Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOmgaan met angsten en depressieve gevoelens zonder medicatie en therapie

Omgaan met angsten en depressieve gevoelens zonder medicatie en therapie

123 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
I
InnerscoopLid
01-01-2024, 00:00
#1
Deadwing zei:
En we hebben zeven maanden bijna dagelijks regen gehad..Ik voelde me deze week door het mooie weer echt veel beter en actiever. Vandaag opnieuw regen maar na drie of vier dagen zonneschijn vond ik het niet zo erg.
Klik om te vergroten...
Beide kanten zijn waar, denk ik.
Ja het weer kan ons gemoed beïnvloeden, maar we zijn niet afhankelijk van het weer om ons goed te voelen.
Het weer is denk ik een mooi voorbeeld voor allerlei factoren in het leven.
We hebben er geen invloed op, zelfs het weer voorspellen kunnen we, met al onze meetapparatuur etc, niet overdreven accuraat.
Hoe we met het weer omgaan, daar hebben we dan weer wel invloed op. Daglichtlampen helpen bij sommige mensen wel, extra vitamine d3 slikken in donkere periodes vaak ook. Binnen zijn ook leuke dingen te doen.
Zelfs wat we van het weer vinden kunnen we beïnvloeden. Je hebt vast wel eens kinderen met hun laarsjes in de plassen zien springen.
Ik ken mensen die houden van regen.

Dit gezegd hebbende, wil ik zeker niet bagatelliseren dat het best moeilijk kan zijn met aanhoudende regen om te gaan, ik heb afgelopen jaar ook zeker mijn momenten van frustratie gehad (mbt. Het weer, maar het weer symboliseert in dit verhaal ook andere aspecten van het leven).
Maar, omdenken, je er bewust van zijn dat het uiteindelijk je gedachten zijn die je gevoel beïnvloeden (in plaats van de omstandigheden), kan depressies voorkomen en/of stoppen.
Uiteraard, beetje realistisch gezien, omdenken is aan het begin niet makkelijk, oefenen baart kunst.
Zoals al eerder gezegd, er zullen altijd momenten/periodes zijn dat je niet lekker in je vel zit.
Maar de heftigheid/duur kan "afgetopt" worden. En je goede, positieve momenten/periodes kunnen uitvergroot worden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Innerscoop zei:
Beide kanten zijn waar, denk ik.
Ja het weer kan ons gemoed beïnvloeden, maar we zijn niet afhankelijk van het weer om ons goed te voelen.
Het weer is denk ik een mooi voorbeeld voor allerlei factoren in het leven.
We hebben er geen invloed op, zelfs het weer voorspellen kunnen we, met al onze meetapparatuur etc, niet overdreven accuraat.
Hoe we met het weer omgaan, daar hebben we dan weer wel invloed op. Daglichtlampen helpen bij sommige mensen wel, extra vitamine d3 slikken in donkere periodes vaak ook. Binnen zijn ook leuke dingen te doen.
Zelfs wat we van het weer vinden kunnen we beïnvloeden. Je hebt vast wel eens kinderen met hun laarsjes in de plassen zien springen.
Ik ken mensen die houden van regen.


Dit gezegd hebbende, wil ik zeker niet bagatelliseren dat het best moeilijk kan zijn met aanhoudende regen om te gaan, ik heb afgelopen jaar ook zeker mijn momenten van frustratie gehad (mbt. Het weer, maar het weer symboliseert in dit verhaal ook andere aspecten van het leven).
Maar, omdenken, je er bewust van zijn dat het uiteindelijk je gedachten zijn die je gevoel beïnvloeden (in plaats van de omstandigheden), kan depressies voorkomen en/of stoppen.
Uiteraard, beetje realistisch gezien, omdenken is aan het begin niet makkelijk, oefenen baart kunst.
Zoals al eerder gezegd, er zullen altijd momenten/periodes zijn dat je niet lekker in je vel zit.
Maar de heftigheid/duur kan "afgetopt" worden. En je goede, positieve momenten/periodes kunnen uitvergroot worden.
Klik om te vergroten...
Ja dit allemaal ja.

En specifiek het dikgedrukte: soms ga ik juist tijdens de regen te wandelen: goede jas aan en genieten. Je kunt die gedachte dat regen triest zou zijn simpelweg omzetten naar dat regen iets moois en vreugdevols is. Kan daar echt intens van genieten en het echt als een wonder beschouwen. En is het dat niet ook? Levend gevend verfrissend spul dat zo nu en dan gratis uit de lucht komt vallen!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Maar heb het zelf ook wel hoor: dat je ergens heen moet en dan regent het en dan voelt dat vervelend.

Maar dat kun je dus echt helemaal anders maken in je ervaring door het niet te beschouwen als iets waar je doorheen moet (om daar te komen waar je wilt zijn, een droge plek), maar als een wonderlijk iets! Dan denk je niet meer aan die plek waar je wilt komen maar ervaar je gewoon het moment inclusief die sensatie van dat water op je.

Want waarom is het nou eigenlijk zo vervelend? Het zijn maar wat water druppeltjes. Op zijn hoogst moet je thuis even droge kleren aantrekken, maar meestal hoeft dat niet eens. Glimlach op je gezicht en van genieten!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Het heeft inderdaad alles met perspectief te maken. Vaak zijn er negatieve associaties ingesleten maar die zijn kneedbaar.

Voor mij had het ook veel te maken met steeds de controle willen. Het regende en dat wilde ik niet en dus vond ik het naar. Nu ik veel meer loslaat vind ik regen ook niet meer zo erg. Het gebeurt en ik kan er niets aan veranderen. Ik kan hooguit een droog plekje opzoeken en wachten.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
En daar zit ook enige waarheid in. Veel van wat wordt gezegd in die boeken en filmpjes ís goed, maar op een gegeven moment kun je het gaan consumeren op een manier hoe je slechte dingen ook consumeert. En dat consumeren op zichzelf brengt je weer in onbewustheid en weg van je daadwerkelijke leven: van het hier en nu.
Klik om te vergroten...
Vandaar ook mijn topic van een tijdje geleden:

De keerzijde van zelfhulp ( met interessante video) | DrugsForum
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Deadwing zei:
Klopt maar in de praktijk, tenzij je vrijgezel bent en bijvoorbeeld een maand niet studeert of werkt, volgens mij nauwelijks uit te voeren. Onze maatschappij is nou eenmaal veel te hectisch met al zijn verplichtingen, beslommeringen en dagelijkse problemen daarvoor.
Klik om te vergroten...
Ligt er maar aan wat je doelen zijn. Hou het klein dan is de kans van slagen groter.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Deadwing zei:
Al lange tijd gaat het niet echt geweldig met mij. Ik voel me eigenlijk al sinds 2020 regelmatig nogal down, lusteloos en vaak angstig. Vaker dan voor de lockdown tijd. Veel zorgen over geld, mijn baan en de toekomst in het algemeen. Dit zal velen van jullie bekend voorkomen. Binnen een jaar moet ik een paar beslissingen nemen die mijn leven ingrijpend zullen veranderen en ook die van familie. Krijg al de stuipen als ik er alleen al aan denk. Tot nu toe heb ik medicatie en therapie kunnen vermijden met een aantal bezigheden die hieronder staan. Niet verrassend denk ik.

  1. Mediatie (Mindfulness); elke dag minstens tien minuten. Langer als ik meer tijd heb. Dit helpt om me rustig te houden en gefocust. Ook voel ik me na een meditatie minder eenzaam. Ik woon alleen.
  2. Dagboek bijhouden: doe ik ook elke dag. Een korte beschrijving van wat er op een dag gebeurd is. Ik probeer het zoveel mogelijk in balans te houden door goede en slechte dingen elke dag te noteren. Zelden heb ik een dag die alleen maar kut is of juist geweldig. Het gaat me dus vooral om de balans in goed en slecht.
  3. Fietsen en de natuur: ik hou van fietsen en wandelen in een bos. Het geeft me rust en orde in mijn gedachten. Maakt niet uit hoe gestrest ik ben, het werkt vrijwel altijd.
  4. Fotograferen en muziek maken: geeft me veel voldoening. Ik plaats foto's en mijn muziek ook op social media. Het simpelweg creatief bezig zijn is voor mij net zo belangrijk als het streven naar een meesterwerk.
  5. Entertainment: familie heb ik bijna niet meer. Ouders en een broer zijn jaren geleden overleden. Met een broer nauwelijks contact en met de rest van de familie helemaal niet. Ik heb niet heel veel maar wel trouwe vrienden waar ik regelmatig mee op stap ga. Soms naar een concert, film, uit eten, museum. Twee van mijn vrienden zijn vorig jaar ook gescheiden. Dat heeft me nogal aangegrepen.
So far so good denk je misschien als je dit rijtje ziet, maar toch gaat het niet erg goed met me. Ik overweeg al een tijdje naar de huisarts te gaan voor een gesprek maar ik ben daar niet erg enthousiast over. Ruim dertig jaar geleden heb ik heel kort een medicijn geslikt tegen depressie die de symptomen alleen maar erger leken te maken. Na die ervaring me voorgenomen nooit meer aan allerlei pillen te beginnen. Mijn toenmalige vriendin (dit was in 1990-91) zat een jaar in De Viersprong in Halsteren en dat was een slechte tijd voor ons allebei. De therapie hielp haar ook helemaal niet. Ik denk dat dit allemaal wel verklaart waarom ik nogal huiverig ben voor therapie en medicatie. Maar ik moet toegeven dat ik nu beiden overweeg, maar ik wil eerst zoeken naar andere alternatieven om beter om te gaan met mijn gevoelens. Drugs en alcohol gebruik en drink ik trouwens zelden. Een enkele keer vape ik wel eens wat wiet en magic truffels vind ik soms ook leuk. Ik ben dan weer wel zwaar verslaafd aan nicotine en daar wil ik snel mee stoppen.

Dus mijn vraag is eigenlijk hoe anderen met depressies en angsten omgaan zonder therapie en medicatie (en ook drugs en alcohol) en of iemand mijn rijtje kan aanvullen met andere dagbestedingen.

Dank voor eventuele bijdragen en tips.
Klik om te vergroten...
Mijn geloof heeft me enorm geholpen toen ik letterlijk vast zat in een heel diep zwart gat. Wetend, dat dit hier alles maar tijdelijk is en dat al het lijden je ook kan vormen tot een beter mens. Ik heb bv nu enorme compassie voor mensen die lijden met een zware depressie of ander soortgelijke aandoeningen en begrijp waar ze staan. Ik lees veel in de bijbel, het begrip ‘lijden’ komt daarin heel veel terug. Het heeft voor mij altijd alle antwoorden, als ik met vragen zit.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#8
Vinidi84 zei:
Mijn geloof heeft me enorm geholpen toen ik letterlijk vast zat in een heel diep zwart gat. Wetend, dat dit hier alles maar tijdelijk is en dat al het lijden je ook kan vormen tot een beter mens. Ik heb bv nu enorme compassie voor mensen die lijden met een zware depressie of ander soortgelijke aandoeningen en begrijp waar ze staan. Ik lees veel in de bijbel, het begrip ‘lijden’ komt daarin heel veel terug. Het heeft voor mij altijd alle antwoorden, als ik met vragen zit.
Klik om te vergroten...
Voor mij zit dat anders. Ik ben overtuigd atheïst (al doe ik er de laatste jaren niet zoveel aan). Juist het punt hieronder:
Vinidi84 zei:
Wetend, dat dit hier alles maar tijdelijk is
Klik om te vergroten...
Daar put ik juist energie en motivatie uit. Geld, status en macht zijn onbelangrijk. Ruzie of er een bende van maken, niet liefhebben, niet genieten, anderen tot last zijn.... allemaal erg onzinnig als je beseft dat over ook einde is. Ik heb lief, ik doe niet mee aan gekonkel, probeer vooroordelen te minimaliseren, zorg dat ik goed ben voor anderen in mijn omgeving, ik ga niet uit van wat anderen zeggen maar zoek zelf uit, etc...
Verschillende geloven kennen geen algehele gelijkheid tussen mensen. Sexuele vrijheid wordt aan banden gelegd. Vrouwen, homo's, queers en gelovigen van andere geloven worden gediscrimineerd (lijst kan nog een stuk langer). Waar geloof en politiek samensmelten wordt soms oorlog gevoerd op basis van geloof. Daarom heb ik minder op met een geloof dat door andere mensen (met eigen belangen) in de loop der tijd is gevormd en doorgegeven. Iemand die een eigen versie en visie op geloof heeft en niet blind een meute volgt heb ik dan weer veel meer mee op, echter... that 's not my cup of tea.
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#9
StraffeNeel zei:
Voor mij zit dat anders. Ik ben overtuigd atheïst (al doe ik er de laatste jaren niet zoveel aan). Juist het punt hieronder:

Daar put ik juist energie en motivatie uit. Geld, status en macht zijn onbelangrijk. Ruzie of er een bende van maken, niet liefhebben, niet genieten, anderen tot last zijn.... allemaal erg onzinnig als je beseft dat over ook einde is. Ik heb lief, ik doe niet mee aan gekonkel, probeer vooroordelen te minimaliseren, zorg dat ik goed ben voor anderen in mijn omgeving, ik ga niet uit van wat anderen zeggen maar zoek zelf uit, etc...
Verschillende geloven kennen geen algehele gelijkheid tussen mensen. Sexuele vrijheid wordt aan banden gelegd. Vrouwen, homo's, queers en gelovigen van andere geloven worden gediscrimineerd (lijst kan nog een stuk langer). Waar geloof en politiek samensmelten wordt soms oorlog gevoerd op basis van geloof. Daarom heb ik minder op met een geloof dat door andere mensen (met eigen belangen) in de loop der tijd is gevormd en doorgegeven. Iemand die een eigen versie en visie op geloof heeft en niet blind een meute volgt heb ik dan weer veel meer mee op, echter... that 's not my cup of tea.
Klik om te vergroten...
Ik probeer mijn geloof uit te leven zodat mensen iets van Gods liefde proeven door mijn leven heen. Een wijs man uit 1250 zei eens; ik breng het Evangelie desnoods met woorden. Iemand iets opleggen is sektarisch, het moet uit eigen beweging zijn, zonder dwang of drang. Iedereen heeft zijn eigen vrijheid en verantwoordelijkheid in dit leven.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#10
Vinidi84 zei:
Iedereen heeft zijn eigen vrijheid en verantwoordelijkheid in dit leven.
Klik om te vergroten...
Ja, zolang dat gewaarborgd blijft is geloof prima (tenminste: zou prima kunnen zijn). Mij gaat het juist om de institutionalisering van (een aantal) geloven en hoe dat in het verleden en het heden (heeft) uitgepakt. Bij sommige geloven wordt die eigen vrijheid en verantwoordelijkheid niet gegund aan andersdenkenden of zelfs aan vrouwen (voor mij zijn dat regelmatig niet andersdenkenden 😉, nietwaar @ljuv ?). Vrijheid komt met gelijkheid. Hoe sta jij tegenover gelijkheid @Vinidi84 ? Zie jij andersdenkenden als gelijk aan jouzelf?
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#11
StraffeNeel zei:
Ja, zolang dat gewaarborgd blijft is geloof prima (tenminste: zou prima kunnen zijn). Mij gaat het juist om de institutionalisering van (een aantal) geloven en hoe dat in het verleden en het heden (heeft) uitgepakt. Bij sommige geloven wordt die eigen vrijheid en verantwoordelijkheid niet gegund aan andersdenkenden of zelfs aan vrouwen (voor mij zijn dat regelmatig niet andersdenkenden 😉, nietwaar @ljuv ?). Vrijheid komt met gelijkheid. Hoe sta jij tegenover gelijkheid @Vinidi84 ? Zie jij andersdenkenden als gelijk aan jouzelf?
Klik om te vergroten...
Ik zie andersdenkenden als ‘even’ waardevol, en behoor ik net zo lief te hebben als ik mezelf liefheb. Het beste wat ik mezelf gun, gun ik andersdenkenden. Een mooie gelijkenis in de bijbel, is de gelijkenis van de barmhartige samaritaan. Hij hielp een ‘andersdenkende’ die neergeknuppeld en overvallen was, terwijl de farizeeër en de schriftgeleerde er met een grote boog omheen liepen (voelden zich beter, wilden zich niet besmeuren met deze ‘goddeloze’ man). De barmhartige samaritaan bekommerde zich wel over deze man, zijn wonden werden verzorgd etc. Jezus heeft deze gelijkenis uitgesproken tegenover de godsdienst. In feite zei Hij, deze barmhartige samaritaan (waar jullie zo op neer kijken (samaritanen werden als afvalligen gezien), heeft meer gedaan dan jullie). In feite zei Hij; als jullie God echt lief zouden hebben, dan zouden jullie deze barmhartige samaritaan zijn. Vrijheid komt inderdaad met gelijkheid; hoewel deze wel verschillend ingevuld kan worden. De vrijheid die ik van God ontvangen heb, is een groot cadeau. Ik mag liefhebben, anderen helpen, voor anderen bidden, ik bezoek wel eens een verzorgingstehuis waar ik eenzame mensen opzoek en naar luister, genieten van de schepping, van vrienden, van gezond en lekker eten, een heerlijk glas wijn etc. Omdat mijn liefde op God en op mijn eigen hart georiënteerd is, wil ik mijn vrijheid niet misbruiken om er zelf beter van te worden, ik wil mijn vrijheid vooral gebruiken, dat anderen er beter van worden. Dat betekend oprecht en betrouwbaar zijn, gedisciplineerd, liefdevol zijn, niet oordelen, niet stelen, geen overspel, niet begeren dat wat van een ander is, het eren van je ouders.
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#12
Vinidi84 zei:
Dat betekend oprecht en betrouwbaar zijn, gedisciplineerd, liefdevol zijn, niet oordelen, niet stelen, geen overspel, niet begeren dat wat van een ander is, het eren van je ouders.
Klik om te vergroten...
Voor mij staan al deze zaken los van het geloof. Ik geloof in geen enkele god, maar ik leef ook zo. Het is jouw eigen keuze om invulling te geven aan je leven via het geloof en ik respecteer dat op de wijze zoals jij die hierboven schetst. Ik ben blij voor jou en de maatschappij dat jij er op deze wijze instaat. In mijn eerdere comments had ik het over de negatieve kanten van het geïnstitutionaliseerd geloof, niet over individuele invulling. Maak jij wel eens van die negatieve kanten mee binnen jouw geloofsgemeenschap, waarbij de gelijkheid tussen mensen onder druk staat?
V
Vinidi84Lid
01-01-2024, 00:00
#13
StraffeNeel zei:
Voor mij staan al deze zaken los van het geloof. Ik geloof in geen enkele god, maar ik leef ook zo. Het is jouw eigen keuze om invulling te geven aan je leven via het geloof en ik respecteer dat op de wijze zoals jij die hierboven schetst. Ik ben blij voor jou en de maatschappij dat jij er op deze wijze instaat. In mijn eerdere comments had ik het over de negatieve kanten van het geïnstitutionaliseerd geloof, niet over individuele invulling. Maak jij wel eens van die negatieve kanten mee binnen jouw geloofsgemeenschap, waarbij de gelijkheid tussen mensen onder druk staat?
Klik om te vergroten...
Ik heb helaas negatieve ervaringen met geloofsgemeenschappen. Dat heeft mij heel veel pijn gedaan. De liefde die ik bij God gevonden had (heb een bijzondere ervaring meegemaakt) dacht ik ook te kunnen vinden in geloofsgemeenschappen. Maar dat bleek niet zo te zijn, waardoor ik enorm aan mezelf en mijn geloof ging twijfelen. Ik ging me conformeren aan hen, hun wetjes, regeltjes etc. Maar daarmee raakte ik juist me vrijheid kwijt, en werd ik vastgebonden aan een negatieve leefwereld, waarin ik niet meer bloeide maar langzaam afstierf. Toen heb ik besloten na 5/6 jaar in deze groepen geleefd te hebben, om eruit te stappen, lidmaatschap opgezegd en er nooit meer heengaan. Maar het heeft me flink beschadigd. Nu nergens lid, omdat ik niet meer mee kan doen met die nepheid. Mijn geloof ben ik gelukkig niet kwijtgeraakt, en mijn vertrouwen in God ook niet.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#14
Vinidi84 zei:
Mijn geloof heeft me enorm geholpen toen ik letterlijk vast zat in een heel diep zwart gat. Wetend, dat dit hier alles maar tijdelijk is en dat al het lijden je ook kan vormen tot een beter mens. Ik heb bv nu enorme compassie voor mensen die lijden met een zware depressie of ander soortgelijke aandoeningen en begrijp waar ze staan. Ik lees veel in de bijbel, het begrip ‘lijden’ komt daarin heel veel terug. Het heeft voor mij altijd alle antwoorden, als ik met vragen zit.
Klik om te vergroten...
Dank voor je bericht.

Hoewel ik geen atheist ben, zie ik mezelf niet als een religieus persoon. Maar ik vind het goed hoor dat je zoveel houvast en steun vindt in je geloof. Helemaal niks mis mee, ook omdat je hebt uitgelegd dat het een individuele keuze is en dat je niet niemand wilt bekeren.
Wat ik wel graag doe is kerken en kathedralen bezoeken. Ik ben elke keer toch erg onder de indruk van de atmosfeer binnen en op een of andere manier drukt het verleden en de historie van zo'n plaats toch op me. Zo was ik eind december vorig jaar weer in de Sint.Janskathedraal in Den Bosch en ik voelde me erg kalm en rustig binnen. Datzelfde gevoel had ik nog veel sterker toen ik de Notre Dame in Parijs weer bezocht in 2017. Er waren toen honderden mensen bij een missie aanwezig. Maakte grote indruk op me en ik had de Notre Dame al een paar keer eerder bezocht.

Het lijden wat als begrip inderdaad vaak terugkeert in de bijbel fascineert me ook. Ik vind dat iets waar we in deze moderne tijd van escape, entertainment en instant gratification veel te licht mee omgaan. Niet dat lijden op zich goed is natuurlijk maar het verandert je wel degelijk als mens en ik denk vaak ten goede.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#15
StraffeNeel zei:
Voor mij zit dat anders. Ik ben overtuigd atheïst (al doe ik er de laatste jaren niet zoveel aan). Juist het punt hieronder:

Daar put ik juist energie en motivatie uit. Geld, status en macht zijn onbelangrijk. Ruzie of er een bende van maken, niet liefhebben, niet genieten, anderen tot last zijn.... allemaal erg onzinnig als je beseft dat over ook einde is. Ik heb lief, ik doe niet mee aan gekonkel, probeer vooroordelen te minimaliseren, zorg dat ik goed ben voor anderen in mijn omgeving, ik ga niet uit van wat anderen zeggen maar zoek zelf uit, etc...
Verschillende geloven kennen geen algehele gelijkheid tussen mensen. Sexuele vrijheid wordt aan banden gelegd. Vrouwen, homo's, queers en gelovigen van andere geloven worden gediscrimineerd (lijst kan nog een stuk langer). Waar geloof en politiek samensmelten wordt soms oorlog gevoerd op basis van geloof. Daarom heb ik minder op met een geloof dat door andere mensen (met eigen belangen) in de loop der tijd is gevormd en doorgegeven. Iemand die een eigen versie en visie op geloof heeft en niet blind een meute volgt heb ik dan weer veel meer mee op, echter... that 's not my cup of tea.
Klik om te vergroten...

Het is vooral dat niet uitgaan van wat anderen zeggen maar alles zelf uitzoeken dat me vooral de afgelopen jaren nogal wat problemen heeft gegeven. Maar eigenlijk ben ik altijd wel zo geweest. Een andere mening over een gevoelig onderwerp hebben of zelfs maar iets in twijfel trekken kan voor velen al een reden zijn om de vriendschap of familie relatie te verbreken.. We zijn in deze maatschappij totaal niet tolerant meer en dan heb ik dus niet alleen over politieke aangelegenheden of geloof.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Deadwing zei:
Dank voor je bericht.

Hoewel ik geen atheist ben, zie ik mezelf niet als een religieus persoon. Maar ik vind het goed hoor dat je zoveel houvast en steun vindt in je geloof. Helemaal niks mis mee, ook omdat je hebt uitgelegd dat het een individuele keuze is en dat je niet niemand wilt bekeren.
Wat ik wel graag doe is kerken en kathedralen bezoeken. Ik ben elke keer toch erg onder de indruk van de atmosfeer binnen en op een of andere manier drukt het verleden en de historie van zo'n plaats toch op me. Zo was ik eind december vorig jaar weer in de Sint.Janskathedraal in Den Bosch en ik voelde me erg kalm en rustig binnen. Datzelfde gevoel had ik nog veel sterker toen ik de Notre Dame in Parijs weer bezocht in 2017. Er waren toen honderden mensen bij een missie aanwezig. Maakte grote indruk op me en ik had de Notre Dame al een paar keer eerder bezocht.

Het lijden wat als begrip inderdaad vaak terugkeert in de bijbel fascineert me ook. Ik vind dat iets waar we in deze moderne tijd van escape, entertainment en instant gratification veel te licht mee omgaan. Niet dat lijden op zich goed is natuurlijk maar het verandert je wel degelijk als mens en ik denk vaak ten goede.
Klik om te vergroten...
Het is vaak ook semantisch:

Wat de 1 "God" noemt, noemt de ander liefde, noemt de ander natuur, noemt de ander de Zelf, enzovoorts.

Al is er imo wel een heel groot verschil tussen dát en religie. Religie gebruikt God/een hogere macht als een machts- en controlemiddel (over andere mensen).
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Het is vaak ook semantisch:

Wat de 1 "God" noemt, noemt de ander liefde, noemt de ander natuur, noemt de ander de Zelf, enzovoorts.

Al is er imo wel een heel groot verschil tussen dát en religie. Religie gebruikt God/een hogere macht als een machts- en controlemiddel (over andere mensen).
Klik om te vergroten...
Alles draait om de interpretatie. Je kunt de bijbel en de Koran bijvoorbeeld lezen zoals je wilt en het ook als zodanig interpreteren. Ik herinner me bijvoorbeeld nog goed de dominees in de Verenigde Staten die miljonair werden met hun eigen zenders of programma's maar vrijwel allemaal van hun voetstuk vielen vanwege drank of drugsgebruik, prostituees, overspel, enz,enz. Zelf ook op tv in de States gezien toen ik daar in 1990 was. Ik viel bijna letterlijk van mijn stoel toen ik dat zag.. Op grotere en natuurlijk veel ergere schaal geldt dat voor oorlogen.

Maar nogmaals, ik heb respect voor mensen zoals @Vinidi84 voor wie het geloof een grote steun en toeverlaat in zijn/haar leven is.
D
DeadwingLid
01-01-2024, 00:00
#18
Vinidi84 zei:
Ik heb helaas negatieve ervaringen met geloofsgemeenschappen. Dat heeft mij heel veel pijn gedaan. De liefde die ik bij God gevonden had (heb een bijzondere ervaring meegemaakt) dacht ik ook te kunnen vinden in geloofsgemeenschappen.
Klik om te vergroten...
Doet me denken aan een verhaal van een van mijn buren. Mijn overbuurvrouw is een hele aardige vrouw van in de 70 en gelovig. Maar als opstandige tiener was ze elke zaterdag met haar ouders naar de kerk gaan beu en op een avond had ze verteld dat ze niet meer wilde gaan. Diezelfde avond kon ze haar spullen pakken en stond ze als zeventienjarig meisje op straat.. Ik vind dat echt heel extreem. Gelovig is ze dus nog steeds wel maar ze is van mening dat ze haar liefde voor God met niemand hoeft te delen. Vind ik een hele mooie uitspraak.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#19
StraffeNeel zei:
voor mij zijn dat regelmatig niet andersdenkenden 😉, nietwaar @ljuv ?
Klik om te vergroten...
Zeer subjectief en tevens juist!😂
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Deadwing zei:
Doet me denken aan een verhaal van een van mijn buren. Mijn overbuurvrouw is een hele aardige vrouw van in de 70 en gelovig. Maar als opstandige tiener was ze elke zaterdag met haar ouders naar de kerk gaan beu en op een avond had ze verteld dat ze niet meer wilde gaan. Diezelfde avond kon ze haar spullen pakken en stond ze als zeventienjarig meisje op straat.. Ik vind dat echt heel extreem. Gelovig is ze dus nog steeds wel maar ze is van mening dat ze haar liefde voor God met niemand hoeft te delen. Vind ik een hele mooie uitspraak.
Klik om te vergroten...

Zaterdag?

Zevendedagadventisten (Galgje)
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."