Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTegenlicht: Zo houdt Big Pharma je voor de gek

Tegenlicht: Zo houdt Big Pharma je voor de gek

64 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#1
JeetjeMineetje zei:
Je doelt zeker op ruslands invasie/bezetting van Oekraïne en de oorlogsmisdaden die daar door de russen tegen de Oekraïners worden begaan.
Klik om te vergroten...
Ik doel op de schuld die Europa kan betalen aan de instellingen die oa die oorlog momenteel mogelijk maken ja.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#2
_shikantaza zei:
Ja, te betrokken bij haar patiënten…

Ja, soms worden de mensen die net even dat stapje extra zetten gestraft.

Managers die (bijna?) alleen maar naar de cijfertjes kijken? Ik neig dat wel te geloven.

Ja… een miljoen nederlanders gebruikt ze met enige regelmaat.
Klik om te vergroten...
Een miljoen Nederlanders.. Niet te geloven zoveel..
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Een maatschappij opgezet als de onze produceert helaas ook ongezonde mensen. Dat dan gecombineerd met een tekort aan zorgpersoneel... En dan dus "oplossingen" die helemaal geen echte oplossingen zijn.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat onze maatschappij de laatste tijd ontzettend veel ongezonde mensen produceert. Waarschijnlijk veel en veel meer dan wij denken.
H
Hebbenze?Lid
01-01-2024, 00:00
#4
JeetjeMineetje zei:
Je doelt zeker op ruslands invasie/bezetting van Oekraïne en de oorlogsmisdaden die daar door de russen tegen de Oekraïners worden begaan.
Klik om te vergroten...
Dit is aannames doen op basis van westerse propaganda. Je kan er ook naast zitten. Ik geloof eerder het verhaal @Manu76. Geldstromen liegen niet.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Deadwing zei:
Ik denk dat onze maatschappij de laatste tijd ontzettend veel ongezonde mensen produceert. Waarschijnlijk veel en veel meer dan wij denken.
Klik om te vergroten...
PVV stemmers? 😇
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#6
_shikantaza zei:
PVV stemmers? 😇
Klik om te vergroten...
Dacht meer aan andere dingen, zoals: stress, ongezond eten,etc, etct. Politieke voorkeur kun je ook als ongezond beschouwen. Hangt er vanaf waar je politieke voorkeur naar uit gaat.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Deadwing zei:
Dacht meer aan andere dingen, zoals: stress, ongezond eten,etc, etct. Politieke voorkeur kun je ook als ongezond beschouwen. Hangt er vanaf waar je politieke voorkeur naar uit gaat.
Klik om te vergroten...
Het was met een knipoog bedoeld. Ik vind dat de jeugd van tegenwoordig wel goed bezig is met mentaal welzijn. Ten minste ze zijn er mee bezig. Dat was in mijn jeugd wel anders.

Mijn indruk is misschien vertekend maar het wordt steeds egoïstischer in Nederland zo lijkt het. Of misschien rijd ik te veel op de snelweg :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
_shikantaza zei:

Kwaliteits-TV van de VPRO.

Medicijnen worden steeds duurder. Met als gevolg dat ook in rijke landen de medische zorg onbetaalbaar dreigt te worden. De farmaceutische industrie bepaalt nu eenzijdig de prijs van nieuwe medicijnen waarvoor patent is verleend. De productiekosten van nieuwe medicijnen zijn geheim, maar de winstmarges zijn wel openbaar en breken keer op keer nieuwe records. De industrie verzet zich tot nu toe met succes tegen alle pogingen om medicijnen goedkoper te maken. Hierdoor lijkt het patentrecht steeds vaker met het recht op gezondheid te botsen. Wie kan deze impasse doorbreken?
Klik om te vergroten...
Een familielid van me is heel rijk geworden met het verkopen van diazepam. Op zijn sterfbed schreef de arts diazepam aan hem voor omdat hij niet kon slapen van de pijn. Daarop zei hij: "ben je gek, ik ga die rotzooi toch niet slikken!"
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#9
_shikantaza zei:
Het was met een knipoog bedoeld. Ik vind dat de jeugd van tegenwoordig wel goed bezig is met mentaal welzijn. Ten minste ze zijn er mee bezig. Dat was in mijn jeugd wel anders.
Klik om te vergroten...
Dat vind ik ook. Maar in onze tijd was er weinig begrip en aandacht voor mentaal welzijn. Nu denk ik wel eens dat we teveel doorgeschoten zijn naar de andere kant met teveel aandacht daarvoor..

_shikantaza zei:
Mijn indruk is misschien vertekend maar het wordt steeds egoïstischer in Nederland zo lijkt het. Of misschien rijd ik te veel op de snelweg :wink:
Klik om te vergroten...
Ook mee eens en de toenemende agressie is echt zorgelijk. Volgens mij een culminatie van de afgelopen vier jaar. Alsmaar stijgende kosten voor vrijwel alles, oorlogen, virussen, migratie, woningnood problemen, onzekerheid over de toekomst, enz, enz. We hebben tot op zekere hoogte hier allemaal wel last van denk ik en dat is merkbaar in het gedrag van de meeste mensen. Ik kan egoistisch gedrag niet goedpraten maar het wel begrijpen.
H
Hebbenze?Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Deadwing zei:
Dat vind ik ook. Maar in onze tijd was er weinig begrip en aandacht voor mentaal welzijn. Nu denk ik wel eens dat we teveel doorgeschoten zijn naar de andere kant met teveel aandacht daarvoor..


Ook mee eens en de toenemende agressie is echt zorgelijk. Volgens mij een culminatie van de afgelopen vier jaar. Alsmaar stijgende kosten voor vrijwel alles, oorlogen, virussen, migratie, woningnood problemen, onzekerheid over de toekomst, enz, enz. We hebben tot op zekere hoogte hier allemaal wel last van denk ik en dat is merkbaar in het gedrag van de meeste mensen. Ik kan egoistisch gedrag niet goedpraten maar het wel begrijpen.
Klik om te vergroten...
All according to their plan!
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#11
_shikantaza zei:
Tsja. Een standaard consult bij de huisarts is tegenwoordig 10 minuten.
Klik om te vergroten...
Belde een paar maanden geleden mijn huisarts voor het maken van een afspraak en ik kon pas drie weken later terecht.. Uiteindelijk een paar dagen later haar assistent zo weten te overtuigen dat ik geen drie weken wilde wachten dat ik ineens dezelfde ochtend een uur later na mijn telefoontje al mocht komen...

Maar het is toch absurd dat je tegenwoordig zo laat pas bij je huisarts terecht kan.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Deadwing zei:
Dat vind ik ook. Maar in onze tijd was er weinig begrip en aandacht voor mentaal welzijn. Nu denk ik wel eens dat we teveel doorgeschoten zijn naar de andere kant met teveel aandacht daarvoor..
Klik om te vergroten...
Kan dat, te veel aandacht voor je eigen mentale welzijn? Op zich is een (sterke) tegenreactie op de afgelopen generatie(s) ook wel heel natuurlijk.
Deadwing zei:
Ook mee eens en de toenemende agressie is echt zorgelijk. Volgens mij een culminatie van de afgelopen vier jaar. Alsmaar stijgende kosten voor vrijwel alles, oorlogen, virussen, migratie, woningnood problemen, onzekerheid over de toekomst, enz, enz. We hebben tot op zekere hoogte hier allemaal wel last van denk ik en dat is merkbaar in het gedrag van de meeste mensen. Ik kan egoistisch gedrag niet goedpraten maar het wel begrijpen.
Klik om te vergroten...
Hmm. Da's een logische verklaring. Zo had ik het nog niet gezien. Dank je wel voor dit perspectief.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#13
_shikantaza zei:
Kan dat, te veel aandacht voor je eigen mentale welzijn?
Klik om te vergroten...
Ja, voornamelijk als je persoonlijkheid gemedicaliseerd wordt en je doorlopend behandeld moet worden omdat de maatschappij niet wil accepteren dat je zo bent.

Komt best veel voor.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hebbenze? zei:
All according to their plan!
Klik om te vergroten...
Ik weet niet of alles according to their plan is..Wat ik wel zie is de steeds toenemende agressie en egoïsme om me heen en dat moet haast wel te maken hebben met wat ik allemaal heb opgesomd. Ik ben op de hoogte van their plan maar als het al waar is betwijfel ik of het haalbare plannen zijn.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Deadwing zei:
Ik weet niet of alles according to their plan is..Wat ik wel zie is de steeds toenemende agressie en egoïsme om me heen en dat moet haast wel te maken hebben met wat ik allemaal heb opgesomd. Ik ben op de hoogte van their plan maar als het al waar is betwijfel ik of het haalbare plannen zijn.
Klik om te vergroten...
Verdeel en heers.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#16
_shikantaza zei:
Kan dat, te veel aandacht voor je eigen mentale welzijn? Op zich is een (sterke) tegenreactie op de afgelopen generatie(s) ook wel heel natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Ik bedoelde eigenlijk de invloed van oa social media. We hebben nu veel meer informatie over mentaal welzijn maar ik vraag me regelmatig af of het soms niet teveel van het goede is. En dan doel ik deels op Big Farma en huisarten die maar al te graag (en vaak te snel vind ik) pilletjes voorschrijven (profit). We hebben het bijvoorbeeld al eerder gehad over kinderen die adhd hebben en veel te jong met medicijnen moeten beginnen.

Teveel aandacht voor mentaal welzijn is misschien niet de juiste omschrijving. Maar als je constant met je mentaal welzijn bezig bent (deels door media en deels door je omgeving) is het volgens mij ook niet goed..Misschien zijn we iets teveel van het ene extreem naar het ander gegaan in de afgelopen decennia.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
Deadwing zei:
Ik weet niet of alles according to their plan is..Wat ik wel zie is de steeds toenemende agressie en egoïsme om me heen en dat moet haast wel te maken hebben met wat ik allemaal heb opgesomd. Ik ben op de hoogte van their plan maar als het al waar is betwijfel ik of het haalbare plannen zijn.
Klik om te vergroten...
Daar ook hè?

Het valt echt op.

Tegelijkertijd hoor ik van veel jeugd hoe erg ze er tegen zijn. Dat geeft dan weer hoop dat het later beter kan worden.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Tegelijkertijd hoor ik van veel jeugd hoe erg ze er tegen zijn. Dat geeft dan weer hoop dat het later beter kan worden.
Klik om te vergroten...
Vergis je niet in de jeugd van nu hoor. Ik hoor dezelfde verhalen en meningen van mijn jonge collega's.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#19
_shikantaza zei:
Verdeel en heers.
Klik om te vergroten...
Zou best kunnen ja. Het lijkt er soms in ieder geval wel degelijk op dat ze daar vaak mee bezig zijn.

Ik zie het hoe dan ook als een voldongen feit dat mensen nog nooit zo verdeeld zijn geweest. Niet dat ik weet of zelf heb meegemaakt in ieder geval. Maar of dat met "their plan" te maken heeft..
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
a, voornamelijk als je persoonlijkheid gemedicaliseerd wordt en je doorlopend behandeld moet worden omdat de maatschappij niet wil accepteren dat je zo bent.

Komt best veel voor.
Klik om te vergroten...
Dit.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."