Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStelling: MDMA is een enorm overgewaardeerde drug

Stelling: MDMA is een enorm overgewaardeerde drug

80 antwoorden
13 weergaven
18-5-2026
x
xeno1975Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Wat super dat dat kan met behulp van een middel!
Klik om te vergroten...
Ja, letterlijk ongelofelijk wat ons betreft. Het is eigenlijk een verhaal op zich maar de therapeutische werking van MDMA wordt onderschat, wat ons betreft. En zo kennen we nog mensen.

Niet enkel onze subjectieve ervaring, trouwens: in de US lopen trials voor de behandeling van PTSD bij veteranen met behulp van MDMA, bv.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Snuffelaar zei:
Die hoge dosissen zorgen juist wél voor energie. Er is een serotonine plafond; Eenmaal overschreden krijg je een stim effect en idd ook nare neveneffecten.
Klik om te vergroten...
Onderdeel van die nare neveneffecten is een daling van de cognitieve functies; mensen raken meer in zichzelf gekeerd en minder aanspreekbaar. Dus het is ook een beetje de vraag wat je dan met 'energiek' bedoelt.
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#3
Persoonlijk vind ik van zowel MDMA als alcohol dat ze vaak niet goed gebruikt worden. Bij de juiste dosis kan allebei gewoon fantastisch zijn. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik toch wel een beetje energie mis met MDMA en zie dit ook vaak op festivals. Tis meer als zombies van de muziek en lampjes genieten heb ik het idee.

Alcohol vind ik zelf in de juiste setting heerlijk. Maar als men meer dan 8-10 units neem wordt het vaak 'vies' om me heen.
Wat zou een betere drug zijn voor party? Pep? 6-abp? Sommige mensen zijn laaiend enthousiast over een lage dosis lsd (festival, niet kroeg).
J
JohnGaltLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik ben nog niet de meest ervaren gebruiker, maar ik vind mdma op festivals en feestjes wel heerlijk. De tijd vliegt helaas wel voorbij, maar ik kan dan heerlijk in de muziek opgaan en de hele avond/nacht staan te dansen. Door te gaan dansen kom ik ook in de mood en energy om te blijven dansen. Wat dat betreft is het voor mij wel stuurbaar. Wel time ik het moment van gebruik, want de duur vind ik ook echt kort.

Een lage dosis lsd vind ik ook lekker, max 30-40ug, afhankelijk van mindset en omgeving. Ook heerlijk om in te nemen net voor je het festivalterrein opgaat. Dan heb je nog even de tijd om alles lekker in je op te nemen alvorens het begint te werken. En dan later nog aanvullen met mdma is helemaal super!

In alcohol heb ik steeds minder trek, ook tijdens het regulier uitgaan naar een kroeg. Ik trek dronken/aangeschoten mensen nog maar slecht, zeker nu ik ervaar hoe relaxt mensen zijn als mdma op hebben. Ik drink het graag voor de smaak, maar de effecten vind ik echt niets meer.

Pep en 6-apb staan nog op de verlanglijst om te proberen, de laatste heb ik al liggen. Ook 4-fma trouwens.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dick_van_Leeuwen zei:
Persoonlijk vind ik van zowel MDMA als alcohol dat ze vaak niet goed gebruikt worden. Bij de juiste dosis kan allebei gewoon fantastisch zijn. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik toch wel een beetje energie mis met MDMA en zie dit ook vaak op festivals. Tis meer als zombies van de muziek en lampjes genieten heb ik het idee.

Alcohol vind ik zelf in de juiste setting heerlijk. Maar als men meer dan 8-10 units neem wordt het vaak 'vies' om me heen.
Wat zou een betere drug zijn voor party? Pep? 6-abp? Sommige mensen zijn laaiend enthousiast over een lage dosis lsd (festival, niet kroeg).
Klik om te vergroten...
Ugh... inderdaad. Vies is het goeie woord voor dat alcohol sfeertje. Iedereen wordt meer impulsief, dommig, lomp, soms agressief. En toch was/is dat voor velen toch het hoogtepunt van de week: in het weekend in die staat zijn. Zo jammer eigenlijk, geen fan...

Ben geen festivalganger maar kan het me zo voorstellen: op MDMA in je eigen wereldje als een zombie staan te genieten van lampjes en dergelijke haha. MDMA heeft dan tenminste positieve vibes, wat ik niet echt kan zeggen van (veel) alcohol.
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Op MDMA in je eigen wereldje als een zombie staan te genieten van lampjes en dergelijke haha.
Klik om te vergroten...
Dit is een iets te goede beschrijving voor iemand die geen festivalganger is. Laatste 2 festivals voelden exact zo:flushed:, was wel ook nog met LSD erbij dus stond daar gewoon als een zombie met mijn ogen dicht te dansen.

Excuses dat dit niet on-topic is, vond dit wel leuk om te lezen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
XMR zei:
Dit is een iets te goede beschrijving voor iemand die geen festivalganger is. Laatste 2 festivals voelden exact zo:flushed:, was wel ook nog met LSD erbij dus stond daar gewoon als een zombie met mijn ogen dicht te dansen.

Excuses dat dit niet on-topic is, vond dit wel leuk om te lezen.
Klik om te vergroten...
Hoe was je candyflip trouwens? Meer dan de som der delen?
C
CerberusLid
01-01-2024, 00:00
#8
De euforie van psychedelische drugs is misschien intenser, maar die is niet gegarandeerd en je realiteitsbesef is ook niet gegarandeerd, wat op een groot feest of festival een enorm probleem kan zijn. Doe met 10 man MDMA op een festival met correcte porties en je bent quasi gegarandeerd in een gezamelijke euforie en/of liefdebubbel en goeie festivalervaring. Doe met 10 man LSD op een festival en je hebt bijna gegarandeerd miserie. Als je zelf al niet paranoid wordt van al het volk en vooral politie en security, dan zal iemand anders in de groep slecht gaan en zo zorg nodig hebben van anderen in de groep enz.
MDMA is heel nuttig dus.

Zelfs als je festivals buiten beschouwing laat is de extreme psychedelische euforie lang niet gegarandeerd als je een trip doet. Die drugs zijn vool onvoorspelbaarder in het algemeen dan MDMA.

En dan MDMA vs andere stimulanten: ze zijn anders in functie, ja speed duurt langer maar de euforie en liefde is véél minder intens. En je kunt niet slapen erna, na MDMA wel. Bij 6-APB mis ik het bubbeltje/dromerige effect en ook het gevoel dat ik moet connecteren met mensen, en het duurt niet beduidend langer dan MDMA bij mij. 3-MMC moet soms weinig onderdoen voor MDMA, maar het is het toch echt niet, en ook weer gevolgd door slaapprobleem en soms ook een zware comedown van apathie wat bij MDMA totaal niet is (MDMA stopt gewoon en dat is het dan).

Dus nee, ik zou totaal niet zeggen dat MDMA overgewaardeerd is maar dat het met reden de populairste partydrug is.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
BelowTheFlow zei:
Achteraf gezien denk ik dat ik toen mijn vrienden weggingen (20:00) en ik al rond de 120 mg zat, ik beter wat 3-FA had kunnen bijnemen dan nog een kwartje (~ 40 mg).
Klik om te vergroten...
Het is doorgaans risicovoller om meerdere middelen te combineren. In het geval van MDMA + 3-FA zou je bijvoorbeeld meer risico op hart- en vaatproblemen verwachten.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
JohnGalt zei:
Welke vind jij dan beter? 6-APB?
Klik om te vergroten...
Ja en amfetamine. Mdma duurt kort, is niet heel energiek en het effect zelf heeft niet perse met feestvieren te maken vind ik. Geforceerde blijheid.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Zweevteev zei:
sinds ik de extase en euforie van psychedelica gewend ben, voelde de extase van MDMA in retrospect enorm geforceerd en nep.
Klik om te vergroten...
Als de extase van MDMA geforceerd en nep voelt dan doe je het waarschijnlijk met de verkeerde mensen / in de verkeerde context.

Ik snap wat je bedoelt hoor. Zelf heb ik het ook wel ervaren dat ik dan de liefde ga verklaren aan relatief onbekende mensen. Maar MDMA kan juist diepverborgen gevoelens blootleggen. En als die naar boven komen bij de juiste mensen, dan kan het een band enorm uitdiepen.

Daarom ben ik met Shulgin eens dat MDMA niet per se geschikt is om op feestjes de hele nacht te dansen. Liever neem je het in besloten kring met bekenden, of beter, een geliefde.

Dus ik vind MDMA niet overrated, integendeel. Maar ik vind wel dat het meestal niet in de beste setting wordt gebruikt.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#12
Interessant om dit te lezen, had niet verwacht dat mijn standpunt zo'n impopulaire mening was, eigenlijk. Ik kan me ook wel vinden in de dingen die er gezegd worden. 2x heb ik het alleen gedaan, 1x op een festival met iemand van Tinder, 1x met vrienden thuis en toen eindigde het heel naar, 1x op een festival met vrienden die ik niet extreem goed kende toen en 1x met vrienden thuis, wat ook een nare wending kreeg. Ik heb het eigenlijk nog nooit alleen maar gedaan met mensen waar ik sowieso extreem veel van houd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Als de extase van MDMA geforceerd en nep voelt dan doe je het waarschijnlijk met de verkeerde mensen / in de verkeerde context.

Ik snap wat je bedoelt hoor. Zelf heb ik het ook wel ervaren dat ik dan de liefde ga verklaren aan relatief onbekende mensen. Maar MDMA kan juist diepverborgen gevoelens blootleggen. En als die naar boven komen bij de juiste mensen, dan kan het een band enorm uitdiepen.

Daarom ben ik met Shulgin eens dat MDMA niet per se geschikt is om op feestjes de hele nacht te dansen. Liever neem je het in besloten kring met bekenden, of beter, een geliefde.

Dus ik vind MDMA niet overrated, integendeel. Maar ik vind wel dat het meestal niet in de beste setting wordt gebruikt.
Klik om te vergroten...
Er zit ook wel een beetje een mierzoet randje aan MDMA soms. Beetje cotton candy vorm van liefde op momenten. :tonguewink: Dat je bijna niet weet wat je ermee aan moet en alles en iedereen is lief en mooi (roze bril effect).

Maar verder helemaal eens. Het kan in de juiste setting bij de juiste mensen (óf juist in je eentje) échte diepe gevoelens blootleggen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Er zit ook wel een beetje een mierzoet randje aan MDMA soms. Beetje cotton candy vorm van liefde op momenten. :tonguewink: Dat je bijna niet weet wat je ermee aan moet en alles en iedereen is lief en mooi (roze bril effect).
Klik om te vergroten...

Klopt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat empathische gesprekken aan de M het resultaat zijn van een verminderd vermogen om negatieve emoties te herkennen; waardoor reacties positief geïnterpreteerd worden en er een positieve spiraal ontstaat in de interactie.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Multifaceted empathy of healthy volunteers after single doses of MDMA: A pooled sample of placebo-controlled studies - PubMed

Previous placebo-controlled experimental studies have shown that a single dose of MDMA can increase emotional empathy in the multifaceted empathy test (MET) without affecting cognitive empathy. Although sufficiently powered to detect main effects of MDMA, these studies were generally...
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Maar dat betekent nog niet dat het overrated of nep is. Alleen dat de omgeving ook wat gemanaged moet worden om het resultaat te optimaliseren.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
Zweevteev zei:
Interessant om dit te lezen, had niet verwacht dat mijn standpunt zo'n impopulaire mening was, eigenlijk. Ik kan me ook wel vinden in de dingen die er gezegd worden. 2x heb ik het alleen gedaan, 1x op een festival met iemand van Tinder, 1x met vrienden thuis en toen eindigde het heel naar, 1x op een festival met vrienden die ik niet extreem goed kende toen en 1x met vrienden thuis, wat ook een nare wending kreeg. Ik heb het eigenlijk nog nooit alleen maar gedaan met mensen waar ik sowieso extreem veel van houd.
Klik om te vergroten...
Wat voor nare ervaringen zijn dat dan? Ik heb eigenlijk nog nooit iets naars meegemaakt op mdma.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Klopt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat empathische gesprekken aan de M het resultaat zijn van een verminderd vermogen om negatieve emoties te herkennen; waardoor reacties positief geïnterpreteerd worden en er een positieve spiraal ontstaat in de interactie.

pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Multifaceted empathy of healthy volunteers after single doses of MDMA: A pooled sample of placebo-controlled studies - PubMed

Previous placebo-controlled experimental studies have shown that a single dose of MDMA can increase emotional empathy in the multifaceted empathy test (MET) without affecting cognitive empathy. Although sufficiently powered to detect main effects of MDMA, these studies were generally...
pubmed.ncbi.nlm.nih.gov pubmed.ncbi.nlm.nih.gov

Maar dat betekent nog niet dat het overrated of nep is. Alleen dat de omgeving ook wat gemanaged moet worden om het resultaat te optimaliseren.
Klik om te vergroten...
Nou ja, dat het overrated is of niet, lijkt me meer een persoonlijke mening. Dat het nep is of niet... Tja, persoonlijk denk ik dat je zowel oppervlakkige roze wolkjes "liefde" (wat je imo nep zou kunnen noemen in bepaalde zin) kunt ervaren op MDMA als diepgaande echt betekenisvolle liefde.
D
De pen is van je zusLid
01-01-2024, 00:00
#17
De meest overgewaardeerde drugs vind ik alcohol, Helemaal op feestjes, Mensen worden er vervelend, agressief en luidruchtig van en zitten in hun eigen bubbel en krijgen vaak niks mee of met 20 seconden vertraging. als je drinkt drink dan amper iets zodat je tussen niks er van voelen en aangeschoten zit. Dat gekost en gezweet en dat gelal op van dat pauper muziek het is om te janken.

MDMA kan ik nog wel begrijpen waarom je het overgewaardeerd vindt maar het is een persoonlijke voorkeur natuurlijk. Met de juiste mensen in besloten kring kan het wel leuk zijn. Maar hoe vaker je het doet hoe minder speciaal het wordt liefst doe ik het 1 x in een 2 jaar ofso
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#18
FredKroket zei:
Wat voor nare ervaringen zijn dat dan? Ik heb eigenlijk nog nooit iets naars meegemaakt op mdma.
Klik om te vergroten...
Eerste keer dat het misging was toen m'n beste vriendin m'n drugsgebruik niet meer aankon en daar heel overstuur over was en daarbovenop was ik m'n ketamine kwijtgeraakt (woonde toen nog thuis, dus moest 'm koste wat kost terugvinden), dus dat was extreem stressvol allemaal, zeker gezien ik echt zwaar onder invloed was van vanalles. De tweede keer dat ik slecht ging was omdat iemand me vertelde dat diezelfde vriendin veel foto's van ons had geplaatst op social media met dat ze me miste (contact was toen al maanden verbroken en dit is de eerste keer dat ik het hoorde van die foto's). Ik wilde dat helemaal niet weten en ben toen weggegaan. Had echt sterk de neiging om mezelf wat aan te doen en een andere goede vriendin is toen naar het treinstation gekomen om ervoor te zorgen dat ik minder overstuur zou zijn en niet voor de trein zou gaan springen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Zweevteev zei:
Eerste keer dat het misging was toen m'n beste vriendin m'n drugsgebruik niet meer aankon en daar heel overstuur over was en daarbovenop was ik m'n ketamine kwijtgeraakt (woonde toen nog thuis, dus moest 'm koste wat kost terugvinden), dus dat was extreem stressvol allemaal, zeker gezien ik echt zwaar onder invloed was van vanalles. De tweede keer dat ik slecht ging was omdat iemand me vertelde dat diezelfde vriendin veel foto's van ons had geplaatst op social media met dat ze me miste (contact was toen al maanden verbroken en dit is de eerste keer dat ik het hoorde van die foto's). Ik wilde dat helemaal niet weten en ben toen weggegaan. Had echt sterk de neiging om mezelf wat aan te doen en een andere goede vriendin is toen naar het treinstation gekomen om ervoor te zorgen dat ik minder overstuur zou zijn en niet voor de trein zou gaan springen.
Klik om te vergroten...
Ergens wel logisch dat je nu een associatie legt tussen mdma en al die heftige dingen.
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mindless zei:
Ergens wel logisch dat je nu een associatie legt tussen mdma en al die heftige dingen.
Klik om te vergroten...
Ja, ik heb er eerlijk gezegd nog nooit zo bewust bij stil gestaan als nu... :sweatsmile:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."