Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Š 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStelling: MDMA is een enorm overgewaardeerde drug

Stelling: MDMA is een enorm overgewaardeerde drug

80 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Snuffelaar zei:
Die hoge dosissen zorgen juist wÊl voor energie. Er is een serotonine plafond; Eenmaal overschreden krijg je een stim effect en idd ook nare neveneffecten.
Klik om te vergroten...
Onderdeel van die nare neveneffecten is een daling van de cognitieve functies; mensen raken meer in zichzelf gekeerd en minder aanspreekbaar. Dus het is ook een beetje de vraag wat je dan met 'energiek' bedoelt.
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#2
Persoonlijk vind ik van zowel MDMA als alcohol dat ze vaak niet goed gebruikt worden. Bij de juiste dosis kan allebei gewoon fantastisch zijn. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik toch wel een beetje energie mis met MDMA en zie dit ook vaak op festivals. Tis meer als zombies van de muziek en lampjes genieten heb ik het idee.

Alcohol vind ik zelf in de juiste setting heerlijk. Maar als men meer dan 8-10 units neem wordt het vaak 'vies' om me heen.
Wat zou een betere drug zijn voor party? Pep? 6-abp? Sommige mensen zijn laaiend enthousiast over een lage dosis lsd (festival, niet kroeg).
J
JohnGaltLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben nog niet de meest ervaren gebruiker, maar ik vind mdma op festivals en feestjes wel heerlijk. De tijd vliegt helaas wel voorbij, maar ik kan dan heerlijk in de muziek opgaan en de hele avond/nacht staan te dansen. Door te gaan dansen kom ik ook in de mood en energy om te blijven dansen. Wat dat betreft is het voor mij wel stuurbaar. Wel time ik het moment van gebruik, want de duur vind ik ook echt kort.

Een lage dosis lsd vind ik ook lekker, max 30-40ug, afhankelijk van mindset en omgeving. Ook heerlijk om in te nemen net voor je het festivalterrein opgaat. Dan heb je nog even de tijd om alles lekker in je op te nemen alvorens het begint te werken. En dan later nog aanvullen met mdma is helemaal super!

In alcohol heb ik steeds minder trek, ook tijdens het regulier uitgaan naar een kroeg. Ik trek dronken/aangeschoten mensen nog maar slecht, zeker nu ik ervaar hoe relaxt mensen zijn als mdma op hebben. Ik drink het graag voor de smaak, maar de effecten vind ik echt niets meer.

Pep en 6-apb staan nog op de verlanglijst om te proberen, de laatste heb ik al liggen. Ook 4-fma trouwens.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Dick_van_Leeuwen zei:
Persoonlijk vind ik van zowel MDMA als alcohol dat ze vaak niet goed gebruikt worden. Bij de juiste dosis kan allebei gewoon fantastisch zijn. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik toch wel een beetje energie mis met MDMA en zie dit ook vaak op festivals. Tis meer als zombies van de muziek en lampjes genieten heb ik het idee.

Alcohol vind ik zelf in de juiste setting heerlijk. Maar als men meer dan 8-10 units neem wordt het vaak 'vies' om me heen.
Wat zou een betere drug zijn voor party? Pep? 6-abp? Sommige mensen zijn laaiend enthousiast over een lage dosis lsd (festival, niet kroeg).
Klik om te vergroten...
Ugh... inderdaad. Vies is het goeie woord voor dat alcohol sfeertje. Iedereen wordt meer impulsief, dommig, lomp, soms agressief. En toch was/is dat voor velen toch het hoogtepunt van de week: in het weekend in die staat zijn. Zo jammer eigenlijk, geen fan...

Ben geen festivalganger maar kan het me zo voorstellen: op MDMA in je eigen wereldje als een zombie staan te genieten van lampjes en dergelijke haha. MDMA heeft dan tenminste positieve vibes, wat ik niet echt kan zeggen van (veel) alcohol.
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Op MDMA in je eigen wereldje als een zombie staan te genieten van lampjes en dergelijke haha.
Klik om te vergroten...
Dit is een iets te goede beschrijving voor iemand die geen festivalganger is. Laatste 2 festivals voelden exact zo:flushed:, was wel ook nog met LSD erbij dus stond daar gewoon als een zombie met mijn ogen dicht te dansen.

Excuses dat dit niet on-topic is, vond dit wel leuk om te lezen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
XMR zei:
Dit is een iets te goede beschrijving voor iemand die geen festivalganger is. Laatste 2 festivals voelden exact zo:flushed:, was wel ook nog met LSD erbij dus stond daar gewoon als een zombie met mijn ogen dicht te dansen.

Excuses dat dit niet on-topic is, vond dit wel leuk om te lezen.
Klik om te vergroten...
Hoe was je candyflip trouwens? Meer dan de som der delen?
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#7
De euforie van psychedelische drugs is misschien intenser, maar die is niet gegarandeerd en je realiteitsbesef is ook niet gegarandeerd, wat op een groot feest of festival een enorm probleem kan zijn. Doe met 10 man MDMA op een festival met correcte porties en je bent quasi gegarandeerd in een gezamelijke euforie en/of liefdebubbel en goeie festivalervaring. Doe met 10 man LSD op een festival en je hebt bijna gegarandeerd miserie. Als je zelf al niet paranoid wordt van al het volk en vooral politie en security, dan zal iemand anders in de groep slecht gaan en zo zorg nodig hebben van anderen in de groep enz.
MDMA is heel nuttig dus.

Zelfs als je festivals buiten beschouwing laat is de extreme psychedelische euforie lang niet gegarandeerd als je een trip doet. Die drugs zijn vool onvoorspelbaarder in het algemeen dan MDMA.

En dan MDMA vs andere stimulanten: ze zijn anders in functie, ja speed duurt langer maar de euforie en liefde is vÊÊl minder intens. En je kunt niet slapen erna, na MDMA wel. Bij 6-APB mis ik het bubbeltje/dromerige effect en ook het gevoel dat ik moet connecteren met mensen, en het duurt niet beduidend langer dan MDMA bij mij. 3-MMC moet soms weinig onderdoen voor MDMA, maar het is het toch echt niet, en ook weer gevolgd door slaapprobleem en soms ook een zware comedown van apathie wat bij MDMA totaal niet is (MDMA stopt gewoon en dat is het dan).

Dus nee, ik zou totaal niet zeggen dat MDMA overgewaardeerd is maar dat het met reden de populairste partydrug is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
BelowTheFlow zei:
Achteraf gezien denk ik dat ik toen mijn vrienden weggingen (20:00) en ik al rond de 120 mg zat, ik beter wat 3-FA had kunnen bijnemen dan nog een kwartje (~ 40 mg).
Klik om te vergroten...
Het is doorgaans risicovoller om meerdere middelen te combineren. In het geval van MDMA + 3-FA zou je bijvoorbeeld meer risico op hart- en vaatproblemen verwachten.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
De pen is van je zus zei:
Begrijp ik maar ik bedoel zo als de eerste keer.
Klik om te vergroten...
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dirkjan zei:
erg hoog ja, 150 met 50 redose. De kater heeft ongeveer een week geduurd.. IK zou het zo weer doehl
Klik om te vergroten...
M'n vrouw heeft extreem veel last van katers na de meeste soorten drugs. We zijn wat voorzichtiger geworden.
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Nou ik moet ook wel zeggen, na 5 uren wordt de euforie wel wat minder en komt voor mij de fase waar mijn kaak spanning vervelend aanwezig is. Het is niet dat ik 6-8 uren lang dezelfde euforie heb. Maar vergeleken bij MDMA is en vooral voelt het veel langer.
Klik om te vergroten...
Wel, bij mij is ieder kunstmatig gevoel van blijheid al weg na 5 uur, dus bij jou zou ik dan wel zeggen dat het inderdaad langer duurt.
Mindless zei:
Tegenwoordig heb ik soms maar 3 uurtjes euforie op MDMA en die vliegen voorbij.
Klik om te vergroten...
Ik heb het vermoeden van hetzelfde, al kan ik dat niet met zekerheid zeggen omdat ik altijd bijneem. Ik zou eens niet moeten bijnemen om te testen maar wil ik dat wel is de vraag? Het is al zo zelfdzaam om MDMA te nemen, dat het zonde voelt van de opportuniteit gewoon voor dit "wetenschappelijk experiment", hoe interessant ook :grin:
StraffeNeel zei:
M'n vrouw is een stuk minder aantrekkelijk als ik aan het trippen ben haha
Klik om te vergroten...
Herkenbaar :tearsofjoy:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
StraffeNeel zei:
Met truffels is eraan beginnen wel een dingetje 😂... M'n vrouw is een stuk minder aantrekkelijk als ik aan het trippen ben haha. En zij ervaart andersom ook dat ik er apart uitzie. Maar als we eenmaal gaan knuffelen/ kussen en vervolgens neuken dan gebeurt er echt wat bijzonders.
Klik om te vergroten...
Haha!

Ik zie op truffels/paddo's gezichten vaak ook heel raar. Helemaal vervormd enzo, of dat mensen een soort reptielen huid krijgen, etc. Maar het verschilt. Ik heb mijn trip gezelschap op momenten ook als ongelofelijk mooie engelachtige wezens gezien. En hoewel ik destijds geen vriendin had, kan ik me daarnaast ook niet goed voorstellen hoe seks/vrijen dan aanlokkelijk zou zijn, omdat ik met stomheid geslagen was hoe mooi zij en de omgeving waren. Ik ben op psilo vooral bezig met zien, luisteren en voelen (qua emoties).

Maar wie weet ooit nog een keer. Moet in ieder geval een interessante ervaring zijn. :wink:
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Haha!

Ik zie op truffels/paddo's gezichten vaak ook heel raar. Helemaal vervormd enzo, of dat mensen een soort reptielen huid krijgen, etc. Maar het verschilt. Ik heb mijn trip gezelschap op momenten ook als ongelofelijk mooie engelachtige wezens gezien. En hoewel ik destijds geen vriendin had, kan ik me daarnaast ook niet goed voorstellen hoe seks/vrijen dan aanlokkelijk zou zijn, omdat ik met stomheid geslagen was hoe mooi zij en de omgeving waren. Ik ben op psilo vooral bezig met zien, luisteren en voelen (qua emoties).

Maar wie weet ooit nog een keer. Moet in ieder geval een interessante ervaring zijn. :wink:
Klik om te vergroten...
Het zit vooral in een veel intensere waarneming van gevoel. Dus aanrakingen, kussen en neuken heeft net als visueel ook een extra dimensie 😉... Proberen kan nooit kwaad (zolang je met een wederhelft bent).
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
StraffeNeel zei:
Het zit vooral in een veel intensere waarneming van gevoel. Dus aanrakingen, kussen en neuken heeft net als visueel ook een extra dimensie 😉... Proberen kan nooit kwaad (zolang je met een wederhelft bent).
Klik om te vergroten...
Dat klinkt goed en doet me trouwens denken aan seks op LSD: alles is niet alleen seksueler, maar ook sensueler: lichte aanrakingen op je huid zijn al heerlijk.

Heb je dat al eens geprobeerd?
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Dat klinkt goed en doet me trouwens denken aan seks op LSD: alles is niet alleen seksueler, maar ook sensueler: lichte aanrakingen op je huid zijn al heerlijk.

Heb je dat al eens geprobeerd?
Klik om te vergroten...
Nee, dat heb ik maar een korte periode gehad. Een maand of drie en daarin een keer of 6 getript. Daar ging ik toen wel heel hard op. Eerste ervaring was met twee zegels tegelijkertijd en op den duur ging mijn gevoel over in visueel 😂. Lijkt me ook wel wat voor in de come down. Vanwege dat we kinderen hebben nemen we nu geen lsd. Dat duurt te lang. Eind van de nacht weer normaal doen.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#16
Cerberus zei:
Ik kan erover uitwijden maar het voelt niet juist hier zo publiekelijk.
Klik om te vergroten...
Dm me?
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#17
Nou jongens, jullie zijn zo overtuigend geweest dat ik gecandyflipt heb met 8 zegels LSD en 1 pil 2C-B; reportje incoming.

Edit: dat noem je kennelijk ali flipping.
j
jeroen79Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Wij (mijn vrouw en ik) vinden MDMA niet overgewaardeerd. In de zomer gaan we naar een aantal festivals toe en dan gebruiken we wat in samenzijn met wat vrienden. Door netjes te doseren hebben we een altijd een leuke tijd waarbij we ook naar elkaar toe knuffelig en zeer open worden. In de wintertijd gebruiken we het ook wel eens als we een nachtje samen weg zijn. Ook dan hebben we zeer goede gesprekken met elkaar en laten we sleur van het huishoudelijke leven even achter ons. Het geeft ons dan ook mogelijkheid om op een andere maar intensere manier samen te zijn/ samen te komen.
We hebben ook wel een een prive feestje gedaan en dat is ook zeker wel leuk als iedereen ongeveer op hetzelfde niveau zit.

Dus overall is het is niet alleen feestvreugde voor ons maar heeft het ook een diepere betekenis en voegt het iets toe aan de relatie

6-apb staat nog op de verlanglijst om uit te proberen, echter dit willen we in prive sfeer doen en niet meteen op een festival daar we nog niet exact weet hoe we hier op reageren. Afhankelijk hiervan kan dit een mooie vervanging zijn van MDMA op een festival.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zweevteev zei:
Nou jongens, jullie zijn zo overtuigend geweest dat ik gecandyflipt heb met 8 zegels LSD en 1 pil 2C-B; reportje incoming.

Edit: dat noem je kennelijk ali flipping.
Klik om te vergroten...
Bij 8 zegels lsd kan ik mezelf naar de maan sturen zonder portokosten 😂
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#20
StraffeNeel zei:
Bij 8 zegels lsd kan ik mezelf naar de maan sturen zonder portokosten 😂
Klik om te vergroten...
Ja, wat ik zag was echt niet normaal meer. 't Was echt goddelijk mooi. 't Was gewoon net alsof je seks hebt met het universum en dan klaarkomt voor een paar uur achter elkaar (nog ver voordat ik MDMA had genomen). Met MDMA erbij was er eigenlijk nauwelijks een verschil voor mij qua gevoel van extase; dat had ik al optimaal van alleen de LSD al. Het enige dat anders was, was dat knuffelen extra fijn voelde, maar ik had echt niet dat intense liefdesgevoel dat ik bij mijn eerste keren MDMA wel had, ook al was ik nu voor het eerst enkel met mensen die mij heel dierbaar zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."