Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe dinsdagdip.

De dinsdagdip.

80 antwoorden
23 weergaven
18-5-2026
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#1
Susanne zei:
Ik ken overigens wel mensen die meerdere dagen depressief zijn van XTC. Dan is het een zondag-maandag-dinsdagdip wat inderdaad door een tekort aan serotonine komt, dat in de dagen erna het niveau pas weer op een normaal peil komt. Maar het is gewoon niet logisch dat een paar dagen na XTC gebruik de hoeveelheid ineens minder is dan op het moment direct na gebruik.
Klik om te vergroten...
Dat zou enigsinds te verklaren kunnen zijn door te stellen dat nog niet alle MDMA je lichaam uit is en op deze manier nog wat extra afgifte stimuleert, wat hiervan waar is durf ik niet te zeggen. Ik wacht de andere reactie even af. :wink:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Juist wetenschappelijke bronnen zijn het meest zinnig, alhoewel je die ook altijd kritisch moet blijven lezen natuurlijk. En waarschijnlijk kun je voor beide theorieën wetenschappelijke artikelen vinden. Neuro wetenschappers hebben nog maar een beperkte kennis van de hersenen en dus ook van de werking van drugs.

Het is best logisch te verklaren dat je serotonine afgifte lager wordt een paar dagen na gebruik. Mdma zit lang in je bloed waardoor de afgifte versterkt blijft als de eerste high is uitgewerkt.
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dat zou betekenen dat het twee dagen of meer doorwerkt. Iets dat nog in je bloed zit is ook niet hetzelfde als onder invloed zijn
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Susanne zei:
Dat zou betekenen dat het twee dagen of meer doorwerkt. Iets dat nog in je bloed zit is ook niet hetzelfde als onder invloed zijn
Klik om te vergroten...
Klopt, maar dat iets in je bloed zit betekend het wel dat het nog íets' in je lichaam doet. Hoe oud een intact molecuul MDMA nog is, het stopt niet opeens met het passen in een bepaalde vorm.(receptor)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Fool zei:
Susanne zei:
Dat zou betekenen dat het twee dagen of meer doorwerkt. Iets dat nog in je bloed zit is ook niet hetzelfde als onder invloed zijn
Klik om te vergroten...
Klopt, maar dat iets in je bloed zit betekend het wel dat het nog íets' in je lichaam doet. Hoe oud een intact molecuul MDMA nog is, het stopt niet opeens met het passen in een bepaalde vorm.(receptor)
Klik om te vergroten...
Precies dat! De hoofdwerking van MDMA is na zo'n 5 uur wel klaar omdat dan zo goed als je hele serotonine voorraad leeg is gegooid, echter is het meeste MDMA nog gewoon in je bloed aanwezig. Maar dat op dat moment je hele voorraad erdoor heen is gewerkt wil niet zeggen dat MDMA geen invloed meer blijft uitoefenen. Een deel van je serotonine zal weer opnieuw worden opgenomen en kan dan weer uitgegeven worden, verder blijft je lichaam ook nieuwe serotonine aanmaken en kan er dus een verhoogde afgifte plaats vinden zolang MDMA nog in je lichaam zit. Dus ja je voorraad serotonine zal het laagst zijn vlak nadat de echte high is uitgewerkt, maar de afgifte van serotonine (het geen uiteindelijk essentieel is voor je gemoedstoestand en niet de voorraad) zal na uitwerking dus langzaam dalen. Uiteindelijk is de afgifte dan op de dinsdag het laagst, aangezien de MDMA dan helemaal uit je lichaam is en je voorraad nog dagen lang heeft lopen uit putten.

Maargoed of dit nou perse de verklaring is voor de dinsdag dip valt te bezien zonder goede wetenschappelijke artikelen. Maar dat neemt niet weg dat de theorie niet onlogisch is, evenmin is jouw theorie over het terugtrekken van de receptoren ook niet onlogisch. Waar het mij meer om ging is dat je heel stellig roept dat de serotonine voorraad/afgifte theorie niet juist is zonder enige onderbouwing.
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#6
Uuh ik heb het idee dat jullie nu een beetje aan het speculeren zijn. MDMA circuleert niet ofzo. Na gebruik wordt het afgebroken, het wordt niet in je bloed gedumpt totdat het weer opnieuw in werking treedt.
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nee, maar niet alle MDMA is de dag erna al afgebroken, door de vrij lange halfwaardetijd kan de nog-niet-afgebroken MDMA best nog bepaalde geintjes uithalen.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik speculeer nu net zoveel als dat jij dat doet hoor... En wat Fool zegt, MDMA blijft lang in je lichaam aanwezig. En met lang in je lichaam aanwezig wordt je bloedbaan bedoelt. Via je je bloedbaan komt het in je hersenen terecht en via je bloedbaan verdwijnt het uiteindelijk weer uit je lichaam. De meeste MDMA zal onafgebroken uiteindelijk je lichaam verlaten. Maar er is zoiets als hoe lang duurt de high en hoe lang zit een stof in je lichaam. Dat de hoofdwerking vaak veel korter is dan dat de drug in je lichaam aanwezig is, wil niet zeggen dat de drug dan geen invloed meer kan uitoefenen. Het is gewoon niet zo dat een MDMA molecuul in enen zijn werking verliest nadat die in de hersenen zijn werk heeft gedaan en dan weer in je bloedbaan komt. Dat zelfde molecueel kan uiteindelijk ook weer terug in je hersenen komen.

Nogmaals, we zijn allemaal aan het speculeren want niemand (dus ook geen neuro wetenschappers) weet precies hoe MDMA werkt. Maar ga nou niet heel stellig iets roepen omdat je de rest niet 'logisch' vind. En ga beter je huiswerk doen over hoe drugs door je lichaam gaan, want moleculen circuleren wel degelijk. En je lichaam weet echt niet welke molecueel al zijn werk heeft gedaan en welke nog niet.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb niet zoveel last van een dinsdagdipje. :)
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Susanne zei:
Uuh ik heb het idee dat jullie nu een beetje aan het speculeren zijn. MDMA circuleert niet ofzo. Na gebruik wordt het afgebroken, het wordt niet in je bloed gedumpt totdat het weer opnieuw in werking treedt.
Klik om te vergroten...
Oke misschien zeg ik nu iets fucking doms, maar serotonine is toch een neurotransmitter die wordt overgebracht tussen neuronen in je hersenen en op die manier effecten afgeeft? Hoe heeft dat met bloed te maken?

OT: Ik heb de eerste paar keren na gebruik wel een dinsdagdip gehad, maar later eigenlijk nooit meer, of ik was er een beetje aan gewend. Ik hou er gewoon rekening mee dat ik de week na gebruik prikkelbaarder ben en minder energie heb. Bij mij is dat niet strikt op dinsdag maar heb ik ook wel eens dat ik me op woensdag ineens een beetje verdrietig voel of zelfs pas op vrijdag. Maar dan denk ik wel van 'ja dit komt door de drugs' en dan ga ik naar bed en is het de volgende dag weer over.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
ZERO- zei:
Oke misschien zeg ik nu iets fucking doms, maar serotonine is toch een neurotransmitter die wordt overgebracht tussen neuronen in je hersenen en op die manier effecten afgeeft? Hoe heeft dat met bloed te maken?
Klik om te vergroten...
Het ging om de mdma die nog in je bloed zit. Serotonine komt de bloed-hersen barriere niet echt door. MDMA daarentegen wel en zal nadat het een uitstapje in je hersenen gemaakt heeft vervolgens weer in je bloedbaan terecht komen.

Serotonine zit trouwens ook nog op andere plekken in je lichaam dan je hersenen, maar laten we de discussie maar niet nog ingewikkelder maken :wink:
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#12
Huh ik las het trouwens verkeerd, ik dacht dat we het al over MDMA hadden
Z
ZERO-Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Psychedelibee zei:
ZERO- zei:
Oke misschien zeg ik nu iets fucking doms, maar serotonine is toch een neurotransmitter die wordt overgebracht tussen neuronen in je hersenen en op die manier effecten afgeeft? Hoe heeft dat met bloed te maken?
Klik om te vergroten...
Het ging om de mdma die nog in je bloed zit. Serotonine komt de bloed-hersen barriere niet echt door. MDMA daarentegen wel en zal nadat het een uitstapje in je hersenen gemaakt heeft vervolgens weer in je bloedbaan terecht komen.

Serotonine zit trouwens ook nog op andere plekken in je lichaam dan je hersenen, maar laten we de discussie maar niet nog ingewikkelder maken :wink:
Klik om te vergroten...
Okeeeeee bedankt voor je antwoord! Altijd interessant om er meer van te weten.
C
CyberFactLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb t vooral na een avondje speed pakken bij een vriend S van mij.
Dan begin ik meestal om 8 uur met het eerste lijntje en ga door tot een uur of 2 en red daar de hele nacht en dag mee. Tot een uur of 9 zondagavond dan begin ik toch wel in te kakken en val ik in slaap. Maandag voel ik me nog wel oke maar dinsdag ben ik moe, futloos, heb nergens zin in en het liefste wil ik de hele dag in bed liggen maar vaak rook ik dan even een dun jointje en voel ik me stukken beter.(<handig voor de mensen die moeite hebben met eten de dag na speed.)
u
uncoolbeatleLid
01-01-2024, 00:00
#15
Helenas zei:
Ik heb zelf alleen last van een dipje als ik de maandag en dinsdag niks te doen heb. Als ik de hele dag lekker bezig ben heb ik ook geen tijd om me rot te voelen :) werkt wel!
Klik om te vergroten...

Dit heb ik ook inderdaad. Ik ervaar de na-effecten uitermate prettig de dinsdag na gebruik als ik weer in de schoolbanken moet zitten, ik kan echt niet spreken van een dip :)
G
Groninger050Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Heb op dit moment hier ook heel erg last van.
Ben 16 jaar en sinds 4 week beetje aan het experimenteren, nacht van vrijdag op zaterdag met mijn beste vriend 1,5 pil nieuwe druk upc geslikt. (220 mg na horens) en ben nu echt kapot, depressief, heb nergens zin in..
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Sinds 4 weken aan t experimenteren...
Houdt dat in dat je binnen die 4 weken vaker pillen hebt geslikt?

Wat helpt tegen de dinsdagdip is de dag erna goed eten en drinken. Is kut, heel erg kut maar het helpt. Zorg vooral dat je veel koolhydraten en vitaminen binnen krijgt. Slik desnoods vitaminepillen ofzo, die kun je bijv bij de kruidvat krijgen.

Goede rust is ook belangrijk dus zorg dat je wat slaap krijgt.

Wat ook nog wel eens wil helpen is je onder de mensen begeven. Ga even chillen met wat vrienden ofzo. Als je alleen maar op je kamer blijft zul je niet vrolijker worden.

Tot slot ga ik nog even de zeikerige, 'verstandige' vaderfiguur uithangen. Maar kerel, je bent 16. Volgens de wet mag je nog niet eens bier drinken. Wacht alsjeblieft minstens 2 jaar voor je opnieuw aan de harddrugs gaat want je bent je hersenen hartgrondig aan het verkrachten. Dit is misschien niet iets waar je op korte termijn al last van gaat krijgen maar over een jaar of 20 zou je wel eens kunnen gaan merken dat je hersencapaciteit snel aan het dalen is.

Doe ermee wat je wilt, maar gebruik alsjeblieft die hersenen die nu nog intact zijn.
k
kingdaltonLid
01-01-2024, 00:00
#18
Groninger050 zei:
Heb op dit moment hier ook heel erg last van.
Ben 16 jaar en sinds 4 week beetje aan het experimenteren, nacht van vrijdag op zaterdag met mijn beste vriend 1,5 pil nieuwe druk upc geslikt. (220 mg na horens) en ben nu echt kapot, depressief, heb nergens zin in..
Klik om te vergroten...

330 mg op 70 kilo zeker :wave: Dan zou ik ook flink last hebben van een dip.

Misschien moet je even opzoeken wat deze hoeveelheden met je doen :P
L
LiveFastDieYoungLid
01-01-2024, 00:00
#19
Gohh.. Kon me dit weekend niet bedwingen.

Maar eens 2 dagen achter elkaar aan de MDMA geweest.

Nouja, het was dat, of PEP.

Nu ik toch eindelijk al 2 weken verlost ben van pep, wilde ik zeker geen pep doen.


Vrijdag 2 pillen genomen, 200mg MDMA each. Awesome space. 9 uur savonds begonnen, om 2 uur uitgewerkt. Nog even liggen na zuipen, rond 4 uur in mijn bedje gaan liggen, lekker geslapen tot Zaterdagavond 6 uur. (14 uur) Opgestaan, gegeten (4 frikandellen en een bord frieten), gedoucht.
Zaterdagavond, 9 uur, ik wordt opgebeld door een vriend, FEEST?! IK KOM!
5 pilletjes uitgehaald, om 10 uur de eerste naar binnen gewerkt, en de rest volgde door heen de avond. 5 uur lag ik te slapen, 12 uur s'middags werd ik wakker. (zondag) beetje gaan hangen, jointje gerookt, 4 uur smiddags terug gaan slapen tot 7 uur savonds. Wakker gebleven tot 5 uur snachts, daarstraks opgestaan om 12 uur.


Nouja, De zaterdag voelde ik me best wel kut, behalve toen ik de pilletjes nam.. Deze werkte hetzelfde als de dag ervoor afgezien van het feit dat ik de dag ervoor ook al nam.
Zondag was ik brakkerig.. maar na het middagdutje ging 't toch al stukken beter.
Vandaag ben ik vrolijk, opgewekt, etc.. :beer:



Zal wel niet voor mij gelden.
Zaterdag er 5 naar binnen gewerkt. Dezelfde. Hallucinaties OMG :hearteyes:

Moet wel toegeven dat ik 4 maanden geleden bijna zelfmoord had ondernomen door depressie de dag na gebruik. Dit was toen ik een drugscoctail had gebruikt van: Pep, Keta, Coke, MDMA, Weed, Alcohol, LSD & GHB.

Van elke drug redelijke doseringen.
Ik mag blij zijn dat dit niet mijn dood heeft betekend.
Ook niet voor herhaling vatbaar!
M
MusicIsLifeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Stoer.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."