Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsUitgaan met niet-gebruikers

Uitgaan met niet-gebruikers

37 antwoorden
34 weergaven
18-5-2026
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als ik uitga met vrienden die (voor zover ik weet) alleen op biertjes een avond in de club doorbrengen, vraag ik me wel eens af of ik ze zal vertellen dat ik een paar lijntjes ga nemen die avond. Dit heb ik alleen nog verteld aan vrienden die zelf ook wel nog wel eens een pilletje of lijntje nemen. Wat hebben DF'ers die dit ook wel eens denken hier voor kijk op?

Na een avondje snuiven zie ik mezelf vaak in de spiegel en denk ik "jij ziet er lekker wakker uit voor 5 uur 's nachts, spiegelbeeld van me". Dat moeten anderen toch ook zien, ook al is het over het algemeen erg lastig om een cokegebruiker te herkennen (helemaal als je er zelf geen ervaring mee hebt).
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Als ik snuif zeg ik het nooit! Er is toch niemand die het merkt, en als ze vragen wat ik heb zeg ik dat ik een beetje teveel gedronken heb! Niet gebruikers zien het toch niet.
B
BarintaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vertel dit altijd aan mijn vrienden, niet gebruikers of wel gebruikers maakt niet uit.
Op het moment dat je gaat verzwijgen voor je vrienden dat je drugs gebruikt gaat het goed mis vind ik.
J
JoopiejoLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik denk dat ik terughoudend zou zijn om het in een groep te vertellen met mensen die ik nog niet zo goed ken. Ik zou eerst een beetje proberen te peilen of het 'kan' denk ik.

Er rust gewoon een taboe op drugsgebruik, daar kom je helaas niet om heen.

Er zijn groepen mensen te bedenken waar ik het zelf nooit tegen zou zeggen, bijvoorbeeld tegen collega's.

Als ik met mijn vrienden uitga en ik ga gebruiken dan vertel ik ze dat altijd. En dan zijn er ook vrienden bij die nooit gebruiken, maar die vrienden blijven mijn vrienden zeg maar. Maar die vrienden ken ik dan ook al lang.

Cokegebruik is inderdaad niet zo gemakkelijk te herkennen, maar het lijkt me niet relaxed om het stiekem in een groep te gebruiken. Maar om het zomaar in de groep te gooien met het risico op onbegrip en afwijzing lijkt me ook niet tof.

Ach met de tijd zul je gok ik wel te weten komen of het 'kan' of niet in die vriendengroep, in ieder geval succes ermee en voorzichtig met de coke. :wink:
S
Smokey046Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Mijn hechte groep vrienden (Gebruikers en niet-gebruikers)
vertel ik het meestal wel, ze kennen me ook dus ze reageren er altijd positief op.

Bij andere niet-gebruikers pas ik meestal wel op en vertel ik ze meestal ook niets,
Puur omdat mensen nogal snel van oordeel zijn en je meteen gaan aankijken als de 'Pablo Escobar van het dorp.'

Ik heb er geen probleem mee als mensen weten dat ik iets gebruikt heb, of ze het nu goed of niet goed vinden, hun kortzichtig oordeel passen ze dan maar toe op hun eigen leven en niet op dat van mij... :)
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bedankt voor de reacties, goed om te lezen hoe jullie er tegenaan kijken. Het onderscheid tussen verschillende groepen is een goeie, mijn collega's zouden het ook nooit te weten komen. Het is nooit mijn bedoeling om het aan te prijzen bij vrienden, maar mogelijk onbegrip speelt zeker mee bij het stil houden.

Ik vind het altijd wel leuk om het van elkaar te weten, mooie aanleiding om eens extra gek te doen of een insider-geintje te maken.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#8
Hoe ernstig ben ik dan iedereen hier jong of oud weet dat ik gebruik. Ben ermee op tv geweest kwam er niet onderuit maar evengoed daarvoor wisten mensen het ook al. Bij mij op school was het nog erger omdat ik redelijk jong al aan de pillen en pep zat werd er veel geluld over mij. Iedereen riep junk maar zelf gebruikten ze ook maar dit heeft wel ertoe geleid dat heel veel jongeren me kennen van school en van de straat. Of ze hoorde het van iemand of je kon het zien in het weekend ogen zo groot zo ver open pupillen die waren zo groot als de iris. Uitgaan heb ik niet veel gedaan dus laat het hierbij maar. Ik schaam me er niet voor dus ik vertel het heel gemakkelijk tegen mensen het is wie ik ben
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Willem, ernstig of niet... ik denk dat openheid belangrijk is maar daar is Nederland nog niet klaar voor. Heel Nederland kan ik in m'n uppie niet veranderen maar ik kan wel in m'n directe omgeving beginnen, het liefst op een luchtige manier.
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#10
dupont zei:
Willem, ernstig of niet... ik denk dat openheid belangrijk is maar daar is Nederland nog niet klaar voor. Heel Nederland kan ik in m'n uppie niet veranderen maar ik kan wel in m'n directe omgeving beginnen, het liefst op een luchtige manier.
Klik om te vergroten...

Niet heel Nederland maar er zijn zeker genoeg mensen die het accepteren zoals het is. Ik ben verder geen crimineel, deal niet, help niemand er meer aan, verheerlijk het niet, zie de problemen ervan in en ga maar door. Als ik dan met mensen praat en ze vragen me dingen aangezien ik al heel snel toegeef dat ik gebruik. Maar een hoop mensen doen ook negatief erover.
P
PsychosomaticLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bijna al mijn vrienden vinden het wel fijn om zo nu en dan iets te gebruiken. Collega's en familie weten niet dat ik gebruik. Ik zie er ook niet de meerwaarde van om er wel heel open over te zijn en van een groot aantal weet ik al hoe ze er tegenover staan.

Heb ik tijdens het stappen een leuke avond met mensen die ik net heb leren kennen dan deel ik graag en bied ik het wel aan en daar is nooit negatief op gereageerd. Hooguit iets van "nee, vanavond even niet" of "heb je geen pillen bij je?".
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#12
Lastig, ik wil namelijk graag dat het algemene beeld over drugs wat minder negatief wordt, dat mensen snappen dat je ook gewoon recreatief drugs kunt gebruiken en daarnaast alles goed op orde kunt hebben. Maar ben dan toch bang voor vooroordelen en afwijzing als ik mijn gebruik toe zou geven aan niet-gebruikers. Dus een paar vrienden weten het wel, maar de meesten niet. Collega's en familie al helemaal niet. Best jammer maar ja.
P
PsychosomaticLid
01-01-2024, 00:00
#13
NiandraLades zei:
Lastig, ik wil namelijk graag dat het algemene beeld over drugs wat minder negatief wordt, dat mensen snappen dat je ook gewoon recreatief drugs kunt gebruiken en daarnaast alles goed op orde kunt hebben. Maar ben dan toch bang voor vooroordelen en afwijzing als ik mijn gebruik toe zou geven aan niet-gebruikers. Dus een paar vrienden weten het wel, maar de meesten niet. Collega's en familie al helemaal niet. Best jammer maar ja.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat best heel veel mensen dat begrijpen. Of dat een grote meerderheid is, dat betwijfel ik, maar ik ben ook niet onder de indruk van de intelligentie noch van het inlevingsvermogen van het gros van de mensheid....en dat is een zwaar understatement.

Op welke manier zou het jouw leven verrijken als je collega's en familie het wél zouden weten (en accepteren)?
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dat je niet hoeft te liegen en het is handig voor als er wat gebeurt dat iemand kan zeggen wat je gehad hebt of wat je gebruikt. Vind het zelf niet fijn om over mijn gebruik te moeten liegen of dingen verbergen mijn omgeving accepteert het niet. Verbieden is geen optie want doe toch wat ik wil. Maar snap wel als je een sociaal leven hebt en je werkt en je gaat dan zeggen dat je gebruikt. Dan kan soms gevolgen hebben voor relaties of werk, maar als ze het weten kunnen ze er wel rekening mee houden. Als je baas weet dat je een verslaving kan het ook in je voordeel werken als die het accepteert.

Zelf doe ik dagbesteding niet werken maar daar heb ik ook met een baas te maken en andere collega's. In het begin toen ik daar begon zag ik drugs als iets super positief en verheerlijkte het alleen maar. Niemand kon het toen accepteren maar nu ik stabiel ben en diep van binnen helemaal niet meer wil gebruiken. Hebben de mensen om me heen veel meer begrip ervoor er wordt ook rekening mee gehouden. Ga ik zitten liegen over mijn gebruik dan stel ik ze teleur, nu wordt het gewaardeerd als ik alles vertel.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#15
Psychosomatic zei:
Op welke manier zou het jouw leven verrijken als je collega's en familie het wél zouden weten (en accepteren)?
Klik om te vergroten...
Wat willemvaag zegt inderdaad, er niet meer over hoeven liegen, maar ik zou het ook zo fijn vinden om mooie ervaringen te kunnen delen. Net zoals ik het graag vertel als ik iets heel leuks heb meegemaakt, een mooi concert of leuk nieuws ofzo. Soms heb ik een geweldig MDMA weekend gehad en wil ik graag vertellen over hoe gelukkig ik me voelde en welke inzichten ik heb gekregen... vind het dan wel jammer dat dat niet kan.
N
NtronautLid
01-01-2024, 00:00
#16
NiandraLades zei:
... ik zou het ook zo fijn vinden om mooie ervaringen te kunnen delen. Net zoals ik het graag vertel als ik iets heel leuks heb meegemaakt, een mooi concert of leuk nieuws ofzo. Soms heb ik een geweldig MDMA weekend gehad en wil ik graag vertellen over hoe gelukkig ik me voelde en welke inzichten ik heb gekregen... vind het dan wel jammer dat dat niet kan.
Klik om te vergroten...
Ik net zo. Maar gelukkig hebben we dan dit forum. :wink:
Ik vind overigens net als jij, dat het begrip "drugs" uit de taboesfeer moet worden gehaald, of beter gezegd: niet meer gedemoniseerd moet worden. Het zijn juist uiterst waardevolle middelen om het bewustzijn en de ziel te genezen. (mits verstandig gebruikt natuurlijk)
w
willemvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wat je dan gaat krijgen is dat drugs onderschat worden. Omdat drugs niet zoveel als alcohol gebruikt wordt zijn er minder problemen met drugs dat wil nog niet zeggen dat drugs niet erg is. Zodra mensen het als iets wat normaal is gaan zien krijg je hetzelfde probleem als met alcohol. Iedereen gaat het gebruiken veel meer verslavingen nog meer maatschappelijke schade.
S
SexylolaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ikzelf kan het niet tegen iedereen zeggen, maar dan heb ik het over mensen die ik zo nu en dan zie.
Mijn beste vrienden weten alles van me.
Ik denk ook dat ik onbewust zulke vrienden heb gemaakt, zodat ik niet op val of dat mensen me niet raar aan kijken. Jullie zeggen dat mensen coke gebruikers niet herkennen, maar hebben jullie ook als jullie een nacht hebben door gehaald en naar de bp gaan voor bijv sigaretten dat je het gevoel hebt dat iedereen weet wat je hebt gedaan? Of is dat gewoon waanzin...
P
ProbeerenleerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja, ik kan het ook niet tegen iedereen zeggen. Meer zelfs, er zijn hoop en al 6 mensen die "het" weten...
h
harry123Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Ja Lola dat gevoel heb ik ook wel eens, dat ik echt zo'n coke kop heb :P. Maar veel mensen weten het toch wel van mij.. Als ze me op feestjes zien en zo, zien ze me ook snuiven. Maar ik gebruik het ook alleen op bepaalde feestjes, dus alleen een bepaalde soort mensen + vaste vrienden groep weten het en hun maakt het niet zo veel uit, als het maar niet de verkeerde kant op gaat.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."