Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDagboek van verslaafde die afkickt van speed

Dagboek van verslaafde die afkickt van speed

1039 antwoorden
144 weergaven
18-5-2026
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#1
Syl zei:
Op 9 maart ben ik precies een jaar clean.
Waar ik super trots op ben!!!.
Hierbij had ik ook besloten dat dit dan ook een mooie afsluiter zou zijn van mijn topic.
Deze heb ik een jaar lang bijgehouden.
Hierin heb ik mijzelf zeer kwetsbaar en open opgesteld.
Iets wat ik normaal gesproken absoluut niet doe.
Toch moet het mij van het hart dat ik teleurgesteld ben dat het op deze manier gaat eindigen.

Ik had een bericht geplaatst over het feit dat mijn ex aan de deur had gestaan en ik aangifte moest gaan doen.
Dat het tijd werd dat mijn ex uit mijn leven werd verbannen.

En die laatste zin was schijnbaar de reden dat er een hele discussie op gang kwam.
Want wrok koesteren doet niemand goed en het is een verlossing om dat juist niet te doen.

Klopt helemaal!!!.


Ik weet dondersgoed hoe het werkt in het leven met vergeving, wrok, wraak enz.
Dat weet ik mensen!!!.
Zeker na alle shit wat ik heb meegemaakt.

Die mensen die advies gaven, nogmaals hadden gelijk wat betreft wrok koesteren.
Dat heb ik ook div malen aangegeven dat dit ook klopt.
Alleen er werd maar door gegaan erover.
Ik weet hoe het werkt maar ik kan er niks mee omdat het niet werkt in mijn situatie.
Dat er mensen zijn die van mening zijn dat dit onzin is ook prima.

Het leek wel een strijd te worden.

Had het gevoel dat mij ff de les werd gelezen.
Zo kwam het na een tijdje over op mij.

Toen werden er ook bepaalde kwetsende dingen gezegd in mijn ogen.
En nee dat ik dat ervaar als kwetsend kan ik jullie niet kwalijk nemen.
Er werd mij al gezegd dat andere daar niet verantwoordelijk voor zijn als ze iets zeggen.

Ik was zo gefrustreerd maar ook gekwetst omdat het een aanval leek van meerdere tegen mij.
Er niet geluisterd werd na het feit dat ik al tig x aan gaf dat ik het weet wat er bedoeld word.
En het niet serieus werd genomen voor mijn gevoel dat ik aangaf dat mijn situatie anders is.
Ik ben toen maar ff naar de supermarkt gelopen om af te koelen.
Ik heb onderweg lopen janken van frustratie en woede.

Lieve mensen wees voorzichtig met wat je zegt.
Advies geven is iets anders dan je mening er door drukken.
Het is erg kwetsend als andere denken het beter te weten dan de gene die in de situatie zit.
En nogmaals advies mag altijd en iemand de mogelijkheid bieden tot andere inzichten.

Ik vind het jammer dat ik aangeef dat sommige dingen kwetsend waren en niemand zich daar verantwoordelijk voor voelt.
Het gaat er niet om dat ik meedelij wil of wat dan ook.
Maar er is niemand geweest die erop terug kwam en ook zijn eigen aandeel hierin zag.
Waarsch vind iedereen dan dus dat ze terecht gehandeld hebben.
Ook prima hoor.

Vind het jammer dat ik met deze gevoelens straks dit topic ga afsluiten.
Het zit me dwars!!.
Ik sta altijd voor iedereen klaar en probeer ieder te motiveren.
Ik heb mij altijd kwetsbaar opgesteld in mijn topic en dat ga ik nu niet meer doen.
Ik ga ook niet meer bepaalde zaken delen hier.

Ik had gehoopt er een mooie einde van te maken.
Het vrolijk en trots te kunnen afsluiten.
Ik heb enorm het gevoel gekregen dat mensen reageerde om andere te ondersteunen.
Het meer een kliekje werd tegen mij.
Zo voelt het voor mij.
Klik om te vergroten...
Respect voor deze, en al je andere posts, Syl.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ganggang💯 zei:
Zoek er niet meer achter dan er daadwerkelijk achter zit. Uiteindelijk zijn we allemaal maar anonieme forum gebruikers.

Ga er van uit dat het goed bedoeld was, al komt het er bij sommigen nogal bot uit. Ik heb hier geen berichten gezien die jou moedwillig probeerden te kwetsen. Slechts meerdere perspectieven om naar jouw situatie te kijken. En verschillende manieren om er mee om te gaan.

Uiteindelijk kies je er zelf voor om je gekwetst te voelen.
Klik om te vergroten...
Ik kan de dingen idd nogal direct benoemen, maar slecht bedoeld was het zeker niet idd.
R
RevolutionairLid
01-01-2024, 00:00
#3
Syl zei:
Weet je, ik had niet eens meer iets moeten plaatsen überhaupt hier.
Het is het niet waard meer.
Ik houd het voor gezien.
Klik om te vergroten...

Dus dit bedoel ik je krijgt nu gewoon goede woorden.
Er is niks aan de hand.
Maak het dan niet groter dan het is.
Blijf gewoon je dingen posten er is niemand die jou hier haat ofzo.

Je moet eens weten hoeveel tegengas ik krijg op dingen die ik post! 😂
Dat hoort er nou eenmaal bij.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Syl zei:
Weet je, ik had niet eens meer iets moeten plaatsen überhaupt hier.
Het is het niet waard meer.
Ik houd het voor gezien.
Klik om te vergroten...

niet zo gek doen jij
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#5
Na een paar dagen van rust, ben ik er weer ff.
Ik wil mijn topic graag netjes afronden op 9 maart.
Voor de mensen die zich ergeren aan de dingen die ik schrijf of mij een aansteller vinden :blijf weg van mijn topic!!!.
Niemand is verplicht het te lezen.
In een dagboek vertel je wat je mee maakt en over je gevoelens.
Ik vertel dus hoe ik de dingen ervaar en hoe ik de dingen voel.
Hier kan niemand een discussie over gaan voeren of commentaar geven want ik schrijf het vanuit mezelf.
Zoals dat gebeurd met een dagboek.
Staat dit je niet aan lees dan mijn dagboek niet!!!.

❤️Voor de mensen die mij altijd hebben gesteund vind ik het fijn om het goed af te ronden. ❤️
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#6
Rivalrie zei:
Syl je doet het hardstikke goed!
Klik om te vergroten...

Dank je wel! 😘
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hey @Syl, lol, het voelt voor mij een beetje vreemd om te reageren, voor zover ik weet voor het 1 in dit topic. Toch volg ik dit "topic" al van het begin en het voelt ondertussen vreemd aan om zoveel van iemand af te weten zonder daar 1 woord mee gewisseld te hebben.
Syl zei:
Nogmaals een dagboek word geschreven vanuit een persoon.
Dit word geschreven vanuit hoe iemand de dingen ervaart en welke emoties en gevoelens hij/zij daar bij ervaart.
Daar valt toch niks geen discussie over te voeren?.
Klik om te vergroten...
Treu story, de titel is niet voor niets, Dagboek van verslaafde die afkickt van speed. Vanaf dag 1 was toch al duidelijk dat dit ,volgens mij, het meest persoonlijke topic ooit zou worden wat er op DF staat? Maar @Ganggang💯 heeft toch wel een punt, je hebt ervoor gekozen om dit op een openbaar forum te doen en zolang hier geen slot op zit zal hier nog heel lang op gereageerd worden om op hun manier te laten weten dat ze bewondering voor je hebben. Ik las het een poosje terug nog ergens zoiets als, ik geloof niet dat er iemand is op DF die geen bewondering voor je heeft.

Maar dit gaat nou eenmaal niet
Syl zei:
Als je mijn dagboek leest en je gaat je bv ergeren aan wat ik schrijf of je vind het raar whatever dan kun je er voor kiezen om het niet meer te lezen toch?!.
Klik om te vergroten...
Want ja dit,
Ganggang💯 zei:
Dit begrijp ik niet helemaal. Hoe kun je nou zonder te lezen weten of het je niet aan staat?
Klik om te vergroten...
:joycat: :joycat: Ik lig plat XD

Syl zei:
Ik praat vanuit MIJN gevoel en beleving.
Klik om te vergroten...
eens, en ik vind het geweldig om je zover te zien gaan en ik hoop oprecht dat je dit vol blijft houden. want @Syl, Stay strong! ♥
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#8
Spyro zei:
Je bent een topper Syl, dat moet je niet vergeten. Ik ben je dankbaar voor de positieve berichten die je altijd naar me gestuurd hebt, ondanks dat je zelf ook aardig in de knoei zit/zat. Ik zie je altijd alleen maar liefde geven aan iedereen en ik vind het enorm jammer dat je nu je dagboek zo moet afsluiten en dat je dit rot gevoel hier nu aan overhoudt...

Ik wens je alle kracht en succes toe, jij komt er wel.
Hartje op de juiste plek heb je, mijn respect heb je. ❤
Klik om te vergroten...

Dank je wel, super lief!! 😘
Ik ga proberen mijn topic toch goed af te sluiten op 9 maart.
Ik vind het zonde om dat voorbij te laten gaan.
Dit is toch wel een hele overwinning als ik een jaar clean ben.
Nogmaals dank voor je super lieve woorden!! ❤️😘
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
Syl zei:
Niemand is verplicht het te lezen.
Klik om te vergroten...
Je post op een openbaar forum dus iedereen kan het lezen. En reageren.
Syl zei:
In een dagboek vertel je wat je mee maakt en over je gevoelens
Klik om te vergroten...
Dit is inderdaad hartstikke goed. Helpt enorm met alles te verwerken. Maar je hebt er voor gekozen om dit op een openbaar forum te doen. Vanwege de grote steun hier snap ik dat, ik steun jou ook. Maar je kan niet raar opkijken als er af en toe een kritische noot valt.

Syl zei:
Staat dit je niet aan lees dan mijn dagboek niet!!!
Klik om te vergroten...
Dit begrijp ik niet helemaal. Hoe kun je nou zonder te lezen weten of het je niet aan staat?

Mooi dat je iig nu een jaar clean bent en het op deze manier kan afsluiten. Ik hoop dat dit topic blijft bestaan, mocht je nog een keer drang hebben naar speed dan kan je dit even snel doorlezen!

Stay strong! ♥️
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ganggang💯 zei:
Je post op een openbaar forum dus iedereen kan het lezen. En reageren.
Klik om te vergroten...

Nogmaals een dagboek word geschreven vanuit een persoon.
Dit word geschreven vanuit hoe iemand de dingen ervaart en welke emoties en gevoelens hij/zij daar bij ervaart.
Daar valt toch niks geen discussie over te voeren?.
Niemand kan een ander toch vertellen hoe hij iets moet voelen en ervaren??
Dat gebeurd vanuit je eigen ik.
Dat je iemand ergens advies over geeft bv hoe om te gaan met bepaalde situaties of emoties dat kan zeker.
Maar je kunt niet iemand aanspreken op hoe die zich voelt en de dingen ervaart.
Dat doet iedereen op zijn eigen manier.


Ganggang💯 zei:
Dit begrijp ik niet helemaal. Hoe kun je nou zonder te lezen weten of het je niet aan staat?
Klik om te vergroten...

Als je mijn dagboek leest en je gaat je bv ergeren aan wat ik schrijf of je vind het raar whatever dan kun je er voor kiezen om het niet meer te lezen toch?!.

Ik praat vanuit MIJN gevoel en beleving.
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#11
Syl zei:
Nogmaals een dagboek word geschreven vanuit een persoon.
Dit word geschreven vanuit hoe iemand de dingen ervaart en welke emoties en gevoelens hij/zij daar bij ervaart.
Daar valt toch niks geen discussie over te voeren?.
Niemand kan een ander toch vertellen hoe hij iets moet voelen en ervaren??
Dat gebeurd vanuit je eigen ik.
Dat je iemand ergens advies over geeft bv hoe om te gaan met bepaalde situaties of emoties dat kan zeker.
Maar je kunt niet iemand aanspreken op hoe die zich voelt en de dingen ervaart.
Dat doet iedereen op zijn eigen manier.




Als je mijn dagboek leest en je gaat je bv ergeren aan wat ik schrijf of je vind het raar whatever dan kun je er voor kiezen om het niet meer te lezen toch?!.

Ik praat vanuit MIJN gevoel en beleving.
Klik om te vergroten...
Met alle respect @Syl, maar imo zie je de nuance niet. Het gaat hier idd om een openbaar forum waar IEDEREEN mag reageren. Jij hebt NIET te bepalen wie wat wel of niet mag lezen en/of reageren.

Focus je aub op jouw ‘1 jaar clean zijn’, hetgeen ik een schitterende prestatie vind, en laat dit issue nou eens los gewoon ... Vooral voor jezelf!
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#12
Natozlato zei:
DM?? Ik herinner me nog dat vreemde voorstel. Jij was toch de viespeuk van DF? 😜
Klik om te vergroten...

Ik voel hier iets opbloeien.... 😂
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
Syl zei:
Daar valt toch niks geen discussie over te voeren?.
Klik om te vergroten...
Over hoe jij iets voelt niet. Maar hoe je er mee omgaat valt natuurlijk over te praten, daar is een forum voor bedacht. Als je dat niet op prijs stelt had je beter een word document kunnen aanmaken.

Syl zei:
Maar je kunt niet iemand aanspreken op hoe die zich voelt en de dingen ervaart.
Klik om te vergroten...
Dat klopt helemaal. Maar je kunt wel je visie delen, een ander perspectief of zienswijze. Daar is een forum tenslotte voor.

Syl zei:
Als je mijn dagboek leest en je gaat je bv ergeren aan wat ik schrijf of je vind het raar whatever dan kun je er voor kiezen om het niet meer te lezen toch?!.
Klik om te vergroten...
Als ik me zou ergeren, zou dat voor mij alleen maar meer reden zijn om te reageren. Juist zaken waar ik me aan stoor vind ik vaak ook interessant.
Syl zei:
Ik praat vanuit MIJN gevoel en beleving.
Klik om te vergroten...
Uiteraard, het is een dagboek. Anders zou het een roman zijn. Dat ontkracht ook niemand toch?
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#14
@Ganggang💯 jij staat ook altijd vooraan om je mening te geven hè. Moet je per se het laatste woord hebben?
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jongens, bijna sluit ik deze topic.
Ik weet dat het super verleidelijk is om te discuseren.
Ik ga geen discussie meer aan hier.
Ik ben bijna klaar met mijn topic dus als het niet al te veel moeite is houd het gezellig.
Jullie weten nu hoe ik er over denk.
Blijf gewoon lekker weg hier als je dat niet aan staat.
Ik probeer deze topic goed af te ronden voor die gene die mij altijd hebben gesteund.
Mensen die mijn verhaal niet kennen vanaf het begin komen oordelen.
Gewoon niet doen.
Het is heel makkelijk om commentaar op iemand te leveren van achter je toetsenbordje.
Als je het zelf niet hebt meegemaakt oordeel dan niet.
Advies geven iets iets anders dan oordelen.

Als je net als mij :

-Mishandelt bent door je ouders
-mishandeld bent door je ex
-gevlucht bent naar een blijf van mijn lijf huis.
-geen contact meer met je fam
-geen contact meer met je oudste kind (20)door de invloed van je ex (ouderverstoting).
-je op geheimadres woont omdat je gevaar loopt.
-je een ex hebt die pas stopt als je kapot bent gemaakt.

Als je dit ook ervaren hebt, en ook net als ik, in je eentje strijd om een goede moeder te zijn voor je jongste kind van 18.
Ondanks je ptss, depressie en 24/7 alert zijn en angst er alles aan doet dat je kind het goed heeft.
Heb jij dit niet ervaren, kom dan niet mij vertellen hoe ik de dingen moet aanpakken.

Mensen die het altijd beter weten kom ik mijn hele leven al tegen.
Iedereen mag vinden van me wat ie wil, maar ondanks alles sta ik er nog.
En 9 maart ben ik een jaar clean 💪🎉
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#16
Syl zei:
Blijf gewoon lekker weg hier als je dat niet aan staat.
Klik om te vergroten...
Het enige wat mij niet aanstaat is dat je blijkbaar denkt dat jij kan bepalen wie mag reageren en wie niet. Voor de rest sta ik volledig achter dit topic.

Syl zei:
Als je het zelf niet hebt meegemaakt oordeel dan niet.
Klik om te vergroten...
Denk dat er wel meer mensen op dit forum zijn die wat hebben meegemaakt. Dat valt ook wel te lezen aan de steunbetuigingen toch?

Syl zei:
Heb jij dit niet ervaren, kom dan niet mij vertellen hoe ik de dingen moet aanpakken.
Klik om te vergroten...
Ik ben van mening dat je een klein beetje doorslaat in je defensieve houding hier
Iedereen heeft het beste met je voor hier. De mensen die te snel geoordeeld hebben, hebben dat ook toegegeven en zich verontschuldigd.
Syl zei:
Iedereen mag vinden van me wat ie wil, maar ondanks alles sta ik er nog.
Klik om te vergroten...
Volgens mij vindt iedereen jou hier een ijzersterke vrouw, die koste wat het koste doorgaat voor haar dochter en zichzelf!
S
SylLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ganggang💯 zei:
Het enige wat mij niet aanstaat is dat je blijkbaar denkt dat jij kan bepalen wie mag reageren en wie niet. Voor de rest sta ik volledig achter dit topic.


Denk dat er wel meer mensen op dit forum zijn die wat hebben meegemaakt. Dat valt ook wel te lezen aan de steunbetuigingen toch?


Ik ben van mening dat je een klein beetje doorslaat in je defensieve houding hier
Iedereen heeft het beste met je voor hier. De mensen die te snel geoordeeld hebben, hebben dat ook toegegeven en zich verontschuldigd.

Volgens mij vindt iedereen jou hier een ijzersterke vrouw, die koste wat het koste doorgaat voor haar dochter en zichzelf!
Klik om te vergroten...

Ik ben gekwetst door bepaalde uitspraken.
Ik gebruik dit topic ook om mezelf er door heen te trekken.
Ik word mijn hele leven al gewezen op wat ik anders moet doen.
Terwijl ik gewoon al keihard mijn best doe.
Het komt overdreven over dat snap ik maar ik was echt geraakt door dingen.
Ik wil dit topic graag afronden op een goede manier.
Dit kan niet als er steeds discusses hier blijven.
Ik heb steeds het gevoel dat ik mezelf moet verdedigen en dat doet pijn.
Nogmaals misch reageer ik inderdaadheftig maar het doet mij echt verdriet.
Dit ervaar ik zo en dat komt door mijn verleden.
Steeds als ik spreek vanuit mijn GEVOEL en hoe ik iets ervaar word daar voor me gevoel over heen gelezen.
Ik geef eerlijk eerder al aan dat ik gekwetst was door sommige opmerkingen.
Gelijk krijg ik weet te horen dat ik dat toch echt zelf doe.
Dit is iets wat ik ervaar en ongeacht of iemand dat met opzet doet of niet het kwetst mij
Het is dan heel makkelijk om te zegge. Tja dat ligt toch echt bij jezelf.
Ik hoef geen meedelij maar wat meer begrip naar dat hoe iets bij mij binnen komt mag best.
Iedereen heeft het beste voor met je, dat geloof ik ook best.
Alleen waarom als ik me kwetsbaar op stel en eerlijk aangeef dat iets me pijn of verdriet doet moet daar weer op bepaalde toon op gereageerd worden?

Ik voel me snel aangevallen misch dat zit in me.
Ik ga ook altijd gelijk uit van het slechte dat zit helaas ook in me.
Maar waarom als ik eerlijk toegeeft dat ik ergens verdriet van heb kan daar niet gewoon op gereageerd worden?.
Ik ben ook maar een mens
L
Levensgenieter🌈Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Ik begrijp het wel als ze zegt dat ze gekwetst is door het goedbedoelde advies.
Tegen iemand zeggen dat ze haar ex moet vergeven, terwijl ze pas nog was gestalt door haar ex, nog midden in deze shit zit? Ze was vorige week al over de rooie daardoor, en mensen bleven er wel over doorzagen zeg! Ik kan me voorstellen dat dat even teveel was.

Nu gebeurd weer hetzelfde. Laat haar toch, denk ik dan! Hou erover op! Zij wil dit dagboek goed afsluiten, laat haar dit dan doen!
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Syl zei:
Ik ben gekwetst door bepaalde uitspraken.
Ik gebruik dit topic ook om mezelf er door heen te trekken.
Ik word mijn hele leven al gewezen op wat ik anders moet doen.
Terwijl ik gewoon al keihard mijn best doe.
Het komt overdreven over dat snap ik maar ik was echt geraakt door dingen.
Ik wil dit topic graag afronden op een goede manier.
Dit kan niet als er steeds discusses hier blijven.
Ik heb steeds het gevoel dat ik mezelf moet verdedigen en dat doet pijn.
Nogmaals misch reageer ik inderdaadheftig maar het doet mij echt verdriet.
Dit ervaar ik zo en dat komt door mijn verleden.
Steeds als ik spreek vanuit mijn GEVOEL en hoe ik iets ervaar word daar voor me gevoel over heen gelezen.
Ik geef eerlijk eerder al aan dat ik gekwetst was door sommige opmerkingen.
Gelijk krijg ik weet te horen dat ik dat toch echt zelf doe.
Dit is iets wat ik ervaar en ongeacht of iemand dat met opzet doet of niet het kwetst mij
Het is dan heel makkelijk om te zegge. Tja dat ligt toch echt bij jezelf.
Ik hoef geen meedelij maar wat meer begrip naar dat hoe iets bij mij binnen komt mag best.
Iedereen heeft het beste voor met je, dat geloof ik ook best.
Alleen waarom als ik me kwetsbaar op stel en eerlijk aangeef dat iets me pijn of verdriet doet moet daar weer op bepaalde toon op gereageerd worden?

Ik voel me snel aangevallen misch dat zit in me.
Ik ga ook altijd gelijk uit van het slechte dat zit helaas ook in me.
Maar waarom als ik eerlijk toegeeft dat ik ergens verdriet van heb kan daar niet gewoon op gereageerd worden?.
Ik ben ook maar een mens
Klik om te vergroten...
Tja, welkom op het internet kan ik hier alleen maar op zeggen. Op het moment dat je besluit je kwetsbaar op te stellen en zoveel persoonlijke informatie te delen ga je er ook mee akkoord dat er mensen zijn die het anders zien of een mening hebben over jouw manier schrijven. Als je daar niet tegen kunt dan kun je beter niet zo veel delen online.

Ik vind het erg jammer en vervelend voor je dat het zo ver heeft moeten komen en dat je je gekwetst voelt. Want je hebt al genoeg op je bord.

Toch is het raadzaam om je eigen houding ten opzichte van feedback door andere leden eens onder de loep te nemen. Dit is geen aanval, slechts een advies.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#20
Natozlato zei:
Laat haar toch, denk ik dan! Hou erover op! Zij wil dit dagboek goed afsluiten, laat haar dit dan doen!
Klik om te vergroten...
Nogmaals, het is een openbaar forum. Ik mag overal reageren en volgens mij druk ik me op een beschaafde en empathische manier uit. Ik ben niet uit op een conflict.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...4546474849...52
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."