voor het überhaupt mogen autorijden, waarbij je om de zoveel jaar gekeurd zal moeten worden wil je je rijbewijs behouden. Het besturen van bijvoorbeeld een vrachtwagen, vliegtuig of iets dergelijks mag niet als je de diagnose narcolepsie hebt. Volgens mij levert het zelfs problemen op bij het halen van een vaarbewijs, dat heb ik een keer van een lotgenoot begrepen. Het kan ook problemen geven bij het afsluiten van verzekeringen en daardoor dan ook met het afsluiten van een hypotheek, in het geval van een levensverzekering. Bij iets van een algemene slaapstoornis heb je dergelijke problemen niet, of in ieder geval vele malen minder.
A
AttimoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben een Belgische student en ben via via aan enkele pilletjes rilatine geraakt voor tijdens de blokperiode. Geweldig spul, ik ben normaal gezien om de zoveel tijd afgeleid of wordt gewoon moe en met zo'n pilletje heb ik daar allemaal geen last van. Ik ben veel minder chaotisch en ben niet het warhoofd dat ik normaal ben.

Ik wil er graag meer van maar heb geen zin om elke keer weer de sketchy toer op te gaan, mensen te moeten aanspreken, hopen dat ze over de brug komen, etc. Ik wil gewoon een voorschrift van een dokter.

Nu heb ik al twee verschillende zaken gehoord. De ene kant doet alsof aan een rilatine voorschrift komen bijna gelijk staat aan "hey dokter ik wil rilatine, okthxbye" en de andere "je moet ziekveel testen ondergaan om te testen of je wel echt ADD/ADHD hebt".

Welke zijde heeft gelijk volgens jullie of hangt het ook af van dokter tot dokter?

Stel dat het de tweede zijde is dan laat ik alle hoop nog niet varen want ik acht het niet onmogelijk dat ik positief ben voor ADD (ADHD lijkt me sterk). Zou ik dan overigens de dokter vertellen over mijn ervaringen met het via-via gebruik of zou ik daar best over zwijgen?

Alvast bedankt voor het advies!
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#5
In Nederland wordt het niet zo maar voorgeschreven en moet je inderdaad een AD(H)D diagnose hebben. Dat kost je ongeveer 3 afspraken met de psycholoog en je moet het natuurlijk ook wel echt hebben voor je de diagnose krijgt. Er zijn weinig artsen die het zo maar voorschrijven omdat je moet studeren of omdat je het chill vind. Iedereen wordt er gefocust van en kan er beter van werken. Net als dat iedereen rustiger wordt door benzo's... (al schrijven ze dat wel iets makkelijker voor).

België zal wel redelijk vergelijkbaar zijn denk ik?

Overigens heeft niemand 100% concentratie. Je moet gewoon af en toe wat rust nemen en ook accepteren dat je niet eeuwig kunt doorgaan. Ritalin kan je in uitzonderlijke gevallen wel eens gebruiken maar het is geen wondermiddel en het met regelmaat gebruiken is ook niet wenselijk lijkt me.

Jouw volgorde is ook niet helemaal de goede in mijn ogen. Als je naar een arts gaat met de klacht dat je je slecht kunt concentreren en dan de diagnose en uiteindelijk medicatie krijgt die je helpt is dat prima, maar als je zonder klacht een middel probeert en ontdekt dat het je concentratie verbetert betekent het niet dat je voorheen een probleem had :wink:
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Als je met zo'n verhaal komt krijg je het waarschijnlijk niet mee, klinkt enorm verslavingsgevoelig, Ritalin wordt veel misbruikt en dokters weten dat evengoed. Ik sluit me verder aan bij het verhaal van Smartie.

Mocht je echt vermoeden hebben van ADD en je functioneert beter met medicatie, dan zou ik gewoon de onderzoeken laten doen. Dan weet je zeker dat het goed zit en kun je er gewoon baat bij hebben.

Mocht dat niet het geval zijn, dan zou ik het sketchy blijven doen, want op die manier voorkom je ook dat je het te vaak gaat gebruiken.
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zeg gwn dat je je nief kan concentreren en vraag hem wat hij kan doen.
Hij zal met iets komen en jij blijft gwn zeggen dat niks werkt totdat je ritalin krijgt.
Heefd voor mij altijd gewerkt

ik heb een geweldig idee!!!

Als je nou gwn een gram speed koopt het laat testen en 2x per dag 10mg pakt!!!
Dit is wel zoon geweldig idee dan heb je helemaal geen doktor nodig.
En de kans dat je verslaafd raakt of het gaat misbruiken bestaat niet want dat doen mensen op df niet!!
:wave:
A
AttimoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb een afspraak gemaakt met een psychiater, het is idd zo dat je minstens 3 afspraken moet doorlopen vooraleer er een diagnose kan worden opgesteld en mogelijk medicatie kan worden voorgeschreven.

Het is dus niet zo gemakkelijk als sommigen op internet het laten uitschijnen (ik heb effectief mensen zien reageren op fora "zeg gewoon dat je het effe nodig hebt voor je examens", soit, komt mss uit een andere tijd natuurlijk).

Ik ben wel benieuwd. Enerzijds denk ik niet dat ik het nodig heb, anderzijds acht ik de kans dat ik de diagnose krijg wel reëel. Ik heb een diploma hoger onderwijs, ik heb een job, een sociaal leven, heb niet echt het gevoel dat mijn gebrek aan concentratie een noemenswaardige negatieve impact heeft op mijn leven. Maar toch lijkt het me toch bijzonder fijn om wat meer te kunnen focussen. Op mijn werk niet om de vijf botten afdralen als ik met kantoorwerk bezig ben, in een les mijn gedachten erbij kunnen houden en ook tijdens het blokken meer te kunnen focussen.
d
dopertjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Tegenwoordig moet je echt een diagnose hebben van een psychiater met de bijbehorende testen om ritalin voorgeschreven te krijgen.

Als het alleen voor het studeren is zou ik op zoek gaan naar een betrouwbare leverancier
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jup
A
A3-DLid
01-01-2024, 00:00
#11
Methylfenidaat (Ritalin) wordt inderdaad niet zomaar voorgeschreven. Ze zijn hier de laatste jaren steeds strenger op geworden. Na jaren Modafinil te hebben gebruikt voor de behandeling van een slaapstoornis, ben ik een paar maanden geleden overgestapt op Methylfenidaat. Ik ben hiervoor door een arts gezien, niet door een psychiater. Ik heb het echter niet zomaar voorgeschreven gekregen, hiervoor ben ik wel uitgebreid onderzocht. Helaas had ik teveel last van bijwerkingen van de Methylfenidaat, waardoor ik er al snel mee moest stoppen en nu met een overvloed aan pillen zit. Het duurt even voordat je het voorgeschreven krijgt, maar als je het dan eenmaal voorgeschreven krijgt, dan krijg je meteen een hele lading. :openmouth: Ik ben vervolgens overgestapt op Dexamfetamine, maar ook daarbij had ik teveel last van bijwerkingen en moest ik helaas stoppen. Ik krijg nu een medicijn dat nog niet op de Nederlandse markt is toegelaten, maar dat op een hele andere manier werkt dan Modafinil, Methylfenidaat of Dexamfetamine en daardoor ook niet recreatief te gebruiken is helaas. :wink:
b
benzzzyLid
01-01-2024, 00:00
#12
A3-D zei:
Methylfenidaat (Ritalin) wordt inderdaad niet zomaar voorgeschreven. Ze zijn hier de laatste jaren steeds strenger op geworden. Na jaren Modafinil te hebben gebruikt voor de behandeling van een slaapstoornis, ben ik een paar maanden geleden overgestapt op Methylfenidaat. Ik ben hiervoor door een arts gezien, niet door een psychiater. Ik heb het echter niet zomaar voorgeschreven gekregen, hiervoor ben ik wel uitgebreid onderzocht. Helaas had ik teveel last van bijwerkingen van de Methylfenidaat, waardoor ik er al snel mee moest stoppen en nu met een overvloed aan pillen zit. Het duurt even voordat je het voorgeschreven krijgt, maar als je het dan eenmaal voorgeschreven krijgt, dan krijg je meteen een hele lading. :openmouth: Ik ben vervolgens overgestapt op Dexamfetamine, maar ook daarbij had ik teveel last van bijwerkingen en moest ik helaas stoppen. Ik krijg nu een medicijn dat nog niet op de Nederlandse markt is toegelaten, maar dat op een hele andere manier werkt dan Modafinil, Methylfenidaat of Dexamfetamine en daardoor ook niet recreatief te gebruiken is helaas. :wink:
Klik om te vergroten...
Narcolepsie

Das klote
Ben ik ff blij dat ik dat niet heb
A
A3-DLid
01-01-2024, 00:00
#13
Benzoboss zei:
Narcolepsie

Das klote
Ben ik ff blij dat ik dat niet heb
Klik om te vergroten...
Ik noem het zelf altijd liever een slaapstoornis. :wink: Mensen krijgen toch een bepaald beeld van je als ze weten dat je lijdt aan narcolepsie. Medicijnen zoals Methylfenidaat en Dexamfetamine hebben bij mij hierdoor ook een ander effect, wat het recreatief gebruik hiervan ook onmogelijk maakt.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Attimo zei:
Ik heb een afspraak gemaakt met een psychiater, het is idd zo dat je minstens 3 afspraken moet doorlopen vooraleer er een diagnose kan worden opgesteld en mogelijk medicatie kan worden voorgeschreven.
Klik om te vergroten...
Even nieuwsgierig, maar wie heb je daarvoor gecontact, of heeft de huisarts je doorverwezen?
L
LollypopLid
01-01-2024, 00:00
#15
Bekende van mij besteld ze gewoon online staan nooit online maar stuurt een privé bericht omdat het niet online mag staan ofso
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb ADHD en bij mij is het sinds vorig jaar vastgesteld. En nee, je krijgt het niet zomaar. Echt niet. De psychologen gaan verschillende testen met je afnemen en je kunt deze testen ook niet manipuleren. Psychologen hebben gestudeerd voor dit vak en weten dus precies hoe een ADHD-persoon functioneert en wat voor gedrag hij/zij vertoont.
Bij mij heeft het ongeveer 5-7 maanden geduurd voordat ik mijn eerste recept voor mijn ADHD kreeg. Ik kreeg methylfenidaat voorgeschreven (Ritalin is simpelweg gewoon een merknaam, het werkend bestanddeel is methylfenidaat) en ik begon met een dosering van 10 mg, 2x per dag. Dat werkte niet goed dus hadden we dosering opgeschroefd naar 15 mg, 2x per dag. Het werkte wel maar ik werd er meer een soort van "zombie" van. Ik was niet echt mezelf meer.
Ik heb dit toen vervolgens met mijn psycholoog aangekaart en toen hebben we besloten het methylfenidaat-gebruik te staken en over te stappen op een ander medicijn, dexamfetamine. We begonnen met een dosering van 2,5mg, 2x per dag. Dit was voor mij niet genoeg dus nu slik ik (nog steeds vandaag de dag) 2x 5mg per dag. Ik vind dexamfetamine tot nu toe erg goed werken, ik voel me gewoon mezelf en tegelijkertijd kan ik me gewoon goed concentreren.
Ik neem het 5 dagen per week en in het weekend niet. Dan geef ik mijn lichaam om het zo te zeggen even rust. De meeste slikken het elke dag door en door, zonder enige tussenstops er tussen maar ik doe dit ook om eventuele afhankelijkheid te voorkomen. Nu moet ik zeggen dat ik voor mezelf aardig goed functioneer door dexamfetamine maar ik wil het nog steeds wel gewoon zonder kunnen, mocht ik ooit van dexamfetamine af willen stappen. Die 2 dagen niet gebruiken bied dan toch wel een mogelijkheid om je brein het werk zelf te laten doen, ook al moet je 3x harder lopen. Ja, dexamfetamine is voor mij heel fijn.

Ik slik dexamfetamine van de Magistrale Bereider (misschien ken je 't wel), dat houdt in dat de apotheker het zeg maar zelf bereid. Het is ook verkrijgbaar onder de naam Amfexa®, maar dit wil ik niet omdat ik hier heel veel negatieve recensies over lees. Dexamfetamine (Magistrale Bereider) werkt prima voor mij, gelukkig! Althans, op dit moment.

Ik zal je adviseren daarom niet te experimenteren met ADHD-medicatie. Ik snap best de interesse en dat extra stukje brandstof dat het je geeft, maar het is echt onnodig. Wees blij dat je geen stoornis zoals ADHD hebt en dat je gewoon normaal kunt leren, zonder door allerlei toeters en bellen afgeleid te raken. Je moet doen waar je je goed bij voelt, eerlijk is eerlijk, maar ik vind persoonlijk wel dat je niet bij een aangewezen psycholoog een 'act' moet gaan spelen om aan methylfenidaat of dexamfetamine te kunnen komen. Ze steken namelijk echt tijd en werk in je.

Probeer anders eens natuurlijke supplementen die de concentratie een boost geven? Of smart drugs uit de smartshop misschien? Daar heb je ook allerlei concentratieboosters te koop. Daar heb je geen recept voor nodig, haha!

Even ter zijde, het is niet als een belediging bedoeld, gewoon als een advies. En als je het wel wilt doen, dan moet je dat ook gewoon doen, haha! Iedereen zijn eigen mening en keuze.
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#17
A3-D zei:
Methylfenidaat (Ritalin) wordt inderdaad niet zomaar voorgeschreven. Ze zijn hier de laatste jaren steeds strenger op geworden. Na jaren Modafinil te hebben gebruikt voor de behandeling van een slaapstoornis, ben ik een paar maanden geleden overgestapt op Methylfenidaat. Ik ben hiervoor door een arts gezien, niet door een psychiater. Ik heb het echter niet zomaar voorgeschreven gekregen, hiervoor ben ik wel uitgebreid onderzocht. Helaas had ik teveel last van bijwerkingen van de Methylfenidaat, waardoor ik er al snel mee moest stoppen en nu met een overvloed aan pillen zit. Het duurt even voordat je het voorgeschreven krijgt, maar als je het dan eenmaal voorgeschreven krijgt, dan krijg je meteen een hele lading. :openmouth: Ik ben vervolgens overgestapt op Dexamfetamine, maar ook daarbij had ik teveel last van bijwerkingen en moest ik helaas stoppen. Ik krijg nu een medicijn dat nog niet op de Nederlandse markt is toegelaten, maar dat op een hele andere manier werkt dan Modafinil, Methylfenidaat of Dexamfetamine en daardoor ook niet recreatief te gebruiken is helaas. :wink:
Klik om te vergroten...

Wat voor medicijn precies als ik vragen mag? Als het nog niet toegelaten is op de markt, snap ik ook wel dat je er niks over mag zeggen hoor, haha. Maar ben gewoon benieuwd. Is dit een medicijn voor narcolepsie en ADHD of enkel voor narcolepsie/slaapstoornis?
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#18
Zo'n 7-8 jaar geleden werd methylfenidaat me nog net niet letterlijk door mijn strot heen gedauwd, tegenwoordig willen ze nog wel eens moeilijk doen met voorschrijven ondanks dat ik het al jaren lang frequent gebruik.

Ik heb bij veel verschillende hulpverleners een methylfenidaat recept aangevraagd, mijn ervaring is dat het heel erg sterk verschilt per hulpverlener, sommige zijn vanuit persoonlijke overtuiging tegen het gebruik van waar anderen de toegevoegde waarde er wel van inzien en de negatieve zijde van het verhaal opgeblazen vinden.

Mijn ervaring verteld me ook dat ze in België moeilijker doen met voorschrijven dan in Nederland. Je moet in België constant om de zoveel maanden terugkomen bij een hulpverlener voor een herhaal recept en dit bezoek kost eveneens extra geld. In Nederland kreeg ik 1x een recept en kon ik onbeperkt om de maand bij de apotheek herhaal receptje ophalen.

Dit gaat cliché en stereotyperend klinken maar vrouwelijke hulpverleners doen naar mijn ervaring aanzienlijk moeilijker over het voorschrijven van recepten. Wat voor mij het beste werkt is simpelweg een oprecht gesprek aangaan met de hulpverlener, aangeven wat je wilt en waarom. Als je een verhaal gaat verzinnen werkt dit meestal averechts.

Als de hulpverlener professioneel is zal deze je verhaal onbevangen aanhoren en een objectief advies formuleren, dat zou het geval moeten wezen in ieder geval.

Net als dat iedereen rustiger wordt door benzo's... (al schrijven ze dat wel iets makkelijker voor).
Klik om te vergroten...
Benzodiazepines doen de meeste hulpverleners tegenwoordig wel wat moeilijker over denk ik. Bij mij op de opleiding wordt de benzodiazepine problematiek (wat vaak zelfs een epidemie wordt genoemd) toch wel relatief vaak besproken. Veel hulpverleners, vooral in België die enkel anti psychotica willen voorschrijven.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik val misschien een beetje laat binnen in dit topic maar ik vind het heel goed dat het moeilijk voorgeschreven wordt.
Mijn neef(je) had het voorgeschreven gekregen idd voor adhd. Het hielp hem wel met school maar hij had zeker na een paar jaar zoveel negatieve bijwerkingen dat hij is gestopt. Niet kunnen slapen, broodmager omdat zijn eetlust bijna 0,0 was en hij was af en toe echt een zombie.
Zonder was voor hem wel wat lastiger op school maar hij voelde zich 100x beter. Hij heeft therapie/hulp gehad om te leren concentreren en zich te verzoenen met zijn adhd. Dat is de moeilijke en langere weg maar (voor hem) wel de beste weg. (En misschien voor de meesten wel de beste weg).
In de tijd dat hij het voorgeschreven kreeg, ik gok zo een 10 jaar geleden, liep de halve school met voorgeschreven ritalin/concerta op zak. En t gros had echt geen adhd maar moeilijk opvoedbaar, lui of niet goed opgevoed/begeleid. En het ergste was nog dat de pappies en mammies van deze kids blij waren dat hun kind drugs mochten, scheelde hun een hoop werk en frustratie...
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#20
Omdat het fucking veel beter werkt dan vis-extracten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."