Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRilatine voorschrift moeilijk te krijgen?

Rilatine voorschrift moeilijk te krijgen?

66 antwoorden
34 weergaven
18-5-2026
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#1
Omdat het fucking veel beter werkt dan vis-extracten.
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Vraag het aan je dokter.
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Attimo zei:
Ik heb een afspraak gemaakt met een psychiater, het is idd zo dat je minstens 3 afspraken moet doorlopen vooraleer er een diagnose kan worden opgesteld en mogelijk medicatie kan worden voorgeschreven.
Klik om te vergroten...
Even nieuwsgierig, maar wie heb je daarvoor gecontact, of heeft de huisarts je doorverwezen?
L
LollypopLid
01-01-2024, 00:00
#4
Bekende van mij besteld ze gewoon online staan nooit online maar stuurt een privé bericht omdat het niet online mag staan ofso
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb ADHD en bij mij is het sinds vorig jaar vastgesteld. En nee, je krijgt het niet zomaar. Echt niet. De psychologen gaan verschillende testen met je afnemen en je kunt deze testen ook niet manipuleren. Psychologen hebben gestudeerd voor dit vak en weten dus precies hoe een ADHD-persoon functioneert en wat voor gedrag hij/zij vertoont.
Bij mij heeft het ongeveer 5-7 maanden geduurd voordat ik mijn eerste recept voor mijn ADHD kreeg. Ik kreeg methylfenidaat voorgeschreven (Ritalin is simpelweg gewoon een merknaam, het werkend bestanddeel is methylfenidaat) en ik begon met een dosering van 10 mg, 2x per dag. Dat werkte niet goed dus hadden we dosering opgeschroefd naar 15 mg, 2x per dag. Het werkte wel maar ik werd er meer een soort van "zombie" van. Ik was niet echt mezelf meer.
Ik heb dit toen vervolgens met mijn psycholoog aangekaart en toen hebben we besloten het methylfenidaat-gebruik te staken en over te stappen op een ander medicijn, dexamfetamine. We begonnen met een dosering van 2,5mg, 2x per dag. Dit was voor mij niet genoeg dus nu slik ik (nog steeds vandaag de dag) 2x 5mg per dag. Ik vind dexamfetamine tot nu toe erg goed werken, ik voel me gewoon mezelf en tegelijkertijd kan ik me gewoon goed concentreren.
Ik neem het 5 dagen per week en in het weekend niet. Dan geef ik mijn lichaam om het zo te zeggen even rust. De meeste slikken het elke dag door en door, zonder enige tussenstops er tussen maar ik doe dit ook om eventuele afhankelijkheid te voorkomen. Nu moet ik zeggen dat ik voor mezelf aardig goed functioneer door dexamfetamine maar ik wil het nog steeds wel gewoon zonder kunnen, mocht ik ooit van dexamfetamine af willen stappen. Die 2 dagen niet gebruiken bied dan toch wel een mogelijkheid om je brein het werk zelf te laten doen, ook al moet je 3x harder lopen. Ja, dexamfetamine is voor mij heel fijn.

Ik slik dexamfetamine van de Magistrale Bereider (misschien ken je 't wel), dat houdt in dat de apotheker het zeg maar zelf bereid. Het is ook verkrijgbaar onder de naam Amfexa®, maar dit wil ik niet omdat ik hier heel veel negatieve recensies over lees. Dexamfetamine (Magistrale Bereider) werkt prima voor mij, gelukkig! Althans, op dit moment.

Ik zal je adviseren daarom niet te experimenteren met ADHD-medicatie. Ik snap best de interesse en dat extra stukje brandstof dat het je geeft, maar het is echt onnodig. Wees blij dat je geen stoornis zoals ADHD hebt en dat je gewoon normaal kunt leren, zonder door allerlei toeters en bellen afgeleid te raken. Je moet doen waar je je goed bij voelt, eerlijk is eerlijk, maar ik vind persoonlijk wel dat je niet bij een aangewezen psycholoog een 'act' moet gaan spelen om aan methylfenidaat of dexamfetamine te kunnen komen. Ze steken namelijk echt tijd en werk in je.

Probeer anders eens natuurlijke supplementen die de concentratie een boost geven? Of smart drugs uit de smartshop misschien? Daar heb je ook allerlei concentratieboosters te koop. Daar heb je geen recept voor nodig, haha!

Even ter zijde, het is niet als een belediging bedoeld, gewoon als een advies. En als je het wel wilt doen, dan moet je dat ook gewoon doen, haha! Iedereen zijn eigen mening en keuze.
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#6
A3-D zei:
Methylfenidaat (Ritalin) wordt inderdaad niet zomaar voorgeschreven. Ze zijn hier de laatste jaren steeds strenger op geworden. Na jaren Modafinil te hebben gebruikt voor de behandeling van een slaapstoornis, ben ik een paar maanden geleden overgestapt op Methylfenidaat. Ik ben hiervoor door een arts gezien, niet door een psychiater. Ik heb het echter niet zomaar voorgeschreven gekregen, hiervoor ben ik wel uitgebreid onderzocht. Helaas had ik teveel last van bijwerkingen van de Methylfenidaat, waardoor ik er al snel mee moest stoppen en nu met een overvloed aan pillen zit. Het duurt even voordat je het voorgeschreven krijgt, maar als je het dan eenmaal voorgeschreven krijgt, dan krijg je meteen een hele lading. :openmouth: Ik ben vervolgens overgestapt op Dexamfetamine, maar ook daarbij had ik teveel last van bijwerkingen en moest ik helaas stoppen. Ik krijg nu een medicijn dat nog niet op de Nederlandse markt is toegelaten, maar dat op een hele andere manier werkt dan Modafinil, Methylfenidaat of Dexamfetamine en daardoor ook niet recreatief te gebruiken is helaas. :wink:
Klik om te vergroten...

Wat voor medicijn precies als ik vragen mag? Als het nog niet toegelaten is op de markt, snap ik ook wel dat je er niks over mag zeggen hoor, haha. Maar ben gewoon benieuwd. Is dit een medicijn voor narcolepsie en ADHD of enkel voor narcolepsie/slaapstoornis?
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zo'n 7-8 jaar geleden werd methylfenidaat me nog net niet letterlijk door mijn strot heen gedauwd, tegenwoordig willen ze nog wel eens moeilijk doen met voorschrijven ondanks dat ik het al jaren lang frequent gebruik.

Ik heb bij veel verschillende hulpverleners een methylfenidaat recept aangevraagd, mijn ervaring is dat het heel erg sterk verschilt per hulpverlener, sommige zijn vanuit persoonlijke overtuiging tegen het gebruik van waar anderen de toegevoegde waarde er wel van inzien en de negatieve zijde van het verhaal opgeblazen vinden.

Mijn ervaring verteld me ook dat ze in België moeilijker doen met voorschrijven dan in Nederland. Je moet in België constant om de zoveel maanden terugkomen bij een hulpverlener voor een herhaal recept en dit bezoek kost eveneens extra geld. In Nederland kreeg ik 1x een recept en kon ik onbeperkt om de maand bij de apotheek herhaal receptje ophalen.

Dit gaat cliché en stereotyperend klinken maar vrouwelijke hulpverleners doen naar mijn ervaring aanzienlijk moeilijker over het voorschrijven van recepten. Wat voor mij het beste werkt is simpelweg een oprecht gesprek aangaan met de hulpverlener, aangeven wat je wilt en waarom. Als je een verhaal gaat verzinnen werkt dit meestal averechts.

Als de hulpverlener professioneel is zal deze je verhaal onbevangen aanhoren en een objectief advies formuleren, dat zou het geval moeten wezen in ieder geval.

Net als dat iedereen rustiger wordt door benzo's... (al schrijven ze dat wel iets makkelijker voor).
Klik om te vergroten...
Benzodiazepines doen de meeste hulpverleners tegenwoordig wel wat moeilijker over denk ik. Bij mij op de opleiding wordt de benzodiazepine problematiek (wat vaak zelfs een epidemie wordt genoemd) toch wel relatief vaak besproken. Veel hulpverleners, vooral in België die enkel anti psychotica willen voorschrijven.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik val misschien een beetje laat binnen in dit topic maar ik vind het heel goed dat het moeilijk voorgeschreven wordt.
Mijn neef(je) had het voorgeschreven gekregen idd voor adhd. Het hielp hem wel met school maar hij had zeker na een paar jaar zoveel negatieve bijwerkingen dat hij is gestopt. Niet kunnen slapen, broodmager omdat zijn eetlust bijna 0,0 was en hij was af en toe echt een zombie.
Zonder was voor hem wel wat lastiger op school maar hij voelde zich 100x beter. Hij heeft therapie/hulp gehad om te leren concentreren en zich te verzoenen met zijn adhd. Dat is de moeilijke en langere weg maar (voor hem) wel de beste weg. (En misschien voor de meesten wel de beste weg).
In de tijd dat hij het voorgeschreven kreeg, ik gok zo een 10 jaar geleden, liep de halve school met voorgeschreven ritalin/concerta op zak. En t gros had echt geen adhd maar moeilijk opvoedbaar, lui of niet goed opgevoed/begeleid. En het ergste was nog dat de pappies en mammies van deze kids blij waren dat hun kind drugs mochten, scheelde hun een hoop werk en frustratie...
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dunnetjess33 zei:
Ik val misschien een beetje laat binnen in dit topic maar ik vind het heel goed dat het moeilijk voorgeschreven wordt.
Mijn neef(je) had het voorgeschreven gekregen idd voor adhd. Het hielp hem wel met school maar hij had zeker na een paar jaar zoveel negatieve bijwerkingen dat hij is gestopt. Niet kunnen slapen, broodmager omdat zijn eetlust bijna 0,0 was en hij was af en toe echt een zombie.
Zonder was voor hem wel wat lastiger op school maar hij voelde zich 100x beter. Hij heeft therapie/hulp gehad om te leren concentreren en zich te verzoenen met zijn adhd. Dat is de moeilijke en langere weg maar (voor hem) wel de beste weg. (En misschien voor de meesten wel de beste weg).
In de tijd dat hij het voorgeschreven kreeg, ik gok zo een 10 jaar geleden, liep de halve school met voorgeschreven ritalin/concerta op zak. En t gros had echt geen adhd maar moeilijk opvoedbaar, lui of niet goed opgevoed/begeleid. En het ergste was nog dat de pappies en mammies van deze kids blij waren dat hun kind drugs mochten, scheelde hun een hoop werk en frustratie...
Klik om te vergroten...
Ik ben het volledig met je eens: het mag ook niet zomaar worden voorgeschreven. Velen studenten denken er niet bij na als ze Ritalin als "studiehulpmiddel" gaan gebruiken. Alleen maar beter dat er tegenwoordig zo streng op wordt gecontroleerd.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#10
Illusionist zei:
Ik ben het volledig met je eens: het mag ook niet zomaar worden voorgeschreven. Velen studenten denken er niet bij na als ze Ritalin als "studiehulpmiddel" gaan gebruiken. Alleen maar beter dat er tegenwoordig zo streng op wordt gecontroleerd.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat die daar best bij nadenken, hoor. Je hebt toch niet opeens 'zomaar' zo'n pilletje op je bureau liggen?
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Fool zei:
Ik denk dat die daar best bij nadenken, hoor. Je hebt toch niet opeens 'zomaar' zo'n pilletje op je bureau liggen?
Klik om te vergroten...
Tuurlijk niet maar de meeste studenten zien het volgens mij niet als medicijn maar serieus als "hulpmiddel". Dat ze door Ritalin zeg maar wel hun examen halen.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#12
Illusionist zei:
Tuurlijk niet maar de meeste studenten zien het volgens mij niet als medicijn maar serieus als "hulpmiddel". Dat ze door Ritalin zeg maar wel hun examen halen.
Klik om te vergroten...
Maar als ze even hun examen moeten halen gebruiken ze het toch ook niet als het medicijn (meerdere malen elke dag)? Het ís voor die mensen toch juist een hulpmiddel?
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#13
Fool zei:
Maar als ze even hun examen moeten halen gebruiken ze het toch ook niet als het medicijn (meerdere malen elke dag)? Het ís voor die mensen toch juist een hulpmiddel?
Klik om te vergroten...
Ik bedoel het in de vorm van als extra boost om te kunnen leren. Waarom geen supplementen uit een winkel die de concentratie verhogen zoals bepaalde vis-extracten? Ik snap best de gedachte erachter maar snap je niet wat ik bedoel?
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Waarschijnlijk is het ook lekkerder dan vis-extracten
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#15
Fool zei:
Omdat het fucking veel beter werkt dan vis-extracten.
Klik om te vergroten...
Uiteraard. Daar heb je zeker een punt. Dat zal vast wel. Ik weet niet hoe het voelt op een "normaal" brein aangezien ik zelf ADHD heb. Ik gebruik tevens ook geen methylfenidaat (Ritalin) maar dextro-amfetamine. Maar goed, als jij een ruime tijd voor je examen de juiste dosering aan vis supplementen toedient, wellicht werkt het dan ook wel hartstikke goed.
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#16
SkittlesAndMe zei:
Waarschijnlijk is het ook lekkerder dan vis-extracten
Klik om te vergroten...
Daar proef je niks van hoor. De werkzame stof zit netjes verpakt in een (liquid)-capsule. Je hoeft dus geen vis te eten, haha! Of beter gezegd proeven...
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#17
SkittlesAndMe zei:
Waarschijnlijk is het ook lekkerder dan vis-extracten
Klik om te vergroten...
Dat is wel heel old school haha. Mijn ouders hebben wel eens van die griezel verhalen vertelt dat ze een lepel levertraan kregen als kind, zoiets:
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#18
Inderdaad, neusje dichtknijpen en dan ging het mondje vanzelf open. Werd genomen in de maanden met een "r" erin.

Sinds een jaar neem ik het ook. Daarnaast omega 3 algenolie.
I
IllusionistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Psychedelibee zei:
Dat is wel heel old school haha. Mijn ouders hebben wel eens van die griezel verhalen vertelt dat ze een lepel levertraan kregen als kind, zoiets:
Klik om te vergroten...
Maar het is serieus waar heel erg goed voor je haha!
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Illusionist zei:
Daar proef je niks van hoor. De werkzame stof zit netjes verpakt in een (liquid)-capsule. Je hoeft dus geen vis te eten, haha! Of beter gezegd proeven...
Klik om te vergroten...

Niet als je het snuift :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."