Vanwaar is het slecht voor je slokdarm en andere organen? Volgens mij papegaai je gewoon wat mensen na. GBL is redelijk slecht voor je slokdarm door de verkeerde ph waarde, GHB niet.
En gootsteen onstopper en velgenreiniger? Er zit Natrium hydroxide in, wat toevallig ook gebruikt wordt voor het ontstoppen van je gootsteen. Maar door een chemische reactie ontstaat er GHB. Of eet jij ook geen drop? Daar zit namelijk ook "gootsteen onstopper" in
![:wink:]()
.
Ook vind ik de kans op deze bijwerkingen niet echt aantrekkelijk (gezien het doseren nogal nauw komt, helemaal als je al onder invloed vent.)
Vergiftiging
Bij GHB-gebruik is de kans op overdosering
groot. Dit komt door de snelle en niet-rechtlijnige
opname, de smalle werkingsbreedte en de moeilijke
doseerbaarheid van GHB (Brunt et al., 2014; Jazz
Pharmacauticals, 2012; Wojtowicz et al., 200
![:sunglasses:]()
.
• Een overdosering heeft effect op vele orgaan-
systemen: de hersenen, het maagdarmstelsel, de
stofwisseling, de ademhaling, en hart en vaten.
• De meest voorkomende klachten zijn braken,
misselijkheid, vertraagde ademhaling, verlaagde
lichaamstemperatuur en vermindering van het
bewustzijn.
• Ook opwinding, vergeetachtigheid, stoornissen
in oriëntatie, verslapping, duizeligheid, trillen,
onwillekeurige bewegingen, epileptische insulten,
verwarde spraak, hoofdpijn, verminderde
coördinatie, trage reacties, hallucinaties,
onbedoeld verlies van urine of ontlasting
(incontinentie), diarree, verzuring van het
lichaam, een te hoge suikerspiegel, acute afbraak
van spierweefsel, ademhalingsproblemen
(variërend van te weinig ademen of helemaal niet
meer ademen tot een versnelde ademhaling of
onregelmatige ademhaling), hartritmestoornissen,
een te lage hartslag, een te lage of juist te hoge
bloeddruk, etc. kunnen optreden (Neptune, 2015).
• Levensbedreigend kunnen de
ademhalingsproblemen, trage hartslag en het
bewustzijnsverlies zijn. Een van de gevaren is
ook dat de gebruiker stikt in zijn eigen speeksel
of braaksel (zie kader outgaan). De meest
aannemelijke oorzaak van overlijden is een
afname van het aantal ademteugen (bradypnoe)
of helemaal stoppen met ademhalen (apnoe)
(Thai et al., 2006, 2007). Als ook de omgeving
het bewustzijnsverlies als ‘normaal’ onderdeel
van GHB-gebruik beschouwt en er geen
medische hulp gezocht wordt bij overdosering,
kan dit leiden tot onnodige sterfte.
Bron: zie bijlage (pfd van trimbos)