Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTegenlicht: Zo houdt Big Pharma je voor de gek

Tegenlicht: Zo houdt Big Pharma je voor de gek

64 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Deadwing zei:
Dacht meer aan andere dingen, zoals: stress, ongezond eten,etc, etct. Politieke voorkeur kun je ook als ongezond beschouwen. Hangt er vanaf waar je politieke voorkeur naar uit gaat.
Klik om te vergroten...
Het was met een knipoog bedoeld. Ik vind dat de jeugd van tegenwoordig wel goed bezig is met mentaal welzijn. Ten minste ze zijn er mee bezig. Dat was in mijn jeugd wel anders.

Mijn indruk is misschien vertekend maar het wordt steeds egoïstischer in Nederland zo lijkt het. Of misschien rijd ik te veel op de snelweg :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
_shikantaza zei:

Kwaliteits-TV van de VPRO.

Medicijnen worden steeds duurder. Met als gevolg dat ook in rijke landen de medische zorg onbetaalbaar dreigt te worden. De farmaceutische industrie bepaalt nu eenzijdig de prijs van nieuwe medicijnen waarvoor patent is verleend. De productiekosten van nieuwe medicijnen zijn geheim, maar de winstmarges zijn wel openbaar en breken keer op keer nieuwe records. De industrie verzet zich tot nu toe met succes tegen alle pogingen om medicijnen goedkoper te maken. Hierdoor lijkt het patentrecht steeds vaker met het recht op gezondheid te botsen. Wie kan deze impasse doorbreken?
Klik om te vergroten...
Een familielid van me is heel rijk geworden met het verkopen van diazepam. Op zijn sterfbed schreef de arts diazepam aan hem voor omdat hij niet kon slapen van de pijn. Daarop zei hij: "ben je gek, ik ga die rotzooi toch niet slikken!"
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Het was met een knipoog bedoeld. Ik vind dat de jeugd van tegenwoordig wel goed bezig is met mentaal welzijn. Ten minste ze zijn er mee bezig. Dat was in mijn jeugd wel anders.
Klik om te vergroten...
Dat vind ik ook. Maar in onze tijd was er weinig begrip en aandacht voor mentaal welzijn. Nu denk ik wel eens dat we teveel doorgeschoten zijn naar de andere kant met teveel aandacht daarvoor..

_shikantaza zei:
Mijn indruk is misschien vertekend maar het wordt steeds egoïstischer in Nederland zo lijkt het. Of misschien rijd ik te veel op de snelweg :wink:
Klik om te vergroten...
Ook mee eens en de toenemende agressie is echt zorgelijk. Volgens mij een culminatie van de afgelopen vier jaar. Alsmaar stijgende kosten voor vrijwel alles, oorlogen, virussen, migratie, woningnood problemen, onzekerheid over de toekomst, enz, enz. We hebben tot op zekere hoogte hier allemaal wel last van denk ik en dat is merkbaar in het gedrag van de meeste mensen. Ik kan egoistisch gedrag niet goedpraten maar het wel begrijpen.
H
Hebbenze?Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Deadwing zei:
Dat vind ik ook. Maar in onze tijd was er weinig begrip en aandacht voor mentaal welzijn. Nu denk ik wel eens dat we teveel doorgeschoten zijn naar de andere kant met teveel aandacht daarvoor..


Ook mee eens en de toenemende agressie is echt zorgelijk. Volgens mij een culminatie van de afgelopen vier jaar. Alsmaar stijgende kosten voor vrijwel alles, oorlogen, virussen, migratie, woningnood problemen, onzekerheid over de toekomst, enz, enz. We hebben tot op zekere hoogte hier allemaal wel last van denk ik en dat is merkbaar in het gedrag van de meeste mensen. Ik kan egoistisch gedrag niet goedpraten maar het wel begrijpen.
Klik om te vergroten...
All according to their plan!
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#5
_shikantaza zei:
Tsja. Een standaard consult bij de huisarts is tegenwoordig 10 minuten.
Klik om te vergroten...
Belde een paar maanden geleden mijn huisarts voor het maken van een afspraak en ik kon pas drie weken later terecht.. Uiteindelijk een paar dagen later haar assistent zo weten te overtuigen dat ik geen drie weken wilde wachten dat ik ineens dezelfde ochtend een uur later na mijn telefoontje al mocht komen...

Maar het is toch absurd dat je tegenwoordig zo laat pas bij je huisarts terecht kan.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Deadwing zei:
Dat vind ik ook. Maar in onze tijd was er weinig begrip en aandacht voor mentaal welzijn. Nu denk ik wel eens dat we teveel doorgeschoten zijn naar de andere kant met teveel aandacht daarvoor..
Klik om te vergroten...
Kan dat, te veel aandacht voor je eigen mentale welzijn? Op zich is een (sterke) tegenreactie op de afgelopen generatie(s) ook wel heel natuurlijk.
Deadwing zei:
Ook mee eens en de toenemende agressie is echt zorgelijk. Volgens mij een culminatie van de afgelopen vier jaar. Alsmaar stijgende kosten voor vrijwel alles, oorlogen, virussen, migratie, woningnood problemen, onzekerheid over de toekomst, enz, enz. We hebben tot op zekere hoogte hier allemaal wel last van denk ik en dat is merkbaar in het gedrag van de meeste mensen. Ik kan egoistisch gedrag niet goedpraten maar het wel begrijpen.
Klik om te vergroten...
Hmm. Da's een logische verklaring. Zo had ik het nog niet gezien. Dank je wel voor dit perspectief.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
_shikantaza zei:
Kan dat, te veel aandacht voor je eigen mentale welzijn?
Klik om te vergroten...
Ja, voornamelijk als je persoonlijkheid gemedicaliseerd wordt en je doorlopend behandeld moet worden omdat de maatschappij niet wil accepteren dat je zo bent.

Komt best veel voor.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hebbenze? zei:
All according to their plan!
Klik om te vergroten...
Ik weet niet of alles according to their plan is..Wat ik wel zie is de steeds toenemende agressie en egoïsme om me heen en dat moet haast wel te maken hebben met wat ik allemaal heb opgesomd. Ik ben op de hoogte van their plan maar als het al waar is betwijfel ik of het haalbare plannen zijn.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Deadwing zei:
Ik weet niet of alles according to their plan is..Wat ik wel zie is de steeds toenemende agressie en egoïsme om me heen en dat moet haast wel te maken hebben met wat ik allemaal heb opgesomd. Ik ben op de hoogte van their plan maar als het al waar is betwijfel ik of het haalbare plannen zijn.
Klik om te vergroten...
Verdeel en heers.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#10
_shikantaza zei:
Kan dat, te veel aandacht voor je eigen mentale welzijn? Op zich is een (sterke) tegenreactie op de afgelopen generatie(s) ook wel heel natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Ik bedoelde eigenlijk de invloed van oa social media. We hebben nu veel meer informatie over mentaal welzijn maar ik vraag me regelmatig af of het soms niet teveel van het goede is. En dan doel ik deels op Big Farma en huisarten die maar al te graag (en vaak te snel vind ik) pilletjes voorschrijven (profit). We hebben het bijvoorbeeld al eerder gehad over kinderen die adhd hebben en veel te jong met medicijnen moeten beginnen.

Teveel aandacht voor mentaal welzijn is misschien niet de juiste omschrijving. Maar als je constant met je mentaal welzijn bezig bent (deels door media en deels door je omgeving) is het volgens mij ook niet goed..Misschien zijn we iets teveel van het ene extreem naar het ander gegaan in de afgelopen decennia.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
Deadwing zei:
Ik weet niet of alles according to their plan is..Wat ik wel zie is de steeds toenemende agressie en egoïsme om me heen en dat moet haast wel te maken hebben met wat ik allemaal heb opgesomd. Ik ben op de hoogte van their plan maar als het al waar is betwijfel ik of het haalbare plannen zijn.
Klik om te vergroten...
Daar ook hè?

Het valt echt op.

Tegelijkertijd hoor ik van veel jeugd hoe erg ze er tegen zijn. Dat geeft dan weer hoop dat het later beter kan worden.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mindless zei:
Tegelijkertijd hoor ik van veel jeugd hoe erg ze er tegen zijn. Dat geeft dan weer hoop dat het later beter kan worden.
Klik om te vergroten...
Vergis je niet in de jeugd van nu hoor. Ik hoor dezelfde verhalen en meningen van mijn jonge collega's.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#13
_shikantaza zei:
Verdeel en heers.
Klik om te vergroten...
Zou best kunnen ja. Het lijkt er soms in ieder geval wel degelijk op dat ze daar vaak mee bezig zijn.

Ik zie het hoe dan ook als een voldongen feit dat mensen nog nooit zo verdeeld zijn geweest. Niet dat ik weet of zelf heb meegemaakt in ieder geval. Maar of dat met "their plan" te maken heeft..
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
a, voornamelijk als je persoonlijkheid gemedicaliseerd wordt en je doorlopend behandeld moet worden omdat de maatschappij niet wil accepteren dat je zo bent.

Komt best veel voor.
Klik om te vergroten...
Dit.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#15
Laat ik het zo zeggen.

Is dit echt wat nu in de UK gaande is wat ze willen? Is dit "all according to their plan?"

Als het echt op gang komt (en daar lijkt het in de UK wel op nu), wie kan the mob dan nog stoppen...

M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Deadwing zei:
Ik bedoelde eigenlijk de invloed van oa social media. We hebben nu veel meer informatie over mentaal welzijn maar ik vraag me regelmatig af of het soms niet teveel van het goede is. En dan doel ik deels op Big Farma en huisarten die maar al te graag (en vaak te snel vind ik) pilletjes voorschrijft (profit). We hebben het bijvoorbeeld al eerder gehad over kinderen die adhd hebben en veel te vroeg met medicijnen moeten beginnen.

Teveel aandacht voor mentaal welzijn is misschien niet de juiste omschrijving. Maar als je constant met je mentaal welzijn bezig bent (deels door media en deels door je omgeving) is het volgens mij ook niet goed..Misschien zijn we iets teveel van het ene extreem naar het ander gegaan in de afgelopen decennia.
Klik om te vergroten...
Imo:

Is de hoeveelheid aandacht voor mentaal welzijn niet het probleem, maar het soort:

Zo gericht op alle ontelbare vormen waarin mentaal on-welzijn zich kan uiten en zo gericht op hoe dit dan tot stand is gekomen: het is eindeloos...

Natuurlijk is dit nodig in een bepaalde mate, maar als de aandacht nou eens meer gericht werd op de zelf in iedereen: van kinds af aan: mindfulness, meditatie momentje bijvoorbeeld. Minder een maatschappij van doen, worden, presteren (hoewel deze dingen natuurlijk niet verkeerd zijn maar we slaan erin door) en meer een maatschappij waar zijn een centrale plek heeft. Waar mensen ademruimte hebben: weten hoe ze de rust in zichzelf kunnen vinden.

We zijn zo gericht op dingen fixen, dingen behalen, constant doorgaan, verbeteren, totdat we met bosjes uitvallen met burnouts. We worden er niet goed van.

Hoe we het nu doen wordt het hem niet, dat zouden we allang moeten kunnen zien.

Imo.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Zo gericht op alle ontelbare vormen waarin mentaal on-welzijn zich kan uiten en zo gericht op hoe dit dan tot stand is gekomen: het is eindeloos...
Klik om te vergroten...
Dit was dus eigenlijk ook mijn punt.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Natuurlijk is dit nodig in een bepaalde mate, maar als de aandacht nou eens meer gericht werd op de zelf in iedereen: van kinds af aan: mindfulness, meditatie momentje bijvoorbeeld. Minder een maatschappij van doen, worden, presteren (hoewel deze dingen natuurlijk niet verkeerd zijn maar we slaan erin door) en meer een maatschappij waar zijn een centrale plek heeft. Waar mensen ademruimte hebben: weten hoe ze de rust in zichzelf kunnen vinden.

We zijn zo gericht op dingen fixen, dingen behalen, constant doorgaan, verbeteren, totdat we met bosjes uitvallen met burnouts. We worden er niet goed van.
Klik om te vergroten...
Je beschrijft precies wat ik bedoelde maar mijn post was een beetje..onduidelijk en vaag zeg maar...
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Natuurlijk is dit nodig in een bepaalde mate, maar als de aandacht nou eens meer gericht werd op de zelf in iedereen: van kinds af aan: mindfulness, meditatie momentje bijvoorbeeld. Minder een maatschappij van doen, worden, presteren (hoewel deze dingen natuurlijk niet verkeerd zijn maar we slaan erin door) en meer een maatschappij waar zijn een centrale plek heeft. Waar mensen ademruimte hebben: weten hoe ze de rust in zichzelf kunnen vinden.
Klik om te vergroten...
Ja, mooi dit. Wat zou ik dat graag op de basisschool meegekregen hebben. Er werd wel gepraat over pesten, ouders die gingen scheiden, klas- of schoolgenoten die een operatie moesten ondergaan en misschien nog wel een paar andere heftige gebeurtenissen maar er zit nog veel meer klein "spul" onder dat, mits tijdig gesignaleerd, een gezondere kijk op de wereld op zou kunnen hebben geleverd (even voorzichtig geformuleerd). Scheefgroeiend zelfbeeld, dingen opkroppen, (on)veiligheid., grenzen stellen, etc. Nou heb ik dat allemaal wel redelijk ingehaald in mijn 4e decennium van bestaan hoor, maar ergens knaagt het dat ik er te lang mee aangemodderd heb. En misschien had meer bewustwording daar mee kunnen helpen.

Mindless zei:
We zijn zo gericht op dingen fixen, dingen behalen, constant doorgaan, verbeteren, totdat we met bosjes uitvallen met burnouts. We worden er niet goed van.
Klik om te vergroten...
Amen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
25.000 euro per infuus dosering van die twee medicijnen, om de drie maanden?

Wat!!? Dat potje!!?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."