Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVragen over manier van werken GGZ en medicatie

Vragen over manier van werken GGZ en medicatie

154 antwoorden
28 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
djiego zei:
Maar als ik >20/30 mg ineens gebruik gaat er spanning
Klik om te vergroten...
Poeh, ik moet er nu niet aan denken om in ene 20-30 mg of meer te nemen! Dat ga ik qua fysieke bijwerkingen en ongemakken niet trekken.

djiego zei:
het duurde best een tijdje voordat ik de juiste balans vond en het (zeker voor iemand die andere stims kent) subtiele fysieke effect kon waarderen en gebruiken zonder de drang naar een meer stim-like push te willen gaan bevredigen en de balans juist ook te vinden rondom het focus effect.
Klik om te vergroten...
Ik ben ook een stim kenner en liefhebster maar ik heb tot nu toe bij Methyl nog geen euforie of lekkere push ervaren.
Althans, heeeeel af en toe heb ik een idee dat er heel vaag een speed achtig effect is maar toch niet hetzelfde als echt bij speed. Snap je? Ook totaal niet de push om bv extra ijverig de keuken te soppen, schoon te maken of de tuin te doen. Bij speed heb ik dat wel heel sterk. Ook al bij lage dosering.
Dus nee, tot nu toe iig geen neiging om te gaan “misbruiken” of een high na te streven. De 1e x 10 mg kon ik fysiek al haast niet hendelen…

Hoe dat in de toekomst zal zijn weet ik niet. Ik ben wel verslavingsgevoelig.

djiego zei:
Wel dat 3 dagen me erg kort lijkt voor conclusies. Gewoon even wat tijd geven.
Klik om te vergroten...
Ja 3 dagen is idd nog kort. Al gebruik ik het totaal al 1,5 week, alleen tot 3 dagen terug maar 5mg.
Ik weet namelijk dat het ook regelmatig voorkomt dat Methyl sowieso mentaal niks of weinig doet bij sommige adhd’rs.

Naja, ik wacht het nog even af!
Bedankt weer! 🙏
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#2
Syl zei:
Helemaal eens met wat @WonderTheName zegt.
Op 26 juli ben ik bij mijn psychiater geweest.
Ik had een gesprek aangevraagd.
Mijn nachtmerries werden weer erger en ik had toch behoefte aan theraphie.
Ik vertelde dat ik zo realistisch droom dat ik soms niet meer weet wat nou de droom was en wat echt.
Zo zei ik wel eens tegen mijn dochter dar er midden in de nacht iemand had aangebeld.
Ik was gaan kijken en een meisje zag staan buiten.
Mijn dochter vond dit heel erg eng en zei dat de bel niet gegaan was.
Zij slaapt dichtbij de voordeur en had echt niks gehoord.

Mijn nachtmerries komen door mijn ptss.
De psycholoog schreef gelijk een nieuw medicijn voor.
Het was "quetiapine"..
Wat in lichte dosis moet helpen tegen nachtmerries en in hoge dosis word gebruikt bij psychoses.
Het nadeel was wel dat het als bijwerking heeft dat je er van kunt aankomen.

Dit stond mij al gelijk niet aan omdat ik juist ruim 10 kilo ben afgevallen en niet terug wil naar oude gewicht.

Ik heb het wel 1 x voor de nacht geprobeerd.
Ik kreeg een extreme nachtmerrie en werd bezweet en huilend in shock wakker.
Ik weet dat medicatie ook tijd nodig heeft om zijn werk te doen.
Maar het feit dat ik erdoor kon aankomen zat me echt niet lekker.

2 weken later belde psychiater om te vragen hoe de medicatie werkt.
Ik heb aangegeven dat ik het niks vond en na 1x gestopt ben.
Dat als ik er door zou aankomen ik ook niet gelukkiger ga worden.
Ze had er alle begrip voor.

Je moet echt zelf ook onderzoek doen naar wat je krijgt voorgeschreven.
En goed luisteren naar jouw lichaam en je gevoel erbij.
In dingen voorschrijven zijn ze namelijk altijd super snel.

Ik zoek nu alternatieven voor mijn nachtmerries en onrust.
Heb bv cbd olie geprobeerd, wandel meer en lees nu een boek voor slapen gaan.

Dus altijd je eigen gevoel volgen en als je het ergens niet mee eens bent gewoon eerlijk uitspreken tegen de psychiater.
Klik om te vergroten...
Over dat realistisch dromen heb ik ook met die mirtazapine. Ik droom zo echt, dat als ik smorgens wakker word, ik twijfel of het nou een droom was, of dat het echt was. Ik droom zovaak dat ik iemand bel, of dat iemand mij steeds belt en stalkt. Word ik snachts wakker check ik letterlijk me telefoon om te kijken of niemand me belt. Volgens mij space ik ook keihard tijdens het slapen.. ik heb soms ook nare dromen/nachtmerries dat me vader dood gaat ofzo. Ja je kan het lekker op slapen, maar die bijwerkingen van realistisch dromen is echt kut..

Daarom neem ik die mirtazapine nog amper, heel
soms neem ik het nog.. als ik echt niet kan slapen ofzo
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#3
Thomas Shelby zei:
Over dat realistisch dromen heb ik ook met die mirtazapine. Ik droom zo echt, dat als ik smorgens wakker word, ik twijfel of het nou een droom was, of dat het echt was. Ik droom zovaak dat ik iemand bel, of dat iemand mij steeds belt en stalkt. Word ik snachts wakker check ik letterlijk me telefoon om te kijken of niemand me belt. Volgens mij space ik ook keihard tijdens het slapen.. ik heb soms ook nare dromen/nachtmerries dat me vader dood gaat ofzo. Ja je kan het lekker op slapen, maar die bijwerkingen van realistisch dromen is echt kut..

Daarom neem ik die mirtazapine nog amper, heel
soms neem ik het nog.. als ik echt niet kan slapen ofzo
Klik om te vergroten...
Juist ja, hierdoor word je ook totaal niet uitgerust wakker.
Vanochtend rond uur of 5 hoorde ik mijn dochter "mama" roepen.
Mijn dochter slaapt in der eigen huisje dus die was helemaal niet thuis.
Maar het was zo luid en realistisch..
Ik ben opgestaan en heb gekeken of ze soms voor de deur stond. (heb sleutels aan binnenkant van deur in slot).
Daarna ook gekeken op mijn tel of ze me geappt had.
Kan best heftig zijn zulke realistische dromen.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#4
Syl zei:
Juist ja, hierdoor word je ook totaal niet uitgerust wakker.
Vanochtend rond uur of 5 hoorde ik mijn dochter "mama" roepen.
Mijn dochter slaapt in der eigen huisje dus die was helemaal niet thuis.
Maar het was zo luid en realistisch..
Ik ben opgestaan en heb gekeken of ze soms voor de deur stond. (heb sleutels aan binnenkant van deur in slot).
Daarna ook gekeken op mijn tel of ze me geappt had.
Kan best heftig zijn zulke realistische dromen.
Klik om te vergroten...
Ja echt raar hè..
Heb jij het elke nacht?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#5
Thomas Shelby zei:
Ja echt raar hè..
Heb jij het elke nacht?
Klik om te vergroten...
Bijna dagelijks wel ja.
Ik krijg nu ook een slaap onderzoek van ziekenhuis.
Ze gaan melatonine in speeksel onderzoeken.
Want ik wil gewoon af van slaapmedicatie waardoor je ook zo gaat dromen.
Als ik wakker word heb ik altijd gevoel dat ik in een thriller/actiefilm heb gespeeld joh.
Vaak blijven die dromen de hele dag nog aan je knagen.

IMG_20210904_123157.jpg
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#6
Syl zei:
Bijna dagelijks wel ja.
Ik krijg nu ook een slaap onderzoek van ziekenhuis.
Ze gaan melatonine in speeksel onderzoeken.
Want ik wil gewoon af van slaapmedicatie waardoor je ook zo gaat dromen.
Als ik wakker word heb ik altijd gevoel dat ik in een thriller/actiefilm heb gespeeld joh.
Vaak blijven die dromen de hele dag nog aan je knagen.

Bekijk bijlage 28954
Klik om te vergroten...
Welke slaapmedicatie neem jij dan?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#7
Thomas Shelby zei:
Welke slaapmedicatie neem jij dan?
Klik om te vergroten...
Zoplicon

Maar bij mij heeft mijn ptss ook grote invloed op mijn slaap.
Zo word ik ook geregeld helemaal bezweet en huilend wakker.
M
MDMAZIINGLid
01-01-2024, 00:00
#8
Syl zei:
Zoplicon

Maar bij mij heeft mijn ptss ook grote invloed op mijn slaap.
Zo word ik ook geregeld helemaal bezweet en huilend wakker.
Klik om te vergroten...
Moet je zoplicon afbouwen als je wilt stoppen?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#9
Thomas Shelby zei:
Moet je zoplicon afbouwen als je wilt stoppen?
Klik om te vergroten...
Je mag het schijnbaar maar kortdurig gebruiken.
Kreeg het toen voor 2 weken mee schijnbaar.
Ben nu bijna jaar verder en gebruik nog steeds dagelijks.
Wist niet dat maar korte tijd mag en kan het steeds opnieuw bestellen.
Zowel apotheek als huisarts hebben er nooit iets over gezegd.
Als ik het niet gebruik lig ik hele nacht wakker.
Voor mij persoonlijk is het best lastig om af te bouwen.
Er zullen vast mensen zijn die er zo mee kunnen stoppen.
Bij mij is slapen sowieso altijd drama dus de zoplicon is voor mij een wondermiddel.
Maar zoals alles heeft ook dit bijwerkingen en wil ik er gewoon af.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Dunne zei:
Om 15.00 10 mg Methylfenidaat.
Klik om te vergroten...

Pfff en nou ben ik der weer fysiek “hyper” van! Niet echt fysiek qua bewegen of uiterlijk, ik lijk juist mega kalm maar van binnen ben ik “fysiek” heel druk en onrustig. Snappie?
Zal dat komen omdat ik middags pas 1 heb genomen (15.00 de 1e) en gisteren om die tijd de laatste? Dus dat ik weer een soort extra “bijwerking” heb omdat ik 24 uur niet had genomen? Zou dat zo snel gaan?
De afgelopen dagen (vanaf zaterdag) 3x daags 10 mg genomen. De week er voor 3x daags 5 mg.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Dunne zei:
Pfff en nou ben ik der weer fysiek “hyper” van! Niet echt fysiek qua bewegen of uiterlijk, ik lijk juist mega kalm maar van binnen ben ik “fysiek” heel druk en onrustig. Snappie?
Zal dat komen omdat ik middags pas 1 heb genomen (15.00 de 1e) en gisteren om die tijd de laatste? Dus dat ik weer een soort extra “bijwerking” heb omdat ik 24 uur niet had genomen? Zou dat zo snel gaan?
De afgelopen dagen (vanaf zaterdag) 3x daags 10 mg genomen. De week er voor 3x daags 5 mg.
Klik om te vergroten...

Dat lijkt me sterk. Ik zou het wel om goed een patroon te kunnen observeren de komende tijd elke dag rond dezelfde tijd nemen. En dan monitoren. Ik neem de mijne zelf maar een- of tweemalig (heb dus wel de modified release) maar die eerste dosis moet in principe wel op hetzelfde tijdstip. Ik hou me er niet altijd aan maar het is wel zeer aangeraden.

Het onrustige gevoel ken ik zeker wel ja. Een van de meest nare bijwerkingen van methylfenidaat (en andere stims ook wel, in meer of mindere mate) in de uitwerking. Kan uiteenlopen van mild onrustig tot echt angstig/nerveus. Het onrustige geeft mij vaak de neiging om alcohol te drinken, wat zeker niet de oplossing is trouwens.

Sterkte ermee! Het is een gedoe hè. :wink: Goed blijven observeren hoe je je erbij voelt en wat de voor- en nadelen zijn. Ik heb morgen toevallig ook een evaluatie-afspraak… krijg na morgen weer een nieuwe psych, ben benieuwd, is altijd maar de vraag hoe een nieuw iemand bevalt.

Hoe gaat het met eten en slapen?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Roze Olifant zei:
goed een patroon te kunnen observeren de komende tijd elke dag rond dezelfde tijd nemen. En dan monitoren. I
Klik om te vergroten...
Dat is lastig voor me. Sowieso altijd al maar heb nu vakantie. Dan heb ik geen vast ritme zoals wanneer ik werk. Dat maakt het extra lastig.
Ik ga proberen me er beter aan te houden.

Roze Olifant zei:
Het onrustige gevoel ken ik zeker wel ja. Een van de meest nare bijwerkingen van methylfenidaat (en andere stims ook wel, in meer of mindere mate) in de uitwerking. Kan uiteenlopen van mild onrustig tot echt angstig/nerveus. Het onrustige geeft mij vaak de neiging om alcohol te drinken, wat zeker niet de oplossing is trouwens.
Klik om te vergroten...
Ik krijg de neiging om te blowen. Dat was met werkdagen niet maar sinds deze week (vakantie) wel.

Roze Olifant zei:
Ik heb morgen toevallig ook een evaluatie-afspraak… krijg na morgen weer een nieuwe psych, ben benieuwd, is altijd maar de vraag hoe een nieuw iemand bevalt.
Klik om te vergroten...
Ja dat is altijd weer “rot” , succes morgen!

Roze Olifant zei:
Hoe gaat het met eten en slapen
Klik om te vergroten...
Het eten is wel lastiger. Minder eetlust en honger. Niet zoals met bv speed maar wel aanwezig.
Slapen gaat goed (voor mijn doen) zo lang ik maar niet te laat neem.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#13
12mg 3-ho-pcp, glaasje whisky 🥃
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#14
Tijdloos zei:
12mg 3-ho-pcp, glaasje whisky 🥃
Klik om te vergroten...
Verkeerde topic schat?
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Tijdloos zei:
12mg 3-ho-pcp, glaasje whisky 🥃
Klik om te vergroten...
GalaasJE? Zeg maar fles… 😂

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."