Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVragen over manier van werken GGZ en medicatie

Vragen over manier van werken GGZ en medicatie

154 antwoorden
30 weergaven
18-5-2026
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#1
3, 2, 1 downloaden die pil!

A9BCC239-AA10-485B-8DD0-3B9584C32FEE.jpeg

In de buik! Nu afwachten
M
MetalGuyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Syl zei:
Nee zolang je maar eerlijk bent.
Ik heb destijds eerlijk verteld bij intake dat ik speedverslaving heb.
Ik was toen al wel paar weken clean.
Zolang ik clean blijf kan ik gewoon op hun hulp rekenen.
Laatst vertelde ik psychiater dat ik cbd olie aan het proberen ben.
Zolang er geen thc in zit is dat ok.
Anders mogen hun mij geen hulp aanbieden.

Tis uiteindelijk voor iedeteen beste als je eerlijk bent.
Scheelt hoop verloren tijd als je je mond zou houden.
Klik om te vergroten...
Zo is dat! 👍🏻😎😍
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Veel AD(H)D’ers zijn al een tijdje met zelfmedicatie bezig voor ze gediagnosticeerd worden, soms met koffie, cafeïnepillen, soms met via anderen verkregen pillen zoals methylfenidaat. Ik zou het gewoon melden, kan in jouw geval zeker geen kwaad lijkt me, en het is altijd het beste om zoveel mogelijk eerlijk te zijn. Ze kunnen wel wat terughoudend zijn met de voorschriften omdat verslavingsgevoeligheid vaker voorkomt bij ADHD, maar je krijgt over het algemeen gewoon mee wat je nodig hebt. Zelf heb ik zo nu en dan evaluatie-afspraken bij de psych en dan krijg ik evt. een herhaalrecept, niet meerdere in één keer (BE). Wat begrijpelijk en ook niet nodig is.

Ik gebruik BIJ LANGE NA niet de hierboven genoemde 1 mg per kg lichaamsgewicht trouwens, ik zou fysiek helemaal gek en naar worden. Iedereen heeft een eigen dosering nodig, kan heel laag zijn, kan hoger zijn. Ik vind het flinke bijwerkingen hebben op lage dosis al (daarom krijg ik de modified release, dat is al wat beter), maar die balans effect/bijwerkingen is zeer persoonlijk. Op gewicht blijven is bij mij met mijn dosis (meestal 10 of 20 mg) al een struggle, dus zou dat als ik jou was ook goed monitoren als lichtgewicht.

Veel succes! :)
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#4
Je moet niet bang zijn om op de stoel van de psychiater te zitten. Zo lang het op een nette manier is gaat het om jou namelijk en niet om van zij denken dat goed voor je is.

Heb jarenlang medicatie gehad die bij eerste inname goed werkte tegen de onrust die ik heb vanuit mijn Autisme. Echter na zeg maar 6 maanden kwam de onrust weer terug waarop het enige waar ze mee konden komen, om het te verhogen. Dit deed ik het Risperidon (op z'n hoogst 3,5 mg) waarna ik weer aangaf dat ik toch niet rustig genoeg was. Echter weigerde mijn lichaam om nog meer van die zooi te slikken. Het haalde het leven uit mij maar niet de klachten. Mijn klachten waren wel 90% verdwenen voor waar ik voor kwam. (heftige angst en paniek klachten) maar die 10% zou altijd wel blijven.

Begonnen met medicinale wiet waarbij voornamelijk CBD mij hielp met de 10% klachten die overbleven. Bij mijn psychiater dit aangegeven en wou mijn Risperidon verlagen naar 2,5 mg omdat ik merkte dat de CBD Risperidon beter opnam. Paar dagen later wou de GGZ mij al gedag zeggen want ik kon het zelf wel. xD

Let wel op. Voor ik CBD en THC olie gebruikte gebruikte ik wiet vooral recreatief en om het medisch op te lossen kreeg ik benzo's. Daar wou ik niet afhankelijk van worden als een definitief oplossing. Daarin kwamen er oplossingen zoals: "als je het een aantal dagen gebruikt en daarna paar dagen niet. Dan is er geen afhankelijkheid" maar ik vond dat voor mezelf wel link. Let daar dus ook goed op. Jij hebt de regie over je GGZ behandeling! Juist 100% bij iemand anders laten neerleggen komt niet altijd het beste eruit. Dit bleek ook uit mijn psychoses die ik in mijn leven heb gehad. Vanwege de afgelopen, strenge, lockdown dit helaas weer moeten ervaren en het was juist de CBD die mij eruit hielp in een redelijk rap tempo. Aangezien ik niet meer bij de GGZ was was elke 10 dagen een doos benzo's (anti psychotica helpt niet voor psychoses bij mij) halen zo gedaan. Ik ben blij dat ik niet structureel aan de benzo's hoef in tegenstelling dan wat die artsen juist willen of alleen maar kunnen. :) Als ik dan echt een keer benzo's nodig heb dan werkt het ook effectief en niet dat ik ervan crave want gewoonte. Dat dien je echt te vermijden.
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#5
Helemaal eens met wat @WonderTheName zegt.
Op 26 juli ben ik bij mijn psychiater geweest.
Ik had een gesprek aangevraagd.
Mijn nachtmerries werden weer erger en ik had toch behoefte aan theraphie.
Ik vertelde dat ik zo realistisch droom dat ik soms niet meer weet wat nou de droom was en wat echt.
Zo zei ik wel eens tegen mijn dochter dar er midden in de nacht iemand had aangebeld.
Ik was gaan kijken en een meisje zag staan buiten.
Mijn dochter vond dit heel erg eng en zei dat de bel niet gegaan was.
Zij slaapt dichtbij de voordeur en had echt niks gehoord.

Mijn nachtmerries komen door mijn ptss.
De psycholoog schreef gelijk een nieuw medicijn voor.
Het was "quetiapine"..
Wat in lichte dosis moet helpen tegen nachtmerries en in hoge dosis word gebruikt bij psychoses.
Het nadeel was wel dat het als bijwerking heeft dat je er van kunt aankomen.

Dit stond mij al gelijk niet aan omdat ik juist ruim 10 kilo ben afgevallen en niet terug wil naar oude gewicht.

Ik heb het wel 1 x voor de nacht geprobeerd.
Ik kreeg een extreme nachtmerrie en werd bezweet en huilend in shock wakker.
Ik weet dat medicatie ook tijd nodig heeft om zijn werk te doen.
Maar het feit dat ik erdoor kon aankomen zat me echt niet lekker.

2 weken later belde psychiater om te vragen hoe de medicatie werkt.
Ik heb aangegeven dat ik het niks vond en na 1x gestopt ben.
Dat als ik er door zou aankomen ik ook niet gelukkiger ga worden.
Ze had er alle begrip voor.

Je moet echt zelf ook onderzoek doen naar wat je krijgt voorgeschreven.
En goed luisteren naar jouw lichaam en je gevoel erbij.
In dingen voorschrijven zijn ze namelijk altijd super snel.

Ik zoek nu alternatieven voor mijn nachtmerries en onrust.
Heb bv cbd olie geprobeerd, wandel meer en lees nu een boek voor slapen gaan.

Dus altijd je eigen gevoel volgen en als je het ergens niet mee eens bent gewoon eerlijk uitspreken tegen de psychiater.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Bedankt allemaal voor de reacties! Echt fijn te lezen dat er wordt mee gedacht en mee geleefd. Ik ben echt nieuw in dit wereldje. Nog nooit een psychiater bezocht (wel psychologen). Ook nog nooit medicatie geslikt op de pil na.

Ik ga het eerlijk zeggen tegen de psychiater dat ik al wat heb geprobeerd. Ik denk idd dat eerlijkheid het langste duurt. Ik wil gewoon graag snel op de juiste dosis zitten etc. Geen lange jojo weg.

Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat met het recept, de dosis, het gesprek van de week. Ben er een beetje gespannen voor maar dat is denk ik normaal.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Dunne zei:
Ik wil gewoon graag snel op de juiste dosis zitten etc. Geen lange jojo weg.
Klik om te vergroten...
Als je vertelt dat je Methylfenidaat 10 mg wilt denk ik dat je er met de psychiater er naartoe kan werken.

Dus misschien begin je met de 5 mg. Met de gesprekken met de psychiater praat je dan hoe dit bevalt. Eventueel kan je met de psychiater regelen dat de dosering langzaam opgevoerd wordt naar de gewenste 10 mg met tussenfases. Dit duurt misschien wel even maar 'zo werkt het eenmaal' denk ik.

Misschien heb je een psychiater die 100% de vertrouwen in je heeft om dit toch in een snellere stadium te geven. Het kan ook zijn dat de psychiater het allemaal wel beter weet dan jou en je niet geeft wat je wil. Onthou dat je altijd naar een andere kan gaan waar je een betere klik mee hebt. Blijven aanmodderen met hulpverleners waar die klik er niet is, is alleen maar tijdsverspilling zolang jullie allebei wel het een kans geven.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#8
WonderTheName zei:
Als je vertelt dat je Methylfenidaat 10 mg wilt denk ik dat je er met de psychiater er naartoe kan werken.

Dus misschien begin je met de 5 mg. Met de gesprekken met de psychiater praat je dan hoe dit bevalt. Eventueel kan je met de psychiater regelen dat de dosering langzaam opgevoerd wordt naar de gewenste 10 mg met tussenfases. Dit duurt misschien wel even maar 'zo werkt het eenmaal' denk ik.

Misschien heb je een psychiater die 100% de vertrouwen in je heeft om dit toch in een snellere stadium te geven. Het kan ook zijn dat de psychiater het allemaal wel beter weet dan jou en je niet geeft wat je wil. Onthou dat je altijd naar een andere kan gaan waar je een betere klik mee hebt. Blijven aanmodderen met hulpverleners waar die klik er niet is, is alleen maar tijdsverspilling zolang jullie allebei wel het een kans geven.
Klik om te vergroten...

Ik ben benieuwd hoe die psychiater is. Het wordt de 1e keer dat ik hem zie en spreek. Ik zal wel even goed aanvoelen en opletten hoe hij reageert en daarop bepalen wat ik zeg en hoeveel ik zeg. Het liefste vertel ik alles 100% eerlijk, ik wil de beste hulp.

Een klik is idd heel belangrijk bij hulpverleners. Ik heb vroeger een periode een coach gehad van maatschappelijk werk. De eerste was echt niks voor mij… Zowel qua wat ze voor me deed als gewoon hoe ze is/deed. Een andere aangevraagd en gekregen en met haar had ik een top klik!
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#9
Die ene zei:
2 herhaal recepten. Je mag 2 keer daarna ‘bestellen’. de hoeveelheid die is voorgeschreven. Maar ik weet niet of dat de dé facto standaard
Klik om te vergroten...


Dit is niet waar , mijn arts heeft een jaar recept voor geschreven. Zodat ik niet elke maand nutteloos hoeft te bellen.
Wel een sidenote:
Ik krijg de clonazepam en oxycodon 30mg dagelijks van de neuroloog. Tot die het over droeg aan mijn huisarts)

En die zei na 1 jaar elke x een maandrecept aanvragen. Zal ik niet gewoon een jaar recept maken? Dan hoef je niet steeds te bellen en ook Iin covid19)


Hoef nu dus alleen maar de apotheek kan nog ruim 6 maanden vooruit met dit herhaal recept.

Maar dat doen ze denk ik alleen bij chronische pijn en ziekte wat ik heb. Ik heb poly neuropathy, en CRPS type 2 , en krampen in mijn been als ik slaap. Daar heeft de neuroloog clonazepam voor ingezet 2x 0.5mg dagelijks en 2mg voor het slapen. En oxycodon tegen de pijn na talloze keren naar de pijnpoli geweest te zijn. En 3x een pijnblokkade gehad die helaas maar een paar weken werkten. Toen was het advies het kan alleen medicamenteus behandeld worden. Kreeg daar wel een preek waarom het liefst geen opiaten mja dat is het enige wat werkt. Ben niet van de pijn af en zal die de rest van mijn leven hebben. Ik heb lumbale radiculpathie waardoor zenuwen gedrukt worden en daardoor mijn hele rechterbeen pijn doet😪
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Tijdloos zei:
Dit is niet waar , mijn arts heeft een jaar recept voor geschreven. Zodat ik niet elke maand nutteloos hoeft te bellen.
Wel een sidenote:
Ik krijg de clonazepam en oxycodon 30mg dagelijks van de neuroloog. Tot die het over droeg aan mijn huisarts)

En die zei na 1 jaar elke x een maandrecept aanvragen. Zal ik niet gewoon een jaar recept maken? Dan hoef je niet steeds te bellen en ook Iin covid19)


Hoef nu dus alleen maar de apotheek kan nog ruim 6 maanden vooruit met dit herhaal recept.

Maar dat doen ze denk ik alleen bij chronische pijn en ziekte wat ik heb. Ik heb poly neuropathy, en CRPS type 2 , en krampen in mijn been als ik slaap. Daar heeft de neuroloog clonazepam voor ingezet 2x 0.5mg dagelijks en 2mg voor het slapen. En oxycodon tegen de pijn na talloze keren naar de pijnpoli geweest te zijn. En 3x een pijnblokkade gehad die helaas maar een paar weken werkten. Toen was het advies het kan alleen medicamenteus behandeld worden. Kreeg daar wel een preek waarom het liefst geen opiaten mja dat is het enige wat werkt. Ben niet van de pijn af en zal die de rest van mijn leven hebben. Ik heb lumbale radiculpathie waardoor zenuwen gedrukt worden en daardoor mijn hele rechterbeen pijn doet😪
Klik om te vergroten...
Als je de rest van het topic had gelezen, kon je in mijn eerste post zien dat ik zei

“ook dat kan je bespreken, maar ik kreeg zelf gewoon automatisch herhalingsrecepten. Voor 2 keer”

Wat jij citeerd is een antwoord op een opvolg vraag van De Dunne.

De een zal een herhaling meekrijgen, de ander 19. Het zal aan je arts liggen en wat jij oppert.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#11
Excuus daar heb ik in gauwigheid overheen gelezen.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
Tijdloos zei:
Dit is niet waar , mijn arts heeft een jaar recept voor geschreven. Zodat ik niet elke maand nutteloos hoeft te bellen.
Wel een sidenote:
Ik krijg de clonazepam en oxycodon 30mg dagelijks van de neuroloog. Tot die het over droeg aan mijn huisarts)

En die zei na 1 jaar elke x een maandrecept aanvragen. Zal ik niet gewoon een jaar recept maken? Dan hoef je niet steeds te bellen en ook Iin covid19)


Hoef nu dus alleen maar de apotheek kan nog ruim 6 maanden vooruit met dit herhaal recept.

Maar dat doen ze denk ik alleen bij chronische pijn en ziekte wat ik heb. Ik heb poly neuropathy, en CRPS type 2 , en krampen in mijn been als ik slaap. Daar heeft de neuroloog clonazepam voor ingezet 2x 0.5mg dagelijks en 2mg voor het slapen. En oxycodon tegen de pijn na talloze keren naar de pijnpoli geweest te zijn. En 3x een pijnblokkade gehad die helaas maar een paar weken werkten. Toen was het advies het kan alleen medicamenteus behandeld worden. Kreeg daar wel een preek waarom het liefst geen opiaten mja dat is het enige wat werkt. Ben niet van de pijn af en zal die de rest van mijn leven hebben. Ik heb lumbale radiculpathie waardoor zenuwen gedrukt worden en daardoor mijn hele rechterbeen pijn doet😪
Klik om te vergroten...

Ik vind er eigenlijk wel wat voor te zeggen dat een arts GEEN jaar aan herhalingsrecepten van potentieel verslavende medicatie verschaft. Hoeveel mensen zitten er wel niet zwaar aan de opiaten hierdoor of verkopen methylfenidaat aan (andere) studenten om er zelf aan te verdienen.

Het is natuurlijk wel makkelijk, ik heb ook een hekel aan dat erachteraan zitten, maar ik kan de reden dat artsen niet zomaar een half jaar of jaar aan heftige middelen weggeven goed begrijpen vanuit hun perspectief.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#13
Roze Olifant zei:
Ik vind er eigenlijk wel wat voor te zeggen dat een arts GEEN jaar aan herhalingsrecepten van potentieel verslavende medicatie verschaft. Hoeveel mensen zitten er wel niet zwaar aan de opiaten hierdoor of verkopen methylfenidaat aan (andere) studenten om er zelf aan te verdienen.

Het is natuurlijk wel makkelijk, ik heb ook een hekel aan dat erachteraan zitten, maar ik kan de reden dat artsen niet zomaar een half jaar of jaar aan heftige middelen weggeven goed begrijpen.
Klik om te vergroten...


Ik geloofde hem eerst ook niet , was op consult voor iets anders en zei aan het eind of ik een herhaal recept kan krijgen. Hij zei daarop natuurlijk. Anders doen we het voor een jaar hoef je niet steeds te bellen. En de apotheek let er goed op dat ik ze niet elke 2 weken haal. Maar 1x per maand meekrijg.


Ik gebruik ze al 3 jaar lang dagelijks en het is op advies van de neuroloog. De huisarts mag ze niet stopzetten zonder dat de neuroloog het zegt.

Je hebt wel gelijk dat sommige zieke mensen ze doorverkopen.

Maar ik heb al 3 jaar bewezen dat ik ze netjes neem.

Alsnog het is een huisarts die makkelijk benzodiazepines voorschrijft. De oxycodon niet en die kreeg ik niet zomaar. Ben door de hele molen geweest. Ik ken bijna elke dokter van neurologie in dit ziekenhuis. Nadat de pijnpoli ook niks voor me kon betekenen kreeg ik eerst diclavonac, met paracetamol 1 gram 3x per dag en zo nodig ibupropen. Wat niet genoeg werkte. Gaf ik aan bij de pijnpoli toen kreeg ik pregabeline daarna gabepentin, daarna tramadol. En toen ik met een wandelstok kwam naar de pijn poli omdat het niet genoeg werkte had nog steeds een 7,5 pijnscore waarbij 10 is onhoudbaar kreeg ik oxycodon. 30mg 3x 10mg per dag werd de pijnscore een 6 en kon ik zonder wandelstok lopen blijft dat mijn recept. Hij schrijft niet zomaar opiaten voor dat gaat in opdracht van de pijnpoli en neuroloog .

Maar vond het ook wel gek dat hij voor een jaar een herhaal aanraakte met 2x 0.5mg clonazepam en 2mg voor het slapen. Maar we zitten op 1 lijn Hij accepteert ook dat veel van medicatie weet.

Ik heb er geluk mee.


Ps ik krijg het per maand of soms 3 maanden mee. Maar niet gelijk voor een jaar.

En ik zie hem tussendoor voor consulten natuurlijk dan vraagt hij ook door hoe het gaat met de pijn en krampen. Dat is 1x per 3 maanden gemiddeld omdat ik aardig vaak omdat ik medische zorg nodig heb. Ik ga over 2 weken accupunctuur proberen. Dat schijnt soms te helpen.

Maar ik gebruik de laatste maanden clonazolam om het slapen en heb daardoor de clonazepam niet nodig. Heb nu 100 stuks van 0.5mg en 50 van 2mg clonazepam omdat ik de research chemicals neem.16297188333968010413914982331881.jpg
Bless this doctor😇
En krijg over 3 weken weer nieuwe en 6 doosjes oxycodon16297200350783106743809761239428.jpg
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#14
Die ga ik gebruiken als ik van de clonazolam en flubromazolam af wil.
Houd er wel van een voorraad te hebben🥰
En ruim 1 liter clonazolam nog. En nog wat in potjes al al klaar gemaakt 20210823_005245.jpg
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nog een vraag:
Krijg ik bij de psychiater straks ook een fysiek onderzoek? Dan bedoel ik bv op de weegschaal staan ivm dosering? Bloeddruk etc?
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Dunne zei:
Nog een vraag:
Krijg ik bij de psychiater straks ook een fysiek onderzoek? Dan bedoel ik bv op de weegschaal staan ivm dosering? Bloeddruk etc?
Klik om te vergroten...
Ik werd wel gewogenja, en na een tijd Werd mijn bloeddruk gemeten om te kijken of de methylfenidaat daar effect op had. Verder dan dat ging het niet bij mij
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#17
Die ene zei:
Ik werd wel gewogenja, en na een tijd Werd mijn bloeddruk gemeten om te kijken of de methylfenidaat daar effect op had. Verder dan dat ging het niet bij mij
Klik om te vergroten...
Mm oke thanks. Ik weeg op het moment vrij weinig. Gewicht van een tiener. Hoop niet dat ze me dan heel lage dosis voorschrijven..
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Dunne zei:
Mm oke thanks. Ik weeg op het moment vrij weinig. Gewicht van een tiener. Hoop niet dat ze me dan heel lage dosis voorschrijven..
Klik om te vergroten...
Veel tieners zijn vrij zwaar tegenwoordig 😏
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#19
Blikje Pløp zei:
Veel tieners zijn vrij zwaar tegenwoordig 😏
Klik om te vergroten...
In mijn tienertijd niet.
You catch my point toch?
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#20
@De Dunne Dat is meer om in de gaten te houden naar je gezondheid naar aanleiding van de medicatie die je slikt. (Sommige) medicatie kunnen verminderende functies in je lichaam geven en dat houden ze in de gaten en zo nodig in te grijpen.

Ik slik voor een autist een niet zo'n lage dosis anti psychotica bijvoorbeeld. Leidend was hoe ik mij voelde. Geen rekensommen met gewicht.

Vind het ook onzin om (psychische) medicatie te koppelen aan lichaamsgewicht. Ik was best fors maar ben een lichtgewicht qua medicatie en drugs. Een grote groep mensen zou me echt voorbij drinken in een avondje kroegen. (waar de medicatie ook een invloed op heeft, sneller en veel goedkoper beschonken worden :P )

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456...8
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."