Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
漏 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe wietpas

De wietpas

63 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik was maar wat aan het grappen.. Natuurlijk is het erg sneu voor die mensen daar.
Maar het blijft een ver van me bed show, waar ik niets mee te maken heb, geen last van heb en ook niet zo heel erg veel aan kan doen.

Geld doneren zorgt er blijkbaar niet voor dat ze daar letterlijk uit de shit raken...

Ik ben trouwens ook bijna door m'n shit heen:P
Nog snel ff naar de shop, ZONDER WIETPAS :grin:, om wat honing polm :hearteyes:
N
NorthernLightBELid
01-01-2024, 00:00
#2
Hij kenmerkt softdrugs als 'troep die geproduceerd wordt door keiharde criminele bendes'.
Klik om te vergroten...

Moesten ze nu eens zorgen voor een duidelijke reglementering wie juist die wiet mag telen...Maar nee laat de coffeeshops maar verkopen, maar hoe moeten die er dan aangeraken? Ze willen gewoon dat de straatverkoop toeneemt zodat iedereen dan lekker kan klagen en wiet weer illegaal wordt.
m
mr icehashLid
01-01-2024, 00:00
#3
De wietpas zal voor de amsterdamse coffeshops flinke gevolgen hebben,
daar komen immers bijna alleen maar toeristen.
Ik ging voorheen ook tweemaal per jaar naar amsterdam,
om wat shops af te lopen,maar met max 3 gram ben je bij de eerste shop al op je tax.
Ook voor de recraetiefe gebruiker zo als ik is het minder nu moet je eerst een pas aanschaffen,
waardoor je toch gaat profileren als vaste klant, met z贸'n pas.


Zo ff binnenlopen is er niet meer bij.
En zo als hierboven ook al aangegeven,als je wordt aangehouden,
en ze zien je wietpas in de beurs zitten,
gaan ze je toch wel ff nalopen,zo van [CDA mode}] Daar heb je weer zo' drugskikker,laten we hem ff checken[CDA mode]

Vind dat de privecie van de coffeshop bezoeker ook in het geding komt.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#4
AMSTERDAM - De invoering van de wietpas zal niet werken in Maastricht, Amsterdam en andere steden waar veel toeristen komen die drugs gebruiken. Zij zullen voortaan hun heil bij onder andere straatdealers moeten zoeken.
Dat zegt Marije Wouters, onderzoekster aan het Bonger Instituut voor Criminologie van de Universiteit van Amsterdam.
Donderdag doet het Europees Hof van Justitie uitspraak over de invoering van de wietpas, waarmee alleen geregistreerde burgers voortaan een coffeeshop kunnen bezoeken.

''De handel voor de gewone consument zal zich vooral naar vrienden en familie verplaatsen. Daarnaast gaan de zogeheten 06-dealers een rol spelen.''
Deze dealers krijgen via hun mobiele telefoon een bestelling en leveren vervolgens de drugs op afspraak af. Een voorgestelde verplichting van het kabinet om coffeeshops op tenminste 350 meter afstand van scholen te houden, noemt Marije Wouters een probleem voor Amsterdam.
Zij verwacht chaos, omdat daardoor slechts 36 coffeeshops in de hoofdstad overblijven. ''De echt grote coffeeshops in bijvoorbeeld Roosendaal geven overlast, maar de veel kleinere in Amsterdam niet.''

'Extreem verschil vraag en aanbod'
Volgens de onderzoekster zal door de verplichting een extreem verschil ontstaan tussen vraag en aanbod. Zij verwacht dat naast handel tussen vrienden en kennissen, onder andere het aantal straathandelaren en 06-dealers toeneemt.
Het kabinet wil met de maatregel bereiken dat jongeren minder makkelijk aan softdrugs kunnen komen. De onderzoekster is echter van mening dat minderjarigen voortaan wiet bij 06-dealers gaan kopen.
''Met het huidige kabinet gaat het drugsbeleid in Nederland een kant op die repressiever is'', zegt Wouters. In dit bewind neemt justitie het voortouw. De onderzoekster stelt dat het drugsgebruik door het beleid waarschijnlijk niet zal afnemen.


'Huidige bewind prima'
''Het ligt eraan wat het doel van een beleid is. Het huidige bewind is prima wanneer je principieel tegen drugs bent. Mensen zijn dan echter niet ge茂nteresseerd in de gevolgen van het beleid voor mensen die wel blijven gebruiken'', vertelt Wouters.
Wanneer de overheid kiest voor verdere regulering, is de onderzoekster v贸贸r het ''regelen van de achterdeur'', waardoor het kweken en bevoorraden van coffeeshops legaal wordt.
Er zou dan volgens haar een bedrijf moeten komen dat legaal wiet kweekt. Op financieel gebied zou dit gunstig zijn voor de overheid, omdat zij daarover btw kan heffen. Daarnaast wordt de kwaliteit van drugs beter gecontroleerd en ondervindt eveneens het milieu voordelen.


Volksgezondheid centraal
Het idee past in een drugsbeleid waar de volksgezondheid centraal staat en de zogenaamde harm reduction een rol speelt. Deze benadering gaat het gebruik van drugs niet tegen, maar belicht de negatieve gevolgen ervan.
Door veiliger gebruik van drugs, bijvoorbeeld door te stoppen met het injecteren van hero茂ne, worden de gevaren voor de volksgezondheid minder. Nederland had hier ooit een voortrekkersrol in, maar die is naar de achtergrond verdwenen
bron nu.nl
Klik om te vergroten...

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."