Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVragen over manier van werken GGZ en medicatie

Vragen over manier van werken GGZ en medicatie

154 antwoorden
26 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
gekkemanlol zei:
het verschilt natuurlijk per persoon wat diegene er van voelt
bij de 1 kan het heel sterk aanvoelen en bij de ander is het veel te weinig
Klik om te vergroten...
Dat kan idd maar ik vond het toch een te heftig middel om het “licht” te noemen.
Dex bv voelde voor mij veel minder heftig.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#2
De Dunne zei:
Dat kan idd maar ik vond het toch een te heftig middel om het “licht” te noemen.
Dex bv voelde voor mij veel minder heftig.
Klik om te vergroten...
ik vond ritalin slechter voor mij

voelde me net een zombie bijna geen emoties meer en heel erg afgevlakt met de dex ervaar ik meer rust in mijn hoofd en af en toe wel last van droge mond blijft vervelend
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#3
gekkemanlol zei:
ik vond ritalin slechter voor mij

voelde me net een zombie bijna geen emoties meer en heel erg afgevlakt met de dex ervaar ik meer rust in mijn hoofd en af en toe wel last van droge mond blijft vervelend
Klik om te vergroten...
Methylfenidaat voelt nu voor mij ook niet als HET medicijn maar ben net begonnen dus even volhouden. Dex vond ik idd ook fijner, heb ik eens van iemand gekregen om te proberen.
F
Farmaceutical IncLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je bent nu nog in de vertrouwensfase bij je zorgverlener, waarvan je op dit moment nog niet weet wie daadwerkelijk je vaste persoon gaat worden, en waarvan er ook sprake is van het algemeen bekende 'lopende band werk' situatie omschrijving.


Zolang je in de vertrouwensfase zit zal ieder gesprek goed gaan, in deze fase wil je blijven, maar dat kan alleen als je steeds meer vertrouwlijke dingen gaat vertellen over jezelf, hoe je kwetsbaar bent, of wordt, waar je allergisch voor bent, en meer.

Zodra je die fase voorbij bent zal je de medicijnen uiteindelijk helaas niet meer vrijwillig gaan nemen.

Op dit moment neem je de medicijnen nog wel vrijwillig.

Je kunt het beste overwegen, ( ik dacht meer dan een jaar dat je een man was overigens ) om te kijken of je eigenlijk wel een blijvende afhankelijkheid erbij wil hebben van een arts.

Een arts is anders dan een drugsdealer, bij een drugsdealer zullen mensen je helpen als je weg wil, bij een arts zullen mensen zeggen, gehoorzaam.

Je kan nu nog beslissen, maar je zal dat wel moeten doen.

Voor als je klant blijft, je komt daar veel aardige andere clienten tegen, en daarmee kan je contacten leggen, maar ze zitten ook in een bepaald schuitje, waarvan uiteraard duidelijk is dat zo'n schuitje niet helemaal waterdicht is.

Als je nee kan zeggen, beslis dat komende weken.
Als je geen nee kan zeggen, dan zal je verder gaan op de lopende band,...

Let er voor op dat je afstand moet houden van mensen die je daar tegenkomt, ook de clienten, maar ook de artsen.

Het is een professionele relatie, geen vriend/vriendin relatie.

Wees voorzichtig, want die lopende band daar wil je eigenlijk niet op blijven, en je zal niet altijd van die lopende band afkunnen gaan.

Kan je van de lopende band af op dit moment?


Let wel! Je zit nu in de vertrouwensfase, waarin alles koek en ei is, dat zal niet zo blijven!

In iedergeval houdt het onpersoonlijk, dit zijn geen beste vrienden, dit zijn mensen die betaald worden en dat mag je niet vergeten.

Zou jij niet extra aardig zijn als je geld kreeg om met die iemand te praten? Om die iemand afhankelijk te maken van iets? Een medicijn wat wel of niet werkt?

Als het wel werkt ben je afhankelijk, maar is het belangrijk om het onpersoonlijk, en zakelijk te houden, ook naar andere clienten toe ( die ook op de lopende band staan maar die je al te graag uit nodigen om met hen mee verder te gaan. )


Succes...

( Oh en drugsvrienden zijn eigenlijk ook geen vrienden, maar dat is minder erg dan 'arts' 'patient' situaties waarbij de arts de drugdealer gaat zijn. )
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#5
Farmaceutical Inc zei:
Je bent nu nog in de vertrouwensfase bij je zorgverlener, waarvan je op dit moment nog niet weet wie daadwerkelijk je vaste persoon gaat worden, en waarvan er ook sprake is van het algemeen bekende 'lopende band werk' situatie omschrijving.


Zolang je in de vertrouwensfase zit zal ieder gesprek goed gaan, in deze fase wil je blijven, maar dat kan alleen als je steeds meer vertrouwlijke dingen gaat vertellen over jezelf, hoe je kwetsbaar bent, of wordt, waar je allergisch voor bent, en meer.

Zodra je die fase voorbij bent zal je de medicijnen uiteindelijk helaas niet meer vrijwillig gaan nemen.

Op dit moment neem je de medicijnen nog wel vrijwillig.

Je kunt het beste overwegen, ( ik dacht meer dan een jaar dat je een man was overigens ) om te kijken of je eigenlijk wel een blijvende afhankelijkheid erbij wil hebben van een arts.

Een arts is anders dan een drugsdealer, bij een drugsdealer zullen mensen je helpen als je weg wil, bij een arts zullen mensen zeggen, gehoorzaam.

Je kan nu nog beslissen, maar je zal dat wel moeten doen.

Voor als je klant blijft, je komt daar veel aardige andere clienten tegen, en daarmee kan je contacten leggen, maar ze zitten ook in een bepaald schuitje, waarvan uiteraard duidelijk is dat zo'n schuitje niet helemaal waterdicht is.

Als je nee kan zeggen, beslis dat komende weken.
Als je geen nee kan zeggen, dan zal je verder gaan op de lopende band,...

Let er voor op dat je afstand moet houden van mensen die je daar tegenkomt, ook de clienten, maar ook de artsen.

Het is een professionele relatie, geen vriend/vriendin relatie.

Wees voorzichtig, want die lopende band daar wil je eigenlijk niet op blijven, en je zal niet altijd van die lopende band afkunnen gaan.

Kan je van de lopende band af op dit moment?


Let wel! Je zit nu in de vertrouwensfase, waarin alles koek en ei is, dat zal niet zo blijven!

In iedergeval houdt het onpersoonlijk, dit zijn geen beste vrienden, dit zijn mensen die betaald worden en dat mag je niet vergeten.

Zou jij niet extra aardig zijn als je geld kreeg om met die iemand te praten? Om die iemand afhankelijk te maken van iets? Een medicijn wat wel of niet werkt?

Als het wel werkt ben je afhankelijk, maar is het belangrijk om het onpersoonlijk, en zakelijk te houden, ook naar andere clienten toe ( die ook op de lopende band staan maar die je al te graag uit nodigen om met hen mee verder te gaan. )


Succes...

( Oh en drugsvrienden zijn eigenlijk ook geen vrienden, maar dat is minder erg dan 'arts' 'patient' situaties waarbij de arts de drugdealer gaat zijn. )
Klik om te vergroten...
Sorry meermaals gelezen maar ik begrijp weinig met wat je hiermee wil zeggen? Beetje vaag verhaal. Vind je hulp en ggz niet goed?

Ben je een dealer? Een farmaceut? Veel van je berichten hier zijn in deze (voor mij) vage context.

Of mijn pillen werken averechts nu en snap er zelf niks van.
Excuus maar sla deze over denk. 😉
F
Farmaceutical IncLid
01-01-2024, 00:00
#6
De Dunne zei:
Sorry meermaals gelezen maar ik begrijp weinig met wat je hiermee wil zeggen? Beetje vaag verhaal. Vind je hulp en ggz niet goed?

Ben je een dealer? Een farmaceut? Veel van je berichten hier zijn in deze (voor mij) vage context.

Of mijn pillen werken averechts nu en snap er zelf niks van.
Excuus maar sla deze over denk. 😉
Klik om te vergroten...
Voor mijzelf zou ik bijvoorbeeld geen alcohol willen maar een arts die medische marihuana voorschrijft waarbij de THC netjes kan worden geslikt, omdat ik niet kan roken. Alcohol vind ik troep maar ik drink het wel. En ik weet uit ervaring dat THC minder erg is dan alcohol maar THC zoals tegenwoordig op de markt is niet zoals vroeger. Ik kan niet roken, en de THC/CBD ration is tegenwoordig ook uit verband.

Ik neem alcohol tegen pijn omdat ik weet dat pijnstillers zoals opiaten vele malen erger zijn, dan primitief alcohol.

Helaas is in Nederland een goed medicijn met THC/CBD ratio echt verboden. En ik heb gekeken of Amfexa iets zou kunnen zijn voor mij, maar helaas, mag niet, geen pijnstillers, geen THC, geen dit geen dat, alleen Benzodiazepinen zoals Diazepam, Oxazepam,...

De praktijk is met medicijnen gewoon dat op de korte termijn ze iets kunnen betekenen maar op de lange termijn gaan mensen er aan kapot.

Waarom zou iemand in hemelsnaam heftige stimulanten dagelijks gaan nemen als medicijn? Ok het is minder erg dan alcohol denk ik, maar ik heb gewoon echt veel pijn, en opiaten werken niet, marihuana is verboden, en omdat ik niet kan roken kan ik ook niet die coffeshop dingen doen, enzo,....

Waarom neem je in hemelsnaam stimulanten als dagelijkse medicijnen? Dat raakt snel uitgewerkt net zoals heroine verslaafden een probleem hebben.

Ik kreeg alleen pijnstillers zoals Codeine en Tramadol, en het werkte enige tijd, maar wat ik nodig kan hebben is THC/CBD maar ik kan niet roken, en in Nederland schrijven artsen dat nog minder vaak voor dan medische Heroine.


Van THC/CBD weten heel veel mensen dat het een natuurproduct is, ik ken het uit het verleden, dat zou beteken dat ik geen alcohol tegen pijn hoef, waarbij alcohol beter werkt dan opiaten, en opiaten in mijn opzicht echt is voor mensen wiens levenseinde nadert.

En dan ? Ik ben in deze situatie terecht gekomen door toedoen van een arts die iets echt heel fouts heeft gedaan, dat wil zeggen, ik had een normaal leven kunnen hebben als die arts er niet was geweest, maar je weet hoe het gaat, die arts had een studie schuld wilde snel scoren, en publiceerde jawel met de LD50 van medicijnen, zoek maar niet uit wat LD50 is.

Waarom wil je afhankelijk worden van een arts, uit al de posts zie ik geen enkele verbetering in gemoed, of lichamelijke siuatie, maar wel zie ik dat je heel veel verantwoordelijkheid draagt en hebt en ook dat vanuit jezelf. Waarom wil je er een verslaving bij hebben?

Dit chronische gebruik van stimulanten gaat je geen rust brengen, dat spijt me, en ook mensen die benzo nemen chronisch, hebben die dan nachtrust? Of alcohol tegen de pijn? Waarom neem ik denk je geen opiaten? Nou omdat opiaten bij mij niet werken, tenminste dat ervaar ik, en opiaten zoals ik die heb gezien worden alleen gebruikt in mijn familie op mensen hun sterfbed als inslaap middel voor overlijden.

En dan waarom is THC/CBD niet beschikbaar als Sativex in Nederland? Nou omdat de opiaten industrie zoals Oxycodone en Oxycontin alle artsen heeft hersenspoeld, van Oxy is goed, THC is bad, ...

Sorry,... Je hebt het moeilijk, ik ook, en life sucks, maar als je kan kiezen, waarom chronisch medicijnen nemen waarvan je als je terugleest je geen geestelijke verbetering merkt? Ik weet het niet. Bij kinderen mag het vanaf 4 jaar worden toegedient, meestal op verzoek van de ouders.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Farmaceutical Inc zei:
Voor mijzelf zou ik bijvoorbeeld geen alcohol willen maar een arts die medische marihuana voorschrijft waarbij de THC netjes kan worden geslikt, omdat ik niet kan roken. Alcohol vind ik troep maar ik drink het wel. En ik weet uit ervaring dat THC minder erg is dan alcohol maar THC zoals tegenwoordig op de markt is niet zoals vroeger. Ik kan niet roken, en de THC/CBD ration is tegenwoordig ook uit verband.

Ik neem alcohol tegen pijn omdat ik weet dat pijnstillers zoals opiaten vele malen erger zijn, dan primitief alcohol.

Helaas is in Nederland een goed medicijn met THC/CBD ratio echt verboden. En ik heb gekeken of Amfexa iets zou kunnen zijn voor mij, maar helaas, mag niet, geen pijnstillers, geen THC, geen dit geen dat, alleen Benzodiazepinen zoals Diazepam, Oxazepam,...

De praktijk is met medicijnen gewoon dat op de korte termijn ze iets kunnen betekenen maar op de lange termijn gaan mensen er aan kapot.

Waarom zou iemand in hemelsnaam heftige stimulanten dagelijks gaan nemen als medicijn? Ok het is minder erg dan alcohol denk ik, maar ik heb gewoon echt veel pijn, en opiaten werken niet, marihuana is verboden, en omdat ik niet kan roken kan ik ook niet die coffeshop dingen doen, enzo,....

Waarom neem je in hemelsnaam stimulanten als dagelijkse medicijnen? Dat raakt snel uitgewerkt net zoals heroine verslaafden een probleem hebben.

Ik kreeg alleen pijnstillers zoals Codeine en Tramadol, en het werkte enige tijd, maar wat ik nodig kan hebben is THC/CBD maar ik kan niet roken, en in Nederland schrijven artsen dat nog minder vaak voor dan medische Heroine.


Van THC/CBD weten heel veel mensen dat het een natuurproduct is, ik ken het uit het verleden, dat zou beteken dat ik geen alcohol tegen pijn hoef, waarbij alcohol beter werkt dan opiaten, en opiaten in mijn opzicht echt is voor mensen wiens levenseinde nadert.

En dan ? Ik ben in deze situatie terecht gekomen door toedoen van een arts die iets echt heel fouts heeft gedaan, dat wil zeggen, ik had een normaal leven kunnen hebben als die arts er niet was geweest, maar je weet hoe het gaat, die arts had een studie schuld wilde snel scoren, en publiceerde jawel met de LD50 van medicijnen, zoek maar niet uit wat LD50 is.

Waarom wil je afhankelijk worden van een arts, uit al de posts zie ik geen enkele verbetering in gemoed, of lichamelijke siuatie, maar wel zie ik dat je heel veel verantwoordelijkheid draagt en hebt en ook dat vanuit jezelf. Waarom wil je er een verslaving bij hebben?

Dit chronische gebruik van stimulanten gaat je geen rust brengen, dat spijt me, en ook mensen die benzo nemen chronisch, hebben die dan nachtrust? Of alcohol tegen de pijn? Waarom neem ik denk je geen opiaten? Nou omdat opiaten bij mij niet werken, tenminste dat ervaar ik, en opiaten zoals ik die heb gezien worden alleen gebruikt in mijn familie op mensen hun sterfbed als inslaap middel voor overlijden.

En dan waarom is THC/CBD niet beschikbaar als Sativex in Nederland? Nou omdat de opiaten industrie zoals Oxycodone en Oxycontin alle artsen heeft hersenspoeld, van Oxy is goed, THC is bad, ...

Sorry,... Je hebt het moeilijk, ik ook, en life sucks, maar als je kan kiezen, waarom chronisch medicijnen nemen waarvan je als je terugleest je geen geestelijke verbetering merkt? Ik weet het niet. Bij kinderen mag het vanaf 4 jaar worden toegedient, meestal op verzoek van de ouders.
Klik om te vergroten...
Iedereen mag ze eige mening hebben en dat is maar goed ook maar sommige vergelijkingen die jij maakt kloppen niet echt.
Thc/cbd kan effectief zijn bij pijn maar de pijnstilling kan je niet vergelijken met opiaten bij opiaten is die gewoon veel sterker maar als cannabis goed werkt moet je dat gewoon doen klote voor je dat je het niet kunt roken maar je kunt bijv wel hasj melk maken of boter en zo je thc/cbd binnen krijgen.
Stimulanten zijn medicijnen die niet voor pijnklachten gebruikt worden maar mentale klachten dus dat kan je niet met verdovende middelen vergelijken.
En alcohol/benzo's kunnen ook een positief effect hebben op pijn omdat het verdoofd maar wederom niet met opiaten te vergelijken.
Bij de ene werkt een middel nou beter als bij de ander...
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Farmaceutical Inc zei:
Voor mijzelf zou ik bijvoorbeeld geen alcohol willen maar een arts die medische marihuana voorschrijft waarbij de THC netjes kan worden geslikt, omdat ik niet kan roken. Alcohol vind ik troep maar ik drink het wel. En ik weet uit ervaring dat THC minder erg is dan alcohol maar THC zoals tegenwoordig op de markt is niet zoals vroeger. Ik kan niet roken, en de THC/CBD ration is tegenwoordig ook uit verband.

Ik neem alcohol tegen pijn omdat ik weet dat pijnstillers zoals opiaten vele malen erger zijn, dan primitief alcohol.

Helaas is in Nederland een goed medicijn met THC/CBD ratio echt verboden. En ik heb gekeken of Amfexa iets zou kunnen zijn voor mij, maar helaas, mag niet, geen pijnstillers, geen THC, geen dit geen dat, alleen Benzodiazepinen zoals Diazepam, Oxazepam,...

De praktijk is met medicijnen gewoon dat op de korte termijn ze iets kunnen betekenen maar op de lange termijn gaan mensen er aan kapot.

Waarom zou iemand in hemelsnaam heftige stimulanten dagelijks gaan nemen als medicijn? Ok het is minder erg dan alcohol denk ik, maar ik heb gewoon echt veel pijn, en opiaten werken niet, marihuana is verboden, en omdat ik niet kan roken kan ik ook niet die coffeshop dingen doen, enzo,....

Waarom neem je in hemelsnaam stimulanten als dagelijkse medicijnen? Dat raakt snel uitgewerkt net zoals heroine verslaafden een probleem hebben.

Ik kreeg alleen pijnstillers zoals Codeine en Tramadol, en het werkte enige tijd, maar wat ik nodig kan hebben is THC/CBD maar ik kan niet roken, en in Nederland schrijven artsen dat nog minder vaak voor dan medische Heroine.


Van THC/CBD weten heel veel mensen dat het een natuurproduct is, ik ken het uit het verleden, dat zou beteken dat ik geen alcohol tegen pijn hoef, waarbij alcohol beter werkt dan opiaten, en opiaten in mijn opzicht echt is voor mensen wiens levenseinde nadert.

En dan ? Ik ben in deze situatie terecht gekomen door toedoen van een arts die iets echt heel fouts heeft gedaan, dat wil zeggen, ik had een normaal leven kunnen hebben als die arts er niet was geweest, maar je weet hoe het gaat, die arts had een studie schuld wilde snel scoren, en publiceerde jawel met de LD50 van medicijnen, zoek maar niet uit wat LD50 is.

Waarom wil je afhankelijk worden van een arts, uit al de posts zie ik geen enkele verbetering in gemoed, of lichamelijke siuatie, maar wel zie ik dat je heel veel verantwoordelijkheid draagt en hebt en ook dat vanuit jezelf. Waarom wil je er een verslaving bij hebben?

Dit chronische gebruik van stimulanten gaat je geen rust brengen, dat spijt me, en ook mensen die benzo nemen chronisch, hebben die dan nachtrust? Of alcohol tegen de pijn? Waarom neem ik denk je geen opiaten? Nou omdat opiaten bij mij niet werken, tenminste dat ervaar ik, en opiaten zoals ik die heb gezien worden alleen gebruikt in mijn familie op mensen hun sterfbed als inslaap middel voor overlijden.

En dan waarom is THC/CBD niet beschikbaar als Sativex in Nederland? Nou omdat de opiaten industrie zoals Oxycodone en Oxycontin alle artsen heeft hersenspoeld, van Oxy is goed, THC is bad, ...

Sorry,... Je hebt het moeilijk, ik ook, en life sucks, maar als je kan kiezen, waarom chronisch medicijnen nemen waarvan je als je terugleest je geen geestelijke verbetering merkt? Ik weet het niet. Bij kinderen mag het vanaf 4 jaar worden toegedient, meestal op verzoek van de ouders.
Klik om te vergroten...

Je kent mij niet en je hebt misschien niet dit gehele topic en andere berichten van mij gelezen die ik al jaren er over plaats.
Dit is niet snel beslist. Jaaaaaaren over gedaan te beslissen.
Ik bedoel het niet lullig maar ik heb echt geen zin om alles weer uit te leggen of mezelf of mijn reden te verdedigen.
Teveel tekst, teveel dingen waar ik het mee oneens ben in je berichten en je hebt een totaal andere mening en kijk op dingen. Dat mag natuurlijk ook!

Echt serieus niet onbeleefd bedoeld van mij!
Ik wens jou succes met alles en hoop dat je blij kan worden met jouw beslissingen en ook dat je die van anderen kunt accepteren of anders naast je neer kunt leggen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#9
@De Dunne merk je al wat meer van de medicatie mentaal gezien ?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
gekkemanlol zei:
@De Dunne merk je al wat meer van de medicatie mentaal gezien ?
Klik om te vergroten...
Mwah
 Niet mega
 Gister pas 1e dag 10mg en maar 2 doseringen. Een 3e zou te laat zijn geworden ivm slapen. Dus kan er nog weinig over zeggen. Lief dat je het vraagt!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb nog een paar vraagjes aan de mede gebruikers of ex gebruikers:

Methylfenidaat (kortwerkend) werkt gemiddeld tussen de 3 en 6 uren. Althans, volgens de bijsluiter en mijn psych. Kan per persoon verschillen.
Volgens mijn schema van de psychiater moet ik in principe elke 3 uren een dosis nemen, tot maximaal 4 dosissen per dag. (Ligt er aan hoe lang mijn dag is, vrij of werken etc)
Alleen heb ik als ik de volgende dosis echt 3 uren na de vorige neem het idee dat het elkaar echt overlapt. Zodra de volgende dosis gaat werken na 3 kwartier tot een uur voel ik m een uurtje of zo echt mega. Alsof de vorige dosis ook nog werkt.
Ik heb dus sterkt het idee dat het bij mij iig echt een stuk langer als 3 uren werkt. Of werkt, iig nog actief is.

1) Hoeveel uur moeten jullie officieel tussen je dosissen laten van je behandelaar en houd je je daar ook aan?

2) Hoe lang werkt 10 mg bij jullie ongeveer?

3) Kan het ook per keer verschillen hoe lang het bij dezelfde persoon werkt?

Alvast bedankt weer!

En update: de bijwerkingen van de stap van 5 naar 10 mg zijn al stukken minder. Zeker vergeleken gisteren op de 1e dag. Nog steeds een beetje onrust soms, klamme handjes.
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#12
1) Verder geen behandelaar of advies anders dan de huisarts die soms een vraag stelt die meer over eetlust/eventueel gewichtsverlies of slaapgebrek gaat. Ik plan de dosis (10mg (kort) x 2, soms 3, soms niet), zodat hij niet stackt en rekening houdende met eten en voor de dip. Typische dag: ontbijt, 1x, na de lunch 1x, en als ik 's avonds nog iets wil doen na het eten nog 1x en dan op het einde met de dip kan slapen.

2) ca 4 uur voor mij (uitgaande van een uitgeruste toestand zonder andere middelen actief) dus die overlap die je voelt kan ik me voorstellen, dat heb ik ook als ik de intervallen verkort.

3) Denk het wel, omdat de uitwerking / effect bij verschillende personen anders kan worden ervaren (bijvoorbeeld typische ADHD'er versus ADD'er) , daarnaast afhankelijk lichaamsgewicht en de gevoeligheid an sich voor stimulanten.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
djiego zei:
Ik plan de dosis (10mg (kort) x 2, soms 3, soms niet), zodat hij niet stackt en rekening houdende met eten en voor de dip. Typische dag: ontbijt, 1x, na de lunch 1x, en als ik 's avonds nog iets wil doen na het eten nog 1x en dan op het einde met de dip kan slapen.
Klik om te vergroten...
Hoe lang laat jij gemiddeld tussen 2 doseringen? Hoeveel uren?

djiego zei:
Denk het wel, omdat de uitwerking / effect bij verschillende personen anders kan worden ervaren (bijvoorbeeld typische ADHD'er versus ADD'er) , daarnaast afhankelijk lichaamsgewicht en de gevoeligheid an sich voor stimulanten
Klik om te vergroten...
Klopt, ik heb pas geleerd dat er veel meer verschillen zijn tussen add en adhd. Het is niet alleen dat een add’r de “H” van (hyper) mist maar er zijn ook mentaal verschillen.
Adhd’rs hebben vaak hogere doseringen nodig als add’rs. Althans volgens mijn psych. Daarom moet ik naar 10 mg ondanks dat ik puur qua lichaamsgewicht eerder 5 mg zou moeten nemen.
Het kan bij mij zelfs verhoogd worden naar 15 of 20 mg per dosering ALS dat nodig blijkt. Maar dat lijkt mij nu vooral fysiek gezien veel te veel. Al dacht ik dat ook toen ik van 5 naar 10 ging en daar ben ik nu ook al zo goed als aan gewend.
Thanks
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Dunne zei:
Hoe lang laat jij gemiddeld tussen 2 doseringen? Hoeveel uren?
Klik om te vergroten...

Ja gemiddeld rond de vier uur dus.. als de werking afneemt maar voordat de dip begint. (De dip is overigens vooral einde vd dag sterkst, 'sochtends minder)
De Dunne zei:
Het kan bij mij zelfs verhoogd worden naar 15 of 20 mg per dosering ALS dat nodig blijkt. Maar dat lijkt mij nu vooral fysiek gezien veel te veel. Al dacht ik dat ook toen ik van 5 naar 10 ging en daar ben ik nu ook al zo goed als aan gewend.
Klik om te vergroten...
Beter!

Er treedt sowieso wel wat gewenning op.. na een tijdje vindt je de juiste balans tussen juiste gewenst effect en dosering en waarmee je om de ongewenste zaken rondom slaap en eetlust, heen manoeuvreert.. en een beetje schuiven soms hoort daar wat mij betreft bij als je dagindeling en activiteit dat ook doet.
In mijn geval is af en toe niet, of alleen een specifieke dosis, bijvoorbeeld de ochtend, ook prima. Ook weer goed voor de gewenning. Maar voor anderen is dat misschien weer minder een optie kan ik me voorstellen. Er is geen standaard hier.

Hoe lager je die balans qua dosering kunt vinden, hoe beter uiteraard om eventuele shit als hartkloppingen en lichamelijke spanning te vermijden (daar krijg ik iig last vanaf een bepaald punt).

Succes!
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
djiego zei:
Ja gemiddeld rond de vier uur dus.. als de werking afneemt maar voordat de dip begint. (De dip is overigens vooral einde vd dag sterkst, 'sochtends minder)
Klik om te vergroten...
Ja ik denk dat dat voor mij ook beter is als na 3 uren. Ik heb volgende week een afspraak met mijn psych en zal alles bespreken
.
djiego zei:
na een tijdje vindt je de juiste balans tussen juiste gewenst effect en dosering en waarmee je om de ongewenste zaken rondom slaap en eetlust, heen manoeuvreert.. en een beetje schuiven soms hoort daar wat mij betreft bij als je dagindeling en activiteit dat ook doet.
Klik om te vergroten...
Ja dat is lastig en zal wel even duren. Weekend, werkdag, uitslaap dag etc, daar zal ik op moeten leren inspelen.

djiego zei:
Hoe lager je die balans qua dosering kunt vinden, hoe beter uiteraard om eventuele shit als hartkloppingen en lichamelijke spanning te vermijden (daar krijg ik iig last vanaf een bepaald punt).
Klik om te vergroten...
Hartkloppingen nog niet ervaren. Wel lichamelijke spanning, trillen, klammig/zweten en flinke innerlijke onrust. Dat was alleen toen ik starte en na het ophogen van 5 naar 10 mg. Zodra ik gewend ben aan de dosis is dat bijna helemaal weg. Alleen af en toe, misschien een minuut of soms een paar, een kort moment van heftig depri/boos voelen. Zowel tijdens gebruik als in de rebound. Niet lang maar tis der wel.
Heb jij dat ook (gehad)? Gaat dat nog weg na gewenning?

Ik wil het liefste ook zo laag mogelijk blijven doseren. 5mg was echt veel te weinig. Nu 10 en is al beter, vooral fysiek maar nog steeds echt te weinig werking voor mijn uitstelgedrag en concentratie/focus. En daar wilde ik juist de meeste “hulp” voor hebben.
Ben benieuwd of dat nog verbeterd als ik op 10mg blijf? Of is het zo dat als het nu op dag 3 met 10mg er niet is, het ook niet komt? Zal hoger doseren daar dan wel voor gaan helpen?
Ik ga zelf niet kloten hoor met extra nemen of afstappen van het schema, ik overleg alles met de psychiater volgende week. Ik wil dit ECHT een serieuze kans geven!

Sorry voor zoveel vragen
 Als je het zat ben zeg je het maar hoor. 😬
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Dunne zei:
Hartkloppingen nog niet ervaren. Wel lichamelijke spanning, trillen, klammig/zweten en flinke innerlijke onrust. Dat was alleen toen ik starte en na het ophogen van 5 naar 10 mg. Zodra ik gewend ben aan de dosis is dat bijna helemaal weg. Alleen af en toe, misschien een minuut of soms een paar, een kort moment van heftig depri/boos voelen. Zowel tijdens gebruik als in de rebound. Niet lang maar tis der wel.
Heb jij dat ook (gehad)? Gaat dat nog weg na gewenning?
Klik om te vergroten...

Nee, van depri/boze gevoelens heb ik totaal geen last van of gehad, ook niet toen ik meer gebruikte. Maar als ik >20/30 mg ineens gebruik gaat er spanning opbouwen in m'n borstspieren en krijg ik last van hartkloppingen. Dus die vraag kan ik niet beantwoorden.
De Dunne zei:
Ik wil het liefste ook zo laag mogelijk blijven doseren. 5mg was echt veel te weinig. Nu 10 en is al beter, vooral fysiek maar nog steeds echt te weinig werking voor mijn uitstelgedrag en concentratie/focus. En daar wilde ik juist de meeste “hulp” voor hebben.
Ben benieuwd of dat nog verbeterd als ik op 10mg blijf? Of is het zo dat als het nu op dag 3 met 10mg er niet is, het ook niet komt? Zal hoger doseren daar dan wel voor gaan helpen?
Klik om te vergroten...

Ik kan qua dosering alleen voor mezelf spreken, het duurde best een tijdje voordat ik de juiste balans vond en het (zeker voor iemand die andere stims kent) subtiele fysieke effect kon waarderen en gebruiken zonder de drang naar een meer stim-like push te willen gaan bevredigen en de balans juist ook te vinden rondom het focus effect. Niemand kan je echt voorschrijven wat voor jou exact de juiste dosering en frequentie is denk ik.. al is het spiegelen rondom wat je merkt natuurlijk heel nuttig. Het is onderzoeken.

Bij welke dosering bij jou precies is of waar een extra dosis effect heeft, kan ik niet zeggen. Wel dat 3 dagen me erg kort lijkt voor conclusies. Gewoon even wat tijd geven.

De Dunne zei:
Ik ga zelf niet kloten hoor met extra nemen of afstappen van het schema, ik overleg alles met de psychiater volgende week. Ik wil dit ECHT een serieuze kans geven!

Sorry voor zoveel vragen
 Als je het zat ben zeg je het maar hoor. 😬
Klik om te vergroten...
No worries! Je vindt je eigen weg wel hiermee, ook of het wat voor je is 👍
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
djiego zei:
Maar als ik >20/30 mg ineens gebruik gaat er spanning
Klik om te vergroten...
Poeh, ik moet er nu niet aan denken om in ene 20-30 mg of meer te nemen! Dat ga ik qua fysieke bijwerkingen en ongemakken niet trekken.

djiego zei:
het duurde best een tijdje voordat ik de juiste balans vond en het (zeker voor iemand die andere stims kent) subtiele fysieke effect kon waarderen en gebruiken zonder de drang naar een meer stim-like push te willen gaan bevredigen en de balans juist ook te vinden rondom het focus effect.
Klik om te vergroten...
Ik ben ook een stim kenner en liefhebster maar ik heb tot nu toe bij Methyl nog geen euforie of lekkere push ervaren.
Althans, heeeeel af en toe heb ik een idee dat er heel vaag een speed achtig effect is maar toch niet hetzelfde als echt bij speed. Snap je? Ook totaal niet de push om bv extra ijverig de keuken te soppen, schoon te maken of de tuin te doen. Bij speed heb ik dat wel heel sterk. Ook al bij lage dosering.
Dus nee, tot nu toe iig geen neiging om te gaan “misbruiken” of een high na te streven. De 1e x 10 mg kon ik fysiek al haast niet hendelen


Hoe dat in de toekomst zal zijn weet ik niet. Ik ben wel verslavingsgevoelig.

djiego zei:
Wel dat 3 dagen me erg kort lijkt voor conclusies. Gewoon even wat tijd geven.
Klik om te vergroten...
Ja 3 dagen is idd nog kort. Al gebruik ik het totaal al 1,5 week, alleen tot 3 dagen terug maar 5mg.
Ik weet namelijk dat het ook regelmatig voorkomt dat Methyl sowieso mentaal niks of weinig doet bij sommige adhd’rs.

Naja, ik wacht het nog even af!
Bedankt weer! 🙏
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#18
Syl zei:
Helemaal eens met wat @WonderTheName zegt.
Op 26 juli ben ik bij mijn psychiater geweest.
Ik had een gesprek aangevraagd.
Mijn nachtmerries werden weer erger en ik had toch behoefte aan theraphie.
Ik vertelde dat ik zo realistisch droom dat ik soms niet meer weet wat nou de droom was en wat echt.
Zo zei ik wel eens tegen mijn dochter dar er midden in de nacht iemand had aangebeld.
Ik was gaan kijken en een meisje zag staan buiten.
Mijn dochter vond dit heel erg eng en zei dat de bel niet gegaan was.
Zij slaapt dichtbij de voordeur en had echt niks gehoord.

Mijn nachtmerries komen door mijn ptss.
De psycholoog schreef gelijk een nieuw medicijn voor.
Het was "quetiapine"..
Wat in lichte dosis moet helpen tegen nachtmerries en in hoge dosis word gebruikt bij psychoses.
Het nadeel was wel dat het als bijwerking heeft dat je er van kunt aankomen.

Dit stond mij al gelijk niet aan omdat ik juist ruim 10 kilo ben afgevallen en niet terug wil naar oude gewicht.

Ik heb het wel 1 x voor de nacht geprobeerd.
Ik kreeg een extreme nachtmerrie en werd bezweet en huilend in shock wakker.
Ik weet dat medicatie ook tijd nodig heeft om zijn werk te doen.
Maar het feit dat ik erdoor kon aankomen zat me echt niet lekker.

2 weken later belde psychiater om te vragen hoe de medicatie werkt.
Ik heb aangegeven dat ik het niks vond en na 1x gestopt ben.
Dat als ik er door zou aankomen ik ook niet gelukkiger ga worden.
Ze had er alle begrip voor.

Je moet echt zelf ook onderzoek doen naar wat je krijgt voorgeschreven.
En goed luisteren naar jouw lichaam en je gevoel erbij.
In dingen voorschrijven zijn ze namelijk altijd super snel.

Ik zoek nu alternatieven voor mijn nachtmerries en onrust.
Heb bv cbd olie geprobeerd, wandel meer en lees nu een boek voor slapen gaan.

Dus altijd je eigen gevoel volgen en als je het ergens niet mee eens bent gewoon eerlijk uitspreken tegen de psychiater.
Klik om te vergroten...
Over dat realistisch dromen heb ik ook met die mirtazapine. Ik droom zo echt, dat als ik smorgens wakker word, ik twijfel of het nou een droom was, of dat het echt was. Ik droom zovaak dat ik iemand bel, of dat iemand mij steeds belt en stalkt. Word ik snachts wakker check ik letterlijk me telefoon om te kijken of niemand me belt. Volgens mij space ik ook keihard tijdens het slapen.. ik heb soms ook nare dromen/nachtmerries dat me vader dood gaat ofzo. Ja je kan het lekker op slapen, maar die bijwerkingen van realistisch dromen is echt kut..

Daarom neem ik die mirtazapine nog amper, heel
soms neem ik het nog.. als ik echt niet kan slapen ofzo
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#19
Thomas Shelby zei:
Over dat realistisch dromen heb ik ook met die mirtazapine. Ik droom zo echt, dat als ik smorgens wakker word, ik twijfel of het nou een droom was, of dat het echt was. Ik droom zovaak dat ik iemand bel, of dat iemand mij steeds belt en stalkt. Word ik snachts wakker check ik letterlijk me telefoon om te kijken of niemand me belt. Volgens mij space ik ook keihard tijdens het slapen.. ik heb soms ook nare dromen/nachtmerries dat me vader dood gaat ofzo. Ja je kan het lekker op slapen, maar die bijwerkingen van realistisch dromen is echt kut..

Daarom neem ik die mirtazapine nog amper, heel
soms neem ik het nog.. als ik echt niet kan slapen ofzo
Klik om te vergroten...
Juist ja, hierdoor word je ook totaal niet uitgerust wakker.
Vanochtend rond uur of 5 hoorde ik mijn dochter "mama" roepen.
Mijn dochter slaapt in der eigen huisje dus die was helemaal niet thuis.
Maar het was zo luid en realistisch..
Ik ben opgestaan en heb gekeken of ze soms voor de deur stond. (heb sleutels aan binnenkant van deur in slot).
Daarna ook gekeken op mijn tel of ze me geappt had.
Kan best heftig zijn zulke realistische dromen.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#20
Syl zei:
Juist ja, hierdoor word je ook totaal niet uitgerust wakker.
Vanochtend rond uur of 5 hoorde ik mijn dochter "mama" roepen.
Mijn dochter slaapt in der eigen huisje dus die was helemaal niet thuis.
Maar het was zo luid en realistisch..
Ik ben opgestaan en heb gekeken of ze soms voor de deur stond. (heb sleutels aan binnenkant van deur in slot).
Daarna ook gekeken op mijn tel of ze me geappt had.
Kan best heftig zijn zulke realistische dromen.
Klik om te vergroten...
Ja echt raar hĂš..
Heb jij het elke nacht?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."