Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd van bezinning - nu

Tijd van bezinning - nu

791 antwoorden
73 weergaven
18-5-2026
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Het onbestemde gevoel klopte, zoals vaker. Het werd een vreemd gesprek. Ik heb er nog niet helemaal de goede woorden voor.
Na het gesprek de gebruikelijke after-GGZ route gelopen naar winkelcentrum maar niet voor wijn. Wel twee zoete broodjes en een iets te dure kant en klaar maaltijd van de groenteboer.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Nee de heks is bij een andere forumster. Jazz heet ze geloof ik.

Ik heb bij Brijder een verpleegkundig specialist waarbij ik mij afvroeg waar de bezem was, maar juist op een goede manier. Ze leek bijna helderziend zo snel als ze mijn levensverhaal voor zich zag.
Niet bang van artsen, psychiaters etc. Maar zij is nu niet veel in beeld dus heb het niet over haar gehad laatste tijd.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mijn psychiater waar ik vandaag was is van GGZ. Het gesprek begon met de vraag waar ik opgenomen geweest was.

Nou was ik er vanuit gegaan dat de beste man op de achtergrond aanwezig was geweest maar dit blijkt dus niet het geval. Ik was best wel verbaasd over deze vraag. De observaties van de kliniek, ruim 6 maanden lang zijn zo waardevol. Het voelt alsof dit weer verloren gaat en mijn psychiater weer from scratch naar mij gaat kijken.
Hoe waardevol is het als je een arts hebt die altijd op de vloer is, je ziet als je in je pyjama loopt, als je terugkomt van de sport, als je gaat eten, als je niks wilt eten, als je het servies kapot gooit, als je manisch dreigt te worden, als je depressief wordt, psychotisch. Als je door de casemanager achter de fietsenstalling vandaan gehaald wordt omdat je overal complotten ziet. Als je gewoon relaxed in de tuin ligt. Als je geschrokken bent omdat je een ex-client in het wild bent tegengekomen. Hoe je reageert als je overgeplaatst wordt. Kortom ze hebben ZO veel kunnen zien van hoe ik in elkaar zit. En dan ga je weer terug naar GGZ en wordt daar bijna niets van meegenomen.

'Waar was je opgenomen?'

En of het een oud of een nieuw gebouw was.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Iedereen werkt langs mekaar heen.
Dat vind je vaker in de hulpverlening....
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ja zonde he.

Mijn casemanager heeft ook vaak geprobeerd GGZ uit te nodigen bij de gesprekken maar ze waren steeds verhinderd. Waar Meneer Brijder wel netjes tijd maakte en op locatie verscheen, hebben we mevrouw GGZ nooit gezien. Uiteindelijk is ze er telefonisch twee keer bij geweest maar dat was pas op het einde en ze heeft veel informatie gemist daardoor.
Ik weet het niet, ik kan het ook niet objectief zien want ben natuurlijk ook in periodes zwaar onder invloed geweest. Een van mijn broers is wel bij alle cruciale gesprekken geweest en kan er wat nuchterder tegenaan kijken, letterlijk en figuurlijk.

Ik denk dat het vooruitzicht op thuiskomen en wederom op GGZ aangewezen zijn, mijn ook depressief heeft gemaakt in de laatste periode in de kliniek. Met een bipolaire stoornis heb je wel iets van een vangnet nodig van hulpverlening.

In mijn hele familie, zowel vaders als moeders kant, waren mensen die soms opname nodig hadden als het echt niet ging. Eén tante is na verschillende opnames ook alweer 60 jaar gezond, sterk en zelfstandig. Maar er moet gewoon iets zijn als het echt niet gaat.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik denk dat het gesprek in januari met GGZ, ouders en broer vooral een evaluatie wordt van de afgelopen tijd en hoe de crisissen verlopen zijn. Ik weet niet of ik daarna nog steeds de familie mee wil nemen naar de gesprekken met de psychiater.

Een paar jaar geleden, bij mijn vorige psychiater, heb ik ze op een gegeven moment er in betrokken omdat ik die man verbaal niet aan kon. Hij dreigde meer en meer medicatie voor te schrijven en bij alles waar ik tegenaan liep werd gezegd dat het door mijn autisme kan. Echter ik heb helemaal geen autisme.

De familie heeft natuurlijk heel veel last gehad van mijn crisissen. Maar als eenmaal duidelijk is wat er moet gebeuren bij crisis, een soort draaiboek, en iedereen weet dat... dan hoeven ze denk ik niet mee naar alle gesprekken met de psychiater. Want er ontstaat toch een rolverdeling waarbij ik weer het kind ben en ook een kind blijf.

Overigens vanaf 2005 heb ik alle gesprekken zelf gedaan zonder familie. In 2021 (als ik mij goed herinner) zijn ze er in betrokken. Ik ben een aantal keer van psychiater gewisseld bijv toen ik van de jongvolwassenen over ging naar volwassenen en toen er gereorganiseerd werd. De laatste keer was op eigen verzoek. Het klopt niet helemaal, in het begin zijn mijn ouders nog wel eens mee geweest naar de Psychiatrisch Verpleegkundige, dit zal 1 of 2 keer geweest zijn. Ik heb mij die eerste 13 jaar in het oude systeem wel een volwassen vrouw gevoeld. Hoe meer familie ik meeneem, hoe meer ik mij het zieke zusje voel en hoe meer ik mij daarnaar ga gedragen.

Maar oké dan moet ik wel uit gebruik blijven nu.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Houd vol met n i e t gebruiken!
Je zit nu zo mooi op de goede weg, straks ga je jezelf beter voelen, absoluut!
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dank je dank je.

Vandaag intake psycholoog. Dat zal wel nuttig zijn denk ik.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Alinde zei:
Toch zenuwachtig voor gesprek psychiater. Dit gesprek is zonder familie (ingelast). Ik vind psychiaters toch een beetje eng.
Klik om te vergroten...
Snap ik helemaal. Ik heb er ook geen goede ervaringen mee. Veel succes! :kissingheart:
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Alinde zei:
Ik heb bijna geen keus, als ik uit balans ben word ik gek in die winkels. Staat ook in mijn signaleringsplan: niet winkelen.
Als je echt iets nodig hebt is het wat anders maar wat rondkijken als tijdverdrijf is voor mij echt geen ontspanning.
Klik om te vergroten...
Wat goed dat je dat hebt opgenomen in je signaleringsplan! Zou ik misschien ook moeten doen. De HEL, vind ik het, winkelen. Stond gisteren compleet onthand in de Mediamarkt voor een nieuwe koptelefoon (omdat ik mijn oude uiteraard was kwijtgeraakt). Na tien minuten dralen ben ik - totaal overprikkeld - weer naar buiten gegaan om er vervolgens een online te bestellen. :sweatsmile:
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dank jullie wel!

De psycholoog was ziek.

Bij beeldende therapie ging ik even op mijn jaar terugkijken. Ik vraag me af of de situaties waarin ik een gevaar was voor mijzelf, door hun wel als zodanig gezien zijn. En dat is nou juist iets wat ik liever bespreek zonder mijn familie erbij.

Het is nu niet aan de orde. Maar het is wel aan de orde geweest.

Ik stond aan de balie voor de afspraak met de psycholoog. In het systeem stond dat persoon X aan mij zou doorgeven dat hij er niet was maar dat had ze niet gedaan. Natuurlijk kan iemand ziek zijn maar ze hadden het wel eerder kunnen doorgeven. Persoon X heeft wel veel slordigheden en is ook niet altijd eerlijk kom ik achter.

Bij beeldende therapie wist ik het even niet meer en de docente ging mij steeds meer pastelkrijtjes en viltstiften en ingewikkelde kleurpotloden toeschuiven die je al dan niet kon uitvegen. Zij is er nog niet zo lang en vond t bijna lullig voor haar dus heb nog maar iets getekend met kliniekbedden en lege flessen dan had ik in ieder geval nog iets.

Ik kon wel even bij mijn gevoel dat was juist wel lekker.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Met gebruiken van de on line manier om je spullen te kopen heb je tenminste de rust om zonder teveel omgevingsprikkels je keuzes te maken.
Dit is in winkels vaak wel anders!
Ook ik haat drukte in de winkels.
Jammer is het dat je bijna altijd de verzendkosten erbij opgeteld krijgt....
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#13
Dankjewel. Hij wil wel graag van de nachtmerries af. Ik had gehoopt dat het hem zou lukken een andere psychiater te vinden maar dat lijkt moeilijk.

Als ik er even uit ga om te plassen begint hij ook heel hard te praten en dat maakt mij ook wakker. ‘Waar ga je heen, wat ga je doen?’

Er is een vrouwelijk begeleidster in zijn behandelteam die we beiden graag mogen. Misschien eerst eens daarmee in gesprek als hij dat wil. Vannacht sliep ik zelf ook onrustig en t was geen succes.

Want ik denk dat het best door de zolpidem kan komen.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#14
ikzelf ervaar juist een veel grotere rem / diepe slaap met quetiapine 25mg

dacht dat benzo/z drugs dat juist onderdrukte
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hij is clean.
Hij heeft wel lang gebruikt, is nu ruim een jaar clean. Daarvoor ook al ongeveer een jaar, hij had een kleine terugval vorig jaar februari. Overigens kent hij die persoon van het huis niet en heeft hij ook geen verleden in die plaats.
J
Jazz35Lid
01-01-2024, 00:00
#16
MR_CHIP zei:
ikzelf ervaar juist een veel grotere rem / diepe slaap met quetiapine 25mg

dacht dat benzo/z drugs dat juist onderdrukte
Klik om te vergroten...
Quetiapine is iets anders hè. Is geen benzo of z-drug.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#17
@MR_CHIP Ik denk ook echt dat het door de zolpidem komt. Ik baal dat zijn psychiater bepaald niet makkelijk is anders zou het wat beter bespreekbaar zijn. ‘s ochtends ligt het bezaaid met lege verpakkingen. En hij gedraagt zich ook anders/bozig/luidruchtig nadat hij de pillen heeft ingenomen.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Hmz de begeleidster met wie ik dit samen zou willen bespreken, en ook hoe dit evt aan de psychiater voor te leggen, blijkt al een paar weken ziek te zijn.

Eerst zelf maar even bijslapen na deze onrustige nacht.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#19
Alinde zei:
blijkt al een paar weken ziek te zijn.
Klik om te vergroten...

Een paar weken?
Dat klinkt langdurig :(
Helaas geen griepje lijkt me
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nou, dat glas bier zag er heeeeerrrlijk uit!
En tsjakkaaà, daar waren de cravings....waarvan ik normaliter geen last meer van heb.
Maar zonnig weer, warm en dorstig zijn, en langs terrassen lopen waar gedronken wordt? Mega craving!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...1415161718...40
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."