Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe dinsdagdip.

De dinsdagdip.

80 antwoorden
21 weergaven
18-5-2026
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#1
Susanne zei:
Ik ken overigens wel mensen die meerdere dagen depressief zijn van XTC. Dan is het een zondag-maandag-dinsdagdip wat inderdaad door een tekort aan serotonine komt, dat in de dagen erna het niveau pas weer op een normaal peil komt. Maar het is gewoon niet logisch dat een paar dagen na XTC gebruik de hoeveelheid ineens minder is dan op het moment direct na gebruik.
Klik om te vergroten...
Dat zou enigsinds te verklaren kunnen zijn door te stellen dat nog niet alle MDMA je lichaam uit is en op deze manier nog wat extra afgifte stimuleert, wat hiervan waar is durf ik niet te zeggen. Ik wacht de andere reactie even af. :wink:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Juist wetenschappelijke bronnen zijn het meest zinnig, alhoewel je die ook altijd kritisch moet blijven lezen natuurlijk. En waarschijnlijk kun je voor beide theorieën wetenschappelijke artikelen vinden. Neuro wetenschappers hebben nog maar een beperkte kennis van de hersenen en dus ook van de werking van drugs.

Het is best logisch te verklaren dat je serotonine afgifte lager wordt een paar dagen na gebruik. Mdma zit lang in je bloed waardoor de afgifte versterkt blijft als de eerste high is uitgewerkt.
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat zou betekenen dat het twee dagen of meer doorwerkt. Iets dat nog in je bloed zit is ook niet hetzelfde als onder invloed zijn
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Susanne zei:
Dat zou betekenen dat het twee dagen of meer doorwerkt. Iets dat nog in je bloed zit is ook niet hetzelfde als onder invloed zijn
Klik om te vergroten...
Klopt, maar dat iets in je bloed zit betekend het wel dat het nog íets' in je lichaam doet. Hoe oud een intact molecuul MDMA nog is, het stopt niet opeens met het passen in een bepaalde vorm.(receptor)
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik kon het niet beter verwoorden. En al geef ik het niet altijd toe aan anderen en mezelf maar er zijn wel degelijk wegen veranderd. Wegen die niet meer omkeerbaar of opnieuw aan te leggen zijn. Door mijn jonge leeftijd toen denk ik dat het herstel wel enigszins positief is gegaan. Ik geef het niet makkelijk toe maar er zijn nog dingen die nu nog merkbaar zijn zoals jij ( mikoz ) verwoord.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
mikoz zei:
Edit: sorry als het erg off-topic gaat.. :rolleyes:
Klik om te vergroten...
Je hebt erg interessante gedachten vind ik. Zelf vind ik het vaak pas echt interessant worden als mensen off-topic gaan. :wink: Een te strikt beleid hierin zou ook voor een enorm saai forum zorgen denk ik.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens, off-topic levert vaak de meest interessante gesprekken op. Zolang het maar niet zo off-topic is dat het echt totaal niet met het topic te maken heeft. Maar dat vind ik in jou geval niet hoor mikoz.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#7
mikoz zei:
Ik heb nu wel een heel andere kijk op het leven en ook de dood. Op het leven meestal net wat negatiever, dit komt door de manier hoe de maatschappij gevormd is in contrast met hoe mijn droomwereld is gevormd. En die droomwereld is simpelweg terug naar de basics. Jagen, verzamelen, leven op het moment.
Klik om te vergroten...

Kon het daarnet niet citeren maar dit vooral. De wereld lijkt me net iets te druk, ik was vroeger wild, gejaagd een party animal. Na die helse ervaring... Enkel rust. Ik kan genieten van eenvoud. De wereld is me iets druk en zou het liefst terug de tijd ingaan. Terug back 2 basics en eenvoud.

Die helse ervaring heeft me veel negativiteit bezorgd maar ergens toch iets positief ook al was dat het enige naast achterstand op school, werk, geheugenverlies, gezondheidsproblemen zowel psychisch al fysisch...
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#8
Psychedelibee zei:
Mindless zei:
mikoz zei:
Edit: sorry als het erg off-topic gaat.. :rolleyes:
Klik om te vergroten...
Je hebt erg interessante gedachten vind ik. Zelf vind ik het vaak pas echt interessant worden als mensen off-topic gaan. :wink: Een te strikt beleid hierin zou ook voor een enorm saai forum zorgen denk ik.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens, off-topic levert vaak de meest interessante gesprekken op. Zolang het maar niet zo off-topic is dat het echt totaal niet met het topic te maken heeft. Maar dat vind ik in jou geval niet hoor mikoz.
Klik om te vergroten...

Volledig mee eens en denk zelfs niet dat er een topic op het forum aanwezig is met dergelijke ervaringen...
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Mooi gezegd. :)
Klik om te vergroten...
Dankjewel :)

mikoz zei:
Nu nog steeds buiten bereik van het volledige, maar wat wij mensen 'tijd' noemen helpt onder andere mee in de weg richting de grote rivier.
Klik om te vergroten...
Mindless zei:
Ik ben erg benieuwd wat je dan verstaat onder het 'volledige'. De "normale" staat zoals je die gewend was van voor je xtc gebruik? 'Tijd' is imo een bedenksel van de mens. In de realiteit is het altijd nu. Daar kan iedereen bij bedenken wat 'ie wil, maar het feit blijft dat het altijd nu is.
Klik om te vergroten...
Ja het is ook een bedenksel van de mens, vandaar dat ik ook zei: 'wat wij mensen 'tijd' noemen'. Onder het volledige versta ik de 'normale' staat inderdaad. Hoe ik voor gebruik was en dan door zou groeien zonder MDMA misbruik. Dit is dus eigenlijk niet mogelijk. Ik zou namelijk nooit kunnen weten hoe ik nu dan zou zijn als persoon. Eigenlijk ben ik volledig zoals ik nu ben en morgen ben ik volledig zoals ik op dat moment ben.

Maar wat ik denk ik het meest bedoelde is dat ik nu nog gewoon te vaak momenten heb van depressiviteit, ik voel me vaak onbegrepen en ik heb onbegrip voor de maatschappij. Zodra deze punten meer opklaren komen we aan bij wat ik zei: het volledige.

En wie weet speelt het ouder worden ook nog gewoon een grote rol (ik ben namelijk 19). Ik denk ook dat het drugsgebruik me op bepaalde punten heeft tegengehouden in mijn groei en op bepaalde punten juist inzichten heeft gegeven die je gewoonlijk pas echt op de latere leeftijden krijgt, of zelfs helemaal niet krijgt! :wink:

Mindless zei:
Je hebt erg interessante gedachten vind ik. Zelf vind ik het vaak pas echt interessant worden als mensen off-topic gaan. :wink: Een te strikt beleid hierin zou ook voor een enorm saai forum zorgen denk ik.
Klik om te vergroten...
haha oke, mooizo. Klopt ik zie het ook wel vaker in andere topics, vind ik zelf ook wel leuk. Het is alleen niet toegestaan toch? :rolleyes:
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#10
Tekzor668 zei:
Ik kon het niet beter verwoorden. En al geef ik het niet altijd toe aan anderen en mezelf maar er zijn wel degelijk wegen veranderd. Wegen die niet meer omkeerbaar of opnieuw aan te leggen zijn. Door mijn jonge leeftijd toen denk ik dat het herstel wel enigszins positief is gegaan. Ik geef het niet makkelijk toe maar er zijn nog dingen die nu nog merkbaar zijn zoals jij ( mikoz ) verwoord.
Klik om te vergroten...
Mag ik vragen hoe oud je was tijdens je mdma misbruik? En kan je de lange termijn veranderingen accepteren als je de voor- en nadelen naast elkaar zet?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#11
mikoz zei:
Tekzor668 zei:
Ik kon het niet beter verwoorden. En al geef ik het niet altijd toe aan anderen en mezelf maar er zijn wel degelijk wegen veranderd. Wegen die niet meer omkeerbaar of opnieuw aan te leggen zijn. Door mijn jonge leeftijd toen denk ik dat het herstel wel enigszins positief is gegaan. Ik geef het niet makkelijk toe maar er zijn nog dingen die nu nog merkbaar zijn zoals jij ( mikoz ) verwoord.
Klik om te vergroten...
Mag ik vragen hoe oud je was tijdens je mdma misbruik? En kan je de lange termijn veranderingen accepteren als je de voor- en nadelen naast elkaar zet?
Klik om te vergroten...

Ikzelf was rond de 18 jaar en mijn herstel heeft tot mijn 21 jaar in beslag genomen.

Ik kan de veranderingen zeker accepteren. Ik heb mij leren aanpassen aan hoe ik veranderd was. Ik heb mezelf beter leren kennen door de evolutie op mijn levenspad. Je kan niet anders dan accepteren wat nu is. Dat sluit niet uit dat ik regelmatig terug denk aan toen en hoe ik het indertijd anders kon aanpakken.
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mag ik vragen hoe jullie die lange termijn veranderingen waarnemen?
Wat zijn problemen die je nu ervaart?
Zowel positief als negatief.
Ten gevolgen van XTC gebruik, en hoe weet je zo zeker dat het niet zo zou zijn als je geen XTC gebruikt had.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#13
MentalFucked zei:
Mag ik vragen hoe jullie die lange termijn veranderingen waarnemen?
Wat zijn problemen die je nu ervaart?
Zowel positief als negatief.
Ten gevolgen van XTC gebruik, en hoe weet je zo zeker dat het niet zo zou zijn als je geen XTC gebruikt had.
Klik om te vergroten...

De problemen werden hierboven vooral beschreven als je even goed leest Mental. Het zeker weten is door de zelfkennis. Ken jezelf en hoe je lichaam en geest reageerd op een bepaalde aanslag op jou lichaam...

De ene gaat het nooit merken dat hij door overmatig drugsmisbruik veel vergeet of achterstand opbouwd. De ander gaat het dan meteen ontdekken bij zijn eerste misstap dat er schade berokkend is. Elk mens is anders en heeft een andere persoonlijkheid...
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#14
Tekzor668 zei:
MentalFucked zei:
Mag ik vragen hoe jullie die lange termijn veranderingen waarnemen?
Wat zijn problemen die je nu ervaart?
Zowel positief als negatief.
Ten gevolgen van XTC gebruik, en hoe weet je zo zeker dat het niet zo zou zijn als je geen XTC gebruikt had.
Klik om te vergroten...

De problemen werden hierboven vooral beschreven als je even goed leest Mental. Het zeker weten is door de zelfkennis. Ken jezelf en hoe je lichaam en geest reageerd op een bepaalde aanslag op jou lichaam...

De ene gaat het nooit merken dat hij door overmatig drugsmisbruik veel vergeet of achterstand opbouwd. De ander gaat het dan meteen ontdekken bij zijn eerste misstap dat er schade berokkend is. Elk mens is anders en heeft een andere persoonlijkheid...
Klik om te vergroten...

mindless heeft hierover volgens mij eens iets moois geschreven, over bewustzijnsniveau.
m
mikozLid
01-01-2024, 00:00
#15
viewtopic.php?f=3&t=55693
l
leipebaviaanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Pffff als ik dit zo lees dank ik god op mijn blote knieën dat ik mij in geen van bovenstaande verhalen kan identificeren. Ik heb zelf ook een redelijk aandeel gehad in XTC gebruik, maar hield er vaak toch wel tussen de 2 maand tussen... Ondanks problemen met wiet, speed en benzo's heb ik niet het idee dat mijn cognitieve vermogens achteruit zijn gehold. Ook functioneert mijn geheugen nog prima en kan ik mij nog steeds redelijk concentreren. Geeft eens te meer aan hoe gevaarlijk XTC kan zijn.
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#17
mikoz zei:
http://www.drugsforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=55693
Klik om te vergroten...

Inderdaad, de eerste reactie van Mindless verwoord het volledig :)

En inderdaad Leipe, dan mag jij waarschijnlijk van geluk spreken. Ook al bij al te zien om welke dosissen ons misbruik gaat. Mijn xtc dosis(sen) lagen belachelijk hoog, zo hoog dat ik er hier niet ga over uitbreiden. Xtc word nog te veel aanzien als een gewone partydrug zonder al teveel nadelen, jammergenoeg is dat heel anders...
W
Wouter van beFesti.Lid
01-01-2024, 00:00
#18
LiveFastDieYoung zei:
Ik ben belg, en ik ben niet echt bekend met het begrip ''dinsdagdip''. (Ik zeg niet dat andere belgen het dit forum het ook niet weten.)
Las het al een paar keer op het forum, maar werd er niet echt slimmer op.

Als ik MDMA pak, meestal is dit vrijdag OF zaterdag.
Als ik dit op een vrijdag doe, kan ik s' nachts al slapen.
Zaterdag morgen ben ik dan iets brakkerig, maar voel me uitermate goed.
Zondag ben ik weer helemaal de oude.

Als ik MDMA pak, op een zaterdag kan ik ook al s' nachts slapen.
Zondag een beetje brakkerig en maandag weer helemaal de oude.

Ik neem wel vitamientjes enzovoort voor en na gebruik.

Maar dinsdag voel ik niks of weinig van mijn avondje XTC.
Dus daarmee de vraag, wat bedoelen ze nou met de dinsdagdip?
Ik neem aan dat ze daarmee doelen op een gevoel dat je hebt de dinsdag na gebruik?
Maar die dinsdag heb ik dus weinig of geen last.
Klik om te vergroten...
Heyhey! Begrijpelijke vraag, waar ik zelf ook een tijd mee heb gezeten. Daarom ben ik op onderzoek uitgegaan om de verklaring van de dinsdag dip te kunnen beschrijven in een blog. Hieronder heb ik mijn belangrijkste bevindingen die relevant zijn voor jouw vraag op een rijtje gezet. Lees de volledige blog hier: Wat is de betekenis van de dinsdag dip?

Hoe ontstaat de dinsdag dip en waarom hebben mensen hier last van?
Wanneer jij de stof MDMA hebt gebruikt die in een XTC-pil zit verwerkt, krijg jij op dat moment een enorme serotonine boost. Je voelt je gelukkig, vrolijk, energiek en je hebt zin om te bewegen of te dansen. Je serotonine-systeem wordt ook wel je gelukshormoon genoemd. Het is natuurlijk niet gek dat je serotonine-systeem na een geweldig weekend weer even moet bijkomen, omdat je letterlijk je gelukshormoon hebt uitgeput. Dit kan leiden tot een depressief gevoel dat soms wel weken kan duren, dit verschilt per persoon. Nadat de stof MDMA in jouw lichaam is uitgewerkt kunnen klachten zoals irritaties, moeite met concentreren, misselijkheid, energieloos en andere negatieve bijwerkingen ontstaan. Je lichaam geeft dus aan jou signalen af dat je een tekort hebt aan serotonine. Dit heeft tijd en rust nodig om je weer helemaal te laten herstellen.

Waarom komt de dip meestal pas op een dinsdag, na een zaterdag festival?
Een duidelijke verklaring voor de dinsdag dip is er nog steeds niet, maar er zijn wel vermoedens waarom dit bij de meeste personen op een dinsdag zo hard binnenkomt, zegt het Trimbos Instituut. Je hersenen willen namelijk zo snel mogelijk jouw serotonine-systeem aanvullen, maar de hersenen moeten dan wel weten dat er letterlijk een tekort is. De zenuwcellen die deze signalen moeten doorgeven zijn waarschijnlijk oververmoeid geraakt door het gebruik van MDMA. Dit betekent dat jouw serotoninetekort pas een paar dagen later door de hersenen wordt ontdekt. Je lichaam is altijd op zoek naar een balans, zo ook je brein. Wanneer je een overvloed aan serotonine hebt, probeert je brein dit te balanceren door een aantal zenuwcellen uit te zetten. Vandaar raken de overige zenuwcellen (die signalen moeten doorgeven van een serotoninetekort) oververmoeid.

Een andere verklaring voor de dinsdag dip is het gebrek aan dopamine in de hersenen na gebruik van bijvoorbeeld XTC. Het zou kunnen zijn dat je lichaam pas door heeft dat je een serotoninetekort hebt nadat de hoeveelheid dopamine weer aangevuld is. Het aanvullen van dopamine kan een paar dagen duren, gemiddeld twee. Dit zou een reden kunnen zijn dat je op dinsdag de echte dip kan voelen wanneer je op zaterdag een festival, rave of feestje hebt gehad. Het verschilt natuurlijk wel per persoon. De ene van mijn vriendengroep heeft juist de dag na een feestje er erg veel last van en de ander weer op maandag of dinsdag. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring! Je kan dit laten weten door een berichtje te plaatsen onder de blog.

Voor deze twee theorieën zijn nog geen echte bewijzen gevonden. Het Trimbos Instituut baseert de verklaringen vooral op de vele onderzoeken die naar drugs zijn gedaan, in combinatie met logisch nadenken.

Mocht je nog een vraag hebben naar aanleiding van mijn bericht, let me know!

Groetjes,

Wouter van beFesti.
J
JackHerrerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Daar vergis je je in. Je verandert niet automatisch. Je zal moeten veranderen voor je kindje maar dat zal niet en nooit automatisch gaan. Kost veel bloed zweet en tranen. En stiekem zijn er heeeeeel wat mensen die geen kinderen horen te hebben waardoor ze hun kinderen verpesten.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Fool zei:
Susanne zei:
Dat zou betekenen dat het twee dagen of meer doorwerkt. Iets dat nog in je bloed zit is ook niet hetzelfde als onder invloed zijn
Klik om te vergroten...
Klopt, maar dat iets in je bloed zit betekend het wel dat het nog íets' in je lichaam doet. Hoe oud een intact molecuul MDMA nog is, het stopt niet opeens met het passen in een bepaalde vorm.(receptor)
Klik om te vergroten...
Precies dat! De hoofdwerking van MDMA is na zo'n 5 uur wel klaar omdat dan zo goed als je hele serotonine voorraad leeg is gegooid, echter is het meeste MDMA nog gewoon in je bloed aanwezig. Maar dat op dat moment je hele voorraad erdoor heen is gewerkt wil niet zeggen dat MDMA geen invloed meer blijft uitoefenen. Een deel van je serotonine zal weer opnieuw worden opgenomen en kan dan weer uitgegeven worden, verder blijft je lichaam ook nieuwe serotonine aanmaken en kan er dus een verhoogde afgifte plaats vinden zolang MDMA nog in je lichaam zit. Dus ja je voorraad serotonine zal het laagst zijn vlak nadat de echte high is uitgewerkt, maar de afgifte van serotonine (het geen uiteindelijk essentieel is voor je gemoedstoestand en niet de voorraad) zal na uitwerking dus langzaam dalen. Uiteindelijk is de afgifte dan op de dinsdag het laagst, aangezien de MDMA dan helemaal uit je lichaam is en je voorraad nog dagen lang heeft lopen uit putten.

Maargoed of dit nou perse de verklaring is voor de dinsdag dip valt te bezien zonder goede wetenschappelijke artikelen. Maar dat neemt niet weg dat de theorie niet onlogisch is, evenmin is jouw theorie over het terugtrekken van de receptoren ook niet onlogisch. Waar het mij meer om ging is dat je heel stellig roept dat de serotonine voorraad/afgifte theorie niet juist is zonder enige onderbouwing.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."