Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe wietpas

De wietpas

63 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#1
PepTalk zei:
OT: Dan hoop ik dat ALS ze het pasjes systeem dan echt gaan doorvoeren, dat de overlast dan ook echt minder word. 0 coffeeshops, daar kan mijn eigen kweekje niet tegen op vechten.. :(
Klik om te vergroten...

Door de invoering van de pas zal de overlast (straatverkoop e.d) juist gaan stijgen, en dan heeft jullie regering een goed excuus om wiet en hasj gewoon meteen illegaal te maken.

Dat is de uiteindelijke bedoeling van die pas volgens mij wel. Anders konden ze net zo goed de grensshops sluiten (zoals in Roosendaal gebeurt is), en niet landelijk invoeren, want hierdoor krijgen Nederlanderse blowers die niet in grenssteden wonen ook problemen (als je het zo wil noemen, hahaha), toch?

Zelfs in Breda staat er meestal niet meer dan 4 man in de rij als ik ga, en dat is zelfs nog een grensstad imo. :rolleyes:

Ik heb een beter idee, gewoon de shops in Goes en Maastricht etc sluiten! En voortaan D66 stemmen :)



:grin:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Alle ''grensshops'' sluiten is inderdaad een optie.
Maar dan zullen veel (en dan vooral belgen denk ik) nog naar Rotterdam of verder rijden.

En waarom zou de wietpas (en dan vooral op langere termijn) het illegale circuit bevorderen?
Natuurlijk zullen er in het begin drugstoeristen blijven komen, waar dealers op in zullen springen.

Maar als blijkt dat de dealer wiet hier evenveel kost als in de regio waar ze vandaan komen, dan lijkt het me sterk dat je eerst x aantal km gaat rijden om even illegaal en duur (of goedkoop) je wiet kunt kopen. De drugstoeristen blijven weg, en daarmee de dealers ook ivm. geen klandizie.
Ik zal namelijk gewoon wiet blijven kopen in de chop met m'n passie.

eXeCuze zei:
- Ze prive gegevens opslaan, ik las in een vorige reactie dat deze niet toegankelijk zijn maar geloof mij maar als jij je id aan de politie moet geven zij ook wel even kunnen checken hoe vaak jij in de coffeshop zit. Heb je dan ook nog een kop die ze niet aan staat blijft het misschien niet bij alleen een ID.
Klik om te vergroten...

Ik ben er vrij zeker van dat de politie niet aan de hand van je BSN kan checken hoe vaak je in de shop komt. Als je een Gamma klantenkaart hebt, kan de politie toch ook niet zien hoe vaak je hout en verf gaat halen? Shops blijven particulieren bedrijven, waar de overheid nooit van kan verplichten om gegevens door te spelen. Mits het van belang is bij een misdrijf uiteraard.

Mocht dit toch het geval zijn, dan zal ik daar toch niets om geven.
In sommige shops kan je ook pinnen (wat ik dan ook geregeld doe), dan kunnen ''ze'' ook nachecken hoeveel je waar gekocht hebt.
En wat dan nog?? Stel meneer agent weet dat ik een kei harde junk ben..
Het kopen en bezitten word dan misschien steeds minder gedoogd, ze kunnen je niets maken omdat je in de geschiedenis wiet gekocht hebt.
H
HakvleesLid
01-01-2024, 00:00
#3
Maar de Gamma-klantenpas is niet door de regering in het leven geroepen om de verfverkoop onder controle te houden. Bij de Wietpas is de paranoia dat de regering je gebruik ergens opslaat redelijk gerechtvaardigd. (waarschijnlijk ergens op een computer in de bezemkast die alleen wordt geraadpleegd als iemand een misdrijf begaat zodat ze in de krant erbij kunnen zetten dat de misdadiger regelmatig marijuana gebruikt)
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Daar heb je wel gelijk in ja, was een domme vergelijking van me.
Ik ben tot nu toe iig. een voorstander van de wietpas, mocht het na het evt. invoeren toch fout lopen... Dan spring ook ik zeker op de bres.

En het guerrilla kweken kunnen ze toch echt heel erg moeilijk aanpakken, dus wat te roken heb ik altijd.
1
1percentLid
01-01-2024, 00:00
#5
wietpas : papieren kaartje om tips van te draaien?
wietpas : om je lijntjes pep mee te kappen?

wietpas : multifunctioneel, maar niet voor het doel waar de regering hem voor wil :wave:
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#6
PepTalk zei:
vooral belgen denk ik) nog naar Rotterdam
Zou mij alvast weinig uitmaken. Ik was er net nog :grin:
Klik om te vergroten...
Klik om te vergroten...
P
Pizza HazeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Oom Klaas zei:
Over een paar jaar ben ik toch gestopt met blowen, dan heb ik er al geen last meer van :)
Klik om te vergroten...
Ja.. en ik woon niet in haiti dus laat ze allemaal maar doodgaan aan cholera :rolleyes:
I
IntoxicationLid
01-01-2024, 00:00
#8
PepTalk zei:
Alle ''grensshops'' sluiten is inderdaad een optie.
Klik om te vergroten...
geen optie, belgen zijn zo gek als een deur, tuurlijk rijden die door naar de volgende stad
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#9
Pizza Haze zei:
Oom Klaas zei:
Over een paar jaar ben ik toch gestopt met blowen, dan heb ik er al geen last meer van :)
Klik om te vergroten...
Ja.. en ik woon niet in haiti dus laat ze allemaal maar doodgaan aan cholera :rolleyes:
Klik om te vergroten...
Soms ben ik wel een beetje blij met mijn onderontwikkeld empathisch vermogen.
P
Pizza HazeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Exceptional Insight zei:
Pizza Haze zei:
Oom Klaas zei:
Over een paar jaar ben ik toch gestopt met blowen, dan heb ik er al geen last meer van :)
Klik om te vergroten...
Ja.. en ik woon niet in haiti dus laat ze allemaal maar doodgaan aan cholera :rolleyes:
Klik om te vergroten...
Soms ben ik wel een beetje blij met mijn onderontwikkeld empathisch vermogen.
Klik om te vergroten...
Dat doet me niet zoveel.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Intoxication zei:
PepTalk zei:
Alle ''grensshops'' sluiten is inderdaad een optie.
Klik om te vergroten...
geen optie, belgen zijn zo gek als een deur, tuurlijk rijden die door naar de volgende stad
Klik om te vergroten...

Wat ik zelf dus al 2 zinnen verder in diezelfde post zei.. :rolleyes:

Pizza Haze zei:
Ja.. en ik woon niet in haiti dus laat ze allemaal maar doodgaan aan cholera :rolleyes:
Klik om te vergroten...

Ach.. Die mensen daar hebben al zo'n, ik geloof 57.000 euro, per persoon gehad na die ramp.
Dan zou je toch zeggen dat iets simpels als cholera wel te bestrijden is.

Maar voor sommige mensen is het nooit genoeg he.. :rolleyes:
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#12
PepTalk zei:
Ach.. Die mensen daar hebben al zo'n, ik geloof 57.000 euro, per persoon gehad na die ramp.
Dan zou je toch zeggen dat iets simpels als cholera wel te bestrijden is.

Maar voor sommige mensen is het nooit genoeg he.. :rolleyes:
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat er iemand in Haiti met diaree in een cabrio zit...
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#13
cropp zei:
PepTalk zei:
Ach.. Die mensen daar hebben al zo'n, ik geloof 57.000 euro, per persoon gehad na die ramp.
Dan zou je toch zeggen dat iets simpels als cholera wel te bestrijden is.

Maar voor sommige mensen is het nooit genoeg he.. :rolleyes:
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat er iemand in Haiti met diaree in een cabrio zit...
Klik om te vergroten...

ik denk dat er ergens in het westen een dikke kale vent een nieuwe phantom en een vakantiehuisje heeft gekocht
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik was maar wat aan het grappen.. Natuurlijk is het erg sneu voor die mensen daar.
Maar het blijft een ver van me bed show, waar ik niets mee te maken heb, geen last van heb en ook niet zo heel erg veel aan kan doen.

Geld doneren zorgt er blijkbaar niet voor dat ze daar letterlijk uit de shit raken...

Ik ben trouwens ook bijna door m'n shit heen:P
Nog snel ff naar de shop, ZONDER WIETPAS :grin:, om wat honing polm :hearteyes:
N
NorthernLightBELid
01-01-2024, 00:00
#15
Hij kenmerkt softdrugs als 'troep die geproduceerd wordt door keiharde criminele bendes'.
Klik om te vergroten...

Moesten ze nu eens zorgen voor een duidelijke reglementering wie juist die wiet mag telen...Maar nee laat de coffeeshops maar verkopen, maar hoe moeten die er dan aangeraken? Ze willen gewoon dat de straatverkoop toeneemt zodat iedereen dan lekker kan klagen en wiet weer illegaal wordt.
m
mr icehashLid
01-01-2024, 00:00
#16
De wietpas zal voor de amsterdamse coffeshops flinke gevolgen hebben,
daar komen immers bijna alleen maar toeristen.
Ik ging voorheen ook tweemaal per jaar naar amsterdam,
om wat shops af te lopen,maar met max 3 gram ben je bij de eerste shop al op je tax.
Ook voor de recraetiefe gebruiker zo als ik is het minder nu moet je eerst een pas aanschaffen,
waardoor je toch gaat profileren als vaste klant, met zó'n pas.


Zo ff binnenlopen is er niet meer bij.
En zo als hierboven ook al aangegeven,als je wordt aangehouden,
en ze zien je wietpas in de beurs zitten,
gaan ze je toch wel ff nalopen,zo van [CDA mode}] Daar heb je weer zo' drugskikker,laten we hem ff checken[CDA mode]

Vind dat de privecie van de coffeshop bezoeker ook in het geding komt.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#17
AMSTERDAM - De invoering van de wietpas zal niet werken in Maastricht, Amsterdam en andere steden waar veel toeristen komen die drugs gebruiken. Zij zullen voortaan hun heil bij onder andere straatdealers moeten zoeken.
Dat zegt Marije Wouters, onderzoekster aan het Bonger Instituut voor Criminologie van de Universiteit van Amsterdam.
Donderdag doet het Europees Hof van Justitie uitspraak over de invoering van de wietpas, waarmee alleen geregistreerde burgers voortaan een coffeeshop kunnen bezoeken.

''De handel voor de gewone consument zal zich vooral naar vrienden en familie verplaatsen. Daarnaast gaan de zogeheten 06-dealers een rol spelen.''
Deze dealers krijgen via hun mobiele telefoon een bestelling en leveren vervolgens de drugs op afspraak af. Een voorgestelde verplichting van het kabinet om coffeeshops op tenminste 350 meter afstand van scholen te houden, noemt Marije Wouters een probleem voor Amsterdam.
Zij verwacht chaos, omdat daardoor slechts 36 coffeeshops in de hoofdstad overblijven. ''De echt grote coffeeshops in bijvoorbeeld Roosendaal geven overlast, maar de veel kleinere in Amsterdam niet.''

'Extreem verschil vraag en aanbod'
Volgens de onderzoekster zal door de verplichting een extreem verschil ontstaan tussen vraag en aanbod. Zij verwacht dat naast handel tussen vrienden en kennissen, onder andere het aantal straathandelaren en 06-dealers toeneemt.
Het kabinet wil met de maatregel bereiken dat jongeren minder makkelijk aan softdrugs kunnen komen. De onderzoekster is echter van mening dat minderjarigen voortaan wiet bij 06-dealers gaan kopen.
''Met het huidige kabinet gaat het drugsbeleid in Nederland een kant op die repressiever is'', zegt Wouters. In dit bewind neemt justitie het voortouw. De onderzoekster stelt dat het drugsgebruik door het beleid waarschijnlijk niet zal afnemen.


'Huidige bewind prima'
''Het ligt eraan wat het doel van een beleid is. Het huidige bewind is prima wanneer je principieel tegen drugs bent. Mensen zijn dan echter niet geïnteresseerd in de gevolgen van het beleid voor mensen die wel blijven gebruiken'', vertelt Wouters.
Wanneer de overheid kiest voor verdere regulering, is de onderzoekster vóór het ''regelen van de achterdeur'', waardoor het kweken en bevoorraden van coffeeshops legaal wordt.
Er zou dan volgens haar een bedrijf moeten komen dat legaal wiet kweekt. Op financieel gebied zou dit gunstig zijn voor de overheid, omdat zij daarover btw kan heffen. Daarnaast wordt de kwaliteit van drugs beter gecontroleerd en ondervindt eveneens het milieu voordelen.


Volksgezondheid centraal
Het idee past in een drugsbeleid waar de volksgezondheid centraal staat en de zogenaamde harm reduction een rol speelt. Deze benadering gaat het gebruik van drugs niet tegen, maar belicht de negatieve gevolgen ervan.
Door veiliger gebruik van drugs, bijvoorbeeld door te stoppen met het injecteren van heroïne, worden de gevaren voor de volksgezondheid minder. Nederland had hier ooit een voortrekkersrol in, maar die is naar de achtergrond verdwenen
bron nu.nl
Klik om te vergroten...
T
TRAVOLTALid
01-01-2024, 00:00
#18
Flameon zei:
Vreemd, ik kom vaak in maastricht en zie die drugsrunners ook niet. Hoeft ook niet, wellicht zien ze aan me dat ik geen interesse heb :grin:
Klik om te vergroten...

ik was me net hetzelfde aan 't afvragen :) wel genoeg fransozen die de weg naar de "caffeeshop" willen weten maar nog niet eens een idee hebben wat "left" of "right" is.
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#19
Maximaal 3 gram? Oh god, wat zullen al die kindertjes nu toch moeten doen nu er geen 18+ers voor ze naar de shop kunnen gaan.. Oh, ik weet het! Ze gaan de illegale handel in duiken en zullen geen btw hoeven te betalen voor hun grammetje :grin:.

Hoe meer ik over die wietpas hoor, hoe dommer ik 't vind. Ik heb erg het gevoel als of de regering niet eens hun plannen doordenkt, alles maar invoeren maar niet aan de consequenties denken :confused:.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#20
cropp zei:
Dan kunnen we dus ook niet meer als brabanders even in Amsterdam naar de shop?

Dat lijkt me het grootste nadeel...
Klik om te vergroten...

Jawel, alleen als je voordat je naar Amsterdam gaat de maximale hoeveelheid wiet in Brabant haalt kan je in Amsterdam natuurlijk niet nog meer kopen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."