Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVragen over manier van werken GGZ en medicatie

Vragen over manier van werken GGZ en medicatie

154 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
gekkemanlol zei:
al heb je bij lisdexamfetamine niet dat je strafbaar bent als je auto rijdt dacht ik en het komt wel tijdens een speekseltest naar voren dat wel maar zie ook dit staan dus dan zou je volgens de opiumwet niet strafbaar zijn


Het ADHD-geneesmiddel lisdexamfetamine is onlangs op de markt gekomen. De KNMP attendeert apothekers erop dat lisdexamfetamine niet onder de Nederlandse Opiumwet valt, dit in tegenstelling tot dexamfetamine.
Klik om te vergroten...
Het ging over methyl en dex. Bij dex slaat een test positief aan en moet je ondanks je recept bloedproef. Lisdex is anders.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Dunne zei:
Na gewenning mag je dus gewoon rijden. Check cbr site etc maar. Je mag echt zo rijden met Methyl. Ik merk ook niks dat ik er niet mee zou kunnen rijden.
Bij dex is dat anders. Dat mag zeker als beroepschauffeur nooit zonder keuringen cbr. Plus dat dex positief geeft bij speekseltest en Methyl niet.
Klik om te vergroten...
Ja, dex geeft een positieve test voor speed. Dat is bij een verkeerscontrole altijd een (grote) issue want na een positieve test moet je mee naar het bureau voor bloed prikken.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#3
De Dunne zei:
Dat is al lang zo. Je hebt ook rode stickers maar die zie je zelden. Dit staat op mijn doosjes:

Bekijk bijlage 28470
Klik om te vergroten...
Oh apart. Bij mij staat dit er niet op.

Vond zelf autorijden in het begin erg raar en eng. Ik had het idee dat ik constant dingen over het hoofd zag. Vooral op een drukke kruising.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Het ging over methyl en dex. Bij dex slaat een test positief aan en moet je ondanks je recept bloedproef. Lisdex is anders.
Klik om te vergroten...
maar dan nog test je bij lisdexamfetamine positief op amfetamine aangezien het wordt omgezet in je lichaam tot amfetamine maar het valt dan weer niet onder de opiumwet waardoor je als ik het goed begrijp niet strafbaar bent als zal je wel dus een bloedproef moeten doen en heel veel gedoe
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Proxima zei:
Ja, dex geeft een positieve test voor speed. Dat is bij een verkeerscontrole altijd een (grote) issue want na een positieve test moet je mee naar het bureau voor bloed prikken.
Klik om te vergroten...
Precies. Daarom gebruik ik die ook liever niet.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rivalrie zei:
Oh apart. Bij mij staat dit er niet op.

Vond zelf autorijden in het begin erg raar en eng. Ik had het idee dat ik constant dingen over het hoofd zag. Vooral op een drukke kruising.
Klik om te vergroten...
Ik ga het morgen proberen. In vrije tijd eerst met eigen auto. Kijken hoe het voelt. Maar ik zelf heb bij Methyl een ander gevoel als dex. Bij dex heb ik meer het gevoel dat ik soort van onder invloed ben. Heb t eens van iemand gekregen en geprobeerd.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
gekkemanlol zei:
maar dan nog test je bij lisdexamfetamine positief op amfetamine aangezien het wordt omgezet in je lichaam tot amfetamine maar het valt dan weer niet onder de opiumwet waardoor je als ik het goed begrijp niet strafbaar bent als zal je wel dus een bloedproef moeten doen en heel veel gedoe
Klik om te vergroten...
Daarom is mijn keuze ook Methyl
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoeveel mg Methylfenidaat slikken jullie per dosering en dan totaal per dag? Ik bedoel niet recreatief maar voor bv adhd of add etc.
En is dat volgens recept of pas je zelf je dosering aan?
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Dunne zei:
Hoeveel mg Methylfenidaat slikken jullie per dosering en dan totaal per dag? Ik bedoel niet recreatief maar voor bv adhd of add etc.
En is dat volgens recept of pas je zelf je dosering aan?
Klik om te vergroten...
Ik zat op ongeveer 80mg per dag :) zelf ook wel aan het puzzelen geweest. Soms meer, soms minder. Wel in overleg met de psych trouwens.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
Rivalrie zei:
Ik zat op ongeveer 80mg per dag :) zelf ook wel aan het puzzelen geweest. Soms meer, soms minder. Wel in overleg met de psych trouwens.
Klik om te vergroten...
Das best hoog toch?

Volgens mijn schema eindig ik op:
-10 of 20 mg als eerste dosis vroeg (mag ik zelf kiezen 1 of 2 tabletten)
- 2e dosis 10 of 20 mg (wederom eigen keuze 1 of 2)
-3e dosis 10 mg
-eventuele 4e dosis 10 mg

Maar ik vond 10 mg al best heftig voelen fysiek. Klammig/zweterig, plakhanden en een soort fysiek voelende onrust zonder druk te zijn. Beetje vaag maar snap je? Ook werd ik praterig. Ik heb het pas een paar x een tabletje van een ander geprobeerd en nog niet vast geslikt. Gaat die fysieke “bodyload” weg als je vaker slikt en je gewend bent? Ik vond het best onprettig..
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Das best hoog toch?

Volgens mijn schema eindig ik op:
-10 of 20 mg als eerste dosis vroeg (mag ik zelf kiezen 1 of 2 tabletten)
- 2e dosis 10 of 20 mg (wederom eigen keuze 1 of 2)
-3e dosis 10 mg
-eventuele 4e dosis 10 mg

Maar ik vond 10 mg al best heftig voelen fysiek. Klammig/zweterig, plakhanden en een soort fysiek voelende onrust zonder druk te zijn. Beetje vaag maar snap je? Ook werd ik praterig. Ik heb het pas een paar x een tabletje van een ander geprobeerd en nog niet vast geslikt. Gaat die fysieke “bodyload” weg als je vaker slikt en je gewend bent? Ik vond het best onprettig..
Klik om te vergroten...
Oja je lichaam moet zeker wennen in het begin. Bijna iedereen merkt wel wat vreemde effecten in het begin. Na een week of paar weken voel je nauwelijks nog wat van de medicatie.

Verbaasd mij trouwens dat jij zelf mag kiezen hoeveel je neemt. De methodiek is eigenlijk (volgens de GGZ) dat je minstens een week hetzelfde blijft slikken en begint met 3x per dag een halve pil. Als je direct een hogere dosis neemt dan is je lichaam dit niet gewend en kan het voelen als speed.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Rivalrie zei:
Verbaasd mij trouwens dat jij zelf mag kiezen hoeveel je neemt. De methodiek is eigenlijk (volgens de GGZ) dat je minstens een week hetzelfde blijft slikken en begint met 3x per dag een halve pil.
Klik om te vergroten...
Wat ik boven aan schema gaf is hoe ik na opbouwen eindig. Ik begin nu (morgen) met 1 ochtends en eventueel als het goed voelt middags ook 1. Dat moet 2 a 3 dagen.
Daarna 3x daags 1 tablet en dat volhouden tot mijn afspraak over 2 weken. Ik mag wel al eventueel in de 2e week de 1e dosering 2 tabletten.
Het zal per geval, persoon, instelling en psych wel verschillen hoe ze het doen. Geen mens is hetzelfde.

Ik ben van plan na een paar weken gewenning het niet meer vast te slikken. Alleen wanneer ik het nodig heb. Als ik het bv een week of maand niet slik, krijg ik dan steeds weer die bijwerkingen zoals in het begin als ik het wel weer neem?

Weet je hier antwoord op @Rivalrie ? ⬆️
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Om10.55 ingenomen en merk nu, 11.25 nog niets.
Ik ga eerst even lekker douchen
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Dunne zei:
Om10.55 ingenomen en merk nu, 11.25 nog niets.
Ik ga eerst even lekker douchen
Klik om te vergroten...
douchen is altijd lekker vind ik geef het de tijd en laat het op je inwerken met wat er allemaal gebeurt schrijft het desnoods op deed ik toen ook
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
gekkemanlol zei:
douchen is altijd lekker vind ik geef het de tijd en laat het op je inwerken met wat er allemaal gebeurt schrijft het desnoods op deed ik toen ook
Klik om te vergroten...
Ja ik moet ook een soort verslag bijhouden van de psychiater. Tijden van inname, tijd dat ik iets merk en hoe en wanneer de eventuele rebound is. Dan bespreken we dat over 2 weken tijdens het volgende gesprek.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Dunne zei:
Ja ik moet ook een soort verslag bijhouden van de psychiater. Tijden van inname, tijd dat ik iets merk en hoe en wanneer de eventuele rebound is. Dan bespreken we dat over 2 weken tijdens het volgende gesprek.
Klik om te vergroten...
De rebound is echt shit .....
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Rivalrie zei:
De rebound is echt shit .....
Klik om te vergroten...
Toen ik laatst ene x die pil probeerde vond ik het mee vallen. Wel wat downig en sneller kribbig en misschien wat fysiek moe. Geen idee hoe het zal zijn na 2 of 3 dag doseringen.

Zou je mijn vraag aan jou hierboven nog even willen beantwoorden?
Deze:

“Ik ben van plan na een paar weken gewenning het niet meer vast te slikken. Alleen wanneer ik het nodig heb. Als ik het bv een week of maand niet slik, krijg ik dan steeds weer die bijwerkingen zoals in het begin als ik het dan wel weer neem?”
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Dunne zei:
Toen ik laatst ene x die pil probeerde vond ik het mee vallen. Wel wat downig en sneller kribbig en misschien wat fysiek moe. Geen idee hoe het zal zijn na 2 of 3 dag doseringen.

Zou je mijn vraag aan jou hierboven nog even willen beantwoorden?
Deze:

“Ik ben van plan na een paar weken gewenning het niet meer vast te slikken. Alleen wanneer ik het nodig heb. Als ik het bv een week of maand niet slik, krijg ik dan steeds weer die bijwerkingen zoals in het begin als ik het dan wel weer neem?”
Klik om te vergroten...
Ik weet helaas het antwoord niet. Met dex maakt het niet veel uit in elk geval.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Rivalrie zei:
Ik weet helaas het antwoord niet. Met dex maakt het niet veel uit in elk geval.
Klik om te vergroten...
Oke bedankt!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Eigenlijk kan ik over een half uur al de 2e dosis nemen (hoefde niet maar mocht). Volgens schema moet ik straks elke 3 uur een tablet nemen. Maar ik heb het idee dat als ik over een half uur weer een neem die 1e nog werkt en het teveel wordt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...345678
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."