Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTegenlicht: Zo houdt Big Pharma je voor de gek

Tegenlicht: Zo houdt Big Pharma je voor de gek

64 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#1
_shikantaza zei:
Wie kan deze impasse doorbreken?
Klik om te vergroten...
Ik hoop iemand, gewoonweg walgelijk... de intentie. het gaat hun er niet om in eerste instantie mensen te helpen maar om hun verdienmodel draaiende te houden en teren op zieke mensen. Zou me niet verbazen dat als er natuurlijke oplossingen zijn uit de natuur dat mensen geneest van een verschrikkelijke ziekte dat dat dan doelbewust achtergehouden word omdat het een deuk in hun winst kan zijn. Eigenlijk zo hypocriet, er word verwacht 'geeist' van de gewone burger dat je verantwoordelijk, eerlijk bent en je steentje bijdraagt maar dat gelt natuurlijk niet voor de instanties die verzuipen in het geld.
Dit systeem is zo gemaakt dat een gewone burger als jij en ik nooit echt rijk kan worden, hoe meer je verdiend hoe meer je moet afgeven
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Sowieso, ik krijg al wat een dubbel gevoel als ik door de AH loop en ik zie het "Gezondheid" schap met allemaal doosjes met pilletjes en dergelijke.

Natuurlijk, veel daarvan is ook echt voor de gezondheid, maar het voelt toch raar voor me, dat we pillen en andere medicatie zo associëren met gezondheid.

En ja, ik ben hier ook wat hypocriet in, want ik slik bijvoorbeeld ook vitamine D en magnesium.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
25.000 euro per infuus dosering van die twee medicijnen, om de drie maanden?

Wat!!? Dat potje!!?
Klik om te vergroten...
Zo zie je, zou me zelfs niet verbazen dat ze mensen eerst doelbewust ziek maken, om vervolgens die mensen als wandelende bankautomaten te zien.
Ik blijf wel de hoop houden dat ooit, ik hoop ooit, karma daadwerkelijk z'n werk doet hierop aarde, dat zou een mooie nieuwe start zijn
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
ik ben hier ook wat hypocriet in, want ik slik bijvoorbeeld ook vitamine D en magnesium.
Klik om te vergroten...
Doe ik ook hoor, vitamine B12, zink en magnesium... maar als ik er nauwelijks voordelen van zou merken zou ik ze niet kopen.
Die vitamine B12 heb ik daadwerkelijk nodig, vroeger hebben ze me wijsgemaakt dat ik een chronisch tekort heb, het is ook moeilijk omdat niet te geloven dus dan doe je dat maar, levenslang vitamine B12 tabletjes zonder tussenkomst van de ziekteverzekering :tearsofjoy:
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
mandragora zei:
Doe ik ook hoor, vitamine B12, zink en magnesium... maar als ik er nauwelijks voordelen van zou merken zou ik ze niet kopen.
Die vitamine B12 heb ik daadwerkelijk nodig, vroeger hebben ze me wijsgemaakt dat ik een chronisch tekort heb, het is ook moeilijk omdat niet te geloven dus dan doe je dat maar, levenslang vitamine B12 tabletjes zonder tussenkomst van de ziekteverzekering :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Hier ook Vitamine D, maar dat zou ik geen Big Pharma noemen, die potjes voor een Euro (o.i.d.) van de supermarkt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
mandragora zei:
Zo zie je, zou me zelfs niet verbazen dat ze mensen eerst doelbewust ziek maken, om vervolgens die mensen als wandelende bankautomaten te zien.
Klik om te vergroten...
Daar komt het denk ik soms wel op neer, al denk ik dat de intenties van de mensen die lager in de hierarchie van de pharmaceutische industrie staan vaak wel oprecht zijn.

Maar ik denk bijvoorbeeld even aan mijn zusje, die diabetes type 1 heeft. Daarvoor zijn ze nu (al jaren) bezig met het ontwikkelen van kunstmatige alvleesklieren (omdat die niet (goed) werken bij diabetici). Maar denk maar niet dat dat er snel zal komen en denk ook maar niet dat de industrie geld zal gaan verliezen op alle dingen die nu op dit moment door diabetici moeten worden gebruikt. Hoe dan ook, zij zullen rijk worden (blijven) door de ziekte van andere mensen. Het is echt een vuil wereldje.

Mijn zusje (en haar vriend) is slim echter en heeft het uitgevogeld om een open source kunstmatige alvleesklier systeem te programmeren (aanpassen op haar persoonlijke behoeften) en ze gebruikt dat nu. Enorm respect daarvoor.

mandragora zei:
Ik blijf wel de hoop houden dat ooit, ik hoop ooit, karma daadwerkelijk z'n werk doet hierop aarde, dat zou een mooie nieuwe start zijn
Klik om te vergroten...
Ik weet het niet. Ik denk dat karma middels geweten werkt. Moet je wel in eerste instantie een geweten hebben.

Wat me wel hoop geeft, is dat ik een hoop jonge jeugd zie die slim is, dingen doorziet en een goed moreel kompas heeft. Er is echt verschil tussen generaties en het is niet altijd negatief.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
mandragora zei:
Doe ik ook hoor, vitamine B12, zink en magnesium... maar als ik er nauwelijks voordelen van zou merken zou ik ze niet kopen.
Die vitamine B12 heb ik daadwerkelijk nodig, vroeger hebben ze me wijsgemaakt dat ik een chronisch tekort heb, het is ook moeilijk omdat niet te geloven dus dan doe je dat maar, levenslang vitamine B12 tabletjes zonder tussenkomst van de ziekteverzekering :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Ik heb vroeger een ernstig vitamine B12 tekort gehad, wat bleek uit een bloedtest. Ik geloof zeker niet dat ze daar over hebben gelogen. Dat kwam gewoon uit de bloedtest. Vervolgens heb ik een tijd lang B12 spuiten gekregen met enorme hoeveelheden B12 om de tekorten aan te vullen. Nu hou ik het gewoon bij door vlees en dergelijke te eten.

Vitamine D3 is zoals @_shikantaza zegt dirt cheap en gebruik ik persoonlijk sinds begin 2020 (begin Corona) in hoge dosering. Sindsdien 1 keertje in al die jaren een klein griepje gehad, terwijl ik daarvoor jaarlijks minstens 1 keer goed ziek was. Dus ja, daar ga ik lekker mee door (icm K2 MK7 en magnesium). Dat werkt blijkbaar voor mij. Ik ga niet meer zeggen dat iedereen dit moet doen, dat moet iedereen maar zelf bepalen en evt met zijn/haar dokter bespreken.
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#8
Je krijgt snel vrij heftige medicatie voorgeschreven zonder dat er naar het probleem gekeken wordt.
Eenmaal vast zitten aan die medicatie gaat het heel moeilijk om weer terug te gaan naar geen medicatie.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Cyndaquil zei:
Je krijgt snel vrij heftige medicatie voorgeschreven zonder dat er naar het probleem gekeken wordt.
Eenmaal vast zitten aan die medicatie gaat het heel moeilijk om weer terug te gaan naar geen medicatie.
Klik om te vergroten...
In sommige gevallen zeker. En afbouw wordt niet gefaciliteerd door de pillendraaiers. Iets als tapering strips bijvoorbeeld zijn nog steeds een vrij zeldzaam fenomeen.

Portemonnaie boven Patiënt.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Cyndaquil zei:
Je krijgt snel vrij heftige medicatie voorgeschreven zonder dat er naar het probleem gekeken wordt.
Eenmaal vast zitten aan die medicatie gaat het heel moeilijk om weer terug te gaan naar geen medicatie.
Klik om te vergroten...
Doet me een beetje denken aan de financiële geld verstrekkers. Krijg je een tonnetje en kun je het nooit terugbetalen (in veel gevallen). Pakken ze je huis af, je auto en je toekomst en dan kun je alleen nog naar de dokter om wat Benzodiazepines voorgeschreven te krijgen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Ik heb direct van gebruikers van benzo's gehoord dat ze niet eens wisten dat er taperingstrips bestaan.

Dat is deel van het (ernstig) gebrek aan voorlichting over (o.a.) verantwoord benzo gebruik en de noodzaak er tijdig en op de juiste manier mee te stoppen. Het blijft onbegrijpelijk voor mij dat dit probleem zo grootschalig is. Mijn gevoel van (on)rechtvaardigheid gaat ook af als een alarm, want die mensen die het spul voorschrijven hebben wel de eed van hippocrates gezworen, naast dat het gewoon common sense zou moeten zijn om mensen in te lichten over de gevaren van gebruik. Het zijn van die dingen waar ik niet bij kan: je wordt toch vooraleerst dokter om mensen te genezen? Dat lijkt mij nou juist een beroep waar de purpose de verdiensten overstijgt. De (hoge) verdiensten zijn een mooie plus.

Al vermoed ik dat de werkelijkheid complexer is dan ik het in mijn hoofd heb.
Klik om te vergroten...
Die frustratie delen we. Maar ik snap het wel, want ergens heb ik gelezen dat een psychiater in totaliteit 1 dag collega krijgt over afbouwen van medicatie in de gehele opleiding (ik neem aan een specialisatie van ten minste 4 jaar). Het verandert wel, maar heel langzaam. En ik denk dat dat voor een groot deel te wijten is aan de marktwerking in de zorg. Alles moet efficiënt, en mensen er aan houden is eenvoudiger dan een lange afbouw die tijd, moeite en goed nadenken vergt.

Voor dergelijke publieke functies is marktwerking funest. Kijk naar NS met de nog duurdere treinkaartjes die IIRC al de allerduurste ter wereld per km zijn. Als er geld te verdienen valt, wordt het een verwaterde versie door corruptie en belangenverstrengelingen van de rijken die steeds op zoek gaan naar een zo verschraaldmogelijke versie die nog nèt kan zonder dat er opstand tegen komt, alles uithollend behalve hun eigen portefeuille.

Maar ik dwaal af riching haat jegens kapitalisme. De ziekte van meer, meer, meer op een planeet met eindige bronnen.

En ik klink als een verbitterde oude man. 👋
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
_shikantaza zei:
In sommige gevallen zeker. En afbouw wordt niet gefaciliteerd door de pillendraaiers. Iets als tapering strips bijvoorbeeld zijn nog steeds een vrij zeldzaam fenomeen.

Portemonnaie boven Patiënt.
Klik om te vergroten...
Ik heb direct van gebruikers van benzo's gehoord dat ze niet eens wisten dat er taperingstrips bestaan.

Dat is deel van het (ernstig) gebrek aan voorlichting over (o.a.) verantwoord benzo gebruik en de noodzaak er tijdig en op de juiste manier mee te stoppen. Het blijft onbegrijpelijk voor mij dat dit probleem zo grootschalig is. Mijn gevoel van (on)rechtvaardigheid gaat ook af als een alarm, want die mensen die het spul voorschrijven hebben wel de eed van hippocrates gezworen, naast dat het gewoon common sense zou moeten zijn om mensen in te lichten over de gevaren van gebruik. Het zijn van die dingen waar ik niet bij kan: je wordt toch vooraleerst dokter om mensen te genezen? Dat lijkt mij nou juist een beroep waar de purpose van het vak de verdiensten overstijgt. De (hoge) verdiensten zijn een mooie plus.

Al vermoed ik dat de werkelijkheid complexer is dan ik het in mijn hoofd heb.
a
annihilationLid
01-01-2024, 00:00
#13
Maar de meeste mensen vreten zich wel een ongeluk elk weekend en gooien zich vol met alcohol maar een vit d pilletje beginnen ze niet aan :P
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#14
Verbazend wel dat ze dit zo openbaar op tv uitzenden. Erg sterke reportage.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
Ja, voornamelijk als je persoonlijkheid gemedicaliseerd wordt en je doorlopend behandeld moet worden omdat de maatschappij niet wil accepteren dat je zo bent.

Komt best veel voor.
Klik om te vergroten...

Die medicalisering lijkt het vervolg op de bijstandsuitkering van vroeger; eerst had je 'recht' op een uitkering, toen was het allemaal 'schandalig' en moest de WW héél ver teruggedrongen en nu krijgen ze weer om allerlei andere redenen geld.

Onze samenleving accepteert maatschappelijke werkloosheid niet meer, maar voor medische/psychiatrische toestanden lijkt de stroom met geld groter dan ooit.
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#16
Raver zei:
Verbazend wel dat ze dit zo openbaar op tv uitzenden. Erg sterke reportage.
Klik om te vergroten...
Tegenlicht is ook wel 1 der laatste die eer doen aan wat journalistiek in zou moeten houden. Daarnaast is er zoveel censuur tegenwoordig, op Youtube worden tegenwoordig zelfs oude zembla afleveringen over bijvoorbeeld 9/11 verwijderd.

Denk dat de politiek daarom ook met zoveel wegkomt tegenwoordig. Media is te commercieel, afhankelijk en goede onderzoeksjournalistiek is prijzig.

Wat me vooral nog meer verbaasd js dat er vooral heel weinig gedaan wordt aan schokkende ontdekkingen. Het wordt gezien, gehoord en vergaat.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik houd me zo weinig mogelijk hiermee bezig. Ik heb altijd al gekloot met artsen en apothekers voor dexamfetamine. Altijd die gore Tentin die half werkt en kei duur.

Gelukkig is regenboog apotheek bereid zich te verdedigen in de rechtbank over patenten en dergelijke, en staat 100% voor de mensen die dit nodig hebben.
Hun zelf bereide dexamfetamine kost letterlijk 1/3 van Tentin en die werkt vele malen beter.

Als ik dit soort dingen kijk schiet ik door in m'n denken en dat is niet goed voor mij, dus hopelijk komt er snel een einde aan dit gekloot met medicijnen en mensenlevens.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Ja, voornamelijk als je persoonlijkheid gemedicaliseerd wordt en je doorlopend behandeld moet worden omdat de maatschappij niet wil accepteren dat je zo bent.

Komt best veel voor.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens. Ik werd altijd gestraft of weggestuurd als ik druk was als kind. Pillen erin en je bek houden, vooral niet luisteren naar het kind zelf en doen wat ze willen.

Nee voor mij nooit meer onder druk medicijnen nemen, tenzij het natuurlijk noodzakelijk is, met overleg.
G
Guapo TemudginLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dit is van Radar 1 jaar terug

l
leveldesignerLid
01-01-2024, 00:00
#20
Ik kreeg een paar jaar geleden een kuur tegen Hepatitus C, waren 2 potjes met in totaal zo'n 60 pilletjes,

KOSTEN; 46.000 euro!

Yep, je leest t goed, 46 duizend! Absurd gewoon.
En het meest verradelijke was nog wel dat de fabrikant niet eens zelfs het medicijn had uitgevonden.
Ze hadden het voor een klein prijsje van een universietijd in amerika gekocht.
Dus, GEEN ontwikkelings kosten, ENKEL winst!

Leon

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."