Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe wietpas

De wietpas

63 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Mwah, op zich begrijp ik het wel. Fransen gedragen zich vaak kut (in België ook) en Belgen ook, als ze naar een ander land gaan. Toeristen gedragen zich zowiezo vaak irritant. Met bepaalde Nederlanders is dat in België even goed.

In Breda is het niet zooo erg vind ik, maar in Maastricht enz. zijn er wel veel toeristen. Ik vind het alleen jammer dat die mensen er altijd zo'n show/gedoe/overlast van maken, want ik ben uiteindelijk ook een drugstoerist en wordt hier wel mee benadeeld. :P

Maar kan me niet echt voorstellen dat een nederlandse blower last van mij heeft of andere mensen die gewoon normaal doen en niet denken dat ze op weg zijn naar de fucking kermis oid. :confused: Maar ik vermijd plaatsen zoals Maastricht en Goes liever om wiet te kopen, kan beter elders :)

Ben ook blij dat er geen shops in Roosendaal zijn want ik reis altijd langs daar. :grin: Goddank. Hoewel die trein op woensdagnamiddag ook vol zit met kutkinderen die zweten van de stress en waarschijnlijk wiet gaan kopen of weet ik wat.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#2
De wietpas die het kabinet in wil voeren en waarmee alleen ingezetenen van Nederland softdrugs mogen kopen, is de laatste kans voor coffeeshops. Als de overlast rond softdrugs er niet door vermindert, moet de regering stoppen met het gedogen daarvan. Dat stellen Tweede Kamerleden van CDA en VVD.

Het CDA en de PVV zijn al langer kritisch over het Nederlandse gedoogbeleid ten aanzien van softdrugs. De VVD begint in toenemende mate bedenkingen te krijgen. Zo is volgens premier Rutte definitief een eind gekomen aan de 'uit de jaren zestig stammende romantisering van softdrugs'. Hij kenmerkt softdrugs als 'troep die geproduceerd wordt door keiharde criminele bendes'. Volgens VVD-Kamerlid Ard van der Steur staat het gedogen van coffeeshops op losse schroeven als de wietpas niet werkt. Zijn collega Coskun Çörüz van het CDA is blij met de uitspraken vanuit de VVD. ''Ons streven is altijd geweest: nul coffeeshops. Het CDA stond lang alleen, maar de neuzen beginnen nu dezelfde kant op te wijzen", aldus Çörüz. "Dit is hét kabinet dat daarvoor moet zorgen", voegt hij eraan toe.

In Amsterdam bestaat grote twijfel over de effectiviteit van de wietpas, waarmee meerderjarige ingezetenen van Nederland maximaal drie gram softdrugs per dag bij een coffeeshop mogen aanschaffen. De bedoeling van die beperking is het tegengaan van softdrugs-gerelateerde overlast door toeristen, maar volgens burgemeester Eberhard van der Laan bestaat dat probleem in de hoofdstad helemaal niet. Hij stelt dat invoering van de pas juist voor problemen zal gaan zorgen, zoals het ontstaan van straathandel. Minister Ivo Opstelten wil de wietpas echter voor alle Nederlandse coffeeshops invoeren. Later deze maand heeft Van der Laan een gesprek met Opstelten over zijn bedenkingen.

Vorige week zei Opstelten dat het pasjessysteem in Brabant versneld moet worden ingevoerd. Daarmee wil hij geweldsincidenten een halt toeroepen die te maken hebben met de georganiseerde wietteelt.
l
lolnoobLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nou misschien moet ik maar een voorraadje wiet in gaan slaan voordat het hele land naar de tering gaat. Wat een kansloze regering hebben we nu :(
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#4
lolnoob zei:
Wat een kansloze regering hebben we nu :(
Klik om te vergroten...

Jullie hebben tenminste een regering. Ons land draait al een paar jaar op een paar bekvechtende kleuters.
I
IntoxicationLid
01-01-2024, 00:00
#5
oplossing: een hele reeks coffeeshops op de grens :rock:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Heb ook al eens over een Duits/Nederlands/Belgs paradijs na zitten denken.
Een stuk niemandsland, ergens waar van 3 landen grenzen zijn.

The best of 3 combined..

Coffeeshops, vuurwerk, hoeren en natuurlijk ff een stuk autobahn incl. benzinepomp zonder accijnzen!
Voor wie dat geld dan is wat het allemaal opbrengt??

Tja, daar kun je lang over bekvechten, maar ik offer me wel op als president van dat stukkie land. :stoned: :wave:

OT: Dan hoop ik dat ALS ze het pasjes systeem dan echt gaan doorvoeren, dat de overlast dan ook echt minder word. 0 coffeeshops, daar kan mijn eigen kweekje niet tegen op vechten.. :(
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat is precies coffeeshop overlast?

Niet de voorbeeldjes van stoffige ambtenaren maar echte overlast?
s
spacelordLid
01-01-2024, 00:00
#8
cropp zei:
Wat is precies coffeeshop overlast?

Niet de voorbeeldjes van stoffige ambtenaren maar echte overlast?
Klik om te vergroten...

Buitenlanders die hun parkeerboetes niet betalen en gaan staan op plaatsen waar ze niet mogen :tearsofjoy:
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb nog nooit wat gemerkt van overlast bij mijn plaatselijke shop.. In de kroegen in dezelfde straat daarentegen wordt nog wel eens gevochten.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#10
spacelord zei:
cropp zei:
Wat is precies coffeeshop overlast?

Niet de voorbeeldjes van stoffige ambtenaren maar echte overlast?
Klik om te vergroten...

Buitenlanders die hun parkeerboetes niet betalen en gaan staan op plaatsen waar ze niet mogen :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Wie heeft daar precies last van dan?
T
TRAVOLTALid
01-01-2024, 00:00
#11
cropp zei:
spacelord zei:
cropp zei:
Wat is precies coffeeshop overlast?

Niet de voorbeeldjes van stoffige ambtenaren maar echte overlast?
Klik om te vergroten...

Buitenlanders die hun parkeerboetes niet betalen en gaan staan op plaatsen waar ze niet mogen :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...
Wie heeft daar precies last van dan?
Klik om te vergroten...
ze willen nog wel eens gaan staan op plaatsen voor vergunninghouders of dergelijke.
c
croppLid
01-01-2024, 00:00
#12
De rest van de overlast zal wel aangepraat zijn, ik kan zo snel echt geen andere overlast bedenken...
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#13
cropp zei:
Wie heeft daar precies last van dan?
Klik om te vergroten...

Ik. Als het een beetje druk is, dan is er zelden parkeerplek te vinden.
Ook staan ''ze'' op invalide parkeerplaatsen of midden op de weg van de parkeerplaats.

Ook ben ik erg ongeduldig, en vind dat als ik 20 minuten in de rij moet gaan staan voor wat wiet voor een jointje ( die ik in die tijd gedraaid + gerookt had kunnen hebben) niet erg plezierig.

De prijzen gaan er door omhoog, en het ''maatschappelijke praatje in de shop'' verdwijnt door snelheid en gehaast.

De controle van de shop en politie strenger (hoewel het nog steeds mijn probleem is als ik iets doe wat niet mag.)

De buurt gaat (onterecht of niet) zeiken over hoeveel klanten de shop heeft, en heeft daardoor grote kans datie dicht moet.

Note: Dit zijn negatieve punten die ik, als klant van de coffeeshop, ervaar.
H
HakvleesLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dat soort wantaferelen ken ik hier gelukkig niet, voor mij is het al druk in de shop als er meer dan 2 mensen in de rij staan. Zo'n wietpas zou hier dan ook totaal overbodig zijn, en ik weet wel dat ik, mocht die ik er komen, dan veel meer via-via zou kopen dan bij de shop. Want het is op zich geen geheim dat ik blow maar niemand hoeft bij te houden hoeveel ik dat doe, dat kan ik zelf prima.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik denk niet dat ze echt gaan bijhouden wat je wanneer gekocht hebt.
Dat de pas als het ware elke dag ''gereset'' word, en je dus alleen kunt zien dat je op die dag 3 gram gekocht hebt.
e
eXeCuzeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik heb gelukkig al een tijdje meer als genoeg van blowen,

Maar ik vind dat deze wietpas een beetje stinkt! Waarom?

- Omdat iedereen weet dat dit het illegale circuit gaat bevorderen.
- Ze prive gegevens opslaan, ik las in een vorige reactie dat deze niet toegankelijk zijn maar geloof mij maar als jij je id aan de politie moet geven zij ook wel even kunnen checken hoe vaak jij in de coffeshop zit. Heb je dan ook nog een kop die ze niet aan staat blijft het misschien niet bij alleen een ID.

Vooral dat laatste punt baart mij zorgen, die prive gegevens. Ik weet niet wie er allemaal het nieuws een beetje in de gaten houd? Maar er word steeds meer (mis)/gebruik van onze prive gegevens gemaakt, denk aan de ov chipkaart waar opeens toch wel privegegevens van worden opgeslagen. Zo zijn er tal van voorbeelden die duidelijk aan geven dat wij niet moeten denken van "ik heb toch niks te verbergen".
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#17
PepTalk zei:
OT: Dan hoop ik dat ALS ze het pasjes systeem dan echt gaan doorvoeren, dat de overlast dan ook echt minder word. 0 coffeeshops, daar kan mijn eigen kweekje niet tegen op vechten.. :(
Klik om te vergroten...

Door de invoering van de pas zal de overlast (straatverkoop e.d) juist gaan stijgen, en dan heeft jullie regering een goed excuus om wiet en hasj gewoon meteen illegaal te maken.

Dat is de uiteindelijke bedoeling van die pas volgens mij wel. Anders konden ze net zo goed de grensshops sluiten (zoals in Roosendaal gebeurt is), en niet landelijk invoeren, want hierdoor krijgen Nederlanderse blowers die niet in grenssteden wonen ook problemen (als je het zo wil noemen, hahaha), toch?

Zelfs in Breda staat er meestal niet meer dan 4 man in de rij als ik ga, en dat is zelfs nog een grensstad imo. :rolleyes:

Ik heb een beter idee, gewoon de shops in Goes en Maastricht etc sluiten! En voortaan D66 stemmen :)



:grin:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Alle ''grensshops'' sluiten is inderdaad een optie.
Maar dan zullen veel (en dan vooral belgen denk ik) nog naar Rotterdam of verder rijden.

En waarom zou de wietpas (en dan vooral op langere termijn) het illegale circuit bevorderen?
Natuurlijk zullen er in het begin drugstoeristen blijven komen, waar dealers op in zullen springen.

Maar als blijkt dat de dealer wiet hier evenveel kost als in de regio waar ze vandaan komen, dan lijkt het me sterk dat je eerst x aantal km gaat rijden om even illegaal en duur (of goedkoop) je wiet kunt kopen. De drugstoeristen blijven weg, en daarmee de dealers ook ivm. geen klandizie.
Ik zal namelijk gewoon wiet blijven kopen in de chop met m'n passie.

eXeCuze zei:
- Ze prive gegevens opslaan, ik las in een vorige reactie dat deze niet toegankelijk zijn maar geloof mij maar als jij je id aan de politie moet geven zij ook wel even kunnen checken hoe vaak jij in de coffeshop zit. Heb je dan ook nog een kop die ze niet aan staat blijft het misschien niet bij alleen een ID.
Klik om te vergroten...

Ik ben er vrij zeker van dat de politie niet aan de hand van je BSN kan checken hoe vaak je in de shop komt. Als je een Gamma klantenkaart hebt, kan de politie toch ook niet zien hoe vaak je hout en verf gaat halen? Shops blijven particulieren bedrijven, waar de overheid nooit van kan verplichten om gegevens door te spelen. Mits het van belang is bij een misdrijf uiteraard.

Mocht dit toch het geval zijn, dan zal ik daar toch niets om geven.
In sommige shops kan je ook pinnen (wat ik dan ook geregeld doe), dan kunnen ''ze'' ook nachecken hoeveel je waar gekocht hebt.
En wat dan nog?? Stel meneer agent weet dat ik een kei harde junk ben..
Het kopen en bezitten word dan misschien steeds minder gedoogd, ze kunnen je niets maken omdat je in de geschiedenis wiet gekocht hebt.
H
HakvleesLid
01-01-2024, 00:00
#19
Maar de Gamma-klantenpas is niet door de regering in het leven geroepen om de verfverkoop onder controle te houden. Bij de Wietpas is de paranoia dat de regering je gebruik ergens opslaat redelijk gerechtvaardigd. (waarschijnlijk ergens op een computer in de bezemkast die alleen wordt geraadpleegd als iemand een misdrijf begaat zodat ze in de krant erbij kunnen zetten dat de misdadiger regelmatig marijuana gebruikt)
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#20
Daar heb je wel gelijk in ja, was een domme vergelijking van me.
Ik ben tot nu toe iig. een voorstander van de wietpas, mocht het na het evt. invoeren toch fout lopen... Dan spring ook ik zeker op de bres.

En het guerrilla kweken kunnen ze toch echt heel erg moeilijk aanpakken, dus wat te roken heb ik altijd.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."