Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe dinsdagdip.

De dinsdagdip.

80 antwoorden
18 weergaven
18-5-2026
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het had volgens mij er ook niks mee te maken :P Maar zij zeiden dat het nog van invloed kan zijn wanneer het nog in je bloed zit
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben belg, en ik ben niet echt bekend met het begrip ''dinsdagdip''. (Ik zeg niet dat andere belgen het dit forum het ook niet weten.)
Las het al een paar keer op het forum, maar werd er niet echt slimmer op.

Als ik MDMA pak, meestal is dit vrijdag OF zaterdag.
Als ik dit op een vrijdag doe, kan ik s' nachts al slapen.
Zaterdag morgen ben ik dan iets brakkerig, maar voel me uitermate goed.
Zondag ben ik weer helemaal de oude.

Als ik MDMA pak, op een zaterdag kan ik ook al s' nachts slapen.
Zondag een beetje brakkerig en maandag weer helemaal de oude.

Ik neem wel vitamientjes enzovoort voor en na gebruik.

Maar dinsdag voel ik niks of weinig van mijn avondje XTC.
Dus daarmee de vraag, wat bedoelen ze nou met de dinsdagdip?
Ik neem aan dat ze daarmee doelen op een gevoel dat je hebt de dinsdag na gebruik?
Maar die dinsdag heb ik dus weinig of geen last.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#3
Niet iedereen heeft er in dezelfde mate last van, ik ben ook altijd vet vrolijk. Maar als je maar genoeg naar binnen gaat gooien zul je vanzelf merken dat hij wel bestaat. xD
T
TheStripLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tja, ik merk op dinsdag wel een dipje. Zaterdagnacht XTC, zondagochtend helemaal kapot thuis komen, niet kunnen slapen tot zondagavond. Dan in een diepe slaap belanden voor heel veel uurtjes, en als ik dan maandag wakker word voel ik me nog best 'oke' door het lange slapen. Maar als ik de volgende nacht dan weer normaal aantal uren slaap, voel ik me dinsdag echt kut. Moe, futloos, verdrietig, depressief, alles erop en eraan. Ik weet het ook niet precies, maar zo is het patroon bij mij iig altijd. Het verschilt wel per persoon, natuurlijk. En de hoeveelheid. Hoe meer ik neem, hoe erger de dip. Ik weet niet, ik merk op de dinsdag ook vooral een psychische dip (ben hier ook gevoelig voor). En ik merk ook hoe vaker ik het spul gebruikt, hoe erger de kater. Had ik de eerste paar keren helemaal geen last van, namelijk... Ach, wees blij dat jouw katers niet zo erg zijn. :wink:
S
SkirreLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik heb vaak een klein beetje last van een dipje op dinsdag. Ligt er ontzettend aan hoe lang ik kan slapen op zondag en maandag maar ik merk wel echt dat ik op de dinsdag moe, futloos en snel geërgerd ben. Ik heb vooral zin om te slapen die dag.

Aangezien ik op dinsdag waarschijnlijk wel naar school moet of naar werk kan ik m'n dag wel vullen maar het is wel heerlijk om terug te denken aan die zaterdagavond dan.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik heb gemerkt dat dosis veel doet aan mijn dip, blijf ik mooi binnen het aangegeven max. 1,5 tot 2mg per kilo dan heb ik geen last van een dinsdagdip.

Maar ik ben niet zo'n liefhebber van die dosis en top het graag tot 200/250mg en dat moet ik meestal bekopen met een dipje maandag/dinsdag. Bij de uitzonderlijke avonden van 300/350 was de dip echt wel goed merkbaar :rolleyes:
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik merk dat als ik maar goed eet de dag na gebruik, en dan vooral vitamines, heb ik meestal niet zo veel last van een dipje.

Ook als je pep en xtc gecombineerd hebt is de kans op een dipje een stuk groter al heb ik er over het algemeen weinig last van
H
HelenasLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb zelf alleen last van een dipje als ik de maandag en dinsdag niks te doen heb. Als ik de hele dag lekker bezig ben heb ik ook geen tijd om me rot te voelen :) werkt wel!
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#9
Een dinsdagdip onstaat omdat je serotoninereceptoren zich terugtrekken. Serotonine is een stofje waar je gelukkig van word en die binden zich aan receptoren zodat je je gelukkig voelt. Alleen teveel aan serotonine beschadigt je receptoren (dus eet je vitamientjes om ze te herstellen) en daarnaast kan het het serotoninesyndroom veroorzaken.Om zichzelf hiertegen te beschermen trekken je receptoren zich terug. Dit proces duurt echter ongeveer twee dagen dus bij gebruik op zaterdag merk je dit op dinsdag. Dus de dinsdagdip komt niet (zoals veel mensen denken) door een tekort aan serotonine. En ik heb overigens ook nooit last van een dinsdag dip. Ik ken eigenlijk best weinig mensen die dat hebben dus het is niet heel raar dat je dit niet wist
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Susanne zei:
Een dinsdagdip onstaat omdat je serotoninereceptoren zich terugtrekken. Serotonine is een stofje waar je gelukkig van word en die binden zich aan receptoren zodat je je gelukkig voelt. Alleen teveel aan serotonine beschadigt je receptoren (dus eet je vitamientjes om ze te herstellen) en daarnaast kan het het serotoninesyndroom veroorzaken.Om zichzelf hiertegen te beschermen trekken je receptoren zich terug. Dit proces duurt echter ongeveer twee dagen dus bij gebruik op zaterdag merk je dit op dinsdag. Dus de dinsdagdip komt niet (zoals veel mensen denken) door een tekort aan serotonine.
Klik om te vergroten...

Heb je hier ook bronnen van dan? Want genoeg voorlichtingssites zeggen dat de dinsdag dip juist door een tekort aan serotonine komt die op de dinsdag het grootst is. Zie bijvoorbeeld het filmpje van unity:
[youtube]kvabSJrKIhw&t=155[/youtube]

Maargoed, ik heb sinds mijn eerste dinsdag dip wel elke keer na xtc gebruik er last van helaas. Hoe erg die dip is hangt af van de dosering en hoe vaak ik het doe. Een dinsdag dip uit zich bij mij met name in me enorm futloos voelen en heel snel geïrriteerd zijn. In tegenstelling tot wat hierboven wordt gezegd, wordt het bij ook erger als ik veel te doen heb. Zou ik dinsdag de hele dag op de bank kunnen hangen en niks hoeven dan valt het mee. Heb ik het druk dan breekt het zweet me uit en ervaar ik in enen stress terwijl ik normaal nooit stress heb.

Toen ik jaren geleden xtc ontdekte had ik in het begin nooit dips, maar helaas wist ik toen nog niet van de 3 maanden regel en gebruikte het eerste half jaar minstens 1 keer per maand. Na een paar maanden zijn de dips toen komen opzetten en die werden steeds erger. Inmiddels gebruik ik nog maar een paar keer per jaar, maar de dips zijn helaas nooit helemaal weg gegaan.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nouja, ik hoor verhalen van 2 kanten(zowel de serotonine raakt op als de receptoren trekken terug), maar kan niet ergens een eenduidig verhaal vinden. Ik heb deze vraag ook ergens anders gesteld en hoop daar op een meer uitgebreid antwoord, houd jullie op de hoogte!

(Dat filmpje was trouwens wel een erg versimpelde weergave die daardoor (en doordat het wat oudere informatie bevat) niet meer 100% juist is. )
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Fool zei:
Nouja, ik hoor verhalen van 2 kanten(zowel de serotonine raakt op als de receptoren trekken terug), maar kan niet ergens een eenduidig verhaal vinden. Ik heb deze vraag ook ergens anders gesteld en hoop daar op een meer uitgebreid antwoord, houd jullie op de hoogte!

(Dat filmpje was trouwens wel een erg versimpelde weergave die daardoor (en doordat het wat oudere informatie bevat) niet meer 100% juist is. )
Klik om te vergroten...
Het zou me niks verbazen als de wetenschap ook nog niet helemaal duidelijk heeft hoe de dip veroorzaakt wordt. Wellicht is het een combinatie van die twee. Waar heb je de vraag gesteld als ik vragen mag?

Ik weet dat het filmpje wel een erg simpel beeld geeft, maar was ook puur ter illustratie :wink:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#13
Op een ander forum met leden waarvan sommigen uitgebreide scheikundige kennis hebben. Om zo reclame te gaan maken op dit forum vind ik ietswat overdreven. :wink:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Maakt niet uit, ben benieuwd in ieder geval!
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#15
leipebaviaan zei:
Zoals altijd zitten er weer behoorlijk wat fouten in je redeneringen. Natuurlijk boeit het je op 17 jarige leeftijd veel minder of je wel of niet naar de tering gaat. Op die leeftijd ben je nog niet in staat risico's in te schatten. Hier zal jij ongetwijfeld het niet mee eens zijn afgaande op je posts, maar lees dit over 4 a 5 jaar maar eens terug. Als dan alles finaal naar de klote is in je hersenpan en je IQ naar een bedroevend niveau is gedaald zal je heel anders spreken.

Ik ben verder niet van mening dat ik je heel erg stoer vind doen, maar door je luchtigheid aangaande de doseringen doet bij de meeste alarmbellen afgaan. In dit opzicht ben je echter niet corrigeerbaar en ik herken een verloren zaak als ik er één zie.

Met het onderzoek naar wetenschap zit je echter compleet fout. Jouw referentiekader is je eigen ervaringen, maar er zitten hier mensen met veel meer gespecialiseerde kennis, denk bijvoorbeeld aan een fool of psychedelibee. Ik ben zelf hooked aan benzo's geweest en heb ook geen lichamelijke afkeer gehad, maar dat betekent niet dat ik ontwenningsverschijnselen in het algemeen ga ontkennen.
Klik om te vergroten...

Ik moet zelf toegeven dat ik waarschijnlijk de risico's niet inzie..
Ik besef wel dat ik binnen 10 jaar misschien niet meer zo helder ben als ik normaal zou zijn.

Ik ben ook niet van plan dit 3 of 4 jaar te blijven te doen?
Ik heb een vriendin, deze is 18 jaar oud. (Friends with benefits)
Er is misschien een mogelijkheid dat ze zwanger is, en nee abortus zit er niet in.
Denk je dat ik dan nog drugs zal blijven pakken?

Nee, ik zal mijn verantwoordelijk oppakken en voor die baby zorgen.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#16
MentalFucked zei:
Ik moet zelf toegeven dat ik waarschijnlijk de risico's niet inzie..
Klik om te vergroten...

Dat is wat iedereen je duidelijk probeert te maken. Niemand heeft iets op je tegen, niemand wil je pesten. We weten alleen dat dit gedrag uiteindelijk hele vervelende dingen kan veroorzaken en dat gunnen we je niet. Dat gun je niemand. Ik ben bang dat je de gevolgen onderschat en straks baalt dat je met klachten zit die nooit meer overgaan en die je leven op negatieve manier beïnvloeden...

Vooral als er straks een kleintje aankomt.. die wil je toch alles kunnen geven wat je te bieden hebt. Met het gedrag wat je nu vertoont moet je eerst zelf proberen op te groeien voor je een kind gaat verzorgen.
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#17
SmartieAndMe zei:
MentalFucked zei:
Ik moet zelf toegeven dat ik waarschijnlijk de risico's niet inzie..
Klik om te vergroten...

Dat is wat iedereen je duidelijk probeert te maken. Niemand heeft iets op je tegen, niemand wil je pesten. We weten alleen dat dit gedrag uiteindelijk hele vervelende dingen kan veroorzaken en dat gunnen we je niet. Dat gun je niemand. Ik ben bang dat je de gevolgen onderschat en straks baalt dat je met klachten zit die nooit meer overgaan en die je leven op negatieve manier beïnvloeden...

Vooral als er straks een kleintje aankomt.. die wil je toch alles kunnen geven wat je te bieden hebt. Met het gedrag wat je nu vertoont moet je eerst zelf proberen op te groeien voor je een kind gaat verzorgen.
Klik om te vergroten...

Klopt, maar ik dacht dat jullie dachten dat ik gewoon "stoer" wou doen, wat dus helemaal niet mijn intentie was. Als ik stoer wou doen, nouja.. dat ga ik jullie besparen. :P

Ik zie zelf ook wel in dat ik zo niet verder kan gaan.
Ik ben trouwens gestopt met PEP, waar ik zelf trots op ben.
Ik ga toch mijn best doen en zo weinig mogelijk MDMA nuttigen, volgende keer.
Ook wil ik proberen meer tijd ertussen te laten.

Nouja, sorry voor mijn gedrag dan.

Als die kleine er is, geloof me, dan ben ik automatisch een ander mens.
Ik denk iedereen met een beetje respect voor kinderen, toch?
Morgen moeten we naar de gynaecoloog.
Ik hoop dat het een nee wordt, omdat ik zelf nog maar een kind ben.
Mijn ouders zouden blij zijn moest ze zwanger zijn.
Haar ouders ook wel, maar ok zij vind zichzelf te jong.

Moest ze zwanger zijn, dan zal ik mijn verantwoordelijkheid niet ontwijken.
Maar ik ben er sowieso zeker van dat we aan onze relatie gaan moeten werken.
Momenteel deden we altijd dingen samen, op stap, pretparken bezoeken.
Maar er waren tijden dat we elkaar 2 weken niet zagen enzo.
Het was nouja, meer voor de "benefits".
Ook zij dacht er zo over.
Alhoewel we bijde geen afspraken maakten met andere meisjes of jongens.
Ingewikkeld.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#18
http://drugsforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=55693#wrap

Lees mijn bericht eens door @mentalfucked beetje naar beneden scrollen naar mijn bericht.

daar staan een aantal punten waar je een jaar later nog last van kunt hebben na mdma misbruik. Nou is het mijn geval wel heel extreem, maar deze gevolgen kun je ook wel verwachten als je het wat minder misbruikt. Pas. Ermee. Op! :(

Ik heb nu wel enigszins vrede met de gevolgen ervan en het wordt ook steeds wel wat beter, maar toch, je kunt echt door een hel gaan.

Better safe than sorry. :wink:
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik kan bevestigen wat mikoz in dat topic verwoord qua symptomen.

Intussen een 6 jaar verder sedert mijn drugs/mdma misbruik. Vele symptomen zijn verdwenen of vermindert maar het heeft wegen in mijn hersenen en leven veranderd. Ik ben toch wel bijna een jaar door een hel gegaan en de daarop 2 volgende jaren waren serieus aanpassen. De wereld deed gewoon zijn ding verder maar ikzelf kon me heel moeilijk een plaats geven in die wereld. Voor mij was alles en iedereen vervreemd. 3 jaar in totaal heeft het mij gekost om erboven op te geraken.

Mental, tijdens zo een 3jarige periode kan je echt geen kind opvoeden. Geloof me, woede aanvallen, stemmingswisselingen en depressief zijn met psychosegedrag. Een wenende baby die je tijdens de nacht wakker maakt kan je helemaal doen barsten, de kleinste tegenslag kan je doen ontploffen. Denk goed na waar je aan begint en stop je gebruik. We hebben het allemaal goed voor met je, ook al ben ik wat grof en noem ik je dom, zwz moet je beseffen dat je idd dom bezig bent en jou zelf moet herpakken. Doe je dit niet laat ik dan hopen dat jou herstel geen hel en eeuwigheid is zoals ik het ervaren heb...
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#20
Tekzor668, heeel herkenbaar. Moeilijk in de maatschappij te komen. Vervreemd. Ik heb het gevoel gehad dat ik naast de grote rivier in een klein beekje mee moest zien te stromen op de snelheid van de grote rivier, met soms een blik op de grote stroom.

Nu nog steeds buiten bereik van het volledige, maar wat wij mensen 'tijd' noemen helpt onder andere mee in de weg richting de grote rivier.

Ik heb nu wel een heel andere kijk op het leven en ook de dood. Op het leven meestal net wat negatiever, dit komt door de manier hoe de maatschappij gevormd is in contrast met hoe mijn droomwereld is gevormd. En die droomwereld is simpelweg terug naar de basics. Jagen, verzamelen, leven op het moment.

Op de dood positief, zelfs nieuwsgierig en bewonderend. Het is niet zo dat ik mezelf van kant zou maken, ik weet dat het leven nog veel te bieden heeft, ongeacht de tegenslagen die daarbij horen. :)

:wave:

Edit: sorry als het erg off-topic gaat.. :rolleyes:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."