Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoe je veilig drugs gebruikt tijdens een hittegolf

Hoe je veilig drugs gebruikt tijdens een hittegolf

30 antwoorden
10 weergaven
18-5-2026
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik was hier wat over aan het googlen, het wordt toch warm vandaag en rest van de week en dan wil je toch wel een beetje voorbereid zijn als druggebruiker die veilig gebruik hoog in het vaandel heeft staan en ik kwam het volgende tegen:

Je kan beter een ijsje eten met dit weer, maar als je per se drugs in je lijf wil stoppen, doe het dan wel verstandig.
Je zou denken dat je op deze loeihete middag wel iets beters te doen hebt dan drugs gebruiken – ijsjes eten bijvoorbeeld, of zwemmen, of in je onderbroek voor een ventilator zitten en klagen over hoe onmenselijk warm het overal is. Bovendien is een hittegolf is al gevaarlijk genoeg. Als je lang genoeg in de zon blijft zitten om een zonnesteek op te lopen, loop je het risico op flauwvallen, ademhalingsproblemen, een hartaanval, en in sommige gevallen zelfs de dood. Een lijntje coke of een pilletje erbij is dan niet echt bevorderlijk voor je gezondheid.

Maar omdat mensen nou eenmaal weleens onverstandige dingen doen, besloot ik te bellen met Claudio Vidal, die werkt voor Energy Control, een stichting die zich inzet om de risico's van recreatief drugsgebruik te verminderen. Ik vroeg hem welke middeltjes het gevaarlijkst zijn tijdens een hittegolf, en wat je moet doen als een van je vrienden een beetje te veel coke neemt terwijl het dertig graden is.

VICE: Wat zijn de risico's van drugs gebruiken in hoge temperaturen?
Claudio Vidal:
Wat het vaakst gebeurt tijdens een hittegolf is dat mensen flauwvallen – dat komt veel voor onder wietgebruikers. Maar hoewel dat vervelend is, is flauwvallen niet levensbedreigend. Het beste dat je in dit geval kan doen, is ervoor zorgen dat het slachtoffer blijft liggen, maar wel met hun benen in de lucht. Het is niet slim om ze iets te eten of drinken te geven, omdat ze daar misselijk van kunnen worden of kunnen overgeven.

Wat gebeurt er als je psychedelica neemt tijdens een hittegolf?
Psychedelica zijn anders, gevoeliger voor lichamelijke sensaties. In extreme hitte zal de ervaring van deze drugs waarschijnlijk minder prettig zijn, en kan de gebruiker overstuur raken. Maar er zitten niet echt fysieke gezondheidsrisico's aan verbonden.

Wat is het ergste dat er kan gebeuren als je drugs gebruikt op een hete dag?
Een zonnesteek, wat een ernstige aandoening is waar je zelfs aan kan overlijden. Stimulerende middelen – zoals ecstasy, amfetamine, en coke – kunnen hier de veroorzakers van zijn. En wanneer iemand sterft aan mdma of ecstasy, komt dat bijna altijd door oververhitting.

Hoe zorg je ervoor dat je geen zonnesteek krijgt als je aan de drugs bent?
Je moet proberen om niet nog meer risicofactoren toe te voegen aan de ervaring, zoals inspannende lichaamsbeweging of langdurig dansen. En zorg er uiteraard voor dat je genoeg water drinkt, want het gebruik van stimulantia zoals cocaïne zorgt ervoor dat er meer lichaamswarmte wordt opgewekt, en kan de regulatie van de lichaamstemperatuur verstoren. Dat zorgt ervoor dat je lichaam niet goed zweet, en veroorzaakt tegelijkertijd uitdroging. Een koud biertje voelt misschien verfrissend, maar het hydrateert niet. In die gevallen is het belangrijk om geen alcohol te drinken, wat waarschijnlijk de grootste risicofactor is.
(edit 8.6, ook weer niet TE veel drinken bij MDMA zoals je wellicht al weet)

En neem ook regelmatig even pauze als je aan het feesten bent. Ga naar een koelere en schaduwrijke plek, drink isotone drankjes, en neem geen andere stimulantia.

Hoe kun je zien of iemand een zonnesteek heeft?
Als hun lichaamstemperatuur hoger is dan veertig graden, dan hebben ze waarschijnlijk een zonnesteek. In dat geval kan het lichaam de hitte niet kwijtraken. En ook als ze versuft lijken of heel erg snel ademen. Iemand die glazig uit zijn ogen kijkt of heel langzame reflexen heeft, heeft waarschijnlijk een zonnesteek – of die nou door drugs is veroorzaakt of niet. Het eerste dat je moet doen is 112 bellen. Terwijl je op de hulpdiensten wacht, kan je proberen om het slachtoffer af te koelen – maar geef ze geen drinken. Als ze bewusteloos zijn, kunnen ze stikken.


En door welke symptomen kan je ten onrechte denken dat iemand in gevaar is?
Overmatig zweten. Dat is niet per se slecht, aangezien het betekent dat het lichaam z'n temperatuur reguleert. Het probleem is wanneer je stopt met zweten. Maar je moet er hoe dan ook op letten dat je alle vloeistof die je verliest wel weer aanvult.

Bron: Vice
https://www.vice.com/nl/article/av5zzp/hoe-je-veilig-drugs-kan-gebruiken-tijdens-een-hittegolf-234
g
gebruiker292744Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Interessant interview! Ben van plan om deze zomer MDMA en 3-MMC te proberen (MDMA heb ik nog nooit gedaan omdat ik de eerste keer speciaal wou laten zijn) en ik ga het in augustus doen dus dan is kans op oververhitting extra groot. Gelukkig drink ik nu 4 liter water per dag in tegenstelling tot nooit enkele maanden geleden.

Weet jij @acht.zes toevallig wat 3-MMC qua werking in de hersenen doet? Kan ik het net als MDMA maar om de 3 maanden gebruiken of is het net als speed en kan het geestelijk en lichamelijk verslavend zijn?
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hey iedereen, de komende paar dagen wordt het extreem warm, dus probeer extra goed te letten op dat je goed gehydrateerd blijft en dat je niet oververhit raakt. Een zonnesteek/hitteberoerte wil je er echt niet bij hebben als je met dit weer buiten drugs besluit te gebruiken!

1000020678.png
A
AlbedoLid
01-01-2024, 00:00
#4
In het algemeen ter verkoeling niet te koud douchen. Beter een lauwe douche. Anders kan het averechts werken. Keer gehoord van een verpleegkundige. Bij veel/combi drugs gebruik beter eerst advies inwinnen.
L
LichtjeshemelLid
01-01-2024, 00:00
#5
ketakoekjes zei:
Interessant interview! Ben van plan om deze zomer MDMA en 3-MMC te proberen (MDMA heb ik nog nooit gedaan omdat ik de eerste keer speciaal wou laten zijn) en ik ga het in augustus doen dus dan is kans op oververhitting extra groot. Gelukkig drink ik nu 4 liter water per dag in tegenstelling tot nooit enkele maanden geleden.

Weet jij @acht.zes toevallig wat 3-MMC qua werking in de hersenen doet? Kan ik het net als MDMA maar om de 3 maanden gebruiken of is het net als speed en kan het geestelijk en lichamelijk verslavend zijn?
Klik om te vergroten...
Misschien een onnodige disclaimer, maar als je drugs als MDMA gebruikt houdt je lichaam veel meer vocht vast dan normaal (komt door een verhoogde concentratie ADH, het hormoon wat normaal ervoor zorgt dat je moet plassen). Als je MDMA gebruikt moet je dus echt geen 4 liter water per dag gaan drinken. 1 glas per uur, wellicht 2 als je veel zweet, is dan ruim voldoende. :)
6
604Lid
01-01-2024, 00:00
#6
ik wou gewoon lisje binnen proberen doen
enigste reden wrm ik hier was eig
maar ze is nu samen met dien snuffelaar helaas
spijtig wij waren bonnie&clyde aan en of van de schelde geweest honeybunny
maybe in a next life baby x
6
604Lid
01-01-2024, 00:00
#7
oja, en tis niet omdat het woordje WHITE in je/een nickname voorkomt toevallig, dat je een neo-nazi of holocaust-ontkenner bent en permanent gebanned moet worden van notabene een drugsforum

tegen kleine blonde meisjes kunde 't wel halen eh

kom dan

kom er dan uit?
J
JuunLid
01-01-2024, 00:00
#8
Zelfs in de winter is drugsgebruik niet zonder risico dus.
Voor de rest alles oke? @604
k
krijgt_kritiekLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik had heel opmerkelijk een temperatuur van 34 graden terwijl het bloedheet was, schrok me dood.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
✨klimaatadaptatie✨
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Neem een paraplu(tje )mee 😍
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Een trapje van een oud topic, maar mogelijk wel goed dat dit sticky weer onder de aandacht komt.

Vandaag is de zomer '25 begonnen.
Er zullen veel warme en hete dagen volgen denk ik.

Vandaag en morgen wordt het bloedheet als je de media mag geloven. Ik vind het echter wel steeds lastiger om in te schatten wat nu echt klopt.

Als jij drugs gaat gebruiken doe jij dan op zomerse dagen ergens speciaal rekening mee houden?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hittegolf 2025 is coming.

www.rtl.nl

Van 20 tot 39 graden: zo warm wordt het per provincie

Het is iedereen wel duidelijk: het wordt enorm heet de komende dagen. De kans op een landelijke hittegolf is groot en het Nationaal Hitteplan geldt vanaf 10.00 uur voor alle provincies. Maar niet overal wordt het even warm, er zijn de komende dagen grote verschillen.
www.rtl.nl www.rtl.nl

Neem jij bij gebruik voorzorgsmaatregelen komende dagen ivm de hitte?

Of chill jij er lekker op los met de zon op je bol en neem je geen maatregelen?
J
JeetjeMineetjeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
Hittegolf 2025 is coming.

www.rtl.nl

Van 20 tot 39 graden: zo warm wordt het per provincie

Het is iedereen wel duidelijk: het wordt enorm heet de komende dagen. De kans op een landelijke hittegolf is groot en het Nationaal Hitteplan geldt vanaf 10.00 uur voor alle provincies. Maar niet overal wordt het even warm, er zijn de komende dagen grote verschillen.
www.rtl.nl www.rtl.nl

Neem jij bij gebruik voorzorgsmaatregelen komende dagen ivm de hitte?

Of chill jij er lekker op los met de zon op je bol en neem je geen maatregelen?
Klik om te vergroten...
Ben ook benieuwd hoe anderen hier mee omgaan.
Maar voor mij deze week geen drukkies.
En neem daarom zeker met deze hittegolf niks stimulerends (coke of speed).
R
RelmuisLid
01-01-2024, 00:00
#15
Het is buiten 38 (betonwarmte) en binnen 31 behalve de keuken, die is niet te doen.
Maar ik heb er geen last van.
Genoeg te drinken in huis en ik hou het zoutgehalte een beetje bij.
Qua drugs door schade en schande wijs geworden, geen stims, dat vindt je hart niet zo leuk, maar ook geen psychedelics.
Wiet gaat prima.
Geen alcohol, dat is heel belangrijk.
Dat drink ik sowieso zeer zeer zelden, maar moet toegeven, nu ergens onder een parasol met een koelbox vol Malibu lijkt me toch best aanlokkelijk. 🍹
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ook deze is weer relevant komende week.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Another water on the Rocks please!
J
JeetjeMineetjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
eve's second drop zei:
Bekijk bijlage 66812
Klik om te vergroten...
Deze is leesbaar.
kPE1fi3aGb1i.jpg
j
jackhanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik vraag me altijd af hoe zit met veel zweten/vochtverlies, moet je meer drinken als het warmer wordt?
Ik heb ooit gehoord dat wanneer je nog kan plassen je wel goed zit.

Maar op een gegeven moment is je zoutbalans natuurlijk wel scheef, hoe hou je daar rekening mee?
Hou meestal 1 flesje (500 ml) aan per 1-2 uur maar hoeveel meer marge heb je als het warm wordt?
Want je wilt ook weer niet te weinig drinken zodat je te weinig vocht hebt en hoofdpijn krijgt..
M
MyLittlePonyPackLid
01-01-2024, 00:00
#20
jackhan zei:
Ik vraag me altijd af hoe zit met veel zweten/vochtverlies, moet je meer drinken als het warmer wordt?
Ik heb ooit gehoord dat wanneer je nog kan plassen je wel goed zit.

Maar op een gegeven moment is je zoutbalans natuurlijk wel scheef, hoe hou je daar rekening mee?
Hou meestal 1 flesje (500 ml) aan per 1-2 uur maar hoeveel meer marge heb je als het warm wordt?
Want je wilt ook weer niet te weinig drinken zodat je te weinig vocht hebt en hoofdpijn krijgt..
Klik om te vergroten...

Je zou ook elektrolyten kunnen gebruiken dan. Helpt heel goed voor je zoutbalans en tegen hoofdpijn. Ook heel handig als je veel alcohol gedronken hebt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."