Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet DF Drugshandboek

Het DF Drugshandboek

241 antwoorden
26 weergaven
18-5-2026
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Aalpoepert zei:
Willen mensen trouwens even denken aan bronvermelding bij het opzoeken van informatie? Volgens mij moet je dat namelijk kunnen verantwoorden en anders lijkt het me wel zo netjes.
Klik om te vergroten...

Dat lijkt me wel. :tearsofjoy:
k
kaasbaasLid
01-01-2024, 00:00
#2
Drientje zei:
Is wiki een goede bron?

Denk het niet
Klik om te vergroten...

Wikipedia is net zo vertrouwelijk als iedere andere bron, want het word uiteindelijk allemaal door mensen geschreven. Ik vind een site/boek wat geschreven is door honderden, duizenden, als niet miljoenen mensen vertrouwelijker dan een boek dat geschreven is door 1 persoon :).
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Sublimo zei:
De onverdeling van zo een hoofdstuk.

1. Herkomst/oorsprong

2. Voorkomen (hoe komt het voor op de straat, de fysische eigenschappen)

3. Gebruik (wat zijn de positieve effecten)

4. Nevenwerkingen (zowel de negatieve effecten die kunnen optreden)

5. Contra-indicaties (wanneer mag je het absoluut niet gebruiken )

6. Werkingsprincipe (welke processen verlopen er dan in ons lichaam + chemische eigenschappen)

7. Raadgevingen (waar je zeker aan moet denken bij het gebruik van die stof)

8. Posologie (dosis)

9. Bereidingswijze (als er thee kan worden gemaakt, uitleg)

10. Ervaringen (persoonlijke ervaringen, niet al te lang, maar ze moeten wel een duidelijk beeld geven van de stof)
Klik om te vergroten...

Is dit dan de definitieve indeling?
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#4
Stukje behandeling komt er ook nog bij .... de vraag is of dat bij iedere drugs moet of in het algemeen. Heroine behandel je bv anders dan alcohol en alcohol anders dan GHB
t
trippelhLid
01-01-2024, 00:00
#5
Geweldig idee van jullie en graag wil ik mijn steentje bijdragen.U roept maar als u mij nodig hebt. :grin:
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#6
Flameon zei:
Stukje behandeling komt er ook nog bij .... de vraag is of dat bij iedere drugs moet of in het algemeen. Heroine behandel je bv anders dan alcohol en alcohol anders dan GHB
Klik om te vergroten...
Ja, maar ik schrijf het stuk over paddo's en truffels dus dat is niet van toepassing. :sunglasses:
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#7
De eeuwige brainstorm achterin mijn hoofd heeft bedacht dat het ook handig zou kunnen zijn als we een appendix maken op basis van de Sitter FAQ en een appendix waar we toch wat dieper ingaan op neurologische begrippen als agonisten, receptors, neurotransmitters en noem maar op, zodat de info per drug beperkt kan blijven tot een eenvoudige beschrijving "deze stof werkt op die en die receptoren, met als gevolg dit en dat". Misschien ook een appendixje over chemie, alkaloïden e.d. maar dit lijkt me niet noodzakelijk.
Verder kunnen we eventueel nog per onderdeel (dissociatieven, empathogenen, delirianten e.d.) een korte algemene inleiding schrijven.

Verder is het belangrijk dat we zoveel mogelijk drugs in zo weinig mogelijk boek zien te krijgen, dus mogelijk zelfs onzindrugs als butaangas of lijm (kan in één hoofdstuk "Onzindrugs" :P ) en ook juist stukken over cafeïne, alcohol en eventueel nicotine. Daarentegen is het misschien handig om bijvoorbeeld benzo's en (een deel van) de 2C-X familie in één hoofdstuk te stoppen zodat we niet eeuwig blijven doorleuteren over drugs die erg op elkaar lijken.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#8
Einstein zei:
De eeuwige brainstorm achterin mijn hoofd heeft bedacht dat het ook handig zou kunnen zijn als we een appendix maken op basis van de Sitter FAQ en een appendix waar we toch wat dieper ingaan op neurologische begrippen als agonisten, receptors, neurotransmitters en noem maar op, zodat de info per drug beperkt kan blijven tot een eenvoudige beschrijving "deze stof werkt op die en die receptoren, met als gevolg dit en dat". Misschien ook een appendixje over chemie, alkaloïden e.d. maar dit lijkt me niet noodzakelijk.
Verder kunnen we eventueel nog per onderdeel (dissociatieven, empathogenen, delirianten e.d.) een korte algemene inleiding schrijven.

Verder is het belangrijk dat we zoveel mogelijk drugs in zo weinig mogelijk boek zien te krijgen, dus mogelijk zelfs onzindrugs als butaangas of lijm (kan in één hoofdstuk "Onzindrugs" :P ) en ook juist stukken over cafeïne, alcohol en eventueel nicotine. Daarentegen is het misschien handig om bijvoorbeeld benzo's en (een deel van) de 2C-X familie in één hoofdstuk te stoppen zodat we niet eeuwig blijven doorleuteren over drugs die erg op elkaar lijken.
Klik om te vergroten...
Damn you'r good. :smoke:
T
TomaatLid
01-01-2024, 00:00
#9
Aalpoepert zei:
Chaincells zei:
En Sublimo, van de opbrengst van het boek koop je drugs voor heel DF? :stoned:
Klik om te vergroten...
Gezien de forumregels zou taart meer geschikt zijn.
Klik om te vergroten...

Ruimtetaart dan...
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Haha. :grin: Als we zo ver komen, zou geweldig zijn. Dan boeit dat eventuele geld me niet echt meer, maar er schrijven meer mensen mee aan het boek. :) Dus dat zal vast wel ergens besproken worden. :wink:
A
AalpoepertLid
01-01-2024, 00:00
#11
Het is inmiddels zondag geweest, ik denk dat we nu ongeveer wel een team bij elkaar hebben.
D
DrientjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Heeft het boek een deadline? Ik heb gisteren namelijk een huge stapel unity quizeen gekregen die voor 10 december op de stie moeten worden gezet, allemaal handmatig dus ik heb ineens niet zo heel veel tijd meer.

Dus als het niet zo'n haast heeft kan ik wel iets schrijven maar anders kan ik het beter aan iemand anders over laten.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#13
Aalpoepert zei:
Het is inmiddels zondag geweest, ik denk dat we nu ongeveer wel een team bij elkaar hebben.
Klik om te vergroten...

Inderdaad. :)

Drientje zei:
Heeft het boek een deadline? Ik heb gisteren namelijk een huge stapel unity quizeen gekregen die voor 10 december op de stie moeten worden gezet, allemaal handmatig dus ik heb ineens niet zo heel veel tijd meer.

Dus als het niet zo'n haast heeft kan ik wel iets schrijven maar anders kan ik het beter aan iemand anders over laten.
Klik om te vergroten...

Wat mij betreft niet, zelf heb ik het ook zeer druk met school, en ik ben niet de enige hier denk ik.
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#14
:tearsofjoy:, dat schiet al op. :sunglasses:

Dit is bijna even kansloos als een stonermeet.
T
TomaatLid
01-01-2024, 00:00
#15
Of iemand die al een artikeltje heeft zodat een leek dit kan lezen? :sunglasses:
A
AalpoepertLid
01-01-2024, 00:00
#16
Chris Pontius zei:
Al langs de uitgever geweest?
Klik om te vergroten...
Ik zat er laatst nog aan te denken, wie heeft er al een beginnetje?
A
AalpoepertLid
01-01-2024, 00:00
#17
CP, hoe ver ben jij eigenlijk met je hoofdstuk?
C
Chris PontiusLid
01-01-2024, 00:00
#18
Ben nog niet begonnen, ben de laatste paar maanden bezig geweest een font uit te zoeken, maar ben er nog niet helemaal uit.
T
TomaatLid
01-01-2024, 00:00
#19
Chris Pontius zei:
Ben nog niet begonnen, ben de laatste paar maanden bezig geweest een font uit te zoeken, maar ben er nog niet helemaal uit.
Klik om te vergroten...

Verdana dan maar?
T
TomaatLid
01-01-2024, 00:00
#20
Toch geen Times New Roman zeker?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...910111213
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."