Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVragen over manier van werken GGZ en medicatie

Vragen over manier van werken GGZ en medicatie

154 antwoorden
29 weergaven
18-5-2026
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Dunne zei:
Vinden ze het niet raar of fout als iemand zelf met medicatie van een ander heeft gekloot? Ik heb natuurlijk die pillen aangenomen van een ander, zelf met 5 begonnen en de dag er na eerst weer 5 en na 1,5 uur nog eens 5mg.
Misschien vertel ik dit wel maar zeg ik niet dat het pas geleden is maar al een aantal jaar geleden.
Klik om te vergroten...
Nee zolang je maar eerlijk bent.
Ik heb destijds eerlijk verteld bij intake dat ik speedverslaving heb.
Ik was toen al wel paar weken clean.
Zolang ik clean blijf kan ik gewoon op hun hulp rekenen.
Laatst vertelde ik psychiater dat ik cbd olie aan het proberen ben.
Zolang er geen thc in zit is dat ok.
Anders mogen hun mij geen hulp aanbieden.

Tis uiteindelijk voor iedeteen beste als je eerlijk bent.
Scheelt hoop verloren tijd als je je mond zou houden.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Syl zei:
1.mijn psychiater stuurt mijn recept altijd gelijk door naar mijn apotheek.
Ik kan het dan gelijk ook ophalen.

2.kan ik geen ant op geven

3.als het goed is kun je het gewoon bij je eigen apotheek afhalen hoor.

4.ik gebruik zoplicon via psychiater.
Mag je schijnbaar maar 2 weken gebruiken.
Ik gebruik inmiddels al geruime tijd elke avond.
Krijg steeds voor maar 2 weken mee bij apotheek.
Maar ik kan het gewoon x op x weer bijbestellen.
Daar word totaal niet opgelet, wat door ik dacht dat het dan wel geen kwaad zou kunnen.
Ben nu bezig om af te bouwen.
Je moet wel ff opletten bij apotheek dat duidelijk is dat het recept is uitgeschreven door psychiater.
Anders willen ze nog wel eens dat je er zelf voor moet betalen.

5.dit zal je met psychiater moeten overleggen.
Mijn psychiater belt af en toe om te horen hoe het gaat met medicatie.

6.meestal is er een standaar waar ze mee starten.
Dan bekijken ze na tijdje of het aanslaat of dat het bv nog wat hoger zou kunnen.

7.ik heb geleerd om altijd eerlijk te zijn over die dingen tegen hulpverleners.
Alleenbdan kunnen ze jou optimaal hulp verlenen.
Dus wees er gewoon eerlijk over dat is alleen maar in je eigen voordeel.

Nieuwe medicatie gaan gebruiken is ook spannend.
Het is altijd maar afwachten hoe je er op gaat reageren.
Maar met goede begeleiding komt het vast goed 😊
Klik om te vergroten...
Zoplicon is een soortvan benzo daarom dat je t eigk maar 2 weken mag gebruiken.
De Dunne zei:
Helooo luitjes!

Ik heb een paar vragen. Ik loop voor het eerst van mijn leven bij een gespecialiseerde GGZ kliniek voor adhd en add etc. (Al ruim een jaar nu)
Alles al gehad, intake, alle testen en interviews, fysieke metingen en het volledige uitslag rapport.

Uitslag is “klassieke adhd gecombineerd beeld“. Ook melden ze in de conclusie dat er een vermoeden is van een iets hogere begaafdheid als gemiddeld. Hoe hoog is onbekend omdat ik geen officiële iq test heb gedaan. Ook een Dysthyme stoornis maar dat wist ik al heel wat jaren uit onderzoeken lang geleden. (en nog lesbisch ook, ik heb echt de “jackpot” gekregen hahahaha)

Nu de vragen:
1)- Ik krijg hoogstwaarschijnlijk donderdag via de psychiater al mijn recept mee voor Methylfenidaat. Kan ik dat dan dezelfde dag of de dag er na al ophalen bij de apotheek?

2)- Hoeveel krijg ik dan mee? Voor zo ver ik begreep MOET ik het eerst een poosje (hoe lang weet ik niet) vast dagelijks slikken om de dosering te bepalen. Daarna ga ik het alleen slikken als ik het nodig heb. Krijg ik dan bv voor een maand 3x daags 5mg mee? Of korter? Of krijg je gelijk een hele bups pillen mee?

3)- Haal ik mijn pillen bij mijn huisarts op? Ik zit bij een heel kleine dorpsdokters praktijk met een eigen kleine apotheek voor eigen patiënten. Of moet ik het ophalen bij die ggz kliniek of een “echte” grote apotheek?

4)- Hoe moeilijk of makkelijk doen ze met verlengen van het recept? Krijg je een bepaalde hoeveelheid waar je een bepaalde tijd mee moet doen en op is op, of kan ik gewoon bijna “onbeperkt” bestellen? Ik bedoel, de ene keer zal ik het soms een week of wat niet gebruiken en andere keer weer een poos dagelijks. Dat weet ik nu nog niet.

5)- Hoe vaak zal ik naar de psychiater moeten ongeveer tot de juiste dosering is bepaald? Elke 2 weken? Elke maand?

6)- Hoe bepalen ze de startdosering? Op je lengte en gewicht? Ernst van de klachten? Of anders?

7)- Nu de hamvraag! Ik heb natuurlijk een paar x al Methylfenidaat geprobeerd van iemand anders. Dus eigenlijk illegaal.
Moet ik dat eerlijk melden bij de psychiater? Ik heb namelijk echt het idee dat ik niet genoeg heb aan de standaard 5mg waar ze meestal mee starten. Fysiek doet 5mg best wat maar mentaal waar ik het JUIST voor wil gebruiken niet genoeg naar mijn idee. Toen ik 10mg probeerde voelde het voor mij als perfect.
Moet ik melden dat ik zelf denk dat ik gelijk met 10 mg wil starten? Of ga ik dan op de stoel van die psych zitten en gaat dat averechts werken?

Misschien heb ik straks nog meer vragen maar dat merken jullie wel hahaha. Vind het allemaal best spannend.
Klik om te vergroten...
2. Denk voor 2 weken om te kijken en zodra je de goeie dosering heb etc krijg je voor een maand mee.
3. Bij de apotheek waar je normaal iets op haalt word het naartoe gestuurt dat melden ze op het moment.
4. Ligt eraan of je verslavingsverleden hebt gehad anders heel erg makkelijk.
5. Denk in t begin miss iets meer derna ong om de 3 maanden
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
De Dunne zei:
Ik zie hem aankomende week. Ik kan een lijstje maken met vragen die ik voor hem heb. Dat zal een waslijst zijn zeg hahaha!


Vinden ze het niet raar of fout als iemand zelf met medicatie van een ander heeft gekloot? Ik heb natuurlijk die pillen aangenomen van een ander, zelf met 5 begonnen en de dag er na eerst weer 5 en na 1,5 uur nog eens 5mg.
Misschien vertel ik dit wel maar zeg ik niet dat het pas geleden is maar al een aantal jaar geleden.
Klik om te vergroten...
Kijken ze niet echt van op gebeurt regelmatig dat mensen dat doen maar ze raden het je wel af om te doen
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Dunne zei:
Helooo luitjes!

Ik heb een paar vragen. Ik loop voor het eerst van mijn leven bij een gespecialiseerde GGZ kliniek voor adhd en add etc. (Al ruim een jaar nu)
Alles al gehad, intake, alle testen en interviews, fysieke metingen en het volledige uitslag rapport.

Uitslag is “klassieke adhd gecombineerd beeld“. Ook melden ze in de conclusie dat er een vermoeden is van een iets hogere begaafdheid als gemiddeld. Hoe hoog is onbekend omdat ik geen officiële iq test heb gedaan. Ook een Dysthyme stoornis maar dat wist ik al heel wat jaren uit onderzoeken lang geleden. (en nog lesbisch ook, ik heb echt de “jackpot” gekregen hahahaha)

Nu de vragen:
1)- Ik krijg hoogstwaarschijnlijk donderdag via de psychiater al mijn recept mee voor Methylfenidaat. Kan ik dat dan dezelfde dag of de dag er na al ophalen bij de apotheek?

2)- Hoeveel krijg ik dan mee? Voor zo ver ik begreep MOET ik het eerst een poosje (hoe lang weet ik niet) vast dagelijks slikken om de dosering te bepalen. Daarna ga ik het alleen slikken als ik het nodig heb. Krijg ik dan bv voor een maand 3x daags 5mg mee? Of korter? Of krijg je gelijk een hele bups pillen mee?

3)- Haal ik mijn pillen bij mijn huisarts op? Ik zit bij een heel kleine dorpsdokters praktijk met een eigen kleine apotheek voor eigen patiënten. Of moet ik het ophalen bij die ggz kliniek of een “echte” grote apotheek?

4)- Hoe moeilijk of makkelijk doen ze met verlengen van het recept? Krijg je een bepaalde hoeveelheid waar je een bepaalde tijd mee moet doen en op is op, of kan ik gewoon bijna “onbeperkt” bestellen? Ik bedoel, de ene keer zal ik het soms een week of wat niet gebruiken en andere keer weer een poos dagelijks. Dat weet ik nu nog niet.

5)- Hoe vaak zal ik naar de psychiater moeten ongeveer tot de juiste dosering is bepaald? Elke 2 weken? Elke maand?

6)- Hoe bepalen ze de startdosering? Op je lengte en gewicht? Ernst van de klachten? Of anders?

7)- Nu de hamvraag! Ik heb natuurlijk een paar x al Methylfenidaat geprobeerd van iemand anders. Dus eigenlijk illegaal.
Moet ik dat eerlijk melden bij de psychiater? Ik heb namelijk echt het idee dat ik niet genoeg heb aan de standaard 5mg waar ze meestal mee starten. Fysiek doet 5mg best wat maar mentaal waar ik het JUIST voor wil gebruiken niet genoeg naar mijn idee. Toen ik 10mg probeerde voelde het voor mij als perfect.
Moet ik melden dat ik zelf denk dat ik gelijk met 10 mg wil starten? Of ga ik dan op de stoel van die psych zitten en gaat dat averechts werken?

Misschien heb ik straks nog meer vragen maar dat merken jullie wel hahaha. Vind het allemaal best spannend.
Klik om te vergroten...
1. Ja als de aptoheek het op voorraad heeft wel
2. Meestal beginnen ze kort en wanneer er geen misbruik wordt geconstateerd en geen bijwerkingen wordt de periode steeds langer
3. Eigen apotheek
4. Zie 2
5. Dosering is eigenlijk altijd op basis van standaarden
6. Zie 5
7. Ja en ze ga dan vragen hoe of wat en waarom en ze bestempelen je direct als risico geval

Overigens geven deze vragen mij een bepaalde indruk, als je die indruk niet wil wekken bij je behandelaar zou ik deze vragen daar zeker niet gaan stellen. xD
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dopemonster zei:
Kijken ze niet echt van op gebeurt regelmatig dat mensen dat doen maar ze raden het je wel af om te doen
Klik om te vergroten...
Dank!
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#6
Brakka Mang zei:
1. Ja als de aptoheek het op voorraad heeft wel
2. Meestal beginnen ze kort en wanneer er geen misbruik wordt geconstateerd en geen bijwerkingen wordt de periode steeds langer
3. Eigen apotheek
4. Zie 2
5. Dosering is eigenlijk altijd op basis van standaarden
6. Zie 5
7. Ja en ze ga dan vragen hoe of wat en waarom en ze bestempelen je direct als risico geval

Overigens geven deze vragen mij een bepaalde indruk, als je die indruk niet wil wekken bij je behandelaar zou ik deze vragen daar zeker niet gaan stellen. xD
Klik om te vergroten...
En het gewoon allemaal over je heen laten komenl, dat5 niet werkt kan je al na een paar dagen melden. Je red het ook al een jaar zonder dus die paar dagen of week extra om het wel zo te krijgen 'als je wilt' lijkt mij de moeite en het uitzitten waard. :wink:
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Dunne zei:
@Die ene

4)- voor twee keer zei je, wat bedoel je? Twee wat? Voor 2 weken, maanden? Of moest je na 2x weer naar de psych voor check?

5)- moest je na die 2 weken er voor naar de psych toe of ging dat via telefoon etc?
Als jij het vast zou slikken, dus 3x daags, voor hoeveel weken/maanden krijg jij dan per keer mee?

6)- is dat 1mg per kg lichaamsgewicht de totale dag dosis of per x dat je het slikt? Ik weeg 53 kg en zou dan 53 mg mogen. Neem aan dus per dag? Dat zou 17 mg 3x daags zijn. Das wel heel veel denk ik.
Ik zelf hoop dat ik 2x 10mg en 1x 5mg per dag krijg voorgeschreven. Dus 25 mg per dag.

7)- ja ik denk dat ik het eerlijk vertel. Ik was bang dat ie dan misschien geen recept uit schrijft omdat ik het zou gaan misbruiken of zo. Ken van iemand waar bij dat gebeurd is maar dat was wel met Dex en niet Ritalin.
Klik om te vergroten...
2 herhaal recepten. Je mag 2 keer daarna ‘bestellen’. de hoeveelheid die is voorgeschreven. Maar ik weet niet of dat de dé facto standaard is

Ja na 2 weken ging ik langs de arts om te bespreken of de dosis gewenst was. In mijn geval zei ik dat ik denk dat ik meer nodig had, en dat kreeg ik (vroeg me gelijk af of het normaal was, zo makkelijk meer krijgen. Vatbaar voor misbruik lijkt me)

Ja 1mg per kilo per dag. Maar het lijkt me ook veel. Ik ga er echter vanuit dat de arts niet zomaar wat roept

ja er wordt snel Dex misbruikt. Het is een amfetamine dus daar zullen de alarmbellen eerder gaan rinkelen.

hoop dat ik je vragen een beetje heb beantwoord
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Syl zei:
Nee zolang je maar eerlijk bent.
Ik heb destijds eerlijk verteld bij intake dat ik speedverslaving heb.
Ik was toen al wel paar weken clean.
Zolang ik clean blijf kan ik gewoon op hun hulp rekenen.
Laatst vertelde ik psychiater dat ik cbd olie aan het proberen ben.
Zolang er geen thc in zit is dat ok.
Anders mogen hun mij geen hulp aanbieden.

Tis uiteindelijk voor iedeteen beste als je eerlijk bent.
Scheelt hoop verloren tijd als je je mond zou houden.
Klik om te vergroten...
Zo is dat! 👍🏻😎😍
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Veel AD(H)D’ers zijn al een tijdje met zelfmedicatie bezig voor ze gediagnosticeerd worden, soms met koffie, cafeïnepillen, soms met via anderen verkregen pillen zoals methylfenidaat. Ik zou het gewoon melden, kan in jouw geval zeker geen kwaad lijkt me, en het is altijd het beste om zoveel mogelijk eerlijk te zijn. Ze kunnen wel wat terughoudend zijn met de voorschriften omdat verslavingsgevoeligheid vaker voorkomt bij ADHD, maar je krijgt over het algemeen gewoon mee wat je nodig hebt. Zelf heb ik zo nu en dan evaluatie-afspraken bij de psych en dan krijg ik evt. een herhaalrecept, niet meerdere in één keer (BE). Wat begrijpelijk en ook niet nodig is.

Ik gebruik BIJ LANGE NA niet de hierboven genoemde 1 mg per kg lichaamsgewicht trouwens, ik zou fysiek helemaal gek en naar worden. Iedereen heeft een eigen dosering nodig, kan heel laag zijn, kan hoger zijn. Ik vind het flinke bijwerkingen hebben op lage dosis al (daarom krijg ik de modified release, dat is al wat beter), maar die balans effect/bijwerkingen is zeer persoonlijk. Op gewicht blijven is bij mij met mijn dosis (meestal 10 of 20 mg) al een struggle, dus zou dat als ik jou was ook goed monitoren als lichtgewicht.

Veel succes! :)
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#10
Je moet niet bang zijn om op de stoel van de psychiater te zitten. Zo lang het op een nette manier is gaat het om jou namelijk en niet om van zij denken dat goed voor je is.

Heb jarenlang medicatie gehad die bij eerste inname goed werkte tegen de onrust die ik heb vanuit mijn Autisme. Echter na zeg maar 6 maanden kwam de onrust weer terug waarop het enige waar ze mee konden komen, om het te verhogen. Dit deed ik het Risperidon (op z'n hoogst 3,5 mg) waarna ik weer aangaf dat ik toch niet rustig genoeg was. Echter weigerde mijn lichaam om nog meer van die zooi te slikken. Het haalde het leven uit mij maar niet de klachten. Mijn klachten waren wel 90% verdwenen voor waar ik voor kwam. (heftige angst en paniek klachten) maar die 10% zou altijd wel blijven.

Begonnen met medicinale wiet waarbij voornamelijk CBD mij hielp met de 10% klachten die overbleven. Bij mijn psychiater dit aangegeven en wou mijn Risperidon verlagen naar 2,5 mg omdat ik merkte dat de CBD Risperidon beter opnam. Paar dagen later wou de GGZ mij al gedag zeggen want ik kon het zelf wel. xD

Let wel op. Voor ik CBD en THC olie gebruikte gebruikte ik wiet vooral recreatief en om het medisch op te lossen kreeg ik benzo's. Daar wou ik niet afhankelijk van worden als een definitief oplossing. Daarin kwamen er oplossingen zoals: "als je het een aantal dagen gebruikt en daarna paar dagen niet. Dan is er geen afhankelijkheid" maar ik vond dat voor mezelf wel link. Let daar dus ook goed op. Jij hebt de regie over je GGZ behandeling! Juist 100% bij iemand anders laten neerleggen komt niet altijd het beste eruit. Dit bleek ook uit mijn psychoses die ik in mijn leven heb gehad. Vanwege de afgelopen, strenge, lockdown dit helaas weer moeten ervaren en het was juist de CBD die mij eruit hielp in een redelijk rap tempo. Aangezien ik niet meer bij de GGZ was was elke 10 dagen een doos benzo's (anti psychotica helpt niet voor psychoses bij mij) halen zo gedaan. Ik ben blij dat ik niet structureel aan de benzo's hoef in tegenstelling dan wat die artsen juist willen of alleen maar kunnen. :) Als ik dan echt een keer benzo's nodig heb dan werkt het ook effectief en niet dat ik ervan crave want gewoonte. Dat dien je echt te vermijden.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#11
Helemaal eens met wat @WonderTheName zegt.
Op 26 juli ben ik bij mijn psychiater geweest.
Ik had een gesprek aangevraagd.
Mijn nachtmerries werden weer erger en ik had toch behoefte aan theraphie.
Ik vertelde dat ik zo realistisch droom dat ik soms niet meer weet wat nou de droom was en wat echt.
Zo zei ik wel eens tegen mijn dochter dar er midden in de nacht iemand had aangebeld.
Ik was gaan kijken en een meisje zag staan buiten.
Mijn dochter vond dit heel erg eng en zei dat de bel niet gegaan was.
Zij slaapt dichtbij de voordeur en had echt niks gehoord.

Mijn nachtmerries komen door mijn ptss.
De psycholoog schreef gelijk een nieuw medicijn voor.
Het was "quetiapine"..
Wat in lichte dosis moet helpen tegen nachtmerries en in hoge dosis word gebruikt bij psychoses.
Het nadeel was wel dat het als bijwerking heeft dat je er van kunt aankomen.

Dit stond mij al gelijk niet aan omdat ik juist ruim 10 kilo ben afgevallen en niet terug wil naar oude gewicht.

Ik heb het wel 1 x voor de nacht geprobeerd.
Ik kreeg een extreme nachtmerrie en werd bezweet en huilend in shock wakker.
Ik weet dat medicatie ook tijd nodig heeft om zijn werk te doen.
Maar het feit dat ik erdoor kon aankomen zat me echt niet lekker.

2 weken later belde psychiater om te vragen hoe de medicatie werkt.
Ik heb aangegeven dat ik het niks vond en na 1x gestopt ben.
Dat als ik er door zou aankomen ik ook niet gelukkiger ga worden.
Ze had er alle begrip voor.

Je moet echt zelf ook onderzoek doen naar wat je krijgt voorgeschreven.
En goed luisteren naar jouw lichaam en je gevoel erbij.
In dingen voorschrijven zijn ze namelijk altijd super snel.

Ik zoek nu alternatieven voor mijn nachtmerries en onrust.
Heb bv cbd olie geprobeerd, wandel meer en lees nu een boek voor slapen gaan.

Dus altijd je eigen gevoel volgen en als je het ergens niet mee eens bent gewoon eerlijk uitspreken tegen de psychiater.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#12
De Dunne zei:
Tadaa!! Hebbes, net opgehaald bij de apotheek.

Bekijk bijlage 28425
Klik om te vergroten...
Huh dit merk ken ik niet.... Zou je geen Ritalin krijgen ?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Rivalrie zei:
Huh dit merk ken ik niet.... Zou je geen Ritalin krijgen ?
Klik om te vergroten...
Dit is hetzelfde. Ritalin is een merknaam van Methylfenidaat. Ritalin = Methylfenidaat.
Je hebt het ook van Sandoz en Mylan bv en dat is ook hetzelfde alleen een andere merknaam. Je hebt vele merken/farmaceuten die Methylfenidaat maken en verkopen.

Net zoals bv met paracetamol. Kun je van een duur merk kopen, bij de apotheek, Etos en Kruidvat eigen merk etc. Allemaal paracetamol maar een ander merk.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Dunne zei:
Dit is hetzelfde. Ritalin is een merknaam van Methylfenidaat. Ritalin = Methylfenidaat.
Je hebt het ook van Sandoz en Mylan bv en dat is ook hetzelfde alleen een andere merknaam. Je hebt vele merken/farmaceuten die Methylfenidaat maken en verkopen.

Net zoals bv met paracetamol. Kun je van een duur merk kopen, bij de apotheek, Etos en Kruidvat eigen merk etc. Allemaal paracetamol maar een ander merk.
Klik om te vergroten...
Schattig dat je nog denkt dat het hetzelfde is :) wacht maar tot je verschillende merken gebruikt hebt. Door de bindmiddelen kun je een ander effect hebben. Van 1 merk werd ik na 1 pilletje al depressief en na 3 dagen zat ik soort psychose leek het wel. En dat terwijl het toch echt methylfenidaat was.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#15
Rivalrie zei:
Schattig dat je nog denkt dat het hetzelfde is :) wacht maar tot je verschillende merken gebruikt hebt. Door de bindmiddelen kun je een ander effect hebben. Van 1 merk werd ik na 1 pilletje al depressief en na 3 dagen zat ik soort psychose leek het wel. En dat terwijl het toch echt methylfenidaat was.
Klik om te vergroten...
ik had vroeger ook zo iets
had ik ritalin van 1 merk kreeg ik het 1x van een ander merk die dag heel agressief geworden
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#16
Rivalrie zei:
Schattig dat je nog denkt dat het hetzelfde is :)
Klik om te vergroten...
Weet niet of ik dit nou als denigrerend moet opvatten? Dat hoop ik niet.
Tis allemaal nieuw voor me en ik vind het spannend.

Rivalrie zei:
wacht maar tot je verschillende merken gebruikt hebt.
Klik om te vergroten...
Ik heb van bv de anticonceptiepil die ik 35 jaar heb geslikt constant wisselende merken gekregen en nooit iets gemerkt. Ik gaf aan bij de huisarts altijd de goedkoopste te willen. Dus steeds allerlei verschillende. Bekende en onbekende merken.
Idem voor paracetamol en Ibuprofen etc.

Zal ook per persoon verschillen. En als het bij dit wel zo is dan maakt dat niet uit of dit van Ritalin is of een ander merk als het nu goed werkt.
Krijg ik gekke klachten of bijwerkingen overleg ik het met de psych en huisarts.
P
ProximaLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Dunne zei:
Zal ook per persoon verschillen. En als het bij dit wel zo is dan maakt dat niet uit of dit van Ritalin is of een ander merk als het nu goed werkt.
Krijg ik gekke klachten of bijwerkingen overleg ik het met de psych en huisarts.
Klik om te vergroten...
Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen heeft gekeken naar de klachten van mensen over verschillen van methylfenidaat tussen de merken. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat de meldingen niet verklaard konden worden door verschillen tussen de merken.

Wel werd aangegeven dat de werkzaamheid van methylfenidaat zo-wie-zo per persoon en per dag kan verschillen, en dat als men wisselt van merk dat dit verschil meer op kan vallen en dat het hierdoor (onterecht dus) aan het merk kan worden verweten.
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Proxima zei:
Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen heeft gekeken naar de klachten van mensen over verschillen van methylfenidaat tussen de merken. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat de meldingen niet verklaard konden worden door verschillen tussen de merken.

Wel werd aangegeven dat de werkzaamheid van methylfenidaat zo-wie-zo per persoon en per dag kan verschillen, en dat als men wisselt van merk dat dit verschil meer op kan vallen en dat het hierdoor (onterecht dus) aan het merk kan worden verweten.
Klik om te vergroten...
Dat kunnen ze vinden maar de ervaring van zowel gebruikers als de hoofd arts van de GGZ denkt daar anders over :)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Dunne zei:
Nee. 100 wachtenden na mij en gewoon lopende band systeem, ene er in ander er uit. Meer niet. Heb niet eens 1 vraag KUNNEN stellen…
Klik om te vergroten...

Wow, dit is wel slecht zeg. Het ligt er erg aan wat voor psych je treft. Bij mij - België - wisselen ze vaak na bepaalde tijd (arts-assistenten). Sommige evalueren vooral of alleen de medicatie, en anderen maken er een psychologische therapie-sessie van (wat me positief verbaasde de eerste keer dat ik dat meemaakte, haha) en stellen ook veel geïnteresseerde vragen of geven praktische adviezen, in mijn geval voor focus en stemming met name. Maar lopende-band-werk bij iemand die net met medicatie start notabene, vind ik echt niet oké. Je hebt het niet getroffen. Wel fijn dat je die 10 mg hebt gekregen. Ga gewoon rustig wat experimenteren met de dosis, laag beginnen. 40-60 mg zou voor mij veel teveel zijn, ik ben mijn eetlust al kwijt van 10-20 mg (wel combi met Wellbutrin). Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen en of je een eigen ‘sweetspot’ vindt! Succes 🍀 en hou ons op de hoogte.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Roze Olifant zei:
Wow, dit is wel slecht zeg. Het ligt er erg aan wat voor psych je treft. Bij mij - België - wisselen ze vaak na bepaalde tijd (arts-assistenten). Sommige evalueren vooral of alleen de medicatie, en anderen maken er een psychologische therapie-sessie van (wat me positief verbaasde de eerste keer dat ik dat meemaakte, haha) en stellen ook veel geïnteresseerde vragen of geven praktische adviezen, in mijn geval voor focus en stemming met name. Maar lopende-band-werk bij iemand die net met medicatie start notabene, vind ik echt niet oké. Je hebt het niet getroffen. Wel fijn dat je die 10 mg hebt gekregen. Ga gewoon rustig wat experimenteren met de dosis, laag beginnen. 40-60 mg zou voor mij veel teveel zijn, ik ben mijn eetlust al kwijt van 10-20 mg (wel combi met Wellbutrin). Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen en of je een eigen ‘sweetspot’ vindt! Succes 🍀 en hou ons op de hoogte.
Klik om te vergroten...
Ja vond het ook wel apart gaan. Tis mijn 1e ervaring met ggz maar of ik het iets vind? Ik heb over 2,5 week weer een afspraak met die psychiater. Ben benieuwd hoe dat gesprek gaat.
Voor ik bij hem kwam wel veel onderzoeken gehad en tests. 4 afspraken waarvan eentje 3,5 uur die duurde. (Diagnose stellen etc). Dat werd door psychologen gedaan. Hun verslagen zijn naar die psychiater gestuurd voor ik bij m kwam.
Ik ben ook erg benieuwd! Toen ik die 10 mg had geprobeerd kon ik wel eten. Iets minder trek als nuchter maar niet vergelijkbaar met bv speed.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."