Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoned

Stoned

67 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik vind van niet.

Normaal, nuchter, kijk ik veel te subjectief naar dingen.
Objecten zijn zoals ze zijn, net als mijn standpunten en meningen.
Een gedachtegang gaat zoalstie gaat, en zo is het ook. Logisch redeneren noem ik dat.
Echter, wanneer ik onder invloed ben kan ik zoals je zegt dingen vanuit een ander perspectief bekijken en kan ik geniale ideeen bedenken. Ik denk dat juist die ideeën (uitgezonderd stereotyp stoner gedachtes) juist heel inspirerend kunnen zijn over de waarheid die je kent wanneer je nuchter bent. Vaag verhaal, maar als je het wetenschappelijk kunt bekijken misschien wel logisch.

Hoe je hersenen precies werken is wel degelijk bekend.
Ik begrijp het niet volledig, maar wat er exactly gebeurd met onze hersenen na het consumeren van cannabis is zeker wel bekend.

Waarom je gelukkiger gaat voelen? Omdat die signalen (van hersenregio naar hersenregio) verstoord raken. In plaats van A naar B te reizen, maken ze onder invloed van cannabis een omweg via C.
A. staat in dit voorbeeld voor je smaakzenuwen, en B. is het centrum waarbij geur aan smaak gekoppeld word (of andersom). Normaal geeft dat het eten de smaak die het hoort te geven.
Nu je stoned bent gaat het signaal ook nog langs C. Het beloningscentrum.
Doordat het signaal daarlangs gaat (en onder invloed van cannabis dus beloont word) gaat het eten ineens lekkerder smaken. Zo is dat ook met je gevoel (gelukig of blij).

Wat dat signaal is? Dat zijn elektrisch geladen deeltjes die via de zenuwen worden verstuurd.
Hoe kan het dat dit gebeurd? Dat komt dus door dat verhaal met de receptoren.
Normaal ontvangen en sturen je hersenen bepaalde signalen en stoffjes door de hersenen en het lichaam. De hoeveelheid word geregeld door receptoren.
Wanneer er onrust ontstaat, een afwijkende hoeveelheid of opnamehoeveelheid gaan de hersenen werken. Dit kan zijn doordat je moe bent, heel blij, door seks of door drugs.
Wanneer je receptoren dus meer signalen gaat ontvangen, of juist minder.
Of ze sturen ineens 2 keer zoveel stoffen door, merk je de fysiologische effecten van een emotie of drugs.

Ik hoop bij deze door een niet heel erg wetenschappelijk praatje te houden dat je het wat beter begrijpt? In feite werkt het dus allemaal heel erg simpel.

Actie-> reactie.. En dat duizenden keren achter elkaar in je hersenen. Dat is hoe ze werken, het is 1 grote ketting reactie die in een cirkel door blijft lopen.
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Verdiep je wat in biologie en je vraag word beantwoord.
De wetenschappen hebben vaak wel antwoorden op zulke onbeantwoorde vragen, soms moet je alleen goed zoeken en er zelf een eigen draai aan geven om het te kunnen snappen.

Een van de weinige vragen die niet te beantwoorden is waarom wij, als mens en intelligente levensvorm, hier op aarde zijn.

Ik heb er de kennis nog niet voor, maar alles wat jij vraagt is beantwoord en goed uit te leggen..
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik snap je punt. Ik snap wat je probeert duidelijk te maken.

De vraag die altijd onbeantwoord blijft is: HOE?

Hoe werken die cellen, moleculen, receptoren enzo en wat zijn die 'signalen' nou precies? Ze hebben het over electrische signalen, maar wat is het nou? HOE werkt het?

De grote lijnen van wat er gebeurd is duidelijk. Maar hoe het nou precies werkt blijft n raadsel.
S
SomsGebruikenLid
01-01-2024, 00:00
#4
Een soort discotheek, waar je honderd euro inkom betaalt en de rest van de avond mag smoren en pep snuiven of dergelijke, waar alles is toegelaten, wedden dat je volk trekt zelfs al kost het 80-100 euro?
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#5
SomsGebruiken zei:
Een soort discotheek, waar je honderd euro inkom betaalt en de rest van de avond mag smoren en pep snuiven of dergelijke, waar alles is toegelaten, wedden dat je volk trekt zelfs al kost het 80-100 euro?
Klik om te vergroten...

Zulke feestjes heb je zelf tegen een belachelijke lage prijs al dan niet gratis hoor :wink: .
P
Paperplane.Lid
01-01-2024, 00:00
#6
mandragora zei:
SomsGebruiken zei:
Een soort discotheek, waar je honderd euro inkom betaalt en de rest van de avond mag smoren en pep snuiven of dergelijke, waar alles is toegelaten, wedden dat je volk trekt zelfs al kost het 80-100 euro?
Klik om te vergroten...

Zulke feestjes heb je zelf tegen een belachelijke lage prijs al dan niet gratis hoor :wink: .
Klik om te vergroten...
Wou net zeggen ja, welbekende raves.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#7
PepTalk zei:
Verdiep je wat in biologie en je vraag word beantwoord.
De wetenschappen hebben vaak wel antwoorden op zulke onbeantwoorde vragen, soms moet je alleen goed zoeken en er zelf een eigen draai aan geven om het te kunnen snappen.

Een van de weinige vragen die niet te beantwoorden is waarom wij, als mens en intelligente levensvorm, hier op aarde zijn.

Ik heb er de kennis nog niet voor, maar alles wat jij vraagt is beantwoord en goed uit te leggen..
Klik om te vergroten...

De laatste tijd begin ik me heel erg te intresseren in biologie, en chemie. Ik vind het allemaal razend intressant. Ik denk terug aan de tijd op de middelbare school, in de 2e klas. We leerde er over de bloedsomloop. In grote lijnen natuurlijk, zoiets krijg je niet in 4 a4tjes uitgelegd. Maar ik krijg me toch goddomme spijt dat ik daar nooit serieus aan meedeed. Geweldig toch, om daar dingen over te leren? Je bloedsomloop, je hersenen, spieren, organen, botten alles van het menselijk lichaam. En dan dus ook de chemische reacties die er in plaatsvinden.

Maar je beweert dus dat al die dingen te verklaren zijn. Dat klinkt redelijk, maar... we kunnen het dus ook begrijpen dat een cel, of molecuul, die iets doet, een lichamelijke reactie uitlokt, waardoor je je gelukkig voelt, of slecht voelt? Want wat is gelukkig of slecht voelen? Het is ongrijpbaar, het is een... gedachte, een gevoel :P

Ik lul te veel. Eindvraag:
'Heeft de wetenschap het verklaard hoe een bepaalde gebeurtenis in het menselijk lichaam kan leiden tot een gevoel of emotie, en zo ja, hoe is dit mogelijk?'
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#8
GOEDZO!!

Fak kennis :P

Blow die kennis lekker weg :P

Overigens was het wel een mooie switch van gekke ideeën als je stoned bent, naar hele diepe filosofische gesprekken, haha.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik begin nou opeens te denken aan dat boek van yoram stein, waarin hij het had over de 'reageerbuis' mens. Volgens mij bedoelde hij zoiest van

de mens is een machine met chemische stofjes die allemaal iets kunnen veroorzaken in het lichaam. Een mens is gelukkig als hij/zij de goeie stofjes in de goeie combinatie heeft binnengekregen/aangemaakt. Dat zou dus betekenen dat wij ons hele leven maar 1 doel voor ogen hebben: 'het krijgen van de juiste stofjes. Waar je dus gelukkig door wordt.'

een beetje een enge gedachten vind ik. Hoe denke jullie hierover?
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#10
L-123-R zei:
PepTalk zei:
Verdiep je wat in biologie en je vraag word beantwoord.
De wetenschappen hebben vaak wel antwoorden op zulke onbeantwoorde vragen, soms moet je alleen goed zoeken en er zelf een eigen draai aan geven om het te kunnen snappen.

Een van de weinige vragen die niet te beantwoorden is waarom wij, als mens en intelligente levensvorm, hier op aarde zijn.

Ik heb er de kennis nog niet voor, maar alles wat jij vraagt is beantwoord en goed uit te leggen..
Klik om te vergroten...

De laatste tijd begin ik me heel erg te intresseren in biologie, en chemie. Ik vind het allemaal razend intressant. Ik denk terug aan de tijd op de middelbare school, in de 2e klas. We leerde er over de bloedsomloop. In grote lijnen natuurlijk, zoiets krijg je niet in 4 a4tjes uitgelegd. Maar ik krijg me toch goddomme spijt dat ik daar nooit serieus aan meedeed. Geweldig toch, om daar dingen over te leren? Je bloedsomloop, je hersenen, spieren, organen, botten alles van het menselijk lichaam. En dan dus ook de chemische reacties die er in plaatsvinden.

Maar je beweert dus dat al die dingen te verklaren zijn. Dat klinkt redelijk, maar... we kunnen het dus ook begrijpen dat een cel, of molecuul, die iets doet, een lichamelijke reactie uitlokt, waardoor je je gelukkig voelt, of slecht voelt? Want wat is gelukkig of slecht voelen? Het is ongrijpbaar, het is een... gedachte, een gevoel :P

Ik lul te veel. Eindvraag:
'Heeft de wetenschap het verklaard hoe een bepaalde gebeurtenis in het menselijk lichaam kan leiden tot een gevoel of emotie, en zo ja, hoe is dit mogelijk?'
Klik om te vergroten...

Ik ben erg blij dat je deze vraag stelt.
Wist je dat er een lijst is van onbeantwoorde vragen in de wetenschap?
De vraag die bovenaan staat, is de vraag die jij zojuist ongeveer stelde.
Namelijk hoe creëert het tastbare, namelijk miljoenen biochemische reacties iets ontastbaars als bewustzijn. Dit wordt ook wel het misterie van Quila genoemd.

Tevens ken ik wel een boek wat zeer wetenschappelijk en filosofisch is, maar als je je best doet en al een klein beetje kennis hebt, toch wel te begrijpen is.
Mij is het ook gelukt en ik ben maar een 17 jarig MBO'ertje, die iedere dag skunk rookt. :P
Dit boek gaat dus ook onder andere over het misterie van Quila, MAAR dat is niet het enige waar het boek over gaat.
En als je ONgellukig wilt worden maar wel alles wilt snappen, moet je dit boek vooral lezen.

Ik snap nu zoveel en heb nu zoveel kennis. Het voelt goed om alles te weten en te snappen, maar het is eigenlijk ook een beetje net als een goocheltruuk die je verklapt: de lol is eraf.
Het boek heeft mijn leven eigenlijk een beetje verpest.
Maar als je de titel van het boek echt wilt weten, moet je maar even reageren op dit bericht.

Mij heeft het veel geleerd en Kennis is Macht.
Maar in dit geval zeg ik toch liever: ''Wijsheid is ontwetendheid''
Normaal ben ik trouwens niet van die gezegdes hoor xD
Maar als je wilt weten hoe dit boek heet, moet je het maar even vragen, MAAR denk er goed over na!
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#11
Wow, dat zet me aan het denken
Stuur toch maar ff, kijk wel ik het ga lezen of niet :P
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#12
L-123-R zei:
Wow, dat zet me aan het denken
Stuur toch maar ff, kijk wel ik het ga lezen of niet :P
Klik om te vergroten...

Ben ik ook wel in geïnteresseerd smoken.
L-123-R zei:
de mens is een machine met chemische stofjes die allemaal iets kunnen veroorzaken in het lichaam. Een mens is gelukkig als hij/zij de goeie stofjes in de goeie combinatie heeft binnengekregen/aangemaakt. Dat zou dus betekenen dat wij ons hele leven maar 1 doel voor ogen hebben: 'het krijgen van de juiste stofjes. Waar je dus gelukkig door wordt.'

een beetje een enge gedachten vind ik. Hoe denke jullie hierover?
Klik om te vergroten...

Ik denk hierover als de absolute waarheid.
Dat is hoe ik de mens/het leven zie, en elke gebeurtenis (postitief of negatief, of juist neutraal) zorgt voor aanmaak/afbraak van bepaalde stoffen waardoor er andere verhoudingen ontstaan.
Dit beinvloed je hersenen waardoor zei een gevoel gaan ''maken''. Een emotie of ergens een bepaald gevoel bij hebben is dus niets meer dan een ketting van chemische reacties.

Natuurlijk hebben we de vraag over het bewustzijn, en hoe dat dan mogelijk is.
Waarom we hier zijn en wat ons uiteindelijke doel is, daar moeten we zelf maar achter komen denk ik. Maar WAT we doen, en waarom we dat doen en voelen is wel wetenschappelijk te verklaren.

Een klein puntje waar ik smoken 100% gelijk in geef, ook omdat ik op die leeftijd heel erg kennisgierig was:
Smoken zei:
Ik snap nu zoveel en heb nu zoveel kennis. Het voelt goed om alles te weten en te snappen, maar het is eigenlijk ook een beetje net als een goocheltruuk die je verklapt: de lol is eraf.
Klik om te vergroten...

Zie het leven als een toets/test. Het is nooit leuk om op het begin ervan al de uitslag/antwoorden te weten.

Hiermee wil ik niet zeggen dat diepgaande kennis/gedachtes/theorieën maar niet gelezen of begrepen mogen worden.
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dat zou dus betekenen dat wij allemaal gewoon materie zijn? Er is helemaal geen geest of ziel, het is allemaal wetenschappelijk te verklaren. We zijn een 'ding'. Een object. De illusie die we hebben is dat we allemaal een eigen leven hebben, maar dat leven is er dus helemaal niet. Het leven wat we leiden is een combinatie van stoffen, waardoor we 'denken' dat we leven. Zoiets?

Nogal een vage gedachte dit. Beetje eng ook. Krijg plotseling het gevoel dat alles zo nep is
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#14
Haha, daarom de waarschuwing dat je niet te hard moet doordenken en niet het antwoord op alles wil weten. Dan wordt je gek :)

Maar dat wij allen materie zijn ja, maar dat er bewustzijn bestaat vind ik ook een feit.
Maar denken (hersengolven/electronische impulsen) is wat anders dat gevoelens en emoties (veroorzaakt door hormonen en andere stofjes).

Wanneer iemand emotioneel word (huilen/boos/bang/etc.) gaan de emoties (en dus de hormonen en shit) het denken (het bewustzijn/hersengolven) overheersen en beheersen.
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ja iedereen, blijf asjeblieft lekker dom :P

Want zoals jullie nu al merken, na al dit hele kleine stukje kennis wat door mij en peptalk is verteld, merk je al dat het eigenlijk een hele grote teleurstelling is.

Na alle wetenschappelijk boeken die ik heb gelezen, ben ik tot de conclusie gekomen dat minder weten maar wijsheid is. :P

En ik ga ook niet zeggen hoe dat boek heet, omdat jullie hem dan misschien gaan lezen en geloof me het is wel interessant, maar je wordt er echt ongelukkig van eigenlijk.

Dusssss :P

Peace
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#16
Jullie hebben me overtuigd. Dit kleine stukje wat ik nu weet heeft al zo'n impact op me dat ik het niet verder ga lezen.

In dit geval is kennis geen macht, juist onmacht, omdat je gaat denken dat alles nutteloos en nep is. Normaal ben ik een groot voorstander van kennis is macht...
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#17
Als ik dat boek zou lezen als ik stoned was, zou ik gek worden. Ik zou spontaan van een brug springen omdat ik denk dat we in een nepwereld leven haha soort matrix gevoel krijg k dan waarschijnlijk :tongueout:
O
OlaviooLid
01-01-2024, 00:00
#18
Yooo,

Wat dacht je van karten en paintballen tegelijk?

En dan niet rondjes rijden maar gewoon een enorme parkeerplaats met bruggetjes en een paar muurtjes waar je je achter zou kunnen verschuilen.
Plus je zit met z'n tweeën in zo'n autootje zodat eentje kan rijden en kan schieten met een paintball geweer. Of je zet em vast op je auto als een mitrailleur.

Of..

De hele maan beplakken met spiegels, zodat die weerkaatsing van de zon nog meer wordt waardoor er 'snachts geen straatlantaarns meer nodig zijn.

En dit is misschien ook wel echt een goeie!

Want stel dat je op het strand ligt of naar toe gaat.. En je wil graag je rug insmeren maar er is niemand die het voor je kan doen. Dan heb je eigenlijk een soort van verfroller nodig met een langere steel. En die doop je dan in de zonnebrand waardoor je gemakkelijk je eigen rug kan doen!

Ben wel benieuwd wat jullie er van denken, heb deze dingen de afgelopen maanden bedacht en heb ze gewoon onthouden omdat ik het aan meerdere mensen heb vertelt haha.

Lateerr..
S
SmokenLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hahaha, geweldig man :grin:

Vooral die van het paintbal-kart gebeuren, dat lijkt me echt facking vet.
Ik vind dit jij het moet ontwikkelen, zodat we binnenkort met z'n allen kunnen shoot-karten/paintkarten/paintballracing :P

En die roller is ook wel vet haha.
Ik ben me eigen weer allemaal vergeten :P

:wave:
S
StroopwafelLid
01-01-2024, 00:00
#20
een typisch stoned idee, love it

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."