Goh, 'regels'. Ik heb een rare verhouding met mijn regels omtrent drugsgebruik. Ik heb talloze regels, noem het eigenlijk meer voornemens, maar die zijn erg aan verandering onderhevig. Een bepaalde mening of conclusie is bij mij nooit in steen gebeiteld. Ik blijf altijd openstaan voor nieuwe informatie en dan kan ik ergens over tot een andere conclusie komen.
- Ik ben erg behoudend wat betreft de verscheidenheid aan drugs die ik gebruik. Ooit was het 'nooit straatdrugs', maar dat veranderde toen er toch zuiver spul op mijn pad kwam, evenals het ontdekken van het bestaan van een testservice. Nu is eigenlijk de regel 'geen ongetest spul', maar ben hier tweemaal van afgeweken, eenmaal toen ik van iemand wat pep nam en een keer toen ik van iemand wat keta nam op een after ergens, beetje in de hitte van het moment/yolo-stemming, je kent 't wel. Ook lange tijd is het 'nooit rc's' geweest, waaromtrent ik in de loop der jaren door toegenomen kennis en gedeelde gebruikservaring wat vrijer ben geworden. Alsnog ben ik zeer bewust in mijn selectie van middelen. Zo moet een nieuw middel voor mij wel echt een toegevoegde waarde hebben aan de middelen die ik reeds heb en/of positieve gebruikservaring mee heb. Dit om mezelf te begrenzen in het aantal verschillende middelen, evenals het aantal aankopen/uitgaven aan drugs. Daar ik tevreden ben met 1P-LSD, zie ik onvoldoende meerwaarde in Al-LAD en ETH-LAD bijvoorbeeld, hoewel ik er zeker nieuwsgierig naar ben en me ook besef dat ze best kunnen verschillen van 1P-LSD. Evenzo ben ik dik tevreden over 6-APB, wat maakt dat ik 5-APB ondanks grote nieuwsgierigheid toch links laat liggen, ook al weet ik de effecten toch echt anders kunnen wezen... maar hoé anders om ze allebei te moeten hebben? Op die manier blijf je ook bezig. Moet je ook steeds weer een paar keer doen voordat je je persoonlijke sweet spot hebt gevonden, iets wat ik vooral bij serotonineslurpers bezwaarlijk vind gezien de limiet aan de frequentie van het gebruik. Ik wil daarnaast ook niet het eerste proefkonijn zijn, dat gaat mij persoonlijk te ver. Heb over mijn keuze van rc's in
dit topic eens een heel epistel geschreven bedenk ik me opeens. Heb een tijd terug een uitglijdertje gemaakt met SL-164. Heb daar uiteindelijk een allergietest mee gedaan, maar nadien toch maar van afgezien en van de hand gedaan. Tot slot, om mijn selectie van middelen zo klein mogelijk te houden, gaat eventueel spul wat ik op basis van veelbelovende informatie op het internet heb geprobeerd maar wat mij persoonlijk niet bevalt ook gewoon de deur uit. Niet blijven hangen en toch hopen er iets prettigs uit te kunnen halen, of datgene eruit te halen wat een ander er wél uitkrijgt. Hiermee recent nog een uitglijder gemaakt wat betreft DPT, maar deze is nu toch ook definitief exit voor mij.
- Geen typische drugs-drugs (alle niet-psychedelica) thuis, met uitzondering van testruns in het kader van veiligheid. Zo heb ik voordat ik naar een feest ging GHB eerst thuis gedaan, in twee doseringen. Recent ook een eenmalige uitzondering gemaakt voor 3-MMC: keertje oraal en halve week later één lijntje nasaal genomen. Er ligt nog 4-FMA op de plank waar ik momenteel even niet weet wat ik ermee moet. Thuisgebruik van deze toch wel overwegend partydrug lijkt me toch beetje pointless. Ik heb overigens tijden gehad, en zo ben ik ooit begonnen, van 'uitsluitend psychedelica', een regel die gaandeweg ook soepeler is geworden met de gedachte dat het op een feestje ofzo ook wel'ns gewoon even op de makkelijke manier mag, met gewoon wat MDMA of 6-APB ofzo wat vrijwel garant staat voor een goede tijd, in plaats van alleen psychedelica waarbij je soms ook jezelf tegen komt.
- Geen disso's. Ketamine is een middel wat ik moeilijk kan weerstaan, door het gebruiksgemak van de korte werkingsduur met minimale na-effecten. Disso's... ik vind ze interessant, intrigerend, maar ook zó decadent en het voelt gewoon ontzettend ongezond, waarop ik uiteindelijk de keuze heb gemaakt om de hele groep van dissociatieve drugs terzijde te schuiven. Nadien heb ik eenmaal nog 3-MeO-PCE op een tripmeeting gedaan, omdat het stiekem toch wel lonkte weer eens een disso te doen. Toevallig heb ik vandaag, naar aanleiding van een jaloersmakend reportje psychedelicum + disso met als uitkomst een heel visueel spektakel, iets waar ik als iemand die nauwelijks visuele trips heeft toch wel naar verleng, eens wat 2F-DCK aangeschaft. Ik overweeg deze regel toch weer enigszins te versoepelen en alleen ketamine en dus eventueel 2F-DCK aan mezelf 'toe te staan'. De aanschaf van 2F-DCK is eigenlijk ook deels een breuk met wat ik eerder zei, daar de toegevoegde waarde van 2F-DCK bij de beschikbaarheid van ketamine vrij klein is, afgezien van de werkingsduur wellicht. Echter, sommigen preferen toch echt 2F-DCK over ketamine. Dat, tezamen met het meest slechte excuus om naar een rc te grijpen, namelijk dat ik 'echte' ketamine even niet voor handen heb, maakt dat ik deze toch in huis heb gehaald. Best slecht eigenlijk. Mocht ik 2F-DCK nou verkiezen boven ketamine, dan overweeg ik misschien ketamine te laten en een voorraadje van 2F-DCK aan te schaffen. Dit gaat ook deels in tegen mijn algemene opvatting dat ik een gangbaar middel prefereer over een sterk gelijkend middel met veel kortere gebruiksgeschiedenis en daarmee misschien meer risico's. Ketamine is bekend, oud en vertrouwd... dat is 2F-DCK niet.
- Serotonineslurpers max. 6 keer per jaar. De spreiding is enigszins afhankelijk van de planning van feesten en festivals. Nu is er een hoop gecanceld door de huidige pandemie, maar zo had ik begin juni een festival, half juli en eind augustus. Dat zou driemaal serotonineslurper zijn geweest met maar 6 weken ertussen. Als het qua planning zo uitkomt, wil ik er minimaal 4-6 weken tussen houden. De '3-maandenregel' vind ik maar erg arbitrair. Die is louter gebaseerd op een enkele losstaande opmerking van Ann Shulgin, zonder enige wetenschappelijke basis daaraan ten grondslag. Mijn devies wat serotonineslurpers betreft is gewoon 'spaarzaam, bescheiden, op weloverwogen momenten'. Doseringen houd ik ook zo laag mogelijk voor het bereiken van een gewenst effect. Zo ben ik met MDMA niet van plan ooit over de 125 mg totaal te gaan, hooguit één redose.
- In principe geen functioneel gebruik van middelen of gebruik om mezelf te verdoven. Ik heb enkele jaren stimulanten op doktersvoorschrift gebruikt tijdens mijn studie, in verband met ADD. Hieruit heb ik mijn lering wel getrokken. Het is een uitgestoken hand van de farmaceutische industrie waarvan je uiteindelijk geen vinger overhoudt, zo heb ik hier al eens vaker gezegd. Gebruiken om mezelf te verdoven is bij mij eigenlijk niet aan de orde.
- Psychedelica.... hierin ben ik ook in vele opzichten erg op en neer gegaan. Waar het ooit begon met serieuze tripjes op uitsluitend natuurlijke middelen in uitsluitend een natuurlijke omgeving, is dat gaandeweg gaan opschuiven naar hoofdzakelijk recreatief trippen of feesten en festivals, waarbij synthetische middelen ook hun intrede deden. Ik heb ook op synthetische middelen getript, veelal thuis binnenshuis. Recent heb ik me voorgenomen om back to nature te gaan, daar waar het voor mij allemaal begon, met natuurlijke middelen in een natuurlijke omgeving, dat wat me toch het meeste gebracht heeft en waar ik me gewoon het prettigst bij voel. Nu gemakkelijk te handhaven met het naderende zomerseizoen. Hoe ik dit komende winter ga invullen is nog even een dingetje. Ik wil daarnaast de nadruk ook weer wat meer terugleggen bij het serieus trippen, met maximaal bewustzijn en ontvankelijkheid. In de loop der tijd ga ik steeds op en neer tussen 'uitsluitend natuurlijk' via 'voor serieus natuurlijk, voor recreatie synthetisch' naar 'maakt niet uit, zolang het me wat oplevert'. Ik heb hier nog steeds niet echt een positie in kunnen vinden. Dit verandert continu. Ik zit nu weer in het midden, maar overweeg om, met respect voor het middel, toch eens een keer paddo's te nemen op een festival. Een festival, want paddo's moet voor mij wel echt gewoon in de buitenlucht, op z'n minst, liefst in een natuurlijke omgeving. Geïsoleerde of synthetische varianten van natuurlijke substanties (DMT, 5-MeO-DMT) blijft ook iets waar ik lastig mijn mening over gevormd krijg. Tot slot... gaandeweg is wel het inzicht ontstaan dat serieus en recreatief niet geheel los te koppelen zijn. Mijn trips vanuit een serieuze intentie hebben vaak ook wel gewoon een heel prettig tot ronduit recreatief karakter, net zoals mijn trips vanuit recreatieve intentie ook iets serieus op kunnen leveren. Dat verandert mijn houding ten opzichte van dit soort regels natuurlijk ook. Oh, en nog één ding: enige tijd geleden voelde ik me toch wat doorgeschoten in de frequentie van het trippen, waarbij ik het gevoel had dat het de magie wat dreigde te verliezen, waardoor ik nu de frequentie van het trippen lager probeer te houden en op de momenten dat ik trip er met meer voorbereiding in te gaan in plaats van 'doen we effe'.
Goh, heel lulverhaal. Naja, ik kan nog ingaan op allerlei specifiek regeltjes, maar dat lijkt me minder boeiend. Overall ben ik toch een erg bewuste gebruiker die zich maximaal inzet voor harm reduction al zeg ik het zelf. Dus goed eten en drinken, voldoende rust, bescheiden doseringen, bewust zijn van de reden om te gebruiken, niet 'naar de klote' gaan maar het eigenlijke doel voor ogen houden, etc. zijn voor mij toch eigenlijk wel vanzelfsprekendheden, al heb ik hier en daar zoals denk ik iedereen ook weleens uitglijders gemaakt. Ik heb geen regeltjes voor crack, meth, of IV en IM en dat soort dingen... dat boeit me allemaal niet zo en je weet nooit wat er op je pad komt en hoe. Stel ik zou heel goed bevriend raken met een verpleegkundige die veilig kan injecteren en aan zuivere ketamine kan komen, ik noem maar iets... nja, dan is dat iets om dat dán, in die omstandigheden, af te wegen.
Oh, dan écht het allerlaatste, wel heel belangrijk voor me op dit moment! Ik heb een tijd lang vastgezeten in een soort wil, wens of behoefte 'iets' te halen uit psychedelica wat ik er niet uit lijk te krijgen, waardoor ik veel ben gaan stunten met hoge doseringen in de hoop iets te forceren. Vrij recent ben ik nu echt even voor 'less is more'.