Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet DF Drugshandboek

Het DF Drugshandboek

241 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#1
Einstein zei:
De eeuwige brainstorm achterin mijn hoofd heeft bedacht dat het ook handig zou kunnen zijn als we een appendix maken op basis van de Sitter FAQ en een appendix waar we toch wat dieper ingaan op neurologische begrippen als agonisten, receptors, neurotransmitters en noem maar op, zodat de info per drug beperkt kan blijven tot een eenvoudige beschrijving "deze stof werkt op die en die receptoren, met als gevolg dit en dat". Misschien ook een appendixje over chemie, alkaloïden e.d. maar dit lijkt me niet noodzakelijk.
Verder kunnen we eventueel nog per onderdeel (dissociatieven, empathogenen, delirianten e.d.) een korte algemene inleiding schrijven.

Verder is het belangrijk dat we zoveel mogelijk drugs in zo weinig mogelijk boek zien te krijgen, dus mogelijk zelfs onzindrugs als butaangas of lijm (kan in één hoofdstuk "Onzindrugs" :P ) en ook juist stukken over cafeïne, alcohol en eventueel nicotine. Daarentegen is het misschien handig om bijvoorbeeld benzo's en (een deel van) de 2C-X familie in één hoofdstuk te stoppen zodat we niet eeuwig blijven doorleuteren over drugs die erg op elkaar lijken.
Klik om te vergroten...

Kijk, daarom had ik al gehoopt dat je mee kwam helpen. :sunglasses:
Jij begrijpt wat voor boek het moet worden. :hearteyes:

@ KoxBox: Nee, absoluut niet. Ik heb gewoon een idee gepost, zelf wil ik er ook al dingen aanpassen eraan. Dus suggesties zijn welkom. :)
E
EinsteinLid
01-01-2024, 00:00
#2
Sublimo zei:
Kijk, daarom had ik al gehoopt dat je mee kwam helpen. :sunglasses:
Jij begrijpt wat voor boek het moet worden. :hearteyes:
Klik om te vergroten...
Haha, ik moet me nu al inhouden om niet dat hele boek ineens zelf te schrijven :tearsofjoy: Ik kan het boek zo voor me zien, het gaat een mooi ding worden :sunglasses:
Sublimo zei:
@ KoxBox: Nee, absoluut niet. Ik heb gewoon een idee gepost, zelf wil ik er ook al dingen aanpassen eraan. Dus suggesties zijn welkom. :)
Klik om te vergroten...
Ik dacht er nog aan bij elke drug een extra gedeelte te maken over de mogelijke combinaties en hun gevaren, dit kan ook verdeeld worden over de andere stukken, maar om het netjes op een rijtje te hebben lijkt me toch het handigst.

Als titel dacht ik trouwens aan "Van Amfetamine tot Zolpidem" :grin: Moet overigens niet heel moeilijk zijn een betere te verzinnen :rock:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#3
Theupsetter zei:
Ik wil wel foto's voor het boek maken, doneren maar het fotomateriaal! :stoned:
Klik om te vergroten...

Stuur maar eens wat door.

@ einstein: Goed idee, ik ga eens even aan de slag.

De naam is inderdaad wel grappig. :grin:
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sublimo zei:
De onderdelen van een hoofdstuk.

Geschiedenis

Voorkomen & gebruik (hoe komt het voor op de straat, de fysische eigenschappen, mogelijke manieren van gebruiken)

Positieve effecten

Negatieve effecten

Verslavingsrisco en gevolgen

Contra-indicaties (wanneer mag je het absoluut niet gebruiken )

Werkingsprincipe (welke processen verlopen er dan in ons lichaam + chemische eigenschappen)

Raadgevingen (waar je zeker aan moet denken bij het gebruik van die stof)

Posologie (dosis)

Combineren

Bereidingswijze (als er thee kan worden gemaakt, uitleg)

Ervaringen (persoonlijke ervaringen, niet al te lang, maar ze moeten wel een duidelijk beeld geven van de stof)
Klik om te vergroten...

Ik heb de nummering weggelaten, gewoon een opsomming van wat er allemaal in een hoofdstuk hoort. Suggesties zijn zeer welkom, ik voeg ze toe en naderhand kijken we wel in welke volgorde de onderdelen komen te staan.

Zoals Aalpoepert zei: Hou je bronnen bij.

Elke hulp is welkom, mensen die het nalezen op spellingsfouten/grammatica, foto's, enz.
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#5
Goed. Ik heb al (nuja nog maar eigenlijk) 2 pagina's vandaag getypt. :smoke:
Het is verdomd heel wat moeilijker dan ik gedacht had, but I like the challenge.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ja, ik vind het ook moeilijker dan ik verwacht had. :)
K
KoxBoxLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vind het vooral moeilijk om een bepaald niveau van schrijven te halen dat ik zelf voor ogen heb. Dus ik heb op dit moment geen flauw idee of dat ik al dan niet goed bezig ben...
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja, dat heb ik ook wel. :P

Dan is het nog lastig om de juiste informatie op de juiste plek te zetten, moeilijk in makkelijk te vertalen, enz.

Maar het is een leuke uitdaging. :sunglasses:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#9
wat verwachten jullie van het stukje behandeling?
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#10
Flameon zei:
wat verwachten jullie van het stukje behandeling?
Klik om te vergroten...

Jij bent de expert. :sunglasses:

Stel eens iets voor.
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sublimo zei:
Flameon zei:
wat verwachten jullie van het stukje behandeling?
Klik om te vergroten...

Jij bent de expert. :sunglasses:

Stel eens iets voor.
Klik om te vergroten...


Per doelgroep / drugs? Of algemene behandeling?
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#12
Per drugs misschien. De behandeling van een heroïneverslaving is anders dan die van een alcoholverslaving.

En in het algemeen een stuk met informatie over waar je terecht kan voor hulp, enz.

Is maar een idee. :)
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#13
Oke als jullie alles bij elkaar hebben qua drugs dan geef maar een gil en typ ik er een stukje behandeling aan vast. Stukje van hulp instanties / hoe je hulp kan krijgen etc wil ik er ook wel bij typen
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#14
Sublimo zei:
Oke, en hoe herken ik een verslaving. Misschieen een idee ?
Klik om te vergroten...

Ook prima.
Je hebt me mail. Als je de drugs bij elkaar hebt hoor ik de soorten wel en dan moet je me maar even een reminder geven wat nog meer door mij geschreven kan worden :)
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#15
Als freak het met dit topic eens is dan is het misschien wel een idee voor een subforum ( :wink: )
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#16
trippelh zei:
Geweldig idee van jullie en graag wil ik mijn steentje bijdragen.U roept maar als u mij nodig hebt. :grin:
Klik om te vergroten...

Waar zou je graag bij willen helpen ?

@ Beanhead: Drientje wil ook graag amfetamine voor haar rekening nemen, misschien dat jullie elkaar kunnen helpen ?

Sublimo zei:
De onderdelen van een hoofdstuk.

Inleiding

Geschiedenis

Voorkomen & gebruik (hoe komt het voor op de straat, de fysische eigenschappen, mogelijke manieren van gebruiken)

Effecten

Positieve effecten

Negatieve effecten

Lichamelijke effecten


Verslavingsrisco en gevolgen

Contra-indicaties (wanneer mag je het absoluut niet gebruiken )

Werkingsprincipe (welke processen verlopen er dan in ons lichaam + chemische eigenschappen)

Raadgevingen (waar je zeker aan moet denken bij het gebruik van die stof)

Posologie (dosis)

Combineren

Bereidingswijze (als er thee kan worden gemaakt, uitleg)

Ervaringen (persoonlijke ervaringen, niet al te lang, maar ze moeten wel een duidelijk beeld geven van de stof)
Klik om te vergroten...

Ik heb zelf boven geschiedenis nog een extra stukje geplakt, inleiding. Een korte samenvatting van wat de stof is. En het onderdeel lichamelijke effecten erbij geplakt. (daarbij de drie "effecten" onder een noemer gestoken)

En nog steeds klopt het niet helemaal. :) Dus als iemand de vinger op de zere plek kan leggen...
Graag ! :grin:
F
FlameonLid
01-01-2024, 00:00
#17
Iemand die mij helpt het met stukje behandeling?
D
DreugeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sublimo zei:
Dreuge zei:
Wel een grappig idee, maar hoe meer mensen mee schrijven, hoe moeilijker het word. Dan moet 1 iemand op het eind alles veranderen in dezelfde schrijfstijl, lijkt me geen leuke taak :P
Klik om te vergroten...

Nee, juist niet. Het wordt objectief niet subjectief.

En met een aantal mensen kun je een veel correcter boek maken dan alleen.
Klik om te vergroten...

Ik heb het niet over de informatie, maar over de schrijfstijl. Iedereen gebruikt toch andere zinsopbouw en andere woorden? Als er niet 1 iemand is die alles overschrijft en in dezelfde schrijfstijl zet komt het waarschijnlijk nogal amateuristisch en rommelig over.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#19
Chris Pontius zei:
Ik volg dit topic niet echt meer (te veel rotzooi), dus als jullie mijn kritische blik nodig hebben hoor ik het wel in een pm.
Klik om te vergroten...

Ik had je al op mijn lijst gezet, als de tijd daar is wil ik graag gebruiken maken van je kritische blik. :)

OT: We hebben nog een hele hoop open onderwerpen, we hebben slechts een deel verdeeld.

Er blijven nog veel dingen over, denk aan GHB, cocaïne, heroïne, PCP, alle 2c's, andere RC, THC, enz.

Natuurlijk zal ik een deel nog zelf voor mijn rekening nemen, maar iedereen die dus nog wil meeschrijven, onderwerpen genoeg. :)

Dreuge zei:
Sublimo zei:
Dreuge zei:
Wel een grappig idee, maar hoe meer mensen mee schrijven, hoe moeilijker het word. Dan moet 1 iemand op het eind alles veranderen in dezelfde schrijfstijl, lijkt me geen leuke taak :P
Klik om te vergroten...

Nee, juist niet. Het wordt objectief niet subjectief.

En met een aantal mensen kun je een veel correcter boek maken dan alleen.
Klik om te vergroten...

Ik heb het niet over de informatie, maar over de schrijfstijl. Iedereen gebruikt toch andere zinsopbouw en andere woorden? Als er niet 1 iemand is die alles overschrijft en in dezelfde schrijfstijl zet komt het waarschijnlijk nogal amateuristisch en rommelig over.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het meevalt, zeker omdat het een wetenschappelijk boek is.

Misschien is het juist wel mooi dat niet alle hoofdstukken door een iemand geschreven zijn, past mooi bij de gedachten achter het boek. We willen een boek creëren waar niet iemand zijn mening op gestempelt is, vandaar objectief. Als het ook nog door verschillende mensen geschreven wordt, heeft elk deel een ander karakter.
Ik ga het denk ik wel mooi vinden.

Moest jij gelijk krijgen, dan vinden we daar wel een oplossing voor. :)
W
W.F.L.Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Cocaïne? :grin: objectieve feiten zoek je maar in een boek daar kan ik je alvast niet mee helpen :grin:

vragen/antwoorden wil ik wel ruilen voor een halv.. ik bedoel, gratis geven :grin: Van GHB ook trouwens, dat heb ik toch ook best vaak genomen haha.

Maar wat weet ik nu van de geschiedenis van die drugs ofzo? Geen bal :mrgreen:

Maar stond er geen goede informatie over in Uit Je Bol dan? Aangezien die schrijfster zelf verslaafd was schijnbaar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...910111213
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."