Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums13 jaar en dan al drugs?

13 jaar en dan al drugs?

151 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
A
AzeoxLid
01-01-2024, 00:00
#1
KoxBox zei:
Ik weet natuurlijk niet hoe het er in Nederland aan toe gaat. Maar hier in België gaat het gewoon van kwaad naar erger.

Dat is mooi, dat je door dit topic (forum in het algemeen) je ideeën herzien hebt.
Klik om te vergroten...

Wow, in Belgie de omstandigheden op het gebied van Drugs 'erger?'
Had ik dus een verkeerd beeld van Belgie (wat drugs betreft dan)
P
PetrovicLid
01-01-2024, 00:00
#2
- 13 jaar.
- Door vrienden gedwongen.
- Zomaar even willen trippen.
- Niet zeker zijn over mentale gezondeheid.

Zeggen deze punten niet genoeg voor jezelf? :rolleyes:
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#3
Daar komt het dan wel op neer ja. Er zijn nou eenmaal mensen die het gewoon sowieso niet redden, op latere leeftijd ook niet.

In mijn geval is het zelfs zo dat als ik coke op latere leeftijd was gaan gebruiken de problemen waarschijnlijk veel groter waren geweest. Mijn voornaamste redding is geweest dat ik jarenlang grote moeite had met zowel het geld ervoor als de contacten.

Ironisch genoeg zit iedereen die er toen veel praatjes over hadden en het te ver vonden gaan er nu al enige jaren zelf aan en het ziet er ook niet bepaald naar uit dat ze er binnenkort vanaf gaan komen. Hun lot is mij gelukkig bespaard gebleven, gek genoeg vooral door de vroege leeftijd waarop het bij plaatsvond allemaal.

En dat is uiteraard gewoon een toevallige samenloop van omstandigheden verder en bepaald geen voorbeeld.

Maar toch. Drugs op jonge leeftijd, ik ben er wel voor.
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#4
JunkXL zei:
Deranged schreef:
Dan nog is het de moeite waard.
Klik om te vergroten...

Voor jou was het de moeite waard, misschien voor iemand anders niet.
Misschien beschikken ze al niet over een werkelijkheid getrouwe perceptie en word het een psychotisch ritje naar het ziekenhuis. Is het dan nog de moeite waard??
Ik denk dat iedereen voor zich zelf hoor te bepalen hoe of wat.

dus... het was voor JOU de moeite waard.
Voor mijn psychotisch zieke maat was die het namelijk niet.
Klik om te vergroten...
Maar heeft dit iets met de leeftijd te maken, of ligt het gewoon aan de persoon zelf? Zulke dingen kunnen op alle leeftijden gebeuren.
J
JunkXLLid
01-01-2024, 00:00
#5
Deranged zei:
JunkXL zei:
Deranged schreef:
Dan nog is het de moeite waard.
Klik om te vergroten...

Voor jou was het de moeite waard, misschien voor iemand anders niet.
Misschien beschikken ze al niet over een werkelijkheid getrouwe perceptie en word het een psychotisch ritje naar het ziekenhuis. Is het dan nog de moeite waard??
Ik denk dat iedereen voor zich zelf hoor te bepalen hoe of wat.

dus... het was voor JOU de moeite waard.
Voor mijn psychotisch zieke maat was die het namelijk niet.
Klik om te vergroten...
Maar heeft dit iets met de leeftijd te maken, of ligt het gewoon aan de persoon zelf? Zulke dingen kunnen op alle leeftijden gebeuren.
Klik om te vergroten...

Voor mij heeft het niet met leeftijd te maken gehad maar levenservaring. Als ik op mijn 13e begonnen zou zijn was het fout gegaan, daarom ben ik toen ook niet begonnen.
Op mijn 17e vond ik het precies het juiste moment om voor de eerste keer coke te doen.
Vooraan bij de RHCP tijdens het nummer Snow.
The right place, the right time.
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#6
JunkXL zei:
The right place, the right time.
Klik om te vergroten...
En dan kan ik het toch niet laten om te zeggen dat dit voor coke eigenlijk niet bestaat, maar dat is weer een ander verhaal. :smoke:
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Naast dat ik absoluut adviseer nog een paar jaar te wachten en je goed in te lezen moet ik zeggen dat ik ook wel een extreem jonge interesse in tripmiddelen had; toen ik een jaar of 7 a 8 was had ik een boekje over wilde paddenstoelen en daar in stond bij een dat men er van gaat hallucineren maar dat het geen giftige paddenstoel is. Dat wekte zodanig mijn interesse dat mijn moeder mij toen ik 8 was moest uitleggen wat hallucineren was, met als gevolg dat ik toen al in mijn hoofd zette: "Als ik later groot ben ga ik dat doen."

Toen het daadwerkelijk zo ver was (ook na veel inlezen) was inmiddels al weer 15, wat door velen óók al als vrij jong wordt gezien om te beginnen met trippen. Leeftijd is wel ontzettend relatief, de ene is er klaar voor als ie 15 is en de ander misschien pas met een jaar of 20 of later, en zelfs dan is nog niet met zekerheid te stellen of je klaar bent. Punt is wel dat een stabiel zelfbeeld met zelfkennis enorm helpt als je gaat trippen en dat in de puberteit massief aan het ontwikkelen is, vandaar dat ik onder de 16-17 in de regel zeker niet aan zou raden, maar nogmaals het ligt er geheel aan wie.

Aan de andere kant wil ik wel even waarschuwen voor wiet; niet dat wiet nou zo eng is, maar toch wel iets gewoonte vormender / 'verslavender' dan in het begin vaak gedacht wordt. Als je eens een trekje van een joint probeert, doe het dan alleen heel af en toe, te veel blowen in de late jeugd is helemaal niet praktisch en het vormt een gewoonte die nog al sterk in het leven kan gaan nestelen.

Kort samengevat:
Vroege interesse is niet slecht, maar wacht alsnog tot je wat ouder bent en doe het niet als je in de knoop zit met jezelf, en pas met wiet op dat het niet vaak wordt mocht je het willen proberen.
W
WackieLid
01-01-2024, 00:00
#8
Je moet ook vooral niet luisteren naar mensen die je aanraden het wel te doen zonder dat je die mensen goed genoeg kent om de waarde van hun woorden in te schatten :)

Ik zelf ben blij dat ik pas op mijn 27e met harddrugs ben begonnen. En het meest positieve dat ik op mijn 15e wel met blowen ben begonnen is dat ik nu weet dat ik ook gewoon een zwak mens ben die verslaaft kan worden zodat ik wel beter op let met harddrugs. Als ik op jonge leeftijd met harddrugs was begonnen ipv eerst verslaafd te worden aan blowen denk ik dat ik daar wel aan verslaafd was geworden omdat ik zoals de meeste jongelingen ook aan een zelfoverschatting leidde en dacht dat verslaafd worden alleen losers overkomt. (ja blowen is echt wel verslavend, laat je niet van het tegendeel overtuigen)
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#9
Zevenentwintig.

Dat is wel een hele hoerige leeftijd om te beginnen met leven.
W
WackieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Als je te vroeg begint, dan stop je eigenlijk en denk je dat je begonnen ben.

Ohja Deranged, je denkt wel eens dat ik jou graag afzeik, maar godver als je 13 jarigen aanraad drugs te gebruiken verdien je eigenlijk opgesloten te worden. Begrijp dus dat ik het niet zonder motief doe en ik eigenlijk vind dat ik nog veel te aardig voor je ben. Tevens vind ik dat dit wel in de regels opgenomen zou mogen worden als reden tot ban. (aangezien we hier niet in de positie zijn om je op te sluiten) Of je het als grap bedoeld wanneer je 13 jarigen aanraad drugs te gebruiken weet ik niet en is ook helemaal niet interessant. Het risico dat het serieus genomen wordt is er namelijk sowieso.
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#11
Godverdomme nou.

En waarom dan?
t
tomzorLid
01-01-2024, 00:00
#12
Wackie zei:
Ohja Deranged, je denkt wel eens dat ik jou graag afzeik, maar godver als je 13 jarigen aanraad drugs te gebruiken verdien je eigenlijk opgesloten te worden.
Klik om te vergroten...

Er wordt hier enorm veel onverantwoorde shit gepost, ook door jou. En niet zo'n beetje ook.

Voor de rest; drugs zijn slecht. De Heer zal jullie een lesje leren.
P
PammerLid
01-01-2024, 00:00
#13
Je ziet hier duidelijk uitlopende conclusies van mensen die ervaring hebben met zulke gevallen.

Het is nu eenmaal zo dat het niet goed is voor je ontwikkeling. Het onderbreekt je puberteit en kan veranderingen maken in je hersenen die dan meegroeien. Daarom is het nooit goed om middelen te gebruiken in de grootste fase van de puberteit. Mentaal kan het altijd goed maar ook slecht aflopen, daarvoor schuilt het meeste gevaar.

Hieruit vindt ik dat het nemen van drugs op persoonlijk vlak ligt en dat het een ervaring is met te veel risico's op mentaal & fysiek vlak. Daarom raadt ik het af.
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#14
JunkXL zei:
Voor mij heeft het niet met leeftijd te maken gehad maar levenservaring. Als ik op mijn 13e begonnen zou zijn was het fout gegaan, daarom ben ik toen ook niet begonnen.
Klik om te vergroten...

Niet dat ik je wil afzeiken hoor, maar hoe vaak gebruik je nou speed? Er stond me namelijk nog iets bij dat je zei dat je die "weekendgebruiker bullshit lang volgehouden hebt" maar dat je nu gebruikt wanneer je wilt, nog vaker dan enkel in het weekend dus. Is het dan zo goed gegaan? Ik moet zelf mijn klep houden natuurlijk, want ik gebruik zelf bijna ieder weekend wel speed of andere drugs. Maar ik heb dan ook niet de pretentie om te zeggen dat het allemaal goed gegaan is ofzo :)

tomzor zei:
Wackie zei:
Ohja Deranged, je denkt wel eens dat ik jou graag afzeik, maar godver als je 13 jarigen aanraad drugs te gebruiken verdien je eigenlijk opgesloten te worden.
Klik om te vergroten...

Er wordt hier enorm veel onverantwoorde shit gepost, ook door jou. En niet zo'n beetje ook.
Klik om te vergroten...

Oh?

tomzor zei:
Voor de rest; drugs zijn slecht. De Heer zal jullie een lesje leren.
Klik om te vergroten...

Je bent echt irritant jongen, flikker toch eens op. Altijd maar tegendraads doen om te provoceren en jezelf tegenspreken. Alsof jij wel verantwoord bent, haha. Vind je het gek dat je gebanned werd ofzo?

Deranged zei:
JunkXL zei:
The right place, the right time.
Klik om te vergroten...
En dan kan ik het toch niet laten om te zeggen dat dit voor coke eigenlijk niet bestaat, maar dat is weer een ander verhaal. :smoke:
Klik om te vergroten...

Dat ook nog ja.
t
tomzorLid
01-01-2024, 00:00
#15
W.F.L. zei:
tomzor zei:
Voor de rest; drugs zijn slecht. De Heer zal jullie een lesje leren.
Klik om te vergroten...

Je bent echt irritant jongen, flikker toch eens op. Altijd maar tegendraads doen om te provoceren en jezelf tegenspreken. Alsof jij wel verantwoord bent, haha. Vind je het gek dat je gebanned werd ofzo?
Klik om te vergroten...

Ik heb gewoon een directe aanvaring gehad met de Heer en hij zendt me toe dat drugsgebruik op 13-jarige leeftijd een slechte ervaring oplevert. Dit is pertinent niet tegendraads, slechts een enkelzijdige visie.

Overduidelijk dat de satan een grote invloed heeft op jouw doen en laten. Maar dat is niet erg. De Heer is vergevingsgezind. Bezoek eens de kerk, ik hoop je daar ooit te verwelkomen.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#16
:tearsofjoy: Wat een held.
W
WinehouseLid
01-01-2024, 00:00
#17
Je bent te jong punt
D
Dr GonzoLid
01-01-2024, 00:00
#18
tomzor zei:
Overduidelijk dat de satan een grote invloed heeft op jouw doen en laten
Klik om te vergroten...

ja dat denk ik ook wel eens hoor,maar dat komt meer door zijn uiterlijk het is best een goede jongen..

Bezoek eens de kerk, ik hoop je daar ooit te verwelkomen.
Klik om te vergroten...

ruik ik daar een meet?? wanneer,waar en wat gaan we nemen??... :grin: :grin:
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#19
tomzor zei:
Ik heb gewoon een directe aanvaring gehad met de Heer en hij zendt me toe dat drugsgebruik op 13-jarige leeftijd een slechte ervaring oplevert.
Klik om te vergroten...
Ik ken nog iemand met dergelijke new found glory die het tegendeel beweert. Is dat dezelfde Heer?
V
VigilanteLid
01-01-2024, 00:00
#20
Deranged zei:
Zevenentwintig.

Dat is wel een hele hoerige leeftijd om te beginnen met leven.
Klik om te vergroten...

Iemand die geen drugs gebruikt leeft niet? :tearsofjoy:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...45678
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."