Ik bedoelde eigenlijk de invloed van oa social media. We hebben nu veel meer informatie over mentaal welzijn maar ik vraag me regelmatig af of het soms niet teveel van het goede is. En dan doel ik deels op Big Farma en huisarten die maar al te graag (en vaak te snel vind ik) pilletjes voorschrijft (profit). We hebben het bijvoorbeeld al eerder gehad over kinderen die adhd hebben en veel te vroeg met medicijnen moeten beginnen.
Teveel aandacht voor mentaal welzijn is misschien niet de juiste omschrijving. Maar als je constant met je mentaal welzijn bezig bent (deels door media en deels door je omgeving) is het volgens mij ook niet goed..Misschien zijn we iets teveel van het ene extreem naar het ander gegaan in de afgelopen decennia.
Imo:
Is de hoeveelheid aandacht voor mentaal welzijn niet het probleem, maar het soort:
Zo gericht op alle ontelbare vormen waarin mentaal on-welzijn zich kan uiten en zo gericht op hoe dit dan tot stand is gekomen: het is eindeloos...
Natuurlijk is dit nodig in een bepaalde mate, maar als de aandacht nou eens meer gericht werd op de zelf in iedereen: van kinds af aan: mindfulness, meditatie momentje bijvoorbeeld. Minder een maatschappij van doen, worden, presteren (hoewel deze dingen natuurlijk niet verkeerd zijn maar we slaan erin door) en meer een maatschappij waar
zijn een centrale plek heeft. Waar mensen ademruimte hebben: weten hoe ze de rust in zichzelf kunnen vinden.
We zijn zo gericht op dingen fixen, dingen behalen, constant doorgaan, verbeteren, totdat we met bosjes uitvallen met burnouts. We worden er niet goed van.
Hoe we het nu doen wordt het hem niet, dat zouden we allang moeten kunnen zien.
Imo.