#1
Omdat het fucking veel beter werkt dan vis-extracten.
Even nieuwsgierig, maar wie heb je daarvoor gecontact, of heeft de huisarts je doorverwezen?Attimo zei:Ik heb een afspraak gemaakt met een psychiater, het is idd zo dat je minstens 3 afspraken moet doorlopen vooraleer er een diagnose kan worden opgesteld en mogelijk medicatie kan worden voorgeschreven.
Methylfenidaat (Ritalin) wordt inderdaad niet zomaar voorgeschreven. Ze zijn hier de laatste jaren steeds strenger op geworden. Na jaren Modafinil te hebben gebruikt voor de behandeling van een slaapstoornis, ben ik een paar maanden geleden overgestapt op Methylfenidaat. Ik ben hiervoor door een arts gezien, niet door een psychiater. Ik heb het echter niet zomaar voorgeschreven gekregen, hiervoor ben ik wel uitgebreid onderzocht. Helaas had ik teveel last van bijwerkingen van de Methylfenidaat, waardoor ik er al snel mee moest stoppen en nu met een overvloed aan pillen zit. Het duurt even voordat je het voorgeschreven krijgt, maar als je het dan eenmaal voorgeschreven krijgt, dan krijg je meteen een hele lading.Ik ben vervolgens overgestapt op Dexamfetamine, maar ook daarbij had ik teveel last van bijwerkingen en moest ik helaas stoppen. Ik krijg nu een medicijn dat nog niet op de Nederlandse markt is toegelaten, maar dat op een hele andere manier werkt dan Modafinil, Methylfenidaat of Dexamfetamine en daardoor ook niet recreatief te gebruiken is helaas.
![]()
Benzodiazepines doen de meeste hulpverleners tegenwoordig wel wat moeilijker over denk ik. Bij mij op de opleiding wordt de benzodiazepine problematiek (wat vaak zelfs een epidemie wordt genoemd) toch wel relatief vaak besproken. Veel hulpverleners, vooral in België die enkel anti psychotica willen voorschrijven.Net als dat iedereen rustiger wordt door benzo's... (al schrijven ze dat wel iets makkelijker voor).
Ik ben het volledig met je eens: het mag ook niet zomaar worden voorgeschreven. Velen studenten denken er niet bij na als ze Ritalin als "studiehulpmiddel" gaan gebruiken. Alleen maar beter dat er tegenwoordig zo streng op wordt gecontroleerd.Ik val misschien een beetje laat binnen in dit topic maar ik vind het heel goed dat het moeilijk voorgeschreven wordt.
Mijn neef(je) had het voorgeschreven gekregen idd voor adhd. Het hielp hem wel met school maar hij had zeker na een paar jaar zoveel negatieve bijwerkingen dat hij is gestopt. Niet kunnen slapen, broodmager omdat zijn eetlust bijna 0,0 was en hij was af en toe echt een zombie.
Zonder was voor hem wel wat lastiger op school maar hij voelde zich 100x beter. Hij heeft therapie/hulp gehad om te leren concentreren en zich te verzoenen met zijn adhd. Dat is de moeilijke en langere weg maar (voor hem) wel de beste weg. (En misschien voor de meesten wel de beste weg).
In de tijd dat hij het voorgeschreven kreeg, ik gok zo een 10 jaar geleden, liep de halve school met voorgeschreven ritalin/concerta op zak. En t gros had echt geen adhd maar moeilijk opvoedbaar, lui of niet goed opgevoed/begeleid. En het ergste was nog dat de pappies en mammies van deze kids blij waren dat hun kind drugs mochten, scheelde hun een hoop werk en frustratie...
Ik denk dat die daar best bij nadenken, hoor. Je hebt toch niet opeens 'zomaar' zo'n pilletje op je bureau liggen?Ik ben het volledig met je eens: het mag ook niet zomaar worden voorgeschreven. Velen studenten denken er niet bij na als ze Ritalin als "studiehulpmiddel" gaan gebruiken. Alleen maar beter dat er tegenwoordig zo streng op wordt gecontroleerd.
Tuurlijk niet maar de meeste studenten zien het volgens mij niet als medicijn maar serieus als "hulpmiddel". Dat ze door Ritalin zeg maar wel hun examen halen.Ik denk dat die daar best bij nadenken, hoor. Je hebt toch niet opeens 'zomaar' zo'n pilletje op je bureau liggen?
Maar als ze even hun examen moeten halen gebruiken ze het toch ook niet als het medicijn (meerdere malen elke dag)? Het Ãs voor die mensen toch juist een hulpmiddel?Tuurlijk niet maar de meeste studenten zien het volgens mij niet als medicijn maar serieus als "hulpmiddel". Dat ze door Ritalin zeg maar wel hun examen halen.
Ik bedoel het in de vorm van als extra boost om te kunnen leren. Waarom geen supplementen uit een winkel die de concentratie verhogen zoals bepaalde vis-extracten? Ik snap best de gedachte erachter maar snap je niet wat ik bedoel?Maar als ze even hun examen moeten halen gebruiken ze het toch ook niet als het medicijn (meerdere malen elke dag)? Het Ãs voor die mensen toch juist een hulpmiddel?
Uiteraard. Daar heb je zeker een punt. Dat zal vast wel. Ik weet niet hoe het voelt op een "normaal" brein aangezien ik zelf ADHD heb. Ik gebruik tevens ook geen methylfenidaat (Ritalin) maar dextro-amfetamine. Maar goed, als jij een ruime tijd voor je examen de juiste dosering aan vis supplementen toedient, wellicht werkt het dan ook wel hartstikke goed.Omdat het fucking veel beter werkt dan vis-extracten.
Daar proef je niks van hoor. De werkzame stof zit netjes verpakt in een (liquid)-capsule. Je hoeft dus geen vis te eten, haha! Of beter gezegd proeven...Waarschijnlijk is het ook lekkerder dan vis-extracten
Dat is wel heel old school haha. Mijn ouders hebben wel eens van die griezel verhalen vertelt dat ze een lepel levertraan kregen als kind, zoiets:Waarschijnlijk is het ook lekkerder dan vis-extracten
Maar het is serieus waar heel erg goed voor je haha!Dat is wel heel old school haha. Mijn ouders hebben wel eens van die griezel verhalen vertelt dat ze een lepel levertraan kregen als kind, zoiets:
![]()
Daar proef je niks van hoor. De werkzame stof zit netjes verpakt in een (liquid)-capsule. Je hoeft dus geen vis te eten, haha! Of beter gezegd proeven...
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."