Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - nu

Tijd van bezinning - nu

791 antwoorden
77 weergaven
18-5-2026
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kordie zei:
Dat is vaak wel een goeie.
Maar waar laat je het allemaal?
Klik om te vergroten...
Dat is idd in veel gevallen wel een dingetje ja.

Daarin bepaalde afwegingen maken, iets groot qua verpakking a 1 euro per pak groot inslaan is met weinig ruimte minder interessant als iets zoals bv koffie wat duur is groot inslaan als het 1+1 gratis is.

Maar besparen kan verder gaan dan alleen voeding.

In gebruik verwaarloos ik mijzelf behoorlijk, terwijl ik van nature er graag netjes en verzorgd bij loop.

Ik heb dan ook een grote voorkeur voor bepaalde merkkleding (Tommy Hilfiger bijvoorbeeld).

Echter vind ik 60 of 70 euro voor een polo echt te duur, dus shop ik graag bij bijvoorbeeld AboutYou.

Af en toe komt er eentje in mijn maat met hoge korting, dan koop ik die.

Ik heb best een gat in mijn hand en koop graag mooie spullen, dus ik compenseer dat elders, zoals hierboven beschreven.
C
CasrusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Alinde zei:
Dank je wel.

Ben ook aan ‘t piekeren, bijv dat de boodschappen zo duur zijn geworden. Maken jullie je daar ook zorgen om?
Klik om te vergroten...

Ja, maar nee.

Ben héél arm geweest in mijn leven. Nu is dat even niet, maar de prijzen zitten zo weer boven de economische groei.

Kordie zei:
Ik maak me niet zo snel zorgen. Niet omdat ik het financieel breed heb sinds ik onder het UWV val.
Maar omdat we er toch niks aan kunnen veranderen. Buiten dat is het wel verontrustend hoe het zover kan komen.
Ongezonde dingen zijn nu bijna goedkoper dan gezonde dingen. En dat is echt te gek voor woorden mijn inziens.
Klik om te vergroten...

Dit.

En mensen zijn vergeten hoe karig de keuken vroeger was.

LifeIsAlmostGreatAgain zei:
Dat is helaas al even een feit.

Toch, als je er echt goed voor gaat zitten en een budget hebt waarbij je houdbare producten wat groter in kan slaan kan je echt behoorlijk besparen.

Ik heb het geluk dat ik/we (mijn partner en ik) financieel (ondanks best een schulden erg) er prima bij zitten, echter vind ik het wel leuk om te besparen op zaken waar dat simpelweg mogelijk is.

Wij eten bijna uitsluitend gezond / vegetarisch, dus veel groenten / pasta's etc.

Vooruit plannen waardoor je groenten waar je van over houd in een volgend gerecht kan gebruiken scheelt veel, net als acties van houdbare producten groot inslaan.

Het kost echter wel wat werk en meerdere supermarkten af gaan, maar het levert ons weer een keer lunchen en uit eten per maand op.

En dat is leuk.
Klik om te vergroten...

Ja. Als je je intelligentie op je voeding toepast kom je een eind.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dank jullie wel.

Ik zou inderdaad veel beter kunnen plannen. Als ik eenmaal in de winkel loop vliegt het me een beetje aan. Mijn vriend ‘weet ‘s ochtends nog niet waar hij ‘s avonds trek in heeft’ maar dan haalt hij maar iets voor zichzelf als hij iets anders wil eten. Ik ben juist einde van de middag niet zo scherp als ik dan nog boodschappen moet gaan doen. Sowieso at ik in het verleden niet zo goed dus ik moet het koken en boodschappen doen ook weer een beetje leren.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Alinde zei:
Dank jullie wel.

Ik zou inderdaad veel beter kunnen plannen. Als ik eenmaal in de winkel loop vliegt het me een beetje aan. Mijn vriend ‘weet ‘s ochtends nog niet waar hij ‘s avonds trek in heeft’ maar dan haalt hij maar iets voor zichzelf als hij iets anders wil eten. Ik ben juist einde van de middag niet zo scherp als ik dan nog boodschappen moet gaan doen. Sowieso at ik in het verleden niet zo goed dus ik moet het koken en boodschappen doen ook weer een beetje leren.
Klik om te vergroten...
Handig misschien om dat in de ochtend al te bedenken en een plan te maken voor jezelf qua boodschappen, zodat je 's middags niet als een kip zonder kop rondloopt. Je kunt ook overwegen om naar een goedkopere supermarkt zoals de Little te gaan voor sommige producten. Scheelt volgens mij best veel.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Alinde zei:
Dank jullie wel.

Ik zou inderdaad veel beter kunnen plannen. Als ik eenmaal in de winkel loop vliegt het me een beetje aan. Mijn vriend ‘weet ‘s ochtends nog niet waar hij ‘s avonds trek in heeft’ maar dan haalt hij maar iets voor zichzelf als hij iets anders wil eten. Ik ben juist einde van de middag niet zo scherp als ik dan nog boodschappen moet gaan doen. Sowieso at ik in het verleden niet zo goed dus ik moet het koken en boodschappen doen ook weer een beetje leren.
Klik om te vergroten...
Misschien is zo'n dienst als Marley Spoon iets voor jullie? Picnic heeft ook van die kant-en-klaar-pakketten voor maaltijden. Best fijn hoor! Heb je nog steeds keuze per dag, maar wel alle ingrediënten al in huis.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Dank je @Jazz35 , ik was net bezig met mijn andere bericht. Idd de ochtend is een beter moment voor mij. Die pakketten ga ik ook eens uitzoeken.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Er is nog iets waar ik mij zorgen over maak maar ik wist niet of ik het op internet wilde delen.

Mijn vriend verandert ‘s avonds na het innemen van zijn medicatie best wel. Hij wordt een beetje bozig en wil eten eten eten. Hij eet echt veel ‘s avonds en ‘s nachts.
Als ik zeg dat ik mij zorgen maakt lacht hij het een beetje weg.

Hij was wel op zoek naar een andere psychiater maar dit lijkt niet te lukken omdat zijn huidige psychiater ‘nu eenmaal bij het behandelteam hoort’.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Alinde zei:
Er is nog iets waar ik mij zorgen over maak maar ik wist niet of ik het op internet wilde delen.

Mijn vriend verandert ‘s avonds na het innemen van zijn medicatie best wel. Hij wordt een beetje bozig en wil eten eten eten. Hij eet echt veel ‘s avonds en ‘s nachts.
Als ik zeg dat ik mij zorgen maakt lacht hij het een beetje weg.

Hij was wel op zoek naar een andere psychiater maar dit lijkt niet te lukken omdat zijn huidige psychiater ‘nu eenmaal bij het behandelteam hoort’.
Klik om te vergroten...
Wat voor medicatie gebruikt je vriend dan? Vervelend dat hij er bozig van wordt!
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Alinde zei:
Dank je @Jazz35 , ik was net bezig met mijn andere bericht. Idd de ochtend is een beter moment voor mij. Die pakketten ga ik ook eens uitzoeken.
Klik om te vergroten...
Wij hebben ze een tijd gehad en dat wat best fijn (ik overweeg ook om het opnieuw te nemen)! Over Picnic hoor ik goede dingen. Heb ik zelf niet gebruikt, wij hadden Marley Spoon. Het is fijn dat je die recepten ook op papier krijgt. Dus op een gegeven moment heb je gewoon al die recepten paraat, en kun je ook zelf de ingrediënten in huis halen.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Voor de nacht temazepam, trazodon en zolpidem. Hij heeft ook veel nachtmerries. De zolpidem staat wel bekend om nachtelijk eten en nachtmerries maar vriend denkt dat hij (nog) slechter slaapt zonder.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Alinde zei:
Voor de nacht temazepam, trazodon en zolpidem. Hij heeft ook veel nachtmerries. De zolpidem staat wel bekend om nachtelijk eten en nachtmerries maar vriend denkt dat hij (nog) slechter slaapt zonder.
Klik om te vergroten...
Hij zal in het begin misschien wat slechter slapen (want: gewenning), maar er is wel vanaf te komen hoor. Ik heb het ook lang gebruikt, die zolpidem. Vond het klotespul. Nepslaap.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Nee klopt want hier in de buurt lopen alle dorpen en steden vol, in rap tempo. Mijn ouders woonden op het platteland maar t is nu helemaal ingebouwd door de steden er omheen en elk leeg veldje wordt ook bebouwd in hun dorp.

Dus bij platteland denk ik dan echt aan een andere provincie en dat is niet niks. Het hoeft ook niet vandaag of morgen.
maar simpel voorbeeld, iedereen zegt dat je moet wandelen als je trek krijgt maar ik woon midden in de stad en als ik de voordeur open doet word ik al gek met al het verkeer.
Fietsen is ook geen ontspanning meer met fietspaden vol gewone fietsen, fatbikes, elektrische fietsen, scootmobiels, mountainbikers, oude mensen, jonge mensen, scholieren, kinderen.

Vriend woont in dezelfde stad en houdt niet echt van fietsen maar zelfs hij wordt gillend gek van een stukje fietsen hier. Deze stad is gebouwd jaren 70 ongeveer en gewoon niet berekend op zoveel fietsers.

Ik heb van 2010 tot 2015 aan de rand van de stad gewoond in een kleiner appartement en toen was ik veel stabieler. Heb vaak gedacht, ligt het nou aan het huis dat ik na de verhuizing vaker in crisis ben geraakt maar misschien toch wel. In km ligt het niet ver van elkaar maar toch net het verschil tussen platteland en stad. Ik kon vanuit oude huis zo de weilanden in fietsen en dat deed ik ook heel vaak.

Misschien toch eens heel serieus overwegen. Dan denk ik aan t oosten des lands maar dat doe je natuurlijk niet zomaar. Zeker niet met ouders op leeftijd.

Bijkomend voordeel zou wel zijn dat ik van deze GGZ af ben dan haha. Zonder mijn regio te willen noemen: ze hebben hier een iets ander beleid dan de rest van NL.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Het is veel allemaal. Mijn ambulant begeleider van Brijder belde vorige week of we op korte termijn konden afspreken over de ‘voortgang van de antabus’. Paar minuten maar zei hij.

Verder zei hij dat de verpleegkundige van de medicatie poli er ook ff bij kwam. Dus ik zei het wordt wel echt een gesprek/consult dan. Ja dat wel zei hij en we planden een tijd.

Eenmaal daar (vanmiddag) hebben we het 1 minuut over de antabus gehad maar Ambulant vertelde dat hij nieuwe functie heeft per 1 mrt. Dus dit gesprek was de overdracht naar Arjen, die nieuwe meneer die bij het gesprek zat.

Dat zag ik echt ff niet aankomen. Ik snap dat Ambulant dit niet voor de telefoon wilde vertellen en het was een warme overdracht maar ik vond het wel erg.

Ben nog steeds niet helemaal hersteld van de griep. Ging ff bij vriend zijn werk langs om iets af te geven maar zodra ik binnenkwam viel ik min of meer flauw. Teveel stress, te weinig geluncht en te hard gefietst denk ik. En slecht geslapen.

Dat gaf ook weer spanning want vriend schaamt zich dan een beetje dat ‘zijn meissie’ de kantine binnen loopt en omvalt.

Nouja ben wel 60 dagen clean nu. Had ook veel stress omdat de apotheek gaat staken en ik vanmiddag nog niet wist of de baxter er op tijd zou zijn.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#14
Balen dat je van ambulant behandelaar moet wisselen.
Je bouwt toch een band met iemand op, en die band moet je nu weer opbouwen met de ander.

Ook naar dat je er zoveel last van hebt gehad.
Vanavond maar op tijd het bed in en morgen een nieuwe dag.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Kordie zei:
Balen dat je van ambulant behandelaar moet wisselen.
Je bouwt toch een band met iemand op, en die band moet je nu weer opbouwen met de ander.

Ook naar dat je er zoveel last van hebt gehad.
Vanavond maar op tijd het bed in en morgen een nieuwe dag.
Klik om te vergroten...
Dank je. Morgen ook beetje rommelig want ik moet even bloedprikken met spoed en dat moet ook tussen 2 andere afspraken door.

Ja mijn ambulant Brijder, ik noem hem ff Ben, was buitencategorie. Hij kwam tijdens de langdurige opname regelmatig langs en woonde alle belangrijke gesprekken bij. In tegenstelling tot ggz. Hij kent mijn familie, ik heb absoluut een band opgebouwd. Heeft mij ook gezien van ladderzat op de grond liggen tot ‘normaal ‘ zeg maar met mooie kleding en make-up. Ik ken hem pas vanaf oktober 2023 maar hij heeft het echt heel goed aangepakt en zonder hem had ik in een kartonnen doos kunnen liggen nu of erger.

Ben hem vooral heel dankbaar.

Die Arjen is ook heel oké maar je begint wel weer from scratch.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dat is de pest, in de hulpverlening, dat je iedere keer weer opnieuw kunt beginnen omdat de medewerkers van stoel verwisselen.
Ik heb dat buitengewoon vervelend gevonden, en toen er op een gegeven moment weer een nieuwe kwam na een stuk of vijf verschillende mensen te hebben gehad, stopte ik er mee.
Ik was het zat om iedere keer weer hetzelfde verhaal te moeten vertellen.
Exit hulpverlening dus!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Yes sommigen zeggen het eerlijk: ik zit hier om carrière te maken en zal het hooguit 1,5 jaar doen.
Soms zit je al bijna te wachten op weer een carrièreswitch of weer een reorganisatie, met name als je GEEN klik hebt.

En juist dan blijven ze zitten 😉
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Super brak na (weer) een nacht zonder slaap.

Vorige week was voor mij zelf niet helemaal duidelijk of ik nou griep had of ff overprikkeld was of ‘gewoon’ depressief. De halve stad had griep maar ik had geen koorts… maar ik heb zelden koorts en ik denk dat dat door de benzo ‘s komt. Toen ik heel even ECHT clean was had ik meteen 38,5 graad bij een virusje.

Anyway na 4 dagen thuis was ik heel down.
Contact gehad GGZ ook omdat ik vorige week in 4 dagen vier ambulante afspraken had afgezegd (opeenvolgende dagen). SPV zei dat ik misschien in beweging had moeten blijven ipv in bed. Maarja moet ik doorhobbelen met griep terwijl de rest van NL t werk afzegt en onder de wol kruipt?

Ben sinds afgelopen maandag weer op de been alleen de nachten gaan heel kut.

Dagbesteding valt me ook zwaar. Niet het klusje zelf maar al die nieuwe mensen. Handje schudden, praatje maken. Ze hebben geen idee aan hoeveel mensen ik mij heb voorgesteld sinds 1 januari. 3 opnameplekken met flinke doorstroming. Meetings, dagbehandeling, hulpverleners, het hele netwerk van vriend… ik kan geen 1 naam meer onthouden. Vandaag was er ene Wouter en ik heb in 5 minuten wel 3 x gevraagd of hij zijn naam wilde herhalen.

Nouja het is geen ‘echte’ werkplek waar je je moet bewijzen. Als ik gewoon zeg dat ik beetje gek ben en geen namen en gezichten kan onthouden dan is het ook prima. Weten zij veel dat er al 1000 ofzo in de database zitten. Ik onthoud alleen Mies die mij coördineert.

Dat was het weer. Zo boodschappen doen.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#19
Het ging even niet goed met de ggz casemanager.

ze was bij mij thuis. Het ging over het slechte slapen en het vele plassen. Ze zei, na het avondeten zou je niks meer moeten drinken (vocht dus), alleen nog je medicatiewater om 22 uur.
Zij was ook wat gestrest en ik ook. In mijn beleving verliep het zo:

Ik heb aan het begin van het gesprek 2 glazen water neergezet voor allebei. Zij zegt na een tijdje: ik zou nu wel een kopje thee lusten.
Ik (en we hadden het er over dat ik zo moe was): Zou je het deze keer zelf willen zetten?
Zij: zal ik voor jou ook zetten?
Ik: Nee hoor want ik heb nog water
Zij: Overdag moet je goed drinken ik heb alleen gezegd dat je ‘s avonds geen thee meer mag drinken.

En daar ging iets mis in mijn hoofd. Stond zij in mijn fucking keuken thee te zetten. Want ik moest thee drinken maar ik wilde liever dat ze gewoon weg ging.

Ik heb met dingen gegooid maar niet naar haar. Godzijdank. Ik heb mijn glas op de grond gegooid en mijn lunch.

Later bleek, omdat ik zo onrustig was wilde ze kijken of ik met een kop warme thee even rustig zou gaan zitten.
Maar ik kreeg een soort error van wel iets mogen drinken (vocht dus), niks mogen drinken etc. En dat ik het gesprek wilde afronden en dat zij uitgebreid thee ging zetten in MIJN keuken.

Zij is heel ervaren en is wel wat gewend…. Maar ik denk wel dat ggz vandaag eindelijk ziet dat ik uit balans ben. Ik heb dit niet gefaked maar ik draaide echt door op een manier die ik van mijzelf ook niet gewend ben.

Het is nu gewoon lastig dat ik bij onrust niet meer de mogelijkheid heb een extra benzo te nemen of een fles alcohol.

En ik hoorde iemand over een BOR voor de feestdagen maar dat soort dingen bieden ze hier niet hoor.

Zij was ook een beetje raar. Ik moet prikkels vermijden maar moet ook een artikel kopen bij de mediamarkt. Tja dat kan dus ff niet, dat ding kopen.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Mijn quetiapine 50 mg was gisteren in het hoogpolig tapijt verdwenen bij mijn vriend hahaha. Helpt natuurlijk ook niet mee.

Volgende keer ff goed opletten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1516171819...40
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."