Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - nu

Tijd van bezinning - nu

791 antwoorden
41 weergaven
18-5-2026
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#1
MR_CHIP zei:
Waarom is tv kijken geen ontspanning wat een onzin
Klik om te vergroten...

Nou, niet zo kortzichtig. Nergens voor nodig.

Ik heb geen enkel echt moment ontspanning kunnen vinden in series of andere dingen op tv. Ik had er simpelweg de rust en concentratie niet voor. Dan is het eerder frusterend dan ontspannend.

Dus Alinde heeft ook vast haar redenen hiervoor.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#2
Raver zei:
Nou, niet zo kortzichtig. Nergens voor nodig.

Ik heb geen enkel echt moment ontspanning kunnen vinden in series of andere dingen op tv. Ik had er simpelweg de rust en concentratie niet voor. Dan is het eerder frusterend dan ontspannend.

Dus Alinde heeft ook vast haar redenen hiervoor.
Klik om te vergroten...
Nou, het merendeel van wat er op de buis is zou ik eerder afleiding noemen. Er zit wel wat leerzaams tussen maar het is zo consumerend, passief. Lees een boek en je voorstellingsvermogen gaat aan het werk. Hobby of sport levert voldoening op en oefening baart kunst.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#3
_shikantaza zei:
Nou, het merendeel van wat er op de buis is zou ik eerder afleiding noemen. Er zit wel wat leerzaams tussen maar het is zo consumerend, passief. Lees een boek en je voorstellingsvermogen gaat aan het werk. Hobby of sport levert voldoening op en oefening baart kunst.
Klik om te vergroten...
als je alleen lineaire tv kijkt
genoeg ontspannends te vinden op bijv youtube
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Denk dat ze bedoelt dat je je hoofd vult met informatie. En als je creatief bezig bent kun je je hoofd juist leeg maken.

Zelf vind ik het bijv onzin om de hele tijd te kijken wat bekende Nederlanders doen en wat andere bekende Nederlanders daarvan vinden. Idd leuk als afleiding maar ook een beetje suf.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Alinde zei:
Denk dat ze bedoelt dat je je hoofd vult met informatie. En als je creatief bezig bent kun je je hoofd juist leeg maken.

Zelf vind ik het bijv onzin om de hele tijd te kijken wat bekende Nederlanders doen en wat andere bekende Nederlanders daarvan vinden. Idd leuk als afleiding maar ook een beetje suf.
Klik om te vergroten...
Precies. Zinloze informatie tot je nemen vs een skill ontwikkelen met een resultaat dat je trots maakt.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#6
MR_CHIP zei:
als je alleen lineaire tv kijkt
genoeg ontspannends te vinden op bijv youtube
Klik om te vergroten...

Uiteindelijk gaat het meer om je lichaam en geest te laten herstellen van inspanning of stress.

Hersenloos YouTube/Netflix/Lineare tv kijken is over het algemeen juist meer prikkels tot je nemen, wat vaak bovenstaand niet bevorderd.

Uiteraard heb ik het dan niet over af en toe een serietje kijken, het gaat er om dat dat niet je hoofdzakelijke activiteit is ter ontspanning.

Onder ontspanning verstaan de meeste (en zeker de professionals die ons aansporen meer te ontspannen) sport, hobbys, meditatie/mindfulness, koken, tuinieren etc.

Zelf blijk ik tekenen als zeer ontspannend te ervaren. Dat mijn getekende hond er uit ziet als een kat, en een kleuter zich nog zou schamen voor mijn tekenskills, dat doet er niet toe.

Voor mij werkt het en ik kan er dan ook echt helemaal in opgaan, dat is uiteindelijk waar het om draait bij ontspanning
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Wat een vreeeselijk programma, dat Al you need is Love!
Altijd die mensen met dezelfde emoties, dat gejank..
Ik kijk er nooit meer naar. 1 x was wel genoeg.
Alleen al om dat programma zou je een hekel aan kerstmis kunnen krijgen!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
@_shikantaza zou jij de link nog eens willen plaatsen van die winkel met alcoholvrije dranken?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Alinde zei:
@_shikantaza zou jij de link nog eens willen plaatsen van die winkel met alcoholvrije dranken?
Klik om te vergroten...

Dorstlust

Dorstlust is een autoriteit op het gebied van alcoholvrij anders drinken in de dranken business. Wij gaan voor inspiratie en een beetje provocatie en zetten een nieuwe standaard voor drinken.
dorstlust.nl dorstlust.nl
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dank je. Ik ga eens rondneuzen 🙂
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kunnen we geen proeverij organiseren met wat forumleden 😊
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#12
Alinde zei:
Dank je. Ik ga eens rondneuzen 🙂
Klik om te vergroten...

Legt alcohol vrije drank niet weer snel, mentaal, de link naar drank met alcohol?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Kordie zei:
Legt alcohol vrije drank niet weer snel, mentaal, de link naar drank met alcohol?
Klik om te vergroten...
Dorstlust verkoopt met name frisdrank. En ja, iemand met een drank/drugsprobleem kan beter wegblijven van surrogaatdranken :wink:
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Klopt, ik drink geen 0,0 etc. Om de reden die Kordie zegt. Ik houd ook niet van cola, fanta, cassis etc. Spa rood vind ik wel lekker.
Maar mensen willen je graag ook iets lekkers aanbieden als je op visite komt.

Ze verkopen wel sterk toch? Ik klikte op een verkeerd knopje.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Alinde zei:
Klopt, ik drink geen 0,0 etc. Om de reden die Kordie zegt. Ik houd ook niet van cola, fanta, cassis etc. Spa rood vind ik wel lekker.
Maar mensen willen je graag ook iets lekkers aanbieden als je op visite komt.

Ze verkopen wel sterk toch? Ik klikte op een verkeerd knopje.
Klik om te vergroten...
Ze verkopen wel alcohol geloof ik. Pas je op? :)
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ja ook een flink assortiment alcohol. Ik moet idd goed kijken.

Ik ga eens kijken of ik in mijn omgeving mensen kan vinden die een proeverij leuk vinden. Ooit organiseerde ik bierproeverijen (waar ik overigens zelf niet veel dronk ivm de verantwoordelijkheden). Best grappig om met wat mensen van CA bijv gewoon wat dingen te bestellen. En dan heb ik ook weer een project.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Alinde zei:
Schuld en schaamte helpen mij niet vooruit, ik kan beter naar de toekomst kikijken.
Klik om te vergroten...
Nee idd, terugkijken is zinloos je kunt niets meer veranderen in zaken in het verleden.
Je kunt wel proberen om lering te trekken uit het verleden natuurlijk, maar verder gaat het niet.
Sommige fouteb, die ieder mens maakt, zijn onherstelbaar, leg je daarbij neer.
Verder terugkijken is echt zinloos.
Het gaat om het NU, STRAKS en MORGEN.
Kijk dus vooruit, en je kunt niet meer doen dan je best te doen.
En je bent goed op weg @Alinde !
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dank je. Ik denk dat emoties en spanningen ook diep in mijn lichaam zitten opgeslagen. Ik heb in ieder geval een massage geboekt voor mijn rug en schouders. De creatieve dagbesteding daar zal ik niet zoveel stress van ervaren.

Vriend en ik gaan donderdag kijken bij een volleybalclub.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Heel goed, ga voort op deze weg!
Vermijd spanningen en teveel prikkels....
Dan wordt het makkelijker!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Alinde zei:
Verder bij creatieve therapie besproken dat ik mijzelf geen tijd gun voor creatief zijn, thuis. Dat is toch iets uit mijn opvoeding.

Knutselen is voor kinderen en zodra je de leeftijd hebt voor een bijbaantje ben je klaar met knutselen.

Mijn moeder heeft ook geen hobby’s. Immers het huishouden is nooit helemaal klaar. Over een tante die wel creatief is zegt ze: tante Trudy heeft niets beters te doen. Je neemt zoiets toch mee vanuit je opvoeding.

De therapeute zei ook dat TV kijken geen ontspanning is. Daar kan ik mij wel in vinden. (‘s avonds TV kijken mocht wel bij ons).
Klik om te vergroten...
Ik vond laatst dit fraaie plaatje terug. Lijkt me toepasselijk.

1732027266884.jpeg

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345...40
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."