Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsRilatine voorschrift moeilijk te krijgen?

Rilatine voorschrift moeilijk te krijgen?

66 antwoorden
32 weergaven
18-5-2026
d
da_pjLid
01-01-2024, 00:00
#1
Indd ben zelf uit BE en dat krijg je niet zomaar voorgeschreven. Maar de hypocrisie loopt echt de spuigaten uit toch bij de artsen die ik ga. Benzo's aan de lopende band flunitrazepam, tranxene 50, Staurodorm 30, Valium 10, Halcion 0.250mg en Valium flacons. Dan nog Durogesic nu 100ug pleisters van pijn arts en oxynorm 20 voor doorbraakpijn.

Maar indd ritalin daar doet mijn benzo arts moeilijk over tegen andere patienten. Snap het echt niet, ahja welkom in het apenland pfff.

Anders moet je maar in je omgeving iemand kennen die het krijgt en mss er soms op overschot heeft?

Owja en proficiat DF :) en mooie nieuwe pagina :wink:. Hopelijk nog vele jaren en aan iedereen hier een fijne dag gewenst :wink:
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#2
da_pj zei:
Indd ben zelf uit BE en dat krijg je niet zomaar voorgeschreven. Maar de hypocrisie loopt echt de spuigaten uit toch bij de artsen die ik ga. Benzo's aan de lopende band flunitrazepam, tranxene 50, Staurodorm 30, Valium 10, Halcion 0.250mg en Valium flacons. Dan nog Durogesic nu 100ug pleisters van pijn arts en oxynorm 20 voor doorbraakpijn.
Klik om te vergroten...
Een psycholoog vertelde mij laatst dat flunitrazepam sinds kort uit de omloop is gehaald in België.

lotske1984- zei:
Mijn psychiater schrijft dat voor voor mij en heb geen adhd..
Klik om te vergroten...
Iedereen heeft tot bepaalde hoogte ADHD. Dat is o.a. een reden dat ADHD vrij standaard wordt gediagnosticeerd bij 'schoolachterstand'. Subtype 1 / AI in ieder geval (ADHD 'zonder hyperactiviteitskenmerken').
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Voor hoe lang krijg je die voor geschreven en voor welke klachten??

Denk dat er een wezenlijk verschil zit tussen benzo's en ritalin

En zo ie zo medicijnen worden voor medische klachten voor geschreven en daardoor ook vergoed

Als je zo nodig ritalin oid wil/ nodig heb zonder medische reden koop het dan via een andere weg of haal wat anders

En naar zeuren allemaal dat de eigen bijdrage ziekte etc steeds duurder word...
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dunnetjess33 zei:
Ik val misschien een beetje laat binnen in dit topic maar ik vind het heel goed dat het moeilijk voorgeschreven wordt.
Mijn neef(je) had het voorgeschreven gekregen idd voor adhd. Het hielp hem wel met school maar hij had zeker na een paar jaar zoveel negatieve bijwerkingen dat hij is gestopt. Niet kunnen slapen, broodmager omdat zijn eetlust bijna 0,0 was en hij was af en toe echt een zombie.
Zonder was voor hem wel wat lastiger op school maar hij voelde zich 100x beter. Hij heeft therapie/hulp gehad om te leren concentreren en zich te verzoenen met zijn adhd. Dat is de moeilijke en langere weg maar (voor hem) wel de beste weg. (En misschien voor de meesten wel de beste weg).
In de tijd dat hij het voorgeschreven kreeg, ik gok zo een 10 jaar geleden, liep de halve school met voorgeschreven ritalin/concerta op zak. En t gros had echt geen adhd maar moeilijk opvoedbaar, lui of niet goed opgevoed/begeleid. En het ergste was nog dat de pappies en mammies van deze kids blij waren dat hun kind drugs mochten, scheelde hun een hoop werk en frustratie...
Klik om te vergroten...

Rot van je neefje
Heb het zelf ook mieten slikken werd alleen maar erger
Het laatste wat je zegt ben ik het niet mee eens
Ritalin etc werkt niet op iemand zonder add/ adhd werkt juist averechts
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#5
^ Dat is niet helemaal correct. Ook als je geen ADHD hebt kun je je lekker concentreren met ritalin. Waarom denk je dat zo veel studenten het nemen? :wink:
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja dat komt dan toch door het speedy en focus gevoel van de amfi?

Maar waarhet voor bedoelt is kalmeren werkt dan niet zo bedoelde ik en heb ik heb eigenlijk altijd o thoude
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#7
@benzoboss
Edit je vorige post om het overzicht te houden. 2 post achterelkaar na paar minuten is niet nodig.
Je postcount gaat vanzelf wel omhoog.

Tweede keer dat we dit aan je vragen. Let je er nu wel op?
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Liefhebbertje zei:
Ja dat komt dan toch door het speedy en focus gevoel van de amfi?

Maar waarhet voor bedoelt is kalmeren werkt dan niet zo bedoelde ik en heb ik heb eigenlijk altijd o thoude
Klik om te vergroten...
Stimulanten werken gewoon bij iedereen hetzelfde hoor. Op lage doseringen worden ook mensen die geen adhd er rustiger en meer gefocust van. Op hoge doseringen worden mensen met adhd aan de andere kant er ook weer gewoon druk en onrustig van. Het enige verschil zit hem in dat adhders meer kunnen nemen wat voor hun nog onder een lage dosering valt en dus veel meer nodig hebben om er druk van te worden.
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dan heb ik nu wat bij geleerd
Viel mij altijd op dat mensen met adhd rustig worden van coke en speed
Terwijl andere bij de geringste hoeveelheid opgewekt werden
Maar dat zal ik me dan ingebeeld hebben

Al hoewel bij 1 van de opnames werd geadviseerd om me te laten onderzoeken op add/adhd omdat coke me rustig houd
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Ja, maar wat Bee dus zegt, als je als ADHD'er gewoon lekker door blijft snuiven word je er uiteindelijk ook weer hyper van. :sweatsmile:
A
A3-DLid
01-01-2024, 00:00
#11
Illusionist zei:
Wat voor medicijn precies als ik vragen mag? Als het nog niet toegelaten is op de markt, snap ik ook wel dat je er niks over mag zeggen hoor, haha. Maar ben gewoon benieuwd. Is dit een medicijn voor narcolepsie en ADHD of enkel voor narcolepsie/slaapstoornis?
Klik om te vergroten...
Het gaat om pitolisant. Het wordt enkel voorgeschreven bij narcolepsie. Er zijn op dit moment slechts twee slaapcentra die dit medicijn mogen voorschrijven in Nederland. Het medicijn is nog niet toegelaten op de Nederlandse markt, maar omdat het wel op Europees niveau toegelaten is, mogen zij het enkel in specifieke gevallen toch voorschrijven, zoals ik mijn geval waarbij andere medicatie geen of te weinig effect heeft. Het medicijn wordt op dit moment gratis aangeboden door de farmaceut. Het wordt per post naar mij opgestuurd, wel zo makkelijk. :wink: Ik zit helaas al wel aan de maximale dosis pitolisant en mijn narcolepsie is beter beheersbaar, maar nog niet voldoende. Ik krijg op dit moment wel te weinig slaap, dus mogelijk als ik mijn structuur weer beter op de rit heb, dat het dan goed gaat. Jonge kinderen, druk op het werk, geplande verhuizing, het helpt niet echt mee en structuur is zeer belangrijk bij narcolepsie.
n
newbie1015678Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik slik zelf ritalin voor een slaapstoornis, zoals hierboven A3-D beschreef. Ik heb echter nog niet de diagnose Narcolepsie gekregen, ik was 16 toen ik me hier op liet onderzoeken. Ze dachten dat dit door een stressvolle/moeilijke periode kwam waar ik toendertijd in verkeerde. Ik laat me binnenkort opnieuw onderzoeken omdat de klachten nog steeds niet weg zijn. Slik het nu ongeveer 3 jaar, 2 of 3 maal 10 mg per keer. Naast dat ik het nodig heb om wakker te blijven merk ik ook echt dat dit mijn studie prestaties verbetert. Niet alleen omdat ik het zonder zwaar heb met wakker blijven maar ook mijn focus is een stuk beter. Ik heb wel 1 test in het ziekenhuis moeten ondergaan en een EEG, ook 2 dagen in een slaapcentrum verbleven met intensief onderzoek en na 2 gesprekken met de arts ritalin voorgeschrevengekregen. Je krijgt het dus niet zo gemakkelijk!

A3-D zei:
Het gaat om pitolisant. Het wordt enkel voorgeschreven bij narcolepsie. Er zijn op dit moment slechts twee slaapcentra die dit medicijn mogen voorschrijven in Nederland. Het medicijn is nog niet toegelaten op de Nederlandse markt, maar omdat het wel op Europees niveau toegelaten is, mogen zij het enkel in specifieke gevallen toch voorschrijven, zoals ik mijn geval waarbij andere medicatie geen of te weinig effect heeft. Het medicijn wordt op dit moment gratis aangeboden door de farmaceut. Het wordt per post naar mij opgestuurd, wel zo makkelijk. :wink: Ik zit helaas al wel aan de maximale dosis pitolisant en mijn narcolepsie is beter beheersbaar, maar nog niet voldoende. Ik krijg op dit moment wel te weinig slaap, dus mogelijk als ik mijn structuur weer beter op de rit heb, dat het dan goed gaat. Jonge kinderen, druk op het werk, geplande verhuizing, het helpt niet echt mee en structuur is zeer belangrijk bij narcolepsie.
Klik om te vergroten...

Een vraagje aan A3-D, hoelang duurde het bij jou voordat je de diagnose Narcolepsie kreeg? Bij mij is het niet helemaal duidelijk of het Narcolepsie is of mogelijk een andere stoornis. 3 jaar geleden dachten ze aan narcolepsie, maar door een stressvolle periode en pubertijd hebben ze gezegd dat ik het af moest wachten. Ik heb toendertijd een slaap onderzoek gehad waar ik na ik meen 9 uur slaap de hele dag door dutjes moest doen. Ik viel iedere keer in slaap maar zat net 1 of 2 minuten boven de tijd dat iemand met Narcolepsie in slaap zou vallen
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#13
Illusionist zei:
Uiteraard. Daar heb je zeker een punt. Dat zal vast wel. Ik weet niet hoe het voelt op een "normaal" brein aangezien ik zelf ADHD heb. Ik gebruik tevens ook geen methylfenidaat (Ritalin) maar dextro-amfetamine.
Klik om te vergroten...
Je kunt je gewoon simpelweg beter concentreren van een dosering amfetamine/methylfenidaat. Totdat je teveel neemt, dan word je weer drukker. (Teveel nemen bij ritalin is, in dit opzicht, een beetje lastig omdat dit vrij snel vervelende bij-effecten veroorzaakt.
. Of je nou ADHD patient bent of niet, er zijn weinig mensen op dze wereld die niet zo nu en dan wat extra concentratie zouden kunnen gebruiken.

Maar goed, als jij een ruime tijd voor je examen de juiste dosering aan vis supplementen toedient, wellicht werkt het dan ook wel hartstikke goed.
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk gaat het dan ook hardstikke goed, maar ik denk niet dat ik dat dan aan de visolie kan danken. Maar mijn cholestrol zal er over een paar jaar vast blij mee zijn. :wink:
l
lotske1984-Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Mijn psychiater schrijft dat voor voor mij en heb geen adhd..
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Jmths zei:
Een psycholoog vertelde mij laatst dat flunitrazepam sinds kort uit de omloop is gehaald in België.


Iedereen heeft tot bepaalde hoogte ADHD. Dat is o.a. een reden dat ADHD vrij standaard wordt gediagnosticeerd bij 'schoolachterstand'. Subtype 1 / AI in ieder geval (ADHD 'zonder hyperactiviteitskenmerken').
Klik om te vergroten...
Als iedereen ADHD heeft dus de norm is ADHD, waarom noemen we ADHD dan nog een stoornis? Een stoornis is iets dat afwijkt van de norm. Dan is een slechte concentratie toch gewoon de nieuwe norm?

Er wordt echt te veel met ADHD gesmeten.

Waar heb je overigens vandaan dat ADHD vrij standaard wordt gediagnosticeerd bij schoolachterstand?
S
Sofie_VLid
01-01-2024, 00:00
#16
Iemand een oplossing voor weinig concentratie als rilatine niet te vekrijgen is?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Sofie_V zei:
Iemand een oplossing voor weinig concentratie als rilatine niet te vekrijgen is?
Klik om te vergroten...
Naar je huisarts gaan en het probleem voorleggen.
Zelf gaan dokteren resulteert heel vaak in problemen. Verslaving, afhankelijkheid. Leer leren zonder medicijnen.
W
WoezoeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het is echt niet moeilijk om Ritalin voorgeschreven te krijgen. Tegenwoordig krijgt iedereen de stempel AD(H)D gedrukt als hij wat drukker en minder geconcentreerd is. Ik zou zeggen maak een afspraak met de dokter die je kan adviseren naar een psycholoog of andere instantie en doe lekker druk en ga lekker in je eigen wereldje zitten wanneer ze je observeren. Pas op dat je straks niet de diagnose PDD-NOS krijgt als je overdreven gaat doen (bij wijze van spreken) :tearsofjoy:

Iniedergeval succes.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
Woezoe zei:
Het is echt niet moeilijk om Ritalin voorgeschreven te krijgen. Tegenwoordig krijgt iedereen de stempel AD(H)D gedrukt als hij wat drukker en minder geconcentreerd is. Ik zou zeggen maak een afspraak met de dokter die je kan adviseren naar een psycholoog of andere instantie en doe lekker druk en ga lekker in je eigen wereldje zitten wanneer ze je observeren. Pas op dat je straks niet de diagnose PDD-NOS krijgt als je overdreven gaat doen (bij wijze van spreken) :tearsofjoy:

Iniedergeval succes.
Klik om te vergroten...

De Dunne zei:
Klopt. In mijn ogen een slechte ontwikkeling...
Klik om te vergroten...

Ben ik het niet helemaal mee eens. Er wordt teveel en te makkelijk medicatie voorgeschreven. Maar dat mensen altijd roepen dat er veel teveel wordt gediagnosticeerd vind ik een beetje tricky. Vroeger wisten mensen simpelweg niet dat deze (neurobiologische) stoornissen bestonden dus is het logisch dat er nu meer gediagnosticeerd wordt. ADD wordt zelfs vaak ondergediagnosticeerd, zeker bij intelligente volwassen die op een bepaalde manier met bepaalde problemen hebben leren omgaan, ook al kost dat ze vaak veel energie.

In België zijn ze vrij streng. Ik ben zelf een voorbeeld van dat je hier de diagnose niet zomaar krijgt. Ik ben er voor 99% zeker van dat ik ADD heb, heb er twee boeken over gelezen en voldoe klinisch aan bijna alle kenmerken, mijn familie (gezin) en mijn vrienden herkennen mij erin. Maar hier in België hebben ze bij mij in ieder geval de hele hetero-anamnese gewoon overgeslagen. Ik heb een paar weken geleden een vier uur lang durend neuropsychologisch onderzoek moeten doen en uit de uitslagen kwam dat er wel wat zwaktes lagen in die hoek (planning, volgehouden aandacht) maar mijn scores waren ‘te goed’ voor een diagnose. Dit werd gebracht als heel goed nieuws: yay, je hebt geen ADD! Dat is natuurlijk hartstikke fijn, want niemand wil een psychiatrisch stempeltje, maar vervolgens sta je wel min of meer op straat en ondervind ik nog altijd dezelfde problemen als hiervoor, die tot een (min of meer) burn-out hebben geleid. Alles wat hier in België aan behandeling door de psycholoog plaatsvindt, wordt 100% niet vergoed en gaat dus een dure grap worden. Ik zag dit al enigszins aankomen want ik merkte tijdens die testsessie ook al dat dit toch een andere omgeving is (één-op-één, gestructureerd) en dat dingen waar ik normaal moeite mee heb zonder al die ruis toch makkelijker gingen. Ik heb zelf psychologie gestudeerd en vind het goed dat ze ruim waarde toedichten aan neuropsychologische testen. Maar het moet niet de enige methode zijn. Je voelt je zo toch ook niet echt serieus genomen: yo, wat jij zelf ervaart maakt niet zo uit, je familie hoeven we ook niet te spreken, maar je neuroscores waren wel oké, dus we zijn klaar hier, veel succes er nog mee.

Ik laat het er voor nu gewoon bij zitten, want ik deed het vooral voor de erkenning (met name mijn familie vond dat belangrijk, voor hun viel veel op z’n plek hiermee). Als ik er in de toekomst veel klachten van blijf ondervinden laat ik in Nederland nog eens een onderzoek doen. Ik weet van mijn psychologenvriendinnen die diagnostisch onderzoek doen dat in Nederland de hetero-anamnese wel belangrijk wordt gevonden. Ik ben er vrij sterk van overtuigd dat ik de diagnose dan wel krijg, maar weet nog niet of ik het zie zitten om er op die manier naar op zoek te gaan.

Sorry voor deze rant :wink: maar ik wilde hier toch even op reageren. Want ik heb recent dus zelf wel ervaren dat het - in ieder geval in België - dus écht niet zo simpel is om die diagnose te krijgen. En ik vind uitspraken als ‘oh joh iedereen die tegenwoordig wat concentratieproblemen heeft, heeft ADHD’ vaak ook wel wat bagataliserend overkomen richting mensen die wel serieus onder hun diagnose lijden. Ik snap het hoor, ik dacht ook lang dat ADHD en ADD ‘modediagnoses’ waren, maar me er zelf wat meer in verdiept te hebben zie ik dat toch wat genuanceerder. Het zijn serieuze aandoeningen die de aandacht moeten krijgen die ze verdienen, alleen moet het medicatiebeleid strikter gemonitord worden.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Woezoe zei:
Het is echt niet moeilijk om Ritalin voorgeschreven te krijgen. Tegenwoordig krijgt iedereen de stempel AD(H)D gedrukt als hij wat drukker en minder geconcentreerd is. .
Klik om te vergroten...

Klopt. In mijn ogen een slechte ontwikkeling...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."