Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMoeten harddrugs gelegaliseerd worden?

Moeten harddrugs gelegaliseerd worden?

57 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#1
Stelling:
Moet harddrugs in nederland gelegaliseerd worden?

Wat is jou mening en licht deze toe! :grin:
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Moet harddrugs gelegaliseerd worden?

Ik ben eigenlijk voor legalisatie van alle drugs omdat ik vind dat het persoonlijke keuzes zouden moeten zijn. Ik ben voor zelfbeschikking, eigen keuzes maken en ik vind dat de overheid zich niet te veel met alles moet bemoeien. Ook verspillen ze enorm veel geld, politie mensen en tijd in het oppakken van drugs net werken terwijl ze ook met drugs door ze zelf te reguleren juist extra geld kunnen krijgen. Ik ben wel voor goede voorlichting en geen verkoop aan minderjarigen als het dan zo zou zijn, maar ik vind dat de overheid er van uit moet gaan dat mensen voor zich zelf die keuzes kunnen maken, en niet dat zij dat voor ons moeten doen.
A
AmaranthLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Moet harddrugs gelegaliseerd worden?

Nee, maar ik vind dat de straffen wel heel erg verminderd moeten worden of totaal weggehaald. Sommige mensen kunnen gewoon niet om gaan met drugs, en als het ze dan niet lukt met wiet, is het probleem nog te overzien. Als ze dit niet kunnen met LSD of heroïne, dan krijgen we nog meer mofo's in onze samenleving. Als je het illegaal laat blijft het een beetje in het 'verboden' sfeertje en heb je al minder mensen die het gaan proberen (immers, als het legaal is, waarom zou ik het dan niet doen?). Als de straffen worden verminderd of compleet geschrapt, zal de drempel om hulp te zoeken áls het fout gaat ook een stuk kleiner zijn denk ik.
h
honingolieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Moet harddrugs gelegaliseerd worden?

Is deze discussie niet al eens uitvoerig gevoerd in een ander topic? Tomz0r kom er eens in..?

Ik hou zowiezo niet van de benaming 'harddrugs', je kunt imo beter de eventuele voor/nadelen en mogelijkheden per middel bekijken.
x
x_VorteX_xLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Moet harddrugs gelegaliseerd worden?

Nee,
ik vind niet dat dat gelegaliseerd moet worden, want mensen die nu geen harddrugs gebruiken zullen dan ook drugs gaan gebruiken. dat betekent meer verslaafden omdat niet iedereen goed met Harddrugs om kan gaan. of wat gewoon betekent veel concentratie problemen door bv, MDMA, coke, Speed misbruik door mensen die normaal als harddrugs illegaal zou zijn nooit HD gebruikt zouden hebben.
V
VigilanteLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Moet harddrugs gelegaliseerd worden?

Flameon zei:
Stelling:
Moet harddrugs in nederland gelegaliseerd worden?

Wat is jou mening en licht deze toe! :grin:
Klik om te vergroten...

Lekker :)



Mits volledig gecontroleerd en een giga hoeveelheid studie naar drugs, effecten en mogelijkheden om dat te verminderen ( + nieuwe drugs), JA!!
Jammer dat je dan niet meer ongecontroleerd drugs kan halen en gebruiken, maar het zou me fantastisch lijken om in een 'apotheek' te komen waar alle standaard drugs achter de vitrine ligt. Alles zo zuiver mogelijk, plus spullen die helpen tegen de slechte kanten van drugs.

En natuurlijk andere gekke nieuwe drugs enzo :)

Enige probleem is dan dat een aantal drugs zal worden ingekocht door de overheid oid vanuit drugs-bestrijdende landen. Zal niet gunstig zijn voor onze ligging in de wereldpolitiek enzo denk ik....
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Moet harddrugs gelegaliseerd worden?

Niet legaal, maar bezit voor eigen gebruik niet strafbaar stellen,

het wordt gereguleerd zodat mensen die versneden rommel verkopen, de pineut zijn worden gearresteerd en zijn hun handel kwijt, en mensen die goed spul zonder giftige versnijdingsmiddelen verkopen, in de gaten worden gehouden, en niet vervolgd als ze alleen aan meerderjarigen verkopen.
B
BoleaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Moet harddrugs gelegaliseerd worden?

Harddrugs legaliseren?
Ben je mal ofzo?
Er zijn dan zovelen die het gaan uitproberen(vooral jongeren),resultaat:nog eens meer verslaafden,dat loopt zeker en vast uit de hand hoor.
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Moet harddrugs gelegaliseerd worden?

het woord legaal wordt verkeerd begrepen door de meesten.

legaal betekend goed
in feite
legaal betekend , niet strafbaar

dus als kids denken, hee cocaine is legaal, dan is het niet zo slecht voor je.
gaan er nog problemen komen.
S
SolidiusLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het is theoretisch allemaal best mogelijk, kijk maar naar de pedofielen partij die bijna een vinger in de politieke pap hadden gehad. Maar onder het huidige Christelijk bewind gaat het idd niet gebeuren. Desondanks vind ik dat je een revolutie nooit uit kunt sluiten, fanatieke mensen zijn tot veel in staat.
B
BoleaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Re: Moet harddrugs gelegaliseerd worden?

Nu begrijp ik het eventjes niet echt(moet vlug weg,morgen check ik wel even je re-post).
Het is toch zo:
illegaal=verboden of niet toegelaten en legaal..andersom.
Sorry,bel gaat...vlug weg
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#12
Re: Moet harddrugs gelegaliseerd worden?

ik bedoelde het meer als, wat de waarde van het woord is.

tegenwoordig kijkt men niet naar wat wel mag, maar doe de dingen niet die niet mogen.
En als iets ineens legaal is, dan doen ze het ook ineens.

Als het ineens legaal is om naakt door de kerk te lopen, dan word dat ook gedaan.

Als cocaine legaal is, dan wordt het ineens openlijk gebruikt, waardoor er meer mensen een idee van krijgen, en gemakkelijker meedoen.

Normaal is coke alleen in speciale vrienden groepjes, en als je een vriend bent van die ene, kom je er sneller mee in aanraking. Weinig mensen gaan ineens de straat op met de gedachte van. Ik ga es coke doen. Waar is hier een dealer?

Als het legaal is, dan ligt het als het ware op de bar.
F
Frank123Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Re: Moet harddrugs gelegaliseerd worden?

Ik denk dat je nu toch in bepaalde milleu's terecht moet/wilt komen om harddrugs te gebruiken. Je gaat via via mensen kennen die ook gebruiken , en dus probeer je het zelf eens. Als het gelegaliseert word, komt het eerder op je pad, en zullen meer mensen gebruiken. Nu ben je er meer naar op zoek, en zal je ( in ieder geval ik ) tijdens die zoektocht toch bij jezelf denken of je dit werkelijk wilt, en wat de risico's zijn.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bolea zei:
Sorry ,maar de vergelijking altijd met harddrugs"tabak & alcohol" komt mij langzaam de strot uit.
Whats wrong with you guys!!!
Vergelijk nu niet een gezellig biertje met een(gezellig) lijntje speed hé.
Een sigaret ook vergelijken met een harde drug,compleet nonsens...tuurlijk weet ik ook dat tabak verslavend is,maar vergelijk het aub niet met coke(en andere...) ofzo hé.
Tuurlijk zijn de alcohol verslaafden in de meerderheid,simpelweg omdat het legaal is toch...ik neem vandaag LSD,so what...zeur niet altijd zo,altijd met die vergelijkingen,iedereen doet toch wat hij wilt...zolang je maar geen herrie zoekt!!!
Peaceeeeeeeee!!!!! :rock:
Klik om te vergroten...

Ik zou hier nog ff goed overnadenken als ik jou was. Weet wel dat ethanol (de basis voor alcohol) in de opium wet staat, dus harddrugs is.

Ik zal eens zoeken of ik dat onderzoek kan vinden uit de elsevier, waarbij ze 15 soorten drugs getest hebben op een aantal factoren, en dus ook alcohol en sigaretten hebben meegenomen. Die eindigen toch echt hoger de speed of mdma

Edit:
Niet het artikel wat ik zocht, maar goed...
Elsevier

the independent
s
sensitiveLid
01-01-2024, 00:00
#15
Play_bunny zei:
Bolea zei:
Sorry ,maar de vergelijking altijd met harddrugs"tabak & alcohol" komt mij langzaam de strot uit.
Whats wrong with you guys!!!
Vergelijk nu niet een gezellig biertje met een(gezellig) lijntje speed hé.
Een sigaret ook vergelijken met een harde drug,compleet nonsens...tuurlijk weet ik ook dat tabak verslavend is,maar vergelijk het aub niet met coke(en andere...) ofzo hé.
Tuurlijk zijn de alcohol verslaafden in de meerderheid,simpelweg omdat het legaal is toch...ik neem vandaag LSD,so what...zeur niet altijd zo,altijd met die vergelijkingen,iedereen doet toch wat hij wilt...zolang je maar geen herrie zoekt!!!
Peaceeeeeeeee!!!!! :rock:
Klik om te vergroten...

Ik zou hier nog ff goed overnadenken als ik jou was. Weet wel dat ethanol (de basis voor alcohol) in de opium wet staat, dus harddrugs is.

Ik zal eens zoeken of ik dat onderzoek kan vinden uit de elsevier, waarbij ze 15 soorten drugs getest hebben op een aantal factoren, en dus ook alcohol en sigaretten hebben meegenomen. Die eindigen toch echt hoger de speed of mdma

Edit:
Niet het artikel wat ik zocht, maar goed...
Elsevier

the independent
Klik om te vergroten...

Altijd zie ik dat onderzoek terugkomen. Maar dat gaat vooral over de schade die drugs aanrichten aan de maatschappij, en niet de schade die ze aanrichten aan het individu. Het wordt dus helemaal verkeerd geïnterpreteerd en de titel misleidt.
Logisch dat drugs als Alcohol en tabak die legaal zijn hoger staan. Dat is gewoon omdat ze veel meer worden gebruikt. Lees het onderzoek maar helemaal.
P
Play_bunnyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het andere onderzoek had dat wel, en daar kwam hetzelfde uit.
Daar stond ook een top 15 in, waarbij alcohol op plek 3 stond, sigaretten op 6 en mdma op 13 (dat waren dan de drugs waar het mij om ging de rest weet ik niet meer)
g
geekosLid
01-01-2024, 00:00
#17
sensitive zei:
geekos zei:
Jij zegt het maar dat de voordelen groter zijn dan de nadelen, dat is hier de discussie dus kom er alsjeblieft niet mee af alsof het een feit is. En ik kan net hetzelfde zeggen : Misschien gaan jij en je vriendjes wel zeggen dat je minder zal gebruiken als een bepaalde drug illegaal word :) Denk je dat je er iets om zou geven of coke nu legaal of illegaal is als je het wil proberen of als je er aan verslaafd bent? Dacht het niet

Waarom moet tabak ooit al illegaal geweest zijn? Men heeft gewoon ooit een etiket "legaal" op tabak en alcohol geplakt en een etiket "illegaal" op andere drugs, lijkt me toch correct om dan het gebruik over de jaren heen van een legale en een illegale drug te bestuderen en wat blijkt? Juist ja :wave:
Klik om te vergroten...

Dat komt doordat de voordelen die jullie noemen (illegale handel verdwijnt, zuiver spul) ten eerste geen enorm problematische factor zijn met dit beleid en ten tweede zijn die twee dingen niet opgelost met jullie nieuwe beleid.
De nadelen van het nieuwe beleid zijn echter groot. De stap om coke te gebruiken wordt een stuk kleiner met dit beleid ja. Weer noem je het voorbeeld jij, ik maar je moet kijken naar de samenleving. Daarbij komt ook nog eens dat Nederland dit internationaal gezien absoluut niet kan maken.

Alcohol en tabak zijn legaal omdat normaal gebruik er niet voor zorgt dat je geluksfactor achteruit gaat en bovendien kan je gewoon meedraaien in de maatschappij. Het percentage gebruikers van deze middelen waarbij dat niet het geval is ligt laag, in tegenstelling tot bij harddrugs.
Klik om te vergroten...
Onzuivere drugs geen problematische factor met dit beleid? Ooit al eens coke gekocht bij een doorsnee dealer? Kan je verzekeren dat de kwaliteit zeker en vast problematisch is en dat ook de enige reden is waarom ik nooit nog speed, coke of pillen ongetest zal nemen, NIET omdat het illegaal is. En legaliteit lost dit wel degelijk op, kijk maar naar jullie testcentra waarover ik gelezen heb dat de laatste tijd steeds meer en meer stalen binnenkomen om te laten testen wat ik persoonlijk een zeer goeie zaak vind

Illegale handel ook geen problematische factor? Het stuk in de krant over de coffeeshops in BOZ en Roosendaal die afgeperst werden door de "maffia" om enkel bij hen wiet aan te kopen ligt nog vers in mijn geheugen. En legaliteit zou dit zeker en vast oplossen, dan moet je immers toch niet meer naar de shop, kan je evengoed bij je buur die 20 planten heeft achter wiet gaan. Of neem dan al die 15-jarigen die gewoon even de juiste site moeten vinden en dan afspreken met een wildvreemde om bv. 50 gr coke te kopen

En "normaal gebruik" (wat is dat dan?) van alcohol en tabak zorgt er niet voor dat je geluksfactor achteruitgaat? Er zijn genoeg studies waar ex-rokers ondervraagd werden of ze nu gelukkiger of minder gelukkig waren dan toen ze rookten en het resultaat is zonder twijfel gelukkiger.
M
Miss KittinLid
01-01-2024, 00:00
#18
sensitive zei:
Drugs kunnen voordelen hebben, maar welk deel van de bevolking denkt daar nou over na? Wie vindt een leuke ervaring nou de risico op een verwoest leven (wat er wel degelijk is) waard? Het gebruik van een pilletje (wat jij risicoloos noemt) geeft 50% meer kans op een depressie. Mensen maken die overweging trouwens ook niet. Kijk naar hoe veel mensen er roken. Zo'n zinloze bezigheid, kost 7 jaar van je leven. Jij bent er ook zo één. Jij wilt je gebruik goed praten en ziet de risico's als ver van je bed. "Een lijntje of een pilletje kan geen kwaad."
NONSENS!

En ik trek helemaal geen snelle conclusies, ik voorspel gewoon wat er gaat gebeuren. En voor als je het wilt weten: Ik studeer Ruimtelijke Wetenschappen aan de UvA en ben overgegaan op het onderwerp drugsproblematiek. Voor verdere vragen over hoogleraren inhoud van de studie etc. mag je me een bericht sturen als je me niet gelooft.

Ik hoop dat jullie meer leren kijken naar de samenleving in plaats van naar het individu. Of juist niet, ik vind die plannetjes wel komisch.
Hoe doe je trouwens meerdere quotes in 1 bericht?
Klik om te vergroten...

De problematiek die drugs geeft, is vooral te wijten aan de illegaliteit ervan. Daarnaast heeft slechte voorlichting ook een groot aandeel hier in.

Jij mag mijn plannetje komisch vinden, ik heb een ander soort humor, maar dat terzijde. Dat mijn plan waarschijnlijk never nooit tot uitvoering zal komen, had ik in diezelfde post ook al aangegeven. Ik vind het komisch dat sommige mensen zo'n uitgesproken mening over drugs kunnen hebben, zonder dat ze er zelf ooit enige ervaring mee hebben gehad. Ik ontken niet dat drugs (verslavings) problemen kunnen geven, maar dat geldt voor zoveel dingen. Ook voor dingen die wel legaal zijn. Men kan verslaafd raken aan seks, gokken, internet, eten enz.
Dan kunnen we fastfood bijvoorbeeld ook wel eens gaan verbieden. Weet je hoeveel mensen er dagelijks bezwijken door hun overgewicht? In Amerika is zwaarlijvigheid al een van de grootste doodsoorzaken en in de rest van de westerse wereld, begint deze trend ook steeds meer door te zetten.

Bijzonder dat je er meteen vanuit gaat dat wij alleen naar het individu kijken en niet naar de samenleving. Mijn plannetje is volgens jou alleen om mijn eigen gebruik "goed te kunnen praten". Is het gebruiken van drugs dan per definitie slecht in jouw ogen? Ik persoonlijk vind mezelf niet slecht als ik drugs neem, dus is er ook uberhaupt niks aanwezig om voor mezelf goed te praten.

Ik raad je aan om dit boek te lezen voor je studie Ruimtelijke Wetenschappen:



Egbert Tellegen is socioloog en emeritus-hoogleraar Milieukunde aan de Universiteit van Amsterdam. Ik sta volledig achter de visie die hij op onze samenleving heeft! In mijn plannetje probeer ik namelijk te laten zien hoe drugs gereguleerd zouden kunnen worden door de overheid. Drugs moeten niet verboden zijn, maar ook niet klakkeloos toegelaten worden. Wanneer dat laatste gebeurt, kun je idd de voorspellingen doen die jij geeft, maar in mijn plannetje staat ook duidelijk aangegeven dat het niet verantwoord zou zijn om een vrije drugsmarkt zomaar toe te staan. Je mag mijn idee dom vinden, ik vind jouw mening erg kortzichtig. Met kortzichtigheid kun je geen geldige voorspellingen doen, voor een studie als Ruimtelijke Wetenschappen, is het juist belangrijk om verder te kijken dan je neus lang is. Ik vraag me dus af of jij wel de juiste studierichting hebt gekozen...
F
Flip TripLid
01-01-2024, 00:00
#19
Amaranth zei:
Hulde aan Marla!
Klik om te vergroten...

+100000000
s
sensitiveLid
01-01-2024, 00:00
#20
Marla Singer zei:
sensitive zei:
Drugs kunnen voordelen hebben, maar welk deel van de bevolking denkt daar nou over na? Wie vindt een leuke ervaring nou de risico op een verwoest leven (wat er wel degelijk is) waard? Het gebruik van een pilletje (wat jij risicoloos noemt) geeft 50% meer kans op een depressie. Mensen maken die overweging trouwens ook niet. Kijk naar hoe veel mensen er roken. Zo'n zinloze bezigheid, kost 7 jaar van je leven. Jij bent er ook zo één. Jij wilt je gebruik goed praten en ziet de risico's als ver van je bed. "Een lijntje of een pilletje kan geen kwaad."
NONSENS!

En ik trek helemaal geen snelle conclusies, ik voorspel gewoon wat er gaat gebeuren. En voor als je het wilt weten: Ik studeer Ruimtelijke Wetenschappen aan de UvA en ben overgegaan op het onderwerp drugsproblematiek. Voor verdere vragen over hoogleraren inhoud van de studie etc. mag je me een bericht sturen als je me niet gelooft.

Ik hoop dat jullie meer leren kijken naar de samenleving in plaats van naar het individu. Of juist niet, ik vind die plannetjes wel komisch.
Hoe doe je trouwens meerdere quotes in 1 bericht?
Klik om te vergroten...

De problematiek die drugs geeft, is vooral te wijten aan de illegaliteit ervan. Daarnaast heeft slechte voorlichting ook een groot aandeel hier in.

Jij mag mijn plannetje komisch vinden, ik heb een ander soort humor, maar dat terzijde. Dat mijn plan waarschijnlijk never nooit tot uitvoering zal komen, had ik in diezelfde post ook al aangegeven. Ik vind het komisch dat sommige mensen zo'n uitgesproken mening over drugs kunnen hebben, zonder dat ze er zelf ooit enige ervaring mee hebben gehad. Ik ontken niet dat drugs (verslavings) problemen kunnen geven, maar dat geldt voor zoveel dingen. Ook voor dingen die wel legaal zijn. Men kan verslaafd raken aan seks, gokken, internet, eten enz.
Dan kunnen we fastfood bijvoorbeeld ook wel eens gaan verbieden. Weet je hoeveel mensen er dagelijks bezwijken door hun overgewicht? In Amerika is zwaarlijvigheid al een van de grootste doodsoorzaken en in de rest van de westerse wereld, begint deze trend ook steeds meer door te zetten.

Bijzonder dat je er meteen vanuit gaat dat wij alleen naar het individu kijken en niet naar de samenleving. Mijn plannetje is volgens jou alleen om mijn eigen gebruik "goed te kunnen praten". Is het gebruiken van drugs dan per definitie slecht in jouw ogen? Ik persoonlijk vind mezelf niet slecht als ik drugs neem, dus is er ook uberhaupt niks aanwezig om voor mezelf goed te praten.

Ik raad je aan om dit boek te lezen voor je studie Ruimtelijke Wetenschappen:



Egbert Tellegen is socioloog en emeritus-hoogleraar Milieukunde aan de Universiteit van Amsterdam. Ik sta volledig achter de visie die hij op onze samenleving heeft! In mijn plannetje probeer ik namelijk te laten zien hoe drugs gereguleerd zouden kunnen worden door de overheid. Drugs moeten niet verboden zijn, maar ook niet klakkeloos toegelaten worden. Wanneer dat laatste gebeurt, kun je idd de voorspellingen doen die jij geeft, maar in mijn plannetje staat ook duidelijk aangegeven dat het niet verantwoord zou zijn om een vrije drugsmarkt zomaar toe te staan. Je mag mijn idee dom vinden, ik vind jouw mening erg kortzichtig. Met kortzichtigheid kun je geen geldige voorspellingen doen, voor een studie als Ruimtelijke Wetenschappen, is het juist belangrijk om verder te kijken dan je neus lang is. Ik vraag me dus af of jij wel de juiste studierichting hebt gekozen...
Klik om te vergroten...

De problematiek die drugs geeft is vooral te wijten aan de schade en verslaving die optreedt na gebruik. Daar heeft de legale status niks mee te maken. Voorlichting is te vinden op internet, legale status heeft er weinig mee te maken. Hoeveel procent van de mensen weet de risico's van de legale drug alcohol?

Wat is er mis met een uitgesproken mening over drugs? Moet je de risico's zelf ondervinden om mee te mogen praten? Wat een onzin.

Je kan aan meer dingen verslaafd raken, dat klopt. Maar je kan niet ontkennen dat je het wel heel bont moet maken wil je verslaafd raken aan 1 van de dingen die jij noemt. Bovendien kan je normaal meedraaien in de maatschappij met de meeste verslavingen, drugs uitgezonderd.

Ik heb me er in verdiept en legaliseren behoort absoluut niet tot de reële mogelijkheden. Dat boek is trouwens een lachertje.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."