Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVragen over manier van werken GGZ en medicatie

Vragen over manier van werken GGZ en medicatie

154 antwoorden
24 weergaven
18-5-2026
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik kwam dit topic random tegen en vroeg me af hoe het nu is! Ik gebruik ook sinds 2,5 jaar methylfenidaat.
En misschien grappig, ik werk zelf als psycholoog en bij adhd onderzoek/behandeling vraag ik sws altijd of iemand zelf ook al eens ritalin of zo gebruikt heeft van een vriend en wat dat deed haha. Dus echt heeeeeeel normaal om dat te zeggen!
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Tijdloos zei:
Dit is niet waar , mijn arts heeft een jaar recept voor geschreven. Zodat ik niet elke maand nutteloos hoeft te bellen.
Wel een sidenote:
Ik krijg de clonazepam en oxycodon 30mg dagelijks van de neuroloog. Tot die het over droeg aan mijn huisarts)

En die zei na 1 jaar elke x een maandrecept aanvragen. Zal ik niet gewoon een jaar recept maken? Dan hoef je niet steeds te bellen en ook Iin covid19)


Hoef nu dus alleen maar de apotheek kan nog ruim 6 maanden vooruit met dit herhaal recept.

Maar dat doen ze denk ik alleen bij chronische pijn en ziekte wat ik heb. Ik heb poly neuropathy, en CRPS type 2 , en krampen in mijn been als ik slaap. Daar heeft de neuroloog clonazepam voor ingezet 2x 0.5mg dagelijks en 2mg voor het slapen. En oxycodon tegen de pijn na talloze keren naar de pijnpoli geweest te zijn. En 3x een pijnblokkade gehad die helaas maar een paar weken werkten. Toen was het advies het kan alleen medicamenteus behandeld worden. Kreeg daar wel een preek waarom het liefst geen opiaten mja dat is het enige wat werkt. Ben niet van de pijn af en zal die de rest van mijn leven hebben. Ik heb lumbale radiculpathie waardoor zenuwen gedrukt worden en daardoor mijn hele rechterbeen pijn doet😪
Klik om te vergroten...
Als je de rest van het topic had gelezen, kon je in mijn eerste post zien dat ik zei

“ook dat kan je bespreken, maar ik kreeg zelf gewoon automatisch herhalingsrecepten. Voor 2 keer”

Wat jij citeerd is een antwoord op een opvolg vraag van De Dunne.

De een zal een herhaling meekrijgen, de ander 19. Het zal aan je arts liggen en wat jij oppert.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Excuus daar heb ik in gauwigheid overheen gelezen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tijdloos zei:
Dit is niet waar , mijn arts heeft een jaar recept voor geschreven. Zodat ik niet elke maand nutteloos hoeft te bellen.
Wel een sidenote:
Ik krijg de clonazepam en oxycodon 30mg dagelijks van de neuroloog. Tot die het over droeg aan mijn huisarts)

En die zei na 1 jaar elke x een maandrecept aanvragen. Zal ik niet gewoon een jaar recept maken? Dan hoef je niet steeds te bellen en ook Iin covid19)


Hoef nu dus alleen maar de apotheek kan nog ruim 6 maanden vooruit met dit herhaal recept.

Maar dat doen ze denk ik alleen bij chronische pijn en ziekte wat ik heb. Ik heb poly neuropathy, en CRPS type 2 , en krampen in mijn been als ik slaap. Daar heeft de neuroloog clonazepam voor ingezet 2x 0.5mg dagelijks en 2mg voor het slapen. En oxycodon tegen de pijn na talloze keren naar de pijnpoli geweest te zijn. En 3x een pijnblokkade gehad die helaas maar een paar weken werkten. Toen was het advies het kan alleen medicamenteus behandeld worden. Kreeg daar wel een preek waarom het liefst geen opiaten mja dat is het enige wat werkt. Ben niet van de pijn af en zal die de rest van mijn leven hebben. Ik heb lumbale radiculpathie waardoor zenuwen gedrukt worden en daardoor mijn hele rechterbeen pijn doet😪
Klik om te vergroten...

Ik vind er eigenlijk wel wat voor te zeggen dat een arts GEEN jaar aan herhalingsrecepten van potentieel verslavende medicatie verschaft. Hoeveel mensen zitten er wel niet zwaar aan de opiaten hierdoor of verkopen methylfenidaat aan (andere) studenten om er zelf aan te verdienen.

Het is natuurlijk wel makkelijk, ik heb ook een hekel aan dat erachteraan zitten, maar ik kan de reden dat artsen niet zomaar een half jaar of jaar aan heftige middelen weggeven goed begrijpen vanuit hun perspectief.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#5
Roze Olifant zei:
Ik vind er eigenlijk wel wat voor te zeggen dat een arts GEEN jaar aan herhalingsrecepten van potentieel verslavende medicatie verschaft. Hoeveel mensen zitten er wel niet zwaar aan de opiaten hierdoor of verkopen methylfenidaat aan (andere) studenten om er zelf aan te verdienen.

Het is natuurlijk wel makkelijk, ik heb ook een hekel aan dat erachteraan zitten, maar ik kan de reden dat artsen niet zomaar een half jaar of jaar aan heftige middelen weggeven goed begrijpen.
Klik om te vergroten...


Ik geloofde hem eerst ook niet , was op consult voor iets anders en zei aan het eind of ik een herhaal recept kan krijgen. Hij zei daarop natuurlijk. Anders doen we het voor een jaar hoef je niet steeds te bellen. En de apotheek let er goed op dat ik ze niet elke 2 weken haal. Maar 1x per maand meekrijg.


Ik gebruik ze al 3 jaar lang dagelijks en het is op advies van de neuroloog. De huisarts mag ze niet stopzetten zonder dat de neuroloog het zegt.

Je hebt wel gelijk dat sommige zieke mensen ze doorverkopen.

Maar ik heb al 3 jaar bewezen dat ik ze netjes neem.

Alsnog het is een huisarts die makkelijk benzodiazepines voorschrijft. De oxycodon niet en die kreeg ik niet zomaar. Ben door de hele molen geweest. Ik ken bijna elke dokter van neurologie in dit ziekenhuis. Nadat de pijnpoli ook niks voor me kon betekenen kreeg ik eerst diclavonac, met paracetamol 1 gram 3x per dag en zo nodig ibupropen. Wat niet genoeg werkte. Gaf ik aan bij de pijnpoli toen kreeg ik pregabeline daarna gabepentin, daarna tramadol. En toen ik met een wandelstok kwam naar de pijn poli omdat het niet genoeg werkte had nog steeds een 7,5 pijnscore waarbij 10 is onhoudbaar kreeg ik oxycodon. 30mg 3x 10mg per dag werd de pijnscore een 6 en kon ik zonder wandelstok lopen blijft dat mijn recept. Hij schrijft niet zomaar opiaten voor dat gaat in opdracht van de pijnpoli en neuroloog .

Maar vond het ook wel gek dat hij voor een jaar een herhaal aanraakte met 2x 0.5mg clonazepam en 2mg voor het slapen. Maar we zitten op 1 lijn Hij accepteert ook dat veel van medicatie weet.

Ik heb er geluk mee.


Ps ik krijg het per maand of soms 3 maanden mee. Maar niet gelijk voor een jaar.

En ik zie hem tussendoor voor consulten natuurlijk dan vraagt hij ook door hoe het gaat met de pijn en krampen. Dat is 1x per 3 maanden gemiddeld omdat ik aardig vaak omdat ik medische zorg nodig heb. Ik ga over 2 weken accupunctuur proberen. Dat schijnt soms te helpen.

Maar ik gebruik de laatste maanden clonazolam om het slapen en heb daardoor de clonazepam niet nodig. Heb nu 100 stuks van 0.5mg en 50 van 2mg clonazepam omdat ik de research chemicals neem.16297188333968010413914982331881.jpg
Bless this doctor😇
En krijg over 3 weken weer nieuwe en 6 doosjes oxycodon16297200350783106743809761239428.jpg
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#6
Die ga ik gebruiken als ik van de clonazolam en flubromazolam af wil.
Houd er wel van een voorraad te hebben🥰
En ruim 1 liter clonazolam nog. En nog wat in potjes al al klaar gemaakt 20210823_005245.jpg
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nog een vraag:
Krijg ik bij de psychiater straks ook een fysiek onderzoek? Dan bedoel ik bv op de weegschaal staan ivm dosering? Bloeddruk etc?
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#8
De Dunne zei:
Nog een vraag:
Krijg ik bij de psychiater straks ook een fysiek onderzoek? Dan bedoel ik bv op de weegschaal staan ivm dosering? Bloeddruk etc?
Klik om te vergroten...
Ik werd wel gewogenja, en na een tijd Werd mijn bloeddruk gemeten om te kijken of de methylfenidaat daar effect op had. Verder dan dat ging het niet bij mij
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Die ene zei:
Ik werd wel gewogenja, en na een tijd Werd mijn bloeddruk gemeten om te kijken of de methylfenidaat daar effect op had. Verder dan dat ging het niet bij mij
Klik om te vergroten...
Mm oke thanks. Ik weeg op het moment vrij weinig. Gewicht van een tiener. Hoop niet dat ze me dan heel lage dosis voorschrijven..
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Dunne zei:
Mm oke thanks. Ik weeg op het moment vrij weinig. Gewicht van een tiener. Hoop niet dat ze me dan heel lage dosis voorschrijven..
Klik om te vergroten...
Veel tieners zijn vrij zwaar tegenwoordig 😏
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#11
Blikje Pløp zei:
Veel tieners zijn vrij zwaar tegenwoordig 😏
Klik om te vergroten...
In mijn tienertijd niet.
You catch my point toch?
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#12
@De Dunne Dat is meer om in de gaten te houden naar je gezondheid naar aanleiding van de medicatie die je slikt. (Sommige) medicatie kunnen verminderende functies in je lichaam geven en dat houden ze in de gaten en zo nodig in te grijpen.

Ik slik voor een autist een niet zo'n lage dosis anti psychotica bijvoorbeeld. Leidend was hoe ik mij voelde. Geen rekensommen met gewicht.

Vind het ook onzin om (psychische) medicatie te koppelen aan lichaamsgewicht. Ik was best fors maar ben een lichtgewicht qua medicatie en drugs. Een grote groep mensen zou me echt voorbij drinken in een avondje kroegen. (waar de medicatie ook een invloed op heeft, sneller en veel goedkoper beschonken worden :P )
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
WonderTheName zei:
Ik slik voor een autist een niet zo'n lage dosis anti psychotica bijvoorbeeld. Leidend was hoe ik mij voelde. Geen rekensommen met gewicht.
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je uitleg!
Ik ken dat. Ik heb Methylfenidaat al zelf geprobeerd en heb zelf echt het idee dat ik aan 10mg veeeel meer heb als de 5 mg waar ze mee gaan starten. Tis gewoon voor de mentale klachten te weinig. Maar omdat ik heel weinig weeg en standaard ondergewicht heb ben ik bang dat ze bij die 5 blijven…
WonderTheName zei:
Een grote groep mensen zou me echt voorbij drinken in een avondje kroegen. (
Klik om te vergroten...
Ik juist andersom. Ik als kleine iele pygmee kon vroeger die grote boeren onder de tafel zuipen. (Drink nu al lang niet meer). Zoop zo 20 bier en liep nog recht.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Syl zei:
Helemaal eens met wat @WonderTheName zegt.
Op 26 juli ben ik bij mijn psychiater geweest.
Ik had een gesprek aangevraagd.
Mijn nachtmerries werden weer erger en ik had toch behoefte aan theraphie.
Ik vertelde dat ik zo realistisch droom dat ik soms niet meer weet wat nou de droom was en wat echt.
Zo zei ik wel eens tegen mijn dochter dar er midden in de nacht iemand had aangebeld.
Ik was gaan kijken en een meisje zag staan buiten.
Mijn dochter vond dit heel erg eng en zei dat de bel niet gegaan was.
Zij slaapt dichtbij de voordeur en had echt niks gehoord.

Mijn nachtmerries komen door mijn ptss.
De psycholoog schreef gelijk een nieuw medicijn voor.
Het was "quetiapine"..
Wat in lichte dosis moet helpen tegen nachtmerries en in hoge dosis word gebruikt bij psychoses.
Het nadeel was wel dat het als bijwerking heeft dat je er van kunt aankomen.

Dit stond mij al gelijk niet aan omdat ik juist ruim 10 kilo ben afgevallen en niet terug wil naar oude gewicht.

Ik heb het wel 1 x voor de nacht geprobeerd.
Ik kreeg een extreme nachtmerrie en werd bezweet en huilend in shock wakker.
Ik weet dat medicatie ook tijd nodig heeft om zijn werk te doen.
Maar het feit dat ik erdoor kon aankomen zat me echt niet lekker.

2 weken later belde psychiater om te vragen hoe de medicatie werkt.
Ik heb aangegeven dat ik het niks vond en na 1x gestopt ben.
Dat als ik er door zou aankomen ik ook niet gelukkiger ga worden.
Ze had er alle begrip voor.

Je moet echt zelf ook onderzoek doen naar wat je krijgt voorgeschreven.
En goed luisteren naar jouw lichaam en je gevoel erbij.
In dingen voorschrijven zijn ze namelijk altijd super snel.

Ik zoek nu alternatieven voor mijn nachtmerries en onrust.
Heb bv cbd olie geprobeerd, wandel meer en lees nu een boek voor slapen gaan.

Dus altijd je eigen gevoel volgen en als je het ergens niet mee eens bent gewoon eerlijk uitspreken tegen de psychiater.
Klik om te vergroten...
Ze blijven toch symptoom bestrijdend denken ipv oplossend, quatiapine is echt een goed slaapmiddel maar kan idd echt een klotemedicijn zijn.
En een hoop mensen krijgen juist heftigere dromen van quatiapine zeker in de laagste dosering.
Krijg je van die psychiater therapie voor je ptss? Lezen en ontspanning kan echt goed helpen voor het slapengaan en cbd heb ik ook geprobeert niet echt met succes ik dacht of de cbd die ik kocht is gewoon slecht of het werkt gwn niet.......
Slik je die zoplicon nog? Dat kan ook invloed erop hebben omdat het je remslaap remt en dat is in combinatie met ptss echt niet goed want je verwerkt dan juist dingen niet in je slaap heb ik nu ook nu ik met benzo's gestopt ben dat ik super extreem droom omdat ik weer een paar maanden me rem slaap heel erg onderdrukte...... Nuchter slapen is echt het beste zeker met ptss ik merkte zelfs dat me anti depressiva toendestijds me remslaap remde....
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dopemonster zei:
Ze blijven toch symptoom bestrijdend denken ipv oplossend, quatiapine is echt een goed slaapmiddel maar kan idd echt een klotemedicijn zijn.
En een hoop mensen krijgen juist heftigere dromen van quatiapine zeker in de laagste dosering.
Krijg je van die psychiater therapie voor je ptss? Lezen en ontspanning kan echt goed helpen voor het slapengaan en cbd heb ik ook geprobeert niet echt met succes ik dacht of de cbd die ik kocht is gewoon slecht of het werkt gwn niet.......
Slik je die zoplicon nog? Dat kan ook invloed erop hebben omdat het je remslaap remt en dat is in combinatie met ptss echt niet goed want je verwerkt dan juist dingen niet in je slaap heb ik nu ook nu ik met benzo's gestopt ben dat ik super extreem droom omdat ik weer een paar maanden me rem slaap heel erg onderdrukte...... Nuchter slapen is echt het beste zeker met ptss ik merkte zelfs dat me anti depressiva toendestijds me remslaap remde....
Klik om te vergroten...
Ik heb donderdag weer afspraak bij psychiater.
Ze heeft dan overleg gehad met de traumatherapheut.
Ik krijg dan te horen welke trauma theraphie ik weer ga krijgen.
Dus ga wel verder weer met theraphie voor mijn ptss.

Ik ben de zoplicon aan het afbouwen.
Ik gebruik nu half tabletje voor het slapen gaan.
Voordat ik aan de antidepressiva zat sliep ik hooguit 3 uur per nacht door mijn ptss.
Dit uit pure angst en stress..
Ik probeer het wel geregeld hoor om helemaal niks te nemen voor slapen.
Lig dan halve nacht wakker en te piekeren.
Tis ff uitzoeken wat beste werkt..
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#16
Binnen 20 minuten weer buiten bij de psychiater... Echt alleen recept medicatie en thats it... Waarom dan psychiater?

Naja, heb iig mijn 10 mg ipv 5 mg per keer gekregen die ik wilde!!
Mag 30-60 mg per dag nemen. Dat is echt fucking veel...
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#17
ik moest voordat ik begon met elvanse een ecg laten maken verder hoefde ik niet te wegen
maar welke methylfenidaat krijg je als ik dat mag vragen(sorry als het te persoonlijke vraag is ) heel erg veel ervaring met de combo ritalin + concerta van mijn 4de levensjaar tot mijn 18de gelukkig niet meer
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#18
gekkemanlol zei:
ik moest voordat ik begon met elvanse een ecg laten maken verder hoefde ik niet te wegen
maar welke methylfenidaat krijg je als ik dat mag vragen(sorry als het te persoonlijke vraag is ) heel erg veel ervaring met de combo ritalin + concerta van mijn 4de levensjaar tot mijn 18de gelukkig niet meer
Klik om te vergroten...
Ecg voor adhd? Nee ik ben niet eens gewogen.
Ik krijg kortwerkende Methylfenidaat. Ritalin en concerta is hetzelfde toch ala methylfenidaat? Alleen is concerta langwerkend.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#19
De Dunne zei:
Ecg voor adhd? Nee ik ben niet eens gewogen.
Ik krijg kortwerkende Methylfenidaat. Ritalin en concerta is hetzelfde toch ala methylfenidaat? Alleen is concerta langwerkend.
Klik om te vergroten...
ik heb volgens de papieren geen adhd meer maar wel pdd-nos en omdat elvanse wordt gezien als amfetamine stof moest ik een hartfilmpje laten maken en eens in de zoveltijd omdat de bloeddruk/hartslag kan veranderen
1629983324256.png
dan zijn al de medicijnen met methylfenidaat als grondstof
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik antwoord hier weer wanneer ik nuchter ben!
Serieuze zaken. 😉

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...8
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."