#1
Beide kanten zijn waar, denk ik.En we hebben zeven maanden bijna dagelijks regen gehad..Ik voelde me deze week door het mooie weer echt veel beter en actiever. Vandaag opnieuw regen maar na drie of vier dagen zonneschijn vond ik het niet zo erg.
Ja het weer kan ons gemoed beïnvloeden, maar we zijn niet afhankelijk van het weer om ons goed te voelen.
Het weer is denk ik een mooi voorbeeld voor allerlei factoren in het leven.
We hebben er geen invloed op, zelfs het weer voorspellen kunnen we, met al onze meetapparatuur etc, niet overdreven accuraat.
Hoe we met het weer omgaan, daar hebben we dan weer wel invloed op. Daglichtlampen helpen bij sommige mensen wel, extra vitamine d3 slikken in donkere periodes vaak ook. Binnen zijn ook leuke dingen te doen.
Zelfs wat we van het weer vinden kunnen we beïnvloeden. Je hebt vast wel eens kinderen met hun laarsjes in de plassen zien springen.
Ik ken mensen die houden van regen.
Dit gezegd hebbende, wil ik zeker niet bagatelliseren dat het best moeilijk kan zijn met aanhoudende regen om te gaan, ik heb afgelopen jaar ook zeker mijn momenten van frustratie gehad (mbt. Het weer, maar het weer symboliseert in dit verhaal ook andere aspecten van het leven).
Maar, omdenken, je er bewust van zijn dat het uiteindelijk je gedachten zijn die je gevoel beïnvloeden (in plaats van de omstandigheden), kan depressies voorkomen en/of stoppen.
Uiteraard, beetje realistisch gezien, omdenken is aan het begin niet makkelijk, oefenen baart kunst.
Zoals al eerder gezegd, er zullen altijd momenten/periodes zijn dat je niet lekker in je vel zit.
Maar de heftigheid/duur kan "afgetopt" worden. En je goede, positieve momenten/periodes kunnen uitvergroot worden.